Klasszikus

Ötvenkettő

2004.06.03. 00:00
Ajánlom
Az ember nyugtatja a benne élő elméletgyártót, nehogy túlzott jelentőséget tulajdonítson a véletlennek. Mert nagy a csábítás. Az, hogy Kocsis Zoltán a hagyományos születésnapi koncertjén önmaga helyett a hegedűs Kelemen Barnabást állította a középpontba, akár jelenthet is valamit.

Például azt, hogy úton van a hegedűsök új nemzedéke. Ahogyan harmincöt éve a Kadosa-növendékek megjelentek a magyar zenei életben, egy csoport zongorista, akik nemcsak zenélni tudtak, de vették a fáradságot, és elsajátították a zongorázás technikáját is, úgy jönnek most a hegedűsök: Kelemen Barnabás mellett Lendvay József, Szalai Antal, Baráti Kristóf. Ezek a fiúk ma éppen olyanok, mint Kocsisék voltak. Nemcsak lelkük van, nemcsak zenélni akarnak, csupa nagybetűvel, hanem bemennek a szobába, magukra zárják az ajtót, és gyakorolnak órákon át. Úgy jönnek onnét ki, hogy amit kell, azt el tudják játszani, és amit érdemes, azt megtanulják a hegedű irodalmából.

Ez is egy elmélet. De valószínűleg fontosabb faktor az idő. Januárban volt utoljára Kocsis-szólóest Budapesten. Azóta próbák, turnék, koncertek. Mikor lett volna ideje egy új programot megtanulni? Viszont egy szonátaest, ahol nem illetlenség kottából játszani, és már játszott darabok is vannak a műsoron, kényelmesebben belefér. Márpedig Dvorák Szonatinája a tavalyi tiszadobi zongoraünnepen is műsoron volt, ugyanígy Kelemen Barnabással, Debussy szonátáját pedig Fenyves Loránddal játszotta Kocsis, talán másfél évtizede. A nyári hangversenyhez képest mintha most kiegyenlítettebb lenne a hangzás, a zongora fedele ugyan nyitva van, viszont tompítottak a hangján. Kocsis kísérőként erőteljes, de nem agresszív, és pontosan érzi, mikor kell vezetni, mikor alkalmazkodni. Tulajdonképpen ezzel a játékkal telik el a hangverseny első része. Az ember nem a művekre figyel, hanem arra, hogy ezek ketten mennyire jól érzik magukat a pódiumon, mennyire bele tudnak feledkezni a közös muzsikálásba. Beethoven A-dúr szonátájának így is marad egy kis bemelegítés-jellege, amiért kár, egyszer ugyanitt, a Kongresszusi Központban Gidon Kremer és Martha Argerich ráadásként játszotta el a mű első tételét, akkor szenzáció lett belőle, mindenki azt kérdezgette a ruhatárban, mi volt ez a mulatságos darab. Most meg az, ami, a nagy Beethoven egy korai munkája, Salierinek ajánlva.

Brahms A-dúr szonátája a közös játék szempontjából a hangverseny egyik csúcspontja, az ember látja, hogy mennyire figyel egymásra a két muzsikus, ha te halk vagy, én megyek veled, ha lassítasz, én is átveszem a tempódat. És van jó néhány pillanat, amikor csak látni a harmadik sorból, hogy történt közben valami, de nem hallom, csak azt, hogy minden rendben és összhangban megy.

A koncert második része kicsit eltér ettől, mert azt érezni, hogy az egésznek van vonala, szépen megy fölfelé. Dvorákkal kezdenek, négytételes, vidám darab Amerikából, az első tétel elején meg lehet sejteni azt a dalt, amit Foxi Maxi „Ó, te drága Klementina” kezdettel énekelt, a harmadikban pedig a westernfilmek hegedűhangja szólal meg. A lassú tételben olyan súlylyal játszik Kocsis Zoltán és Kelemen Barnabás, ami abban a pillanatban túlzottnak tűnik, ennyire nem mély a darab. De az a muzsikálás is érvényes a hangverseny egésze szempontjából, mert Dvorákot Debussy követi.

Debussyt pedig Bartók. Kelemen Barnabás nagy pillanatai. Egyszerre hallható játékából a természetes zeneiség, a súlyos, sötétpiros vérű ösztönösség és a kifinomultság. A születésnapi Kocsis-koncertből Kelemen-koncert lesz, de jól van így: ne mondja senki, hogy a klasszikus zenének nincsen jövője. Mert van.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Vizuál

Instagramon dokumentálta apja halálát egy fotós

Apja élete utolsó tanítását akarta átadni fiának, akinek teljesen hiányzott addigi életéből - fia pedig így, fotókon keresztül próbálta feldolgozni a tragédiát. A sorozat végül mindkettőjük számára sokkal többet adott.
Zenés színház

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Klasszikus

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Simon Rattle elbúcsúzott a Berlini Filharmonikusoktól

Utoljára vezénylete zeneigazgatóként a Berlini Filharmonikusokat vasárnap este Simon Rattle, a teltházas szabadtéri búcsúkoncerttel lezárult a karmester 16 éves pályafutása a zenekar élén.
Klasszikus

Megtelik zenével a Vajdahunyadvára!

Július 2. és augusztus 2. között szimfonikus koncerteket, valamint a Budapest Bár, a 100 Tagú Cigányzenekar és a Sabbathsong Klezmer Band előadásait élvezhetjük a 27. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon.
Klasszikus óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.
Klasszikus fesztivál

A zene mellett a tánc és a képzőművészet is megjelenik a Zempléni Fesztiválon

A 10 napos rendezvény 37 helyszínen 60 programmal várja látogatókat augusztus 10. és 19. között.
Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!