Klasszikus

Összroma gálaest a Tháliában – Liszttől a rapig

2003.05.13. 00:00
Ajánlom
Egy mobil is megcsörren riasztószerűen az első sorban, micsoda bunkó, gondolom magamban, amikor kiderül, a fiatalember a játékba van "applikálva”, a színpadról hívják ugyanis, mire ő szabadkozik, hogy most nem tud beszélni, mert épp színházban van.

Állítom, ha egy rikkancsot bérelnének az ösztöndíjas romák vagy legalább szervezőik, hogy márpedig itten ifjú tehetségeik produkciója látható, nem telne bele fél óra sem, és megtelne a Thália Színház. Pláne tiszta ingyért. Így viszont csak félház van, az is többnyire a rokonokból meg a baráti társaságból verbuválódik össze. Az viszont már végképp érthetetlen, hogy ez a félház miért válik negyedházzá a szünet utánra. A fellépők előadásainak sokszínűsége és – néhol még ugyan kiforratlan – tehetsége igazán nem ad okot a fogyatkozásra. A színpadon bölcsészhallgató, képzőművész, rapénekes, hegedűművész, cimbalomvirtuóz, de még igazi, végzett színész is felvonul, nemre, korra való tekintet nélkül, egyedül egy dolog közös bennük: hogy romák.
Ez adja meg az est alaphangját, a mindenféle szellemeskedést bevető konferanszié is roma, s mint a műsor vége felé kiderül, egy másik társával együtt állami gondozottként nőtt fel.
Klasszikus húrokat pendít meg a kezdet hegedű- és zongoraszólókkal, bár Dányi Árpád olyan lámpalázas, hogy jókora bakikkal indítja a Liszt-rapszódiát. Igaz, a mű nehéz, de ő mindent megtesz azért, hogy megbirkózzon vele. Később a fivérével játszott négykezes már kedvezőbb képet mutat, talán ikertestvére, Jenő magabiztos és tehetséges játékából rá is átragadt valami a végére. Horváth Lajos úgy pengeti hegedűjét, hogy füllel is alig lehet merész virtuozitását követni, nemhogy játszani azt a húrokon. Meg is van az esélye, hogy Párizsban tanuljon tovább, ami egy ideje már, a konferanszié elmondása szerint, vágyainak netovábbja. Horváth Barbarának már a megjelenése is igen impozáns, tetejébe még olyan dús hangzású, egységes Brahms-rapszódiát ad elő, hogy szinte már-már eggyé válik az általa játszott művel.
Balogh Gyula mikrofon nélkül, egyenest a nézőhöz szólva, élénken gesztikulálva úgy adja elő Márai Sándor Arról, hogy mindennap tovább kell menned című versét, mintha a cigányság egész életfájdalmát a hátán hordozná, pedig alig lehet még tizennyolc éves. Bodenlosz Erika szavalata is figyelemre méltó, hangja, dikciója, noha még nem tökéletes, mágnesként vonzza fülünket. Fellép a színpadra Zsigó Jenő is, papír nélkül szép, megindító beszédet mond arról, milyen szomorú, hogy ösztöndíjasaikat a tévénézők töredéke sem nézi, bezzeg a múltkor milliók tudhatták meg egy ominózus tévéműsorból, milyen lusta, bűnös népség is a cigány.
Ahogy időben haladunk előre, jönnek a musicalek és színdarabrészletek is, s inkább a látvány dominál. Egy mobil is megcsörren riasztószerűen az első sorban, micsoda bunkó, gondolom magamban, amikor kiderül, a fiatalember a játékba van "applikálva”, a színpadról hívják ugyanis, mire ő szabadkozik, hogy most nem tud beszélni, mert épp színházban van. A jelenet olyan hihető, hogy összerezzenek, ez a tuskó még képes fennhangon, a sorból kilépve a beszélgetést is lefolytatni, s csak akkor nyugszom meg némileg, amikor felmegy a világot jelentő deszkákra, s ott folytatja szokatlan jelenetét. Aggodalmam persze jogos, egy másik bűnös készülék ugyanis ezt követően is megszólal, pedig ha más nem, a tulajnak legalább az álbunkó berregése precedensként szolgálhatott volna.
A második felvonás a Vörösmarty gimnázium által előadott zenés színművel "nyit”, tartópillére az a két szemrevaló üdvöske, akinek neve sajnos nem került bele a katalógusba. Mindenesetre énekelni és táncolni is jobban tudnak, mint Farkas Mónika például, aki, ki tudja, miért, több számmal is fellép, de se Mária Magdolnaként, se a New York, New York "dizőzeként” nem győz meg, van még mit tanulnia az éneklés terén. Van aztán a fellépők között színész is: Balogh János, a miskolci nemzeti művésze, érződik is rajta, esetében tanult előadóról van szó.
A leglíraibb melódiákba belesíró gyerek nem kellemes, viszont kifejezetten irritáló, ahogy a mögöttem ülő párocska minden egyes műsorszámot fennhangon kommentál, egészen addig, míg többedmagammal rájuk nem pisszegek. A színpadon is oldódik a légkör, jönnek a musicalek, Szőke Nikolettának azon túl, hogy az ELTE tanárképzőjének angol-orosz szakos hallgatója, még hangja is van, ráadásul tudja is használni. Dzsesszt énekel a kisfiúsan jóképű, szimpatikus Balogh Tibor is, ő Dustin Hoffmanra emlékeztet, ezen felül meg a Képzőművészeti Egyetem ötödéves hallgatója. Jönnek aztán a rapelők, a hátam mögött ülő fiúknak igen tetszik az "adás”, ez volt a legjobb, kiabálják, ami azért nem így van, már csak azért sem, mert a szöveget, ami a rapnél ugye az élvezeti érték meghatározó összetevője, épp annyira lehet érteni, mint Bathcuh Akhbayernél, aki mongolul rapel a csapatban, lévén mongol származású. Érzékeny, különösen elgondolkodtató előadás a gitáros Botos Józsefé, aki a bécsi zeneművészeti egyetem növendéke. De a csúcs – már ha ennyi ifjú tehetség láttán ilyet egyáltalán mondani lehet – a Csipkés Sándor–Földes Attila–Horváth Andor trió, amelynek tagjai olyan frenetikus dzsesszt adnak elő – a zongorista Csipkés feldolgozásában –, hogy külön-külön is megérnének egy misét. Földesnek ráadásul, ahogy az egy dzsesszformáció esetében dukál, dobszólója is van, ebben egy lenyűgöző crescendo után egy még fantasztikusabb decrescendo következik, szinte remeg a levegő, ahogy a légyzümmögés erősségére vezeti az egyik dob játékát – tele van a jelenet humorral – hogy aztán ismét felerősítse. Bár itt az újabb crescendo megszakad, mert a közönség az "adásba” már réges-régen beletapsolt.
Minden jó, ha a vége jó, mondja a konferanszié, és a vége tényleg jó, bár az egész is az volt, az énekesek összeállnak, s gondos zenei koreográfiával még egy Happy Dayjel is megajándékoznak bennünket.
A taps nem marad el, még akkor is tart, mikor Horváth Kálmán, az ifjú műsorvezető elmondja, reméli, hírét visszük az előadásnak. Mi meg azt reméljük, jövőre zsúfolt ház lesz. Csak egy kis reklám kellene hozzá.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

David Lynch megmutatta, hogy a bennünk rejlő sötétség is lehet csodálatos

David Lynch teljességgel átformálta a kortárs filmművészetről alkotott elképzeléseinket – bár alkotásai időnként túlságosan absztraktak, zavarba ejtőek és rémisztőek, mindemögött egy csodálatos világkép áll, amelyet érdemes megismerni.
Vizuál

Elhunyt David Lynch

Néhány nappal hetvenkilencedik születésnapja előtt elhunyt David Lynch Oscar-életműdíjas filmrendező, festő, fényképész, a kortárs vizuális művészet egyik legkiemelkedőbb alakja.
Klasszikus

Schönberg-relikviák vesztek oda a Los Angeles-i tűzvészben

Megsemmisült a 20. század kiemelkedő osztrák–amerikai zeneszerzője, Arnold Schönberg archívumának nagy része a Los Angeles-t sújtó tűzvészben, köztük fényképek, levelek, plakátok, valamint zenekaroknak és zenészeknek kölcsönzött kották – írja a hvg.hu.
Könyv

Online olvasóklubot indít a Líra Könyv Ruff Orsolya és Grisnik Petra vezetésével

Január 30-án startol el a Líra Könyv új beszélgetős műsora, az első alkalommal Grisnik Petra beszélget Grecsó Krisztiánnal. A szerzőtől nekünk is lehetőségünk nyílik kérdezni. 
Klasszikus

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.
Klasszikus ajánló

Cimbalomünneppel köszönti a magyar kultúra napját az Óbudai Társaskör

Január 22-én együtt lép színpadra Farkas Rózsa és Balogh Kálmán cimbalomművész a Társaskörben. A hangszer ezúttal mint hungarikum kerül középpontba: megmutatják minden arcát, így a magyar szerzőktől egészen Chick Corea világáig vezetik a hallgatóságot.
Klasszikus hír

Schönberg-relikviák vesztek oda a Los Angeles-i tűzvészben

Megsemmisült a 20. század kiemelkedő osztrák–amerikai zeneszerzője, Arnold Schönberg archívumának nagy része a Los Angeles-t sújtó tűzvészben, köztük fényképek, levelek, plakátok, valamint zenekaroknak és zenészeknek kölcsönzött kották – írja a hvg.hu.
Klasszikus magazin

Ez volt az év koncertje 2024-ben!

Kérésünkre idén is olvasóink mondták meg, hogy az általunk kiválasztott 10+2 klasszikus zenei koncert közül melyik volt az, amely 2024-ben számunkra a legemlékezetesebb volt. Íme a nyertesek listája!
Klasszikus ajánló

Elindult a jelentkezés a 21. Crescendóra

Elindult a korai kedvezményes jelentkezés a Crescendo Nyári Akadémia és Fesztiválra, amely egy nemzetközi, komolyzenei mesterkurzus Tokajban július 23. és augusztus 4. között, ahova zeneművész-tanárok és diákok egyaránt a világ minden tájáról érkeznek.