Klasszikus

Ötös, csillag nélkül

2015.05.24. 06:58
Ajánlom
Két Brahms-szimfónia. Ennyi. Se sztárvendég, se ismeretlen szerző, se meghökkentő darab a műsoron. BFZ, Fischer Iván, Brahms – Kell ennél több? KRITIKA

Minden bizonnyal nem kell. Végre nem vonja el semmi a figyelmünket, lehet csak az előadókra és a zenére koncentrálni. Május 15-17. között háromszor adta elő a Budapesti Fesztiválzenekar Brahms első két szimfóniáját a Művészetek Palotájában. Két teljesen egyenlő prioritású félidő, két önálló, párdarabot / felvezetést nem igénylő remekmű. Brahms már 43 éves volt, mikor megjelent nyomtatásban az első szimfóniája. Mindaddig súlyos Beethoven-frusztrációban élt (hiszen ki ne érezte volna a nyomást egy ilyen mester szimfóniái után?!), és csak próbálgatta a szimfonikus zenekar adta lehetőségeket. Az 1876-os szimfóniája nem aratott osztatlan sikert, de Brahms számára felszabadulást hozott, így egy évre rá megjelentette a másodikat is. A két darab tehát teljesen azonos szerzői időszakból származik, hangulatában mégis homlokegyenest különbözőek.

A BFZ mostani koncertje egy tavaly őszi hangverseny folytatása, hiszen a zenekar szeptember 13-án Fischer Iván vezénylete alatt eljátszotta Brahms III. és IV. szimfóniáját. A mostani három koncert közül az utolsót volt szerencsém hallani, és nem tudom, mit higgyek: vajon a harmadik előadásra elfáradhat egy ilyen nívós együttes? Vagy valami más okozta a BFZ-koncerteken számomra eleddig ismeretlen hiányérzetet? Akárhogy is, aznap nem történt meg a csoda, nem kaptunk újító interpretációt. Direkt használom az újító szót, hiszen a hangversenyt úgy emlegették, mint két újító elme (ti. Brahms és Fischer) találkozása. Brahms újító mivoltát nem vonjuk kétségbe, Fischer azonban mintha nem kívánta volna kiemelni ezeket az újító mozzanatokat, illetve jóval kevesebbet adott abból a fáradhatatlan kreativitásból, amihez közönsége hozzászokhatott.

Az előadás természetesen hibátlannak nevezhető. Vagy hívjuk inkább korrektnek? Pontos belépések, precíz intonációk, ízléses vibrátók, fegyelmezett crescendo-decrescendo átmenetek, valamint a tételvégeken gyakori tutti pizzicatók szinkronitása jellemezték a zenekar játékát. Fischer Iván csendre intő színpadi jelenléte, és az ebből fakadó drámaian hatásos darab eleji be- és darab végi leintés ezúttal sem maradt el. Az első szimfóniát nyitó súlyos és sejtelmes akkordok még az említett feszült csendben gomolyogtak. Az izgalmasnak tűnő építkezés azonban idővel megakadt, és - kisebb kitörések és lírai szakaszok kivételével - az addig elért szint jellemezte a következő fél órát.

Hiányoltam a dinamikai szélsőségeket. (Bár azonnal le kell szögeznem, hogy az I. szimfónia 3. tételében egy irigylésre méltó pianóból indult el a hosszas építkezés.) Mindkét félidőben a középhangerő uralta az előadást, s bár kétségtelenül hatalmasat szólt egy-egy tutti, ezek a részek pusztán hangosak voltak, nem pedig intenzívek. Hiányzott belőlük az elszántság, a lelkesedés. És most nem arról van szó, hogy hány zenész mimikáján és testbeszédén látszik, hogy élvezi és átéli-e, amit csinál. Aznap este úgy éreztem, Fischer Iván megfékezte zenekarát, igyekezett kerülni minden stílustalannak, Brahms művészetéhez méltatlannak gondolt megoldást. A dinamikán túl ugyanerre utalt a ritmika is. A pontozott ritmusok, a pregnáns futamok és néhol a staccatók megvalósítása is biztonsági játéknak tűnt. Az apró beékelt szünetek nem váltották ki a megakasztás, a törés vagy éppen a lélegzetelállítás hatását.

Számos, nüánszokról szóló szőrszálhasogatásomból úgy tűnhet, a BFZ nem volt formában aznap. Annyiban így is van, hogy a világklasszis együttes minden hangversenyén tud valami olyan új színt hozni egy-egy mű előadásába, amelytől kiérdemli a "világklasszis" jelzőt, ezúttal azonban nem érzékeltem a Brahms-szimfóniák fischerivanizálódását. A szokásos megismételhetetlenül egyedi interpretáció helyett most egy extráktól mentes, mezei tökéletes produkciót kaptunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

70 éves Molnár András, a legendás magyar Wagner-tenor

December 8-án ünnepli 70. születésnapját Molnár András Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas operaénekes, tenorista, érdemes művész.
Jazz/World

Örökre megjegyzem ezt a két szót Lantos Zoltán új lemezéről

Lantos Zoltán új lemeze nagyszerű, felemelő és profi, mégsem ez az, ami elsősorban megragadott benne. Hanem két szó: Nada Brahma. A hang Isten. Mit jelent ez?
Tánc

Ezekben a feldolgozásokban láthatod idén A diótörőt

Vannak, akik számára nem telhet el az adventi időszak Csajkovszkij klasszikusa nélkül. Nekik igyekszünk segíteni gyűjtésünkkel.
Könyv

80 éves a verebek, a lóverseny, a plüssmacik és a gombfoci megszállottja

Tandori Dezsőt köszöntjük születésnapja alkalmából. Az író, költő, műfordító és intermediális grafikus művész irodalmi próbálkozásait Nemes Nagy Ágnes bátorította, rajta keresztül került szoros kapcsolatba többek között Mészöly Miklóssal, Ottlik Gézával és Mándy Ivánnal.
Zenés színház

Fischl Mónika a Mayáról: „Ezen a zenén nőttünk fel!”

Több mint negyven évvel az utolsó bemutató után látható a Budapesti Operettszínház Fényes Szabolcs népszerű revüoperettje, a Maya. Fischl Mónika és Bordás Barbara beszél az új produkcióról.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus lemez

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.
Klasszikus cselló

Yo-Yo Ma követte Joshua Bell példáját, és egy montreali metróban adott koncertet

Egy Bach-darab mellett Leonard Cohen Hallelujah című dalát is eljátszotta, a közönség vele énekelt.
Klasszikus koncert

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.
Klasszikus hír

Kormányzati támogatással dolgozzák fel Szokolay Sándor hagyatékát

Kormányzati támogatással dolgozza fel Szokolay Sándor Kossuth-díjas zeneszerző hagyatékát családja. Az eddigi eredmények és a további tervek között szerepel kották digitalizálása és kiadása, koncertek és emlékprogramok szervezése.