Klasszikus

Összeszorított fogakkal

2003.09.30. 00:00
Ajánlom
Van egy mondás, amely szerint hegedülni annyira nehéz mesterség, hogy bárki, aki megtanulja, megérdemel egy Stradivarit. Operát írni valószínűleg még sokkal nehezebb, mint hegedülni, legalábbis a számok erre utalnak, mert jó, ha ezer hegedűsre esik egy operaszerző, így aki erre adja a fejét, valószínűleg megérdemli, hogy munkáját az Operaházban Kovalik Balázs rendezze és Horgas Péter díszletervezze. Szokolay Sándor Vérnász című művével most megtörtént ez is, úgyhogy kezdhetünk felejteni.

Persze nyugodtabban mondanám mindezt, ha jó énekesei is lettek volna az előadásnak, mert a jelentéktelen Menyaszony-Vőlegény, Rálik Szilvia és Vadász Dániel, a rohamosan és drámai módon jelentéktelenedő Airizer Csaba, továbbá az abszolút nem jelentéktelen, de még mindig nyers, csiszolatlan Réti Attila nem sokat segít a darabon. Kovács Annamária a keret a szereposztásban, ő énekli az Anyát és a Halált, és ha mindkét szerepben egyformán erőteljes lenne, akkor ez valószínűleg sokatmondó rendezői ötlet lehetne. Így csak az jut az ember eszébe, hogy aha, nagyon irodalmi, Szerb Antal és Kosztolányi a semmi partján elégedett lenne vele.

Az egész előadás nem áll össze. Valakinek csikorgatnia kell a fogát az erőfeszítéstől. Vagy a rendezőnek és társainak, akik tényleg hatalmas munkával bizonygatják, hogy ez a darab jó, vagy a nézőnek, aki látja a befektetett energiát, de valahogy mégsem érinti meg a mű. Az első perctől fogva van az előadással egy súlyos baj: nem érdekes. Ki az, aki hibázik? Az énekesek, amikor olyan szövegmondással állnak elő, hogy foszlányokat lehet csak kivenni Lorca soraiból, szavakat vagy szótagokat lehet csak megérteni, és ha valaki nem ismeri az eredetit, akkor kénytelen az angol nyelvű feliratokat bámulni, hogy legalább azt megértse, ki kicsoda ebben a történetben. Vagy mégis a rendezéssel van a baj, nem kellett volna összerántani egy felvonássá az operát, mert annyi erő nincsen benne, hosszú időre leül a zene, hogy aztán gyönyörű pillanatai legyenek; vagy több pihenőt kell beiktatni, vagy még szigorúbban ölni a zenéből a fölöslegeket? Vagy menjünk biztosra, és szidalmazzuk az énekművészeket, mert az egy szem Vajda Júlia kivételével mind megérdemlik? Valamit tenni kell, mert minden jó, csak a végkövetkeztetés nem.

Tegyük föl, hogy az énekesek tudásuk legjavát adták, és nem kell az operában érteni, miről is van szó, továbbá lehet büntetlenül idétlennek lenni a színpadon. Tegyük föl, hogy Szokolay Sándor jól választotta meg a szövegkönyvet, tényleg pont a Vérnászból kell operát írni, mert nem elég zenei Lorca szövege, arra még rá kell dolgozni akkor is, ha ettől valahogy lecsupaszodik a dráma a puszta történetre, amit így viszont egy kicsit körülményesen mesélnek el. Ehhez jön még a zenekar meg a színpad, rendezéssel, jelmezekkel, díszletekkel. Minden sikerült.

Tegyük föl, hogy ez egy igazi opera. Na, akkor van baj. Mert ha megszakadok, akkor sem tetszik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

Szégyen, Hamlet, A bajnok, Az ember tragédiája – többek között ezeket a produkciókat ajánlották azok a színházi alkotók, akiket a december 9-i tüntetésen kérdeztünk meg arról, mire hívnák el a politikai döntéshozókat.
Színház

Megszavazta a Parlament az új színháztörvényt

115 igen szavazattal elfogadta az Országgyűlés a kulturális törvénycsomagról szóló törvényjavaslatot, amely miatt hétfőn ezrek tüntettek a Madách téren.
Klasszikus

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus konferencia

Mi a helyzet a nőkkel a zenében?

Január 8-án és 9-én, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében szimpóziumot rendeznek a fenti kérdés megvitatására.
Klasszikus zongora

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Klasszikus hír

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Klasszikus advent

Mozart átiratában hallható Händel Messiása

Az átirat Anger Ferenc rendezésében, Nádasdy Ádám új magyar fordításával csendül fel december 21-én az Erkel Színházban. A karácsonyi négy előadás szólistái Rácz Rita, Schöck Atala, Horváth István és Cser Krisztián, az Opera Zenekart és az Énekkart Kesselyák Gergely vezényli.
Klasszikus hír

Pozsonyi kórusversenyt nyert a Magnificat Leánykar

Kortárs és szakrális kategóriában is első helyezést ért el a Magnificat Leánykar egy pozsonyi kórusversenyen.