Klasszikus

Öt mesterhegedűvel gazdagodott a Liszt Ferenc Kamarazenekar

2021.01.23. 09:50
Ajánlom
A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyéves keresést követően öt mesterhegedűre talált rá, amelyek még magasabb művészeti interpretációt tesznek lehetővé az együttes számára a jövőben. A zenekar soron következő tavaszi koncertjein már hallhatóak lesznek az új hangszerek.

A Liszt Ferenc Kamarazenekar tavaly új művészeti stratégiájának részeként, célul tűzte ki a zenekar külső, illetve belső megújulását. Ennek egyik eleme a szuverén kamarazenekari hangzás megerősítése volt, amelyhez elengedhetetlen része a megfelelő hangszerválasztás.

Egyéves keresést követően az év első hónapjában öt, kiváló mesterhegedűre találtak rá, amelyek friss hangzást kölcsönöznek a zenekar egészének.

„A Liszt Ferenc Kamarazenekarban mindig törekszünk arra, hogy koncertjeinken a legmagasabb minőségű komolyzenei élményt nyújtsuk közönségünknek. Ezt a célt szolgálja a hangszereink megújítása is. Kiválasztani a megfelelő hegedűket igazi kihívás volt. Minden hangszernek külön egyénisége van és a legnagyobb nehézséget az okozza, hogy megtaláljuk hozzá azt a játékost, aki a hangszert a maga különleges hangzásával szolgálni képes, illetve megtalálja a zenész a hangszerben a saját hangját” – mondta el Várdai István a zenekar művészeti igazgatója.

A hangszerek, beleértve a hegedűket több kategóriába sorolhatók készítési eljárásuk szerint: míg a gyári és manufaktúra-hangszereket részben vagy egészben gépi eljárással gyártják, a mesterhangszerek esetén egyetlen hangszerész készíti el őket, garantálva az adott hangszer egyedi és kiváló hangzását. A zenekar által megszerzett hegedűk is egy-egy készítő nevéhez fűzhetők: a 18. században aktív, híres olasz származású Landolfi, a párizsi központú Leclerc, a 19. századi, olasz Santagiuliana, a német Mönnig, illetve a 20. század elején tevékenykedő, Spiegel János kézművesmunkáiról van szó. A mesterhangszerek jó, illetve kiváló állapotúak, azonnal játszhatók.

A kiválasztást követően a zenészek kezéhez beállítják a hangszereket, illetve amikor elkezdenek rajtuk játszani, folyamatosan változik a hangzásuk, hiszen az elmúlt 10-15 évben nem használták ezeket az eszközöket.

A zenekar soron következő koncertjein a tagok a zeneműveket már az új mesterhegedűkkel játsszák el bízva abban, hogy ez a friss hangzás még több örömet és élményt fog okozni a nézőknek is. Az idei évben márciusban a világhírű Ilya Gringolts hegedűművésszel, áprilisban a nemzetközi elismertségű zongoristával, Fejérvári Zoltánnal, illetve májusban Juliane Banse német szopránénekessel lép színpadra az együttes.

Várdai István egy videóban is mesélt a hangszerbeszerzésről, amely itt tekinthető meg.

 

Várdai István saját kadenciát játszott egy rokokó versenyműben. De miért fontos ez?

Kapcsolódó

Várdai István saját kadenciát játszott egy rokokó versenyműben. De miért fontos ez?

A kadencia nem pusztán virtuozitásra szolgál. A szólista ideális esetben mély zeneiséget bontakoztathat ki benne. De mi történik akkor, ha egy kétszázhetven éves zeneműhöz egy kortárs hangszerjátékos komponál szólórészt? Várdai István adta meg a választ.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Zenében megélt ünnep Pannonhalmán – jubilál az Arcus Temporum fesztivál

Eötvös Péter és Mozart művészetével ünnepel az idén 20 éves Arcus Temporum Művészeti Fesztivál Pannonhalmán augusztus 23–25. között. Ráadásul a jubileum egybeesik a bencés szerzetesközösség temploma, a Szent Márton-bazilika felszentelésének 800. évével.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.
Zenés színház

Szikrák és vízcseppek – Aida a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Tíz év után ismét az Aida került színre az Ausztriában található Szentmargitbányai Kőfejtő hatalmas szabadtéri színpadán. Nem ez volt azonban az egyetlen visszatérés: ismét Thaddeus Strassberger rendező munkáját láthatta a közönség.
Klasszikus

„Tudatosítani kell a világban, hogy Auer Lipót magyar, ráadásul veszprémi volt” – interjú Kováts Péterrel, az Auer Fesztivál művészeti vezetőjével

Kerek évfordulóhoz érkezett a veszprémi születésű, világhírű hegedűművésznek, Auer Lipótnak szentelt fesztivál. Az ünnepi programról az eseménysorozat alapítójával, Kováts Péter hegedűművésszel beszélgettünk.
Plusz

Mintha elkezdtük volna szeretni a saját városainkat – beszélgetés Zubreczki Dávid építészeti mesemondóval

A Kultkikötő szervezésében idén nyáron nyolc helyszínen hallgathatók meg Zubreczki Dávid vetítéssel egybekötött történetmesélős előadásai Templomséták a Balaton körül címmel.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Holland ifjúsági rézfúvós zenekar lép fel a Városháza pop-up parkban

Budapest központjában, a Városháza pop-up parkban ad ingyenes koncertet július 26-án a hatvan zenészből álló Holland Nemzeti Ifjúsági Fúvószenekar (NJFO), ami igazán üdítő nyáresti feltöltődést ígér minden korosztály számára.
Klasszikus hír

John Eliot Gardiner nem tér vissza együtteseihez

A világhírű régizene-specialista karmester, valamint az általa alapított Monteverdi Kórus, az Angol Barokk Szólisták és a Forradalom és Romantika Zenekara bejelentette, a dirigens lemond vezetői pozíciójáról, és nem tér vissza az együttesek élére.
Klasszikus ajánló

Zenében megélt ünnep Pannonhalmán – jubilál az Arcus Temporum fesztivál

Eötvös Péter és Mozart művészetével ünnepel az idén 20 éves Arcus Temporum Művészeti Fesztivál Pannonhalmán augusztus 23–25. között. Ráadásul a jubileum egybeesik a bencés szerzetesközösség temploma, a Szent Márton-bazilika felszentelésének 800. évével.
Klasszikus interjú

„Tudatosítani kell a világban, hogy Auer Lipót magyar, ráadásul veszprémi volt” – interjú Kováts Péterrel, az Auer Fesztivál művészeti vezetőjével

Kerek évfordulóhoz érkezett a veszprémi születésű, világhírű hegedűművésznek, Auer Lipótnak szentelt fesztivál. Az ünnepi programról az eseménysorozat alapítójával, Kováts Péter hegedűművésszel beszélgettünk.
Klasszikus interjú

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.