Klasszikus

Összművészet-párbaj

2010.11.11. 07:21
Ajánlom
Ha a szakma két legjobbja találkozik és párbajra hívják egymást, ma már nem kell aggódnunk egyikőjük elvesztéséért sem.

Különösen akkor nem, ha a párviadal nem a pillanat hevében születik, hanem a hajdani Meistersingerek erőpróbáihoz hasonló rangos esemény meghirdetése folytán. Egyre népszerűbbek szerte a világon a hangversenytermek e nyilvános zenei párharcai, még akkor is, ha nemes döntetlenre végződnek, mint legutóbb 2009-ben, amikor a párizsi Thierry Escaich és a berlini Wolfgang Seifert mérte össze tudását a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermben.

2010. november 14-én a helyszín és az egyik párbajhős változatlan, Thierry Escaich kihívója azonban ez alkalommal Fassang László orgonaművész, az előző párbaj koordinátora lesz. A mesterek mellett segédek is helyet foglalnak majd a színpadon, hogy a versengés még gördülékenyebb, még izgalmasabb legyen. A középkori Meistersinger versengés szabályait a Tabulaturban rögzítették, amit a Merkel felügyelt. Jól ismerjük e versengés zenei rendszerét Richard Wagner híres operájából, A nürnbergi mesterdalnokokból. A 21. századi forma persze merőben más lesz, hiszen nem is dalköltőkről, hanem orgonaművészekről van szó. A párbaj vigyázói a hazai zenei élet kimagasló alakjai lesznek, a házigazda szerepét ismét Batta András, a Zeneakadémia rektora látja el, az orgonaszakértő és a moderátor tisztjét Ruppert István tölti be.

Orgonán játszani maga is összművészet. A pontos, stílusos játék, az ujjak és a lábak tökéletes kiművelése mellett éppoly fontos a regisztráció művészete és végül, de nem utolsósorban a technika adta lehetőségek határtalan kiaknázása. A Müpa orgonáján „mindössze" 92 regisztert, 5 manuált, összesen 6712 sípot lehet és kell mozgósítani. Az orgonista jelen esetben 92 féle hangszín karmestere, amely egy szimfonikus zenekarra kivetítve ugyanennyiféle hangszert jelent. Határtalan lehetőséggel, bőséggel és felelősséggel bír ennek birtokba vétele, s egyben tökéletes kelléke a párbajozó felek közti viaskodásnak is.

A manuáloknak és a pedálnak saját regiszterei vannak, amelyek külön szélládákon, az orgona különböző emeletein foglalnak helyet. A Müpa hangszerében valójában hat kisebb orgona összessége alkotja a nagy egészet. A térhatás fontos eleme az orgonaépítésnek, valamint az orgonán való játék megtervezésének egyaránt. A legtöbb nagyorgonán a pedálmű a sípokat tartalmazó kamra két oldalán, míg a többi manuál sípjai középen helyezkednek el. A Müpa ötödik manuáljához mindössze három regiszter tartozik, hangerejük mégis az összes többinél erősebb: ezek a homlokzatban jól látható spanyol trombiták, amelyek bearanyozzák az orgona hangját. A mindenkori párbajok főszereplője e kimeríthetetlenül gazdag hangzás, a hangszerek királynőjének e tökéletes pompája.

Egy zenei párbajban a publikum részvétele nemcsak a tetszésnyilvánításban merül ki, hanem aktívan részt vesz témák felvetésében és egyéb szabályok alkotásában. Ma újra reneszánszát kezdi élni az a barokk gyakorlat, amelyben rendszeresen bevonták a közönséget vagy híres embereket és komponáltak, rögtönöztek témáikra. Hogy a zenetörténet leghíresebb példáját említsük, ily módon született Johann Sebastian Bach műve, a Musikalisches Opfer (BWV 1079) egy II. (Nagy) Frigyes porosz király által megadott témára, amely tíz kánont, két fúgát és egy triószonátát tartalmaz.

A 21. században az előadói ideál a rögtönzésről, az improvizációról áthelyeződött a zeneművek mesteri és tökéletes megszólaltatására, s ez egyre nagyobb követelmények elé állítják az előadót. Ennek függvényében zeneoktatásunk is átalakult, a hangszeresek képzésében nagyon kevés hely jut ma az improvizációnak. Nem is vállalkozik rá szívesen minden muzsikus. Azonban mindig voltak olyan tehetséggel megáldottak, akik bátran engedték szabadjára zenei fantáziájukat, ötvözve azt makulátlan zenei képzésükkel, s egyre nagyobb teret engedtek pályájukon az improvizációnak. Thierry Escaich és Fassang László mindenképpen ezek közé a mesterek közé tartozik. Számos versenyen szerzett díj, koncert- és lemezfelvétel tanúskodik ez irányú művészetükről. A francia előadó 1997 óta - Maurice Duruflé kései utódaként - a párizsi St-Etienne-du-Mont templom orgonistája, a francia orgonistaiskola nagy múltú improvizációs hagyományának világszerte elismert követe. Messze híres játékának színessége, improvizációinak kiszámíthatatlansága, ötletessége. Technikai tévedhetetlensége, játékának könnyedsége, valamint határokat nem ismerő képzelőereje okán a kritika többször zseniként írt róla.

Egy vetélkedésben mindenképpen nagy szerepet kap a rögtönzés. Fassang László írja legújabb improvizációs lemezén a következőket: „Számomra az improvizáció létjogosultsága abban rejlik, hogy általa olyan zene születik, melyet lekottázva nem lehetne létrehozni. Ez a meggyőződés vezérelt a zenei témák kiválasztásában és párosításában, miközben nem állt szándékomban egy konkrét zenei stílus és forma követése vagy elvetése."

Azonban a zenei párbaj csak egy részét alkotja az improvizáció, hiszen nem zeneszerzők mérkőznek egymással, hanem előadók. Azonos zenei feladattal megbirkózni az egyik legfontosabb mérhetőség az előadók között: ugyanazt a szerzeményt meghallgatva több előadótól bőséges lehetőség nyílik a zenei párbajozók közötti különbségek feltérképezésére. Ilyen mesteri tökéletesség fokán álló előadók esetében azonban a darabok minden bizonnyal csak mássá válnak, nem a jó és a rossz verzió fog találkozni. A zsűrinek nem lesz könnyű dolga, és a párbaj kimenetele nagy izgalmakra ad majd okot. Az ötletek kifogyhatatlansága a rendezőket is minden bizonnyal jellemezni fogja, Thierry Escaich és Fassang László mesterien összeállított küzdelem részesei lesznek. Talán azért bekötött szemmel vagy letakart kézzel nem kell majd orgonálniuk, mint a gyermek Mozartnak a császári udvarban. Bár ki tudja? Biztosan nem rettennének vissza hasonló feladatoktól sem.

2010. november 14. 19:30 - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

„Orgona-párbaj" - Thierry Escaich (Párizs) és Fassang László (Budapest)


Házigazda és műsorvezető: Batta András
Orgonaszakértő és moderátor: Ruppert István

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

10 érdekesség a 35 éves Amadeusról

1984 szeptemberében mutatták be az Egyesült Államokban Miloš Forman filmjét, amely ugyan hemzseg a történelmi pontatlanságoktól, mégsem tudjuk megunni. Összeszedtünk tíz érdekességet róla.
Vizuál

85 évesen is filmet forgat Sophia Loren

Születésnapját ünnepli az olasz film egyik legnagyobb sztárja, akit szókimondó, határozott nőként ismerünk a filmvásznon. Sophia Loren hatvanéves karrierje mögött egy fegyelmezett, tudatos nő áll.
Klasszikus

Ránki Dezső szólóestet ad a Müpában

Beethoven és Schumann műveit adja el szólóestjén Ránki Dezső, az MVM Koncertek - A Zongora című koncertsorozat évadnyitó koncertjén.
Színház

Tematikus sétaútvonalaink a Színházak Éjszakájára

Szubjektív ajánlónkban a játékosságot kerestük. Harmincnégy színház programjai közül választottunk ki néhányat, a színészmesterség foglalkozásoktól a nyilvános próbákon és improvizációs játékokon át a kulisszajárásokig.
Zenés színház

Pavarotti özvegye Miskolcra jön a férjéről szóló film díszbemutatójára

Luciano Pavarotti özvegye, Nicoletta Mantovani is ellátogat az Oscar-díjas Ron Howard, Pavarottiról készült dokumentumfilmjének gálájára a 16. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus temetés

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Klasszikus hír

Kortárs klasszikus zenei lemezkiadót indít a Radiohead gitárosa

A Jonny Greenwood alapította kiadó első kiadványai között lesz egy saját szerzői lemez, illetve egy Bach-szólóalbum.
Klasszikus állás

Zenészeket keres az Európai Unió Ifjúsági Zenekara

Az Európai Unió Ifjúsági Zenekarában 2003 óta játszanak magyar muzsikusok. Idén újra tagfelvételt hirdetnek – mutatjuk a részleteket!
Klasszikus óbudai társaskör

Októberi kínálat az Óbudai Társaskörben

Az Óbudai Társaskör az Anima Musicae Kamarazenekar új sorozatával nyitja meg a 2019/2020-as évadát a zene világnapján, október 1-jén.
Klasszikus ajánló

Ránki Dezső szólóestet ad a Müpában

Beethoven és Schumann műveit adja el szólóestjén Ránki Dezső, az MVM Koncertek - A Zongora című koncertsorozat évadnyitó koncertjén.