Klasszikus

Ötödik nap - elvarázsolt nap

2004.03.24. 00:00
Ajánlom
Túlzás nélkül: bármelyik Tavaszi Fesztivál-helyszínre mehettünk 23-án, egy pillanat alatt elvarázsoltak azok a művészek, akik olasz, német, argentin, máltai, amerikai vagy magyar kultúrát közvetítettek hol zene, hol tánc, hol próza, hol vers, hol egyszerre mindegyik segítségével.

Ritka pillanatnak lehettünk szemtanúi ezen az estén a Mátyás-templomban, ahol az ötvenéves múltra visszatekintő Szent István Király Szimfonikus Zenekar és Oratóriumkórus adott elő két klasszikus remekművet, Vivaldi Gloriáját, valamint Bach Esz-dúr Magnificatját Záborszky Kálmán karmester-igazgató vezényletével, Szakács Ildikó, Megyesi Schwartz Lúcia, Mukk József, Mikecz Kornél énekesek közreműködésével. A felemelő előadáson az állóhelyek is megteltek, rengeteg külföldi fesztivállátogatóval találkozhattunk, sőt: sokan közülük csak a tavaszi fesztivál miatt érkeztek a fővárosba.

Zajos vastapssal köszönte meg a Zenekadémia hallgatósága Gary Burton és Makoto Ozone vibrafon és zongora játékát, akik a kiírt műsorhoz képest picit improvizáltak a programon, mindezek ellenére vagy éppen ezért két ráadást is kellett adniuk. A művészek kora reggel hazautaztak, Gary Burton Bostonba, Makoto Ozone New Yorkba.

Az Olasz Kultúrintézetben a 11 tagú I Fagiolini Énekegyüttes lépett fel, mely profiljához híven reneszánsz és barokk zenével - Vecchi, Monteverdi, Gabrieli - kedveskedett a nézőknek. Vecchi: L'Amfiparnaso maszkos-jelmezes humoros madrigálkomédiáját Rudolf Péter narrátor szerepben kerekítette teljessé.

Valószínűleg igen kevesen ismerik Málta népzenéjét, kultúráját Magyarországon, az egyre szaporodó nyaralásokat leszámítva még mindig kicsit egzotikus ez a mediterraneum-beli szigetország. Ezt a hiányt pótlandó máltai népzene és lovagi tánczene csendült fel a Magyar Rádió Márványtermében a Gukulari Együttes tolmácsolásában. A műsor első részében az együttes egy 16. századi lovagi táncjátéknak megfelelő udvari viseletben, a második részben autentikus máltai paraszti népviseletben játszott kürtön, köcsögdudán és egyéb hangszereken. A nagy sikerű előadáson jelen volt a máltai nagykövet úr is.

A Thália Színházban Astor Piazzola, a közelmúlt legnagyobb tangókirálya előtt tisztelgett a holland-argentín koprodukciós társulat, és az a tömeg, amely a Maria de Buenos Aires című, tangóoperaként aposztrofált előadásra váltotta meg a jegyét, és amely annyira összezsúfolódott az előtérben, hogy az előadást az eredeti 19.00-es kezdés helyett csak pár perccel később lehetett elkezdeni. A megindítóan szép tangóopera érdekes látványelemekkel fokozta a hangulatot mind díszletével, mind a zenészekkel, akik a színpadon helyezkedtek el, míg a színészek vérbeli énekes-táncos előadóművészekként eleven cáfolatul szolgáltak mindazoknak, akik szerint a színházi előadásokból kihalt ez a sokoldalúság. A ráadásban a csodálatos hangú énekesnő, Vanessa Quiroz legszebb szólójából énekelt el ismét egy részt. Amikor végleg legördült a függöny, a társulat pezsgőt bontott, mivel Budapest volt turnéjuk utolsó állomása. 24-én a társulat szétoszlik, ki Argentínába, ki Hollandiába indul haza.

"Uránia Dal-Színház" - 4 x 4 - zenés irodalmi est: ezzel a meglepő és sokak számára magyarázatra szoruló címmel nyitotta ki kapuit az Uránia Nemzeti Filmszínház, ahol négy zeneszerző kortárs versekre és szövegekre írt dalokat, melyeket operaénekesek adtak elő, az eredeti szövegeket négy színész mondta el, valamint négy filmrendező a dalok hatására filmetűdöket készített. A nézők elégedetten távoztak, hiszen a megjelent óriás egyéniségek - Jordán Tamástól Selmeczi Györgyig bezárólag - spontaneitásukkal igazi művészetet alkottak.

Már nagy iramban próbálnak a 24-én 19.30-kor kezdődő Verdi: Requeim szcenírozott előadására Pierluigi Pier'Alli rendező szólistái a Kongresszusi Központban. Megérkeztek a Thália Színház 24-i főszereplői, az Arriaga Quartet & Tango tagjai is. A vonósnégyes kvartett mellett a "tangót" egy pár kiváló tangótáncos, egy nagybőgős, egy bandoneonos és egy zongorista képviseli.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.