Klasszikus

Pálca és kotta nélkül

2013.01.30. 07:04
Ajánlom
Felvillanyozó, ám korántsem makulátlan, emlékezetes, nagy koncerttel ünnepelte Sir Simon Rattle és a Felvilágosodás Korának Zenekara Mozart születésnapját a Müpában. KRITIKA

A Felvilágosodás Korának Zenekarát nem kell vezényelni, tudják a dolgukat. Intésre nem, csak inspirációra várnak. Ennek megfelelően Sir Simon Rattle a dirigáló karmester attribútumait - kotta és pálca - az öltözőben hagyta. Mozart három utolsó szimfóniája volt programon. Az előadás gyorsleltára: az Esz-dúr szimfónia nyitótételének kidolgozásában felfigyelhettünk az est kulcsmozzanatára, kulcsmozdulatára. Rattle az első hegedűsök felé fordult, miközben jobb kezével a fuvolásra mutatott, hogy "rá füleljenek, hozzá kell most igazítani a dinamikát", s a hegedűsök füleltek, s leheletnyit vissza is vettek a hangerőből. Az Andantéban soha nem hallott tutti-pianókkal nyűgözött le a zenekar; a Menüett pedig ugyanazzal a plebejus kedéllyel táncolt, mint Haydn párizsi szimfóniáiban. A Finálé első nagy generálpauzájában az döbbentett meg, ahogy a zenekar testületileg elszámolt négyig, majd az újraindítást úgy abszolválták tökéletesen egyszerre, hogy közben Rattle kényelmesen lógatta mindkét karját.

A g-moll szimfónia - amitől már sok újat nem vártunk - nagy felfedezése a kidolgozás álomnarratívája volt. Ahogy a fafúvósok beterítették és álmot borítottak a vonósokra, majd jöttek a rémálomszerű kürtök - egyszerűen utánozhatatlannak tűnt. De legalább ennyire izgalmas volt, ahogy a visszatérés legelején kiemelkedett egy fagott-dallam, ami egy kissé bizonytalanságban is hagyta a hallgatót, hogy tényleg elérkezett-e a visszatérés; mindenesetre ez a fagott-szín előre jelezte, hogy a szimfóniatétel még korántsem "lefutott ügy", amit a folytatás vissza is igazol. A lassú tétel egy nápolyi emléknek tűnt, furcsa, irreális gáláns elemekkel, s persze a Così fan tutte párás mosolyával. A Menüett olyan, amilyennek szeretem: könyörtelenül precíz. A zárótétel néha a szétesés határára sodródott, de most úgy tűnt, hogy ez is része a játéknak; vagy ha nem része, akkor legalább jólesik hallani, hogy ez a koncert most tényleg nem egy végletekig beállított koncepció replikája. A Jupiter-szimfónia schuberti lassújára és a kissé megint széteső fináléra jó lesz emlékezni. Kicsit sajnáltam, hogy az utolsó tétel nevezetes kódájára koncentrálva (a 21. sorból) nem hallottam a csellókat, de hát annyi csodás hangélménnyel lehetett vigasztalódni. A puhafa-színezetű fuvolával, a különc fagottal, a nagyszerű oboákkal.

A zenekar egyébként hiper-ortodox historikus együttes benyomását keltette, látványra is feltűnő rézfúvósokkal, korabeli festményekről ellesett vonó- és hangszertartással, de valahogy mégsem érezte az ember a zenélésben a "csináltságot", a tudálékosságot, a pedantériát. S oly természetesnek hatott az is, hogy minden csellista combközé szorított hangszereken játszik. Ám ami a legfontosabb, hogy mindazt, amit fentebb a hangzás, a játékmód és a pillanatszerűség tüneteként felsoroltam nem az érdekesség- és újdonsághajhászás motiválta; elválaszthatatlanul a zenei értelmezés körébe tartozott. Nevezzük tiszta, érdeknélküli muzsikálásnak.

Emlékszem, hogy ugyanilyen programot vezényelt 2006 márciusában Philippe Herreweghe, és ő is egy életerős, nagy terveket szövögető, ambiciózus és kísérletező kedvű zeneszerzőt állított elénk. S ő sem nagyon vezényelt. Talán valamivel fésültebb előadás lehetett, Rattle spontánabb muzsikálása viszont lehengerlőbb. A szépségpöttyökről pedig nincs értelme beszélni, nem is illik szóvá tenni. (Azért nevezik egy arc apró hibácskáit szépségpöttynek, mert nélküle csak tökéletes, de nem hiánytalan lenne a látvány.) A tizenkét tétel közül csak egyetlen eggyel volt elvi problémám, a Jupiter-szimfónia lusta, már-már tunya menüettjével. De milyen érdekes: ahogy leírom, hogy "tunya menüett", azonnal ízeket kezdek érezni a számban, felsejlenek fülledt nyár-délutánok, nehéz illatokra leszek figyelmes. És látom magam boldog, elégedett öregembernek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.
Klasszikus

Kezdődik a Kodály Művészeti Fesztivál Kecskeméten

Számos hangverseny, kiállítás, filmvetítés, táncszínházi előadás, bábopera és térzene is várja az érdeklődőket a hétfőn kezdődő Kodály Művészeti Fesztiválon Kecskeméten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Légy világsztárok tanítványa!

A Fesztivál Akadémia egyik elsődleges célja a jövő muzsikusainak nevelése, ezért a programok között központi szerepet kapnak az előadások, a mesterkurzusok és a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny. A verseny július 17-én kezdődik, és a nagyközönség számára is nyitott.
Klasszikus hír

Montenegróba utazik az Óbudai Danubia Zenekar

Zenehíd elnevezésű műsorával, Liszt, Bartók, Erkel, Kodály és Nina Perović műveivel a montenegrói KotorArt művészeti fesztivál vendége lesz a zenekar július 21-én, Hámori Máté művészeti vezető vezényletével.
Klasszikus ajánló

Kezdődik a Kodály Művészeti Fesztivál Kecskeméten

Számos hangverseny, kiállítás, filmvetítés, táncszínházi előadás, bábopera és térzene is várja az érdeklődőket a hétfőn kezdődő Kodály Művészeti Fesztiválon Kecskeméten.
Klasszikus ajánló

A nyár második felében is remek programokkal vár az Óbudai Társaskör kertje

Tovább folytatódik a színes programsorozat az Óbudai Társaskör hangulatos kertjében, ezekben a napokban jazz, kamarazene, opera és akusztikus koncert is várja a vendégeket.
Klasszikus interjú

Családi vonósok – Kokas Dóra-interjú

Májusban a bécsi Vienna Classic Strings különdíját nyerte el Kokas Dóra, akit a Fesztivál Akadémia több koncertjén is hallhatunk a nyáron. A fiatal csellóművész mindig is a színpadon létezett igazán, és hálás, amiért a családjában mindig jelen volt a zene.