Klasszikus

Őserő vagy zene lelke: a paraszt esete Mozarttal

2015.09.29. 07:00
Ajánlom
Első önálló zeneakadémiai estjét tartotta szeptember 22-én az Anima Musicae Kamarazenekar. „Művészetek ölelésében” című előadásuk olyan zenetörténeti időutazás volt (a reneszánsztól napjainkig), amelyet költészeti és fotóművészeti alkotások is színesítettek.

A Solti terembe belépve Seprűs Pál Péter fotóművész képei fogadták a közönséget. A fotográfus a zene lelkét igyekezett képileg rögzíteni úgy, hogy hosszú záridő mellett felvette, ahogy a muzsikusok kedvenc darabjukat játsszák, így a mozgásminta kirajzolja az átszellemült állapotot. Ahogy az est házigazdája, Lackfi János a koncert elején elmondta, Seprűs a lehetetlent próbálta megvalósítani ezzel a vállalkozással, de mint művész, miért is ne tenné. Közelebbről megvizsgálva a képeket, vegyes érzéseim támadtak. Egyrészt jó fényviszonyban, szép hangszerekkel, csinos zenészekkel persze, hogy gyönyörűek. Másrészt viszont az azonos technika miatt a különböző karakterű zenészek és az eltérő darabok elsikkadtak, uniformizálódtak. Mintha csak egyféle lelke lehetne a zenének.

Anima Musicae

Anima Musicae (Fotó/Forrás: Seprűs P. Péter)

Lackfi János a zenekarnak írt verseivel (melyek szintén a zene lelkének témáját járják körül) megkaptuk a második művészet ölelését is, már csak a zene volt hátra. A koncert nyitányaként Dukay Barnabás A hegy fái című alkotása hangzott el a szerző vezényletével. A két tételből álló mű reneszánsz hangvételű, nyugodt, homofon szakaszokban gazdag, kellemes hangzású alkotás.

Anima Musicae

Anima Musicae (Fotó/Forrás: Seprűs P. Péter)

Már-már unalmasnak nevezném, de épp olyan hosszú, ameddig még az azonos szerkesztésmód fenntartja a figyelmet, illetve itt még nem volt világos, hogy ezzel a jelzővel a kompozíciót vagy az interpretációt minősítem.

Anima Musicae

Anima Musicae (Fotó/Forrás: Seprűs P. Péter)

Bach III. Brandenburgi versenye előtt Lackfi kiemelte, hogy az Anima Musicae nem akármilyen tempókat vesz a darabban. Valóban feltűnt a szokásostól tudatosan eltérő (általában gyorsabb) tempóválasztás, de sajnos inkább hajszoltságként csapódott le. Mintha a kamarazenekar néhány tagja folyamatosan vonszolná a többieket, akik szívük szerint kényelmesebb, kimértebb tempóban játszanának. A sebes zenélés itt-ott a technikai tökéletesség rovására ment, de ami nagyobb baj: nem hagyott időt Bach zenéjének finom, elgondolkodtató harmóniai vagy melodikai fordulatainak kiélvezésére.

A szünet előtt Mozart Serenata notturnáját szólaltatta meg a zenekar. Itt most már egyértelmű volt, amit először a karmester személye, majd a játékosok száma elfedett: a zenészek alig kommunikálnak egymással. Nem éreztem a muzsikusok közti vibrálást, amit alapvetőnek gondolok egy olyan együttesnél, amelyik a színpadon születő, megismételhetetlen, begyakorolhatatlan pillanatok, vagyis a zene lelkének követeként aposztrofálja magát. A harmadik tétel előkés, fricskaszerű sorkezdése legalább 16-szor előkerül a tétel folyamán. Mozart nagysága pedig többek közt éppen abban rejlik, hogy – a mezei klasszikus szerzőkkel ellentétben – az egyforma sosem egyforma; az ismétlés sosem merül ki a hangok pontos ismétlésében.

Anima Musicae

Anima Musicae (Fotó/Forrás: Seprűs P. Péter)

Új félidő: új nyitány, és ez most kiválóan sikerült! Dohnányi Szerenádja csendült fel vonószenekaron, ugyanis Dmitrij Szitkoveckijnek köszönhetően létezik ilyen átirat a műből. Az öttételes darab indulóval kezdődik. Az Anima Musicae először szólalt meg olyan intenzitással (direkt nem csak hangerőről beszélek), amire felkaptam a fejem. Dohnányi apró poénjainak, lírai momentumainak nagy része is megvalósult. Kicsit elhamarkodott következtetésként azt is levonhatnám, hogy a kamarazenekar a rövid, frappáns tételekben tud igazán domborítani. Ebben a műben sokkal kevesebb gikszert hallottunk, szinte nem volt felülintonált egyik hang sem, és a tempó sem tűnt hajszoltnak.

Anima Musicae

Anima Musicae (Fotó/Forrás: Seprűs P. Péter)

Aztán végre megkaptuk azokat a bizonyos lélekemelő, szellemfeltöltő, idegkisimító pillanatokat, amelyekre egész este vártunk. A népzenétől... A Góbé Zenekar közreműködésével megszólaló 'Amit tudok' – concerto grosso Szászcsávásról című Vizeli Máté-darab egyszerre volt kortárs, egyszerre hordozta a népzenei őserőt (azt hiszem, ez az őserő a kulcsszó a zene lelkéhez is), egyszerre volt szórakoztató és mély. A klasszikus hegedűkön felcsendülő népi motívumok, illetve azok autentikus megszólaltatása különleges kontrasztot, mégis egységet alkotott. Mintha a népzene ereje megszállta volna az Anima Musicae-t is, értelmet nyert minden pizzicato, érzékenyebbé vált minden dinamikai váltás, a zene megtelt élettel. És persze lélekkel .

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Molnár műveinek épségére figyelni fogunk a jogok lejárta után is”

Lukin Ágnes rendező, Molnár Ferenc dédunokája tette közzé saját álláspontját az általa csak „Delila-gate”-ként emlegetett esettel kapcsolatban.
Klasszikus

Kurtág operája a negyedik a legjobb 21. századi művek listáján – a Guardian szerint

Habár úgy tűnt, soha nem készül el, végül Kurtág életművének eklatáns darabja lett A játszma vége – írja a Guardian. A tekintélyes brit lap összeszedte a 21. század legjobb kortárs klasszikus zenei alkotásait. Íme a lista.
Klasszikus

Nagy zeneszerzők szerelmi életéről szól Bősze Ádám új előadássorozata

Nem a komolyzenét akarja népszerűsíteni, célja csupán, hogy érdekes legyen. Új előadássorozatában a női szemszögre különös figyelmet fordítva beszél nagy zeneszerzők nagy szerelmeiről Bősze Ádám.
Színház

Bezárja tanodáját Gór Nagy Mária

Nem talált elég tehetséges diákokat, így már csak a kifutó évfolyamokat tanítja a róla elnevezett intézményben a színésznő.
Színház

Elhunyt Ababi Csilla, a nagyváradi teátrum fiatal színésznője

A nagyváradi Szigligeti Színház 36 éves színésznője méltósággal és különleges erővel viselt, hosszan tartó, súlyos betegség után hunyt el szeptember 16-án. FRISSÍTVE!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus állás

Zenészeket keres az Európai Unió Ifjúsági Zenekara

Az Európai Unió Ifjúsági Zenekarában 2003 óta játszanak magyar muzsikusok. Idén újra tagfelvételt hirdetnek – mutatjuk a részleteket!
Klasszikus óbudai társaskör

Októberi kínálat az Óbudai Társaskörben

Az Óbudai Társaskör az Anima Musicae Kamarazenekar új sorozatával nyitja meg a 2019/2020-as évadát a zene világnapján, október 1-jén.
Klasszikus ajánló

Ránki Dezső szólóestet ad a Müpában

Beethoven és Schumann műveit adja el szólóestjén Ránki Dezső, az MVM Koncertek - A Zongora című koncertsorozat évadnyitó koncertjén.
Klasszikus magazin

10 érdekesség a 35 éves Amadeusról

1984 szeptemberében mutatták be az Egyesült Államokban Miloš Forman filmjét, amely ugyan hemzseg a történelmi pontatlanságoktól, mégsem tudjuk megunni. Összeszedtünk tíz érdekességet róla.
Klasszikus orgona

Magyar orgonista Japán egyik legjobb koncerttermének rezidens orgonistája

Simon Rattle egyenesen a világ legjobb modern koncerttermének nevezte a szapporói Kitara Hangversenytermet, amelynek rezidens orgonistája az új évadtól Tabajdi Ádám.