Klasszikus

Őszinte gesztusok kellenek

2004.12.19. 00:00
Ajánlom
Kocsis Zoltán csak akkor békülne a Budapesti Fesztiválzenekar vezetőivel, ha azok bocsánatot kérnének tőle, mert szerinte előre megfontolt szándékkal, mondvacsinált indokokkal távolították el a zenekartól 1997-ben, s azóta folyamatosan támadják. A karmester, zongorista szerint természetes, hogy zenekarát, a Nemzeti Filharmonikusokat kérték fel a Művészetek Palotája nyitó koncertjére.

- Csalódott volt, hogy nem ön kapta a Prima Primissima díjat?

- Azon az estén azt hiszem senki nem kapott mélyebb, spontánabb, őszintébb elismerést, mint én Presser Gábortól. Azt hiszem egyébként a közvélemény jó része sem nagyon érti, hogy kerültünk mi hárman - Presser Gábor, a Benkó Dixieland Band és jómagam - egy kategóriába.

- Évek óta tele van a sajtó Fischer Iván és az ön vitájával. Együtt alapították a Budapesti Fesztiválzenekart, de miután ön lett a Nemzeti Filharmonikusok zeneigazgatója felbontották a szerződését. A szálak nyilván 1997-nél korábbra vezetnek.

- A világon semmi baj nem történt volna, ha megmaradok a "csendestárs" szerepében és nem kezdek el vezényelni. Minden jól menne, ha most is zongorázgatnék, időnként kvázi "labdaszedőként" tevékenykednék a zenekar körül, és reprezentálnék. De a jelen helyzetben sem lenne olyan éles ez a vita, ha a Nemzeti Filharmonikus Zenekar kevésbé lenne olyan sikeres, s nem lennének meg bennem a karmesteri kvalitások.

- Botfülű vagyok, ezért talán nem udvariatlanság, ha megkérdezem, megvannak önben?

- Ha valakiben a zenei készségek megvannak, akkor ezt a munkát viszonylag rövid idő alatt megtanulja, bár kétségtelenül ez is egy szakma.

- Fischer Iván mindenesetre békejobbot nyújtott önnek. Felajánlotta, hogy együtt nyissák meg március 14-én a Művészetek Palotáját, de ön nem fogadta el ezt az ajánlatot. Miért?

- Vass Lajos államtitkárt felkérni postásnak igencsak gyengécske és komolytalan gesztusnak tűnik ahhoz képest, hogy a Fesztiválzenekar vezetőségének nyilván rendelkezésére áll az összes elérhetőségem. De vegyük komolyan: ahhoz, hogy békülésről lehessen beszélni, két dolognak kellene megtörténni. Egyrészt a Fesztiválzenekar vezetőinek őszintén bocsánatot kellene kérniük tőlem a múltbeli események miatt, másrészt gesztusokat kellene tenniük felém.

- Pontosan miért kellene bocsánatot kérnie a zenekar vezetőinek?

- Mert előre megfontolt szándékkal, mondvacsinált ürügyekkel távolítottak el a Budapesti Fesztiválzenekartól. Miszerint bomlasztottam a fegyelmet, a kevesebb munkát és több pénzt követelő zenészek szószólója lettem. Aki az én életemet ismeri, tudja, hogy nem pénzről, hanem a munkáról szól. Alkalmasint több ember munkáját is elvégzem, a zenekar vezetése, a vezénylés mellett folytatom a szóló zongorista pályámat, ezenkívül a Holmi munkatársa vagyok, hangszerelek, zenét szerzek… Ilyenkor karácsony közeledtével hálás dolog megbékélésről beszélni. De azok beszélnek erről, akik éveken át csak támadni tudtak. Nem sorolom föl mindet, mert véges egy interjú terjedelme, és az ízlésemet is sérti.

- Akkor csak szemezgessünk! Tény, hogy jóval nagyobb a Nemzeti Filharmonikusok állami támogatása, mint a Fesztiválzenekaré. Ezt joggal tartják igazságtalannak.

- Szinte megállás nélkül az állami támogatás különbségét emlegetik. Arról viszont mélyen hallgatnak, hogy egy 60-65 állandó zenészt foglalkoztató együttest nem lehet egy 106 fős zenekarhoz és egy 80 fős kórushoz mérni. Valóban én kértem a kulturális minisztériumtól annak idején a kiemelt támogatást - először még a Horn-kormány idején - , de az meg sem fordult a fejemben, hogy valakik ellen kérjem. Mint ahogyan nem is vették el senkitől. A pénzt feltételekkel kaptuk, melynek egyik pontja az volt, hogy nem lehetnek magán szponzoraink, nyilván azért is, hogy ne vegyük el a - fővárosi támogatás mellett szponzori pénzekre alapozott - Fesztiválzenekartól a lehetséges támogatókat. Megvádoltak azzal is, hogy átcsábítom a zenészeket. Egyetlen zenészt sem csábítottam át, erre tanúim azok a muzsikusok, akik az első adandó alkalommal át akartak jönni a Nemzeti Filharmonikusokhoz, de nem szerződtettem őket, egyszerűen azért, mert nem voltak elég jók. Akik átjöttek, azok is nagyon kemény próbajáték után tehették, összesen 8 zenész. Nyugodtan meg lehet kérdezni őket, miért tették, hiszen a nálunk kapott javadalmazásuk nem haladta meg azt az összeget, amelyet előző munkahelyükön kaptak. S akkor még nem szóltam azokról a muzsikusokról, akik szintén elmentek a Fesztiválzenekarból, csak éppen nem hozzánk, de hát ehhez valóban semmi közöm.

- Ha Fischer Iván tényleg bocsánatot kérne, megbocsátana?

- Az az érzésem, hogy már csak március idusa után.

- Ezzel vissza is jutottunk a Művészetek Palotája körüli bonyodalmakhoz.

- Valójában ezért a hercehurcáért is bocsánatot kellene kérni, de itt már nem csupán az én személyemről van szó, hanem a zenekarról. A Művészetek Palotája a mi otthonunk lesz, mint az állam által fenntartott zenekaré és énekkaré. Logikusnak tartom, hogy minket kértek fel a hivatalos nyitó hangversenyre. Technikai okokból sem lehet keresztülvinni, hogy két zenekar nyissa meg a házat. A protokoll miatt így is rendkívül megkurtították a műsorunkat. Fischer Iván nyilván pontosan tudta, hogy nem áll módomban teljesíteni amúgy is teljesíthetetlen kérését, mint ahogyan én is sejtem, hogy nem fog történni az ő részükről semmiféle őszinte bocsánatkérés. Még szavakban sem.

- Mi győzné meg?

- A nyilvános bocsánatkérés mellett az őszinte gesztusok.

- Hívják meg a Fesztiválzenekarhoz vezényelni?

- Például. De elég lenne az is, ha abbahagynák a piszkálódást és hagynának minket nyugodtan dolgozni. Ez valóban nagyon szép gesztus volna. Mi ugyanis soha nem beszéltünk a Fesztiválzenekar viselt dolgairól.

- Például miről nem beszéltek?

- Amiről most sem.

- Fischer Iván kérése mögött talán az a félelem áll, hogy a Nemzeti Filharmonikusok kisajátítják maguknak a Nemzeti Hangversenytermet, holott az nem kizárólag az önöké.

- Az épület azért épült, hogy a Nemzeti Filharmonikus Zenekarnak és Énekkarnak, illetve a vendég zenekaroknak otthont adjon. Természetesen nem mi határozzuk meg, hogy a teremben ki, mikor játsszon. Szóba se került, hogy megkapjuk az üzemeltetési jogot, nem is szerettük volna. Ezzel szemben három emelet a miénk, itt lesznek a próbatermeink, irodáink. Végre egy helyen, kényelmes körülmények között dolgozhatunk.

- Ezzel új korszak kezdődik a Nemzeti Filharmonikusok történetében?

- Nem, az új korszak 2000-ben kezdődött, amikor átalakult a zenekar. Persze nem lehet összehasonlítani a Fesztiválzenekar 1983-as bemutatkozó és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar 2000. október 9-i koncertjét. Az egy teljesen új együttes volt, az utóbbi pedig egy megfrissült, megfiatalodott, de mégis csak tradíciókkal rendelkező zenekar, amely őrzi stílusát, beleértve például Ferencsik Jánosét.

- S most már az ön stílusát is. Mondják úgy játszik a zenekar Bartókot, mintha zongorán szólna.

- S erre nagyon büszke vagyok. Miért ne szólhatna úgy? Magyarország tele van rendkívüli tehetségekkel, de mégis fehér holló a jó zenekar. Miért? Mert magyarok vagyunk, nagy a széthúzás. Nálunk igen ritka az a fajta kollektív munka, mint Németországban, Japánban, Amerikában. Én nem diktatórikus eszközökkel irányítom a zenekart, hanem arra törekszem, hogy a hierarchikus rend egy bizonyos pontján tartózkodó zenész átlássa az egész építményt. Ez ugyanakkor nem demokrácia, mert az a zenében nincs.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Vizuál

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.