Klasszikus

Ötvenkettő

2004.06.03. 00:00
Ajánlom
Az ember nyugtatja a benne élő elméletgyártót, nehogy túlzott jelentőséget tulajdonítson a véletlennek. Mert nagy a csábítás. Az, hogy Kocsis Zoltán a hagyományos születésnapi koncertjén önmaga helyett a hegedűs Kelemen Barnabást állította a középpontba, akár jelenthet is valamit.

Például azt, hogy úton van a hegedűsök új nemzedéke. Ahogyan harmincöt éve a Kadosa-növendékek megjelentek a magyar zenei életben, egy csoport zongorista, akik nemcsak zenélni tudtak, de vették a fáradságot, és elsajátították a zongorázás technikáját is, úgy jönnek most a hegedűsök: Kelemen Barnabás mellett Lendvay József, Szalai Antal, Baráti Kristóf. Ezek a fiúk ma éppen olyanok, mint Kocsisék voltak. Nemcsak lelkük van, nemcsak zenélni akarnak, csupa nagybetűvel, hanem bemennek a szobába, magukra zárják az ajtót, és gyakorolnak órákon át. Úgy jönnek onnét ki, hogy amit kell, azt el tudják játszani, és amit érdemes, azt megtanulják a hegedű irodalmából.

Ez is egy elmélet. De valószínűleg fontosabb faktor az idő. Januárban volt utoljára Kocsis-szólóest Budapesten. Azóta próbák, turnék, koncertek. Mikor lett volna ideje egy új programot megtanulni? Viszont egy szonátaest, ahol nem illetlenség kottából játszani, és már játszott darabok is vannak a műsoron, kényelmesebben belefér. Márpedig Dvorák Szonatinája a tavalyi tiszadobi zongoraünnepen is műsoron volt, ugyanígy Kelemen Barnabással, Debussy szonátáját pedig Fenyves Loránddal játszotta Kocsis, talán másfél évtizede. A nyári hangversenyhez képest mintha most kiegyenlítettebb lenne a hangzás, a zongora fedele ugyan nyitva van, viszont tompítottak a hangján. Kocsis kísérőként erőteljes, de nem agresszív, és pontosan érzi, mikor kell vezetni, mikor alkalmazkodni. Tulajdonképpen ezzel a játékkal telik el a hangverseny első része. Az ember nem a művekre figyel, hanem arra, hogy ezek ketten mennyire jól érzik magukat a pódiumon, mennyire bele tudnak feledkezni a közös muzsikálásba. Beethoven A-dúr szonátájának így is marad egy kis bemelegítés-jellege, amiért kár, egyszer ugyanitt, a Kongresszusi Központban Gidon Kremer és Martha Argerich ráadásként játszotta el a mű első tételét, akkor szenzáció lett belőle, mindenki azt kérdezgette a ruhatárban, mi volt ez a mulatságos darab. Most meg az, ami, a nagy Beethoven egy korai munkája, Salierinek ajánlva.

Brahms A-dúr szonátája a közös játék szempontjából a hangverseny egyik csúcspontja, az ember látja, hogy mennyire figyel egymásra a két muzsikus, ha te halk vagy, én megyek veled, ha lassítasz, én is átveszem a tempódat. És van jó néhány pillanat, amikor csak látni a harmadik sorból, hogy történt közben valami, de nem hallom, csak azt, hogy minden rendben és összhangban megy.

A koncert második része kicsit eltér ettől, mert azt érezni, hogy az egésznek van vonala, szépen megy fölfelé. Dvorákkal kezdenek, négytételes, vidám darab Amerikából, az első tétel elején meg lehet sejteni azt a dalt, amit Foxi Maxi „Ó, te drága Klementina” kezdettel énekelt, a harmadikban pedig a westernfilmek hegedűhangja szólal meg. A lassú tételben olyan súlylyal játszik Kocsis Zoltán és Kelemen Barnabás, ami abban a pillanatban túlzottnak tűnik, ennyire nem mély a darab. De az a muzsikálás is érvényes a hangverseny egésze szempontjából, mert Dvorákot Debussy követi.

Debussyt pedig Bartók. Kelemen Barnabás nagy pillanatai. Egyszerre hallható játékából a természetes zeneiség, a súlyos, sötétpiros vérű ösztönösség és a kifinomultság. A születésnapi Kocsis-koncertből Kelemen-koncert lesz, de jól van így: ne mondja senki, hogy a klasszikus zenének nincsen jövője. Mert van.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Színház

Udvaros Dorottya: „Mintha az élet direkt adná nekem ezeket a szerepeket”

Világhírű román rendező, Silviu Purcărete állította színpadra a Nemzeti Színházban Csehov utolsó, összegző főművét, a Meggyeskertet. A román és az orosz színházi iskoláról, Csehovról és a tavaszról is beszélt a női főszerepet alakító Udvaros Dorottya.
Klasszikus

Megújul a Virtuózok, május elejétől már nézheti a tévében

Idén kamaraegyüttesek versenyeznek a Virtuózok 5. évadában, május 3-án lesz a széria első adása. Mutatjuk, kik versenyeznek!
Jazz/World

Mary Lou Williams, aki az ujjaival imádkozott zongorázás közben

A női zenészekről szóló sorozatunkból nem hiányozhat Mary Lou Williams, aki nemcsak azért izgalmas, mert elsőként szerzett érvényt magának női zeneszerzőként és zongoristaként, de azért is, mert beemelte zenéjébe azt a spirituális töltetet, ami a szakrális jazz anyjává avatta őt.
Vizuál

Ruben Brandt visszatért a tett helyére – interjú Milorad Krstić-csel

Milorad Krstić animált krimije, a Ruben Brandt 40 ezer néző felett jár, és közel került az Oscar-jelöltséghez. A Műcsarnokban rendezett kiállítással a kör teljessé vált, a festménytolvaj visszatért születési helyére. A művészettörténeti utalásokkal zsúfolt mozi 2018 egyik legmeghatározóbb mozzanata volt a magyar kultúrában, így alkotója bekerült az idei Kult50-be is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Évadot hirdetett a Nemzeti Filharmonikusok

Hét bérletet hirdet meg A zene kaland! mottójú 2019/20-as évadára a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar. Az évad rezidens művésze Rost Andrea lesz.
Klasszikus magazin

A Kodály-módszer hírnöke: Szőnyi Erzsébet 95 éves

A kilencvenöt éves Szőnyi Erzsébet rengeteget tett a Kodály-módszer megőrzéséért, de saját jogán is kiváló zeneszerző. Születésnapján köszöntjük.
Klasszikus virtuózok

Megújul a Virtuózok, május elejétől már nézheti a tévében

Idén kamaraegyüttesek versenyeznek a Virtuózok 5. évadában, május 3-án lesz a széria első adása. Mutatjuk, kik versenyeznek!
Klasszikus hír

Miniszteri biztos segíti a zeneiskolák hangszercsere-programját

A megalakult a hangszercsere bizottság a Hangszercsere program gördülékenységét biztosítja.
Klasszikus hír

Elhunyt Martin Böttcher, Németország egyik legsikeresebb filmkomponistája

A Winnetou-filmek legendás zeneszerzőjét kilencvenegy éves korában, szombatra virradóra érte a halál a schleswig-holsteini Rendsburgban.