Klasszikus

Ősi rítust idéző Eötvös darab is elhangzik a MIKAMO koncertjén

2025.05.16. 16:05
Ajánlom
A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar Bécs, Pozsony és Budapest fiatal, kiemelkedő muzsikusainak együttese. Legújabb programjukban az emberi létezés különböző állapotait, az identitást és az érzékelést helyezik középpontba: az erre reflektáló darabokból összeállított műsorukat május 17-én a BMC-ben mutatják be. Ajtony Csaba és zenésztársai legutóbbi, rendhagyó sétakoncertjüket követően ismét arra ösztönzik a közönséget, hogy tapasztalják meg az aktív zenehallgatás élményét, az ötletek, hagyományok és hangok változásban lévő, inspiratív áramlását. A Janáčektől John Adamsig, Eötvös Péterig, Nico Muhlyig és Olga Neuwirthig terjedő, a közép-európai és tengerentúli zeneirodalom széles spektrumából merítő programot a zenekar a budapesti koncertjét megelőzően Bécsben is bemutatja. Ahogyan azt a MIKAMO-tól már megszokhattuk, a műsoron szereplő darabok – egy kivételével – hazai bemutatók.

Az amerikai Nico Muhly (1981) a fiatalabb, a popzenét organikus inspirációként magába szívó alkotógeneráció tagja, akinek Drónok, variációk, díszítések (Drones, Variations, Ornaments) című darabjában az örök mozgás testesül meg: a zene minden pillanatban az átalakulás és a stabilitás között egyensúlyoz. A címben szereplő „drónok” kifejezés ez utóbbi állapotra, pontosabban a számos zenei kultúrában az állandóságot képviselő drónhangszerekre utal, melyek folyamatosan vagy hosszan kitartva ugyanazt a hangot szólaltatják meg.

Az egyik legfoglalkoztatottabb osztrák kortárs zeneszerző Olga Neuwirth (1968), akinek munkája nem kizárólag a kottapapíron manifesztálódik: számos műfajban, illetve gyakran a műfajok peremvidékén alkot. Filmes, irodalmi és politikai indíttatású munkái közül kiemelkedik David Lynch Lost Highway című kultfilmjének operaadaptációja, és

különösen inspiratívak számára a Moby Dick-történetet papírra vető amerikai regényíró, Herman Melville munkái.

A víz, az elmélkedés és a létezés közötti szimbolikus kapcsolatot megidéző Un posto nell’acqua című, ugyancsak Melville inspirálta művét a Wiener Zeitung kritikusa a hallgató elvárásaival játszadozó, azokat próbára tevő alkotásként jellemezte, amelyben „emlékképek megtorzult foszlányai csillannak fel”.

A véletlenszerűség helyett a determináltságban gyökerezik Eötvös Péter (1944–2024) Új zsoltár (New Psalm) című alkotása, amely a szerző vallomása szerint olyan, egybefüggő rituálé, amiben a gesztusok és a zene teljes egységben jelenik meg, az előadóművészetek legősibb állapotát felidézve. Az mű közvetlen előzménye a 151. zsoltár (Psalm 151) című darab, melyet a szerző Frank Zappának dedikált.

Eötvös alkotása kivételesen koncentrált figyelmet követel meg a művet előadó szóló ütőhangszerestől,

az európai bemutatóra 2014-ben Martin Grubinger jóvoltából került sor, ezúttal pedig ugyancsak egy kiváló osztrák ütőhangszeres művész, a Bécsi Filharmonikusok, a Klangforum Wien, az Ensemble Phase együttműködő partnereként is ismert, sokoldalú Igor Gross szólaltatja meg a darabot. A mű második alkalommal hangzik el Magyarországon.

large_1012_Mikamo_foto_Lukas_Beck-130055.jpg

MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar (Fotó/Forrás: Lukas Beck / BMC)

Az amerikai minimalista zenéből kiinduló (és azt részben meghatározó), de a késő romantikus zeneszerzők – Richard Wagner, Gustav Mahler – grandiózus hangzásvilágából is inspirációt merítő, négyszeres Grammy-díjas John Adams (1947) főként azért igényel bemutatást, mert zenéjét jóval többen hallhatták-hallják, mint ahányan a nevét ismerik. Nixon Kínában című kultikus operáját például tavaly láthatta a közönség Budapesten,

a Bachtrack komolyzenei oldal 2024-es statisztikája szerint pedig a világ ötödik leggyakrabban játszott kortárs zeneszerzőjének számít.

Az előbb említett operájából és Beethoven 9. szimfóniájából egyaránt idéző, Son of Chamber Symphony című munkájának köszönhetően most nem csupán egy újabb magyarországi Adams-bemutatónak lehetünk tanúi, hanem megbizonyosodhatunk a MIKAMO tagjainak felkészültségéről is – az adrenalinlöketként ható mű kivételes nehézségű darab hírében áll.

A koncertet záró Morva táncok a program legrégebben keletkezett darabja, ám a múltbéli kötődés mellett jelenkori karakterrel is rendelkezik, hiszen Leoš Janáček (1854–1928) műve a MIKAMO művészeti vezetője, Ajtony Csaba jóvoltából kapott vadonatúj kamarazenekari hangszerelést. A ciklus hidat képez múlt és jelen között, emellett a műsor többi darabjához hasonlóan olyan, színpadra termett zene, amely sajátos vizuális világot idézhet meg a hallgatóban.

Fluid States | A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar koncertje

május 17., 19:00 BMC

Nico Muhly: Drones, Variations, Ornaments
Olga Neuwirth: Un posto nell’acqua
Eötvös Péter: New Psalm
John Adams: Son of Chamber Symphony
Leoš Janáček: Morva táncok – Ajtony Csaba átirata

Közreműködik:

MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar
Igor Gross – ütőhangszerek
Vezényel: Ajtony Csaba

A koncertről további részletek itt érhetők el. >>>

Fejléckép: Igor Gross (fotó/forrás: Markus Bruckner / MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Szász Júlia társulati tag lesz a Vígben, Brasch Bence elszerződik

Megtartotta évadzáróját a Vígszínház. A 2025/26-os évadtól Szász Júlia, Kovács Tamás és Sághy Tamás csatlakozik a társulathoz, míg Bach Kata, Brasch Bence, Dino Benjamin, Kövesi Zsombor és Stohl András vendégművészként dolgoznak tovább a teátrumban.
Színház

Székely Kriszta vezetésével folytatja a Katona – jövőre Hamletet rendez ifj. Vidnyánszky Attila

15 év után utolsó teljes évadát zárta a Katona igazgatójaként Máté Gábor. Székely Kriszta igazgatói pozíciójáról június 25-én szavaz a Fővárosi Közgyűlés. A jövő évadban rendez ifj. Vidnyánszky Attila mellett Bodó Viktor, Ascher Tamás és Tarnóczi Jakab is.
Színház

Bagossy Júlia Bergmant, Szikszai Rémusz Parasztoperát rendez a Radnótiban

Megtartotta évadzáró társulati ülését a Radnóti Színház. Hat bemutató lesz jövőre, Bagossy Júlia, Szikszai Rémusz és Nagy Péter István is rendez. A következő évadtól kezdve Krisztik Csaba és Katona Péter Dániel csatlakozik a társulathoz.
Klasszikus

Rajna Martin: „Fischer Ádámmal rendkívül inspirálóak a beszélgetéseink”

Konzis kora óta jár a Wagner-napokra, valósággal rajong a zeneszerzőért. Rajna Martin előbb korrepetitorként és Fischer Ádám asszisztenseként csatlakozott a Müpa neves fesztiváljának csapatához. Rajna Martin-interjú.
Színház

Kolovratnik Krisztián: „Színházamra találtam a Játékszínben”

A nézők 2024/25-ben is szavazhattak kedvenceikre a Játékszínben. Az Évad színésznője Gubik Petra, az Évad színésze pedig Kolovratnik Krisztián lett, aki lapunknak arról is beszélt: a színházban jobbnál jobb szerepek találják meg egymás után.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Bach nyomában – nyáron is elhozza a barokk zenét a Csíkszeredai Régizene Fesztivál

Július 5. és 13. között ismét időutazásra hív Erdély egyik legjelentősebb zenei eseménye, a Csíkszeredai Régizene Fesztivál. A 42. alkalommal megszervezett eseménysorozat középpontjában idén a német barokk géniusz, Johann Sebastian Bach áll.
Klasszikus interjú

José Carreras: „Sose vitatkozz egy szopránnal!”

A világhírű katalán tenor, José Carreras először zsűrizett a Virtuózok nemzetközi tehetségkutatójában – a fiatalok indulásáról is kérdeztük. José Carreras-interjú.
Klasszikus ajánló

Ifjúsági koncertek a Magyar Rádió Művészeti Együtteseivel

Ifjúsági bérlet kicsiknek, nagyoknak és iskolás csoportoknak a belváros szívében, az Oktogon mellett, a Dohnányi Ernő Zenei Központban! A Magyar Rádió Művészeti Együttesei a 2025/26-os évadban is várják diákcsoportok jelentkezését 7 éves kortól 14 éves korig az Ifjúsági-bérlet előadásaira.
Klasszikus gyász

94 éves korában elhunyt Alfred Brendel zongoraművész

Pályája során több mint száz lemezt készített, közülük nem egy máig etalonnak számít, ha Beethovent vagy Schubertet akarunk hallgatni. Az osztrák zongoraművész június 17-én, életének 95. évében hunyt el.
Klasszikus interjú

Rajna Martin: „Fischer Ádámmal rendkívül inspirálóak a beszélgetéseink”

Konzis kora óta jár a Wagner-napokra, valósággal rajong a zeneszerzőért. Rajna Martin előbb korrepetitorként és Fischer Ádám asszisztenseként csatlakozott a Müpa neves fesztiváljának csapatához. Rajna Martin-interjú.