Klasszikus

Oxford címmel indul turnéra a Szolnoki Szimfonikus Zenekar

2025.04.24. 12:40
Ajánlom
Az együttes háromállomásos koncertsorozata különleges zenei válogatással és nemzetközi szólistagárdával valósul meg április utolsó három napján, Szolnokon, Kismartonban, valamint Budapesten.

A hangversenyek középpontjában Joseph Haydn 92. G-dúr „Oxford” szimfóniája áll, amely minden helyszínen elhangzik, mintegy zenei ívet adva az eseménysorozatnak. A mű 1789-ben született, és Haydn egyik utolsó „párizsi szimfóniájának” tekinthető, bár címét 1791-es bemutatójának helyszínéről kapta.

A Oxfordi Egyetem díszdoktori címmel tüntette ki a szerzőt, aki a ceremónián ezt a darabot vezényelte.

A mű tökéletesen tükrözi Haydn humorát és kreativitását, tele van váratlan fordulatokkal és elegáns zeneszerzői ötletekkel.

A műsor további összeállítása tudatos koncepciót tükröz: C. P. E. Bach, Max Bruch és Csajkovszkij művei által három különböző zenei korszak és stílus jelenik meg, együttesen kínálva betekintést a szólóhangszerre és zenekarra írt művek változatos világába. C. P. E. Bach d-moll fuvolaversenye valószínűleg az 1740-es évek elején született, amikor a még szárnyait bontogató, ifjú zeneszerző II. Frigyes porosz király udvarában dolgozott. Az uralkodó szenvedélyes fuvolista volt, így különösen kedvelte az erre a hangszerre írt műveket. A barokk és a klasszikus zene határán mozgó, érzelmi mélységgel és virtuóz dallamokkal teli versenymű egy korábbi, csembalóra írt szerzemény átirata lehet. C. P. E. Bach ugyanis számos művét több különböző hangszerelésben is közreadta, hogy minél szélesebb közönség számára elérhető legyen.

SzolnokiSzimfonikusok-124033.jpg

Szolnoki Szimfonikus Zenekar (Fotó/Forrás: Szolnoki Szimfonikus Zenekar)

A kismartoni helyszínen a harmadik műsorszám Csajkovszkij D-dúr hegedűversenye, míg a szolnoki és budapesti koncerten Max Bruch hegedűre és brácsára írt Kettősversenye  (Op. 88) hangzik el. Utóbbi darab 1911-ben készült, a zeneszerző késői alkotói korszakában.

Bruch akkoriban a romantikus zene hagyományait követte, annak ellenére, hogy a zenei világ már a modernizmus felé fordult, és így muzsikája egyre kevésbé kapott figyelmet.

Bruch azonban mindvégig hű maradt a saját dallamos, érzelemdús zenei nyelvéhez. A kompozíció mindkét hangszer karakterét és hangszínét egyformán kiemeli, ugyanakkor hangsúlyozza a köztük lévő párbeszédet.

A Szolnoki Szimfonikus Zenekar koncertjeiről további információ itt érhető el. >>>

Fejléckép: A Szolnoki Szimfonikusok a kismartoni Esterházy-kastélyban (forrás: Vigh Virág / Szolnoki Szimfonikusok)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.
Klasszikus

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Klasszikus ajánló

Német requiem és kortárs kórusművek – a MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye a Zeneakadémián

A MÁV Szimfonikus Zenekar következő hangversenyére május 29-én, 19 órakor kerül sor a Zeneakadémián. Az est fő műsorszáma Johannes Brahms mélyen spirituális, emberközpontú gyászműve, az Ein deutsches Requiem, azaz a Német requiem.
Klasszikus ajánló

Elfeledett kincseket is hallhatunk a Haydneum Egyházzenei Fesztiválon

Május 30. és június 7. között a szakrális zeneművészet ismert és a nagyközönség előtt mindeddig rejtve maradt gyöngyszemeivel ismerkedhet meg az a zenerajongó, aki ellátogat az Egyetemi templomba.
Klasszikus ajánló

Ősi rítust idéző Eötvös darab is elhangzik a MIKAMO koncertjén

A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar legújabb programjában az emberi létezés különböző állapotait, az identitást és az érzékelést helyezi középpontba: az erre reflektáló darabokból összeállított műsorukat május 17-én a BMC-ben mutatják be.
Klasszikus ajánló

Filmzenétől balettig – amerikai zenei különlegességek hallhatók az Opera koncertjén

A Csillagok háborúja főcímzenéje, az Egy amerikai Párizsban, valamint Bernstein Candide című operettjének részletei is elhangzanak az Operaház Aranykor: Amerikai szépség című hangversenyén, május 18-án.