Klasszikus

Párizs Eszterházán!

2008.08.11. 00:00
Ajánlom
A Vashegyi György vezette Orfeo Zenekar előszeretettel játssza Haydn műveit. Kiderült ez már sokszor, idén is, hiszen néhány hete XIII. részéhez érkezett Fertődön a Joseph Haydn összes Eszterházán írott szimfóniája című hangversenysorozatuk. Most, augusztus 15-17-én a Kastélykoncertek Eszterháza 2008 keretében a hat "Párizsi" szimfóniát szólaltatják meg korhű hangszereken.

Három nap – két-két szimfónia. Elhangzik például a 82-es, melyet Joseph Haydn a párizsi Loge Olympique számára 1786-ban írt, s a „Medve” melléknevet a XVIII-XIX. század fordulóján Párizsban nyerte — nyilván a zárótétel indításánál hallható basszus-brummogások nyomán. A finálé — Robbins Landon zenetörténész véleménye szerint — a legsikerültebb zárótétel valamennyi párizsi szimfónia között. Nagyszerű a kezdő tétele is, mely mindig figyelemreméltó disszonanciákkal lepi meg a hallgatóságot. A második tétel (Allegretto) témája és a rákövetkező változatok a kor köznyelvét beszélik. Hangulatos Menüett áll a harmadik helyen; a mestertől megszokott tenyeres-talpas vidámság és a trió kamarazenei effektusai ebből sem hiányoznak.

Műsoron lesz a 83-as, A tyúk névre keresztelt g-moll szimfónia is, mely 1785-ben keletkezett, melléknevét ugyancsak a párizsiaktól kapta a századforduló táján: feltehetően az első tétel egyik „kotkodácsoló” témája idézte a franciák emlékezetébe a tyúkot. Ez a szimfónia egyébként egyike volt ama kettőnek, amelyet a zeneszerző „előre gyártott” és utólag szánt a párizsi bemutatóra.

A 85-ös, B-dúr, La Reine – A királynő keletkezési éve 1785 vagy 1786. Melléknevét ez is utólag kapta a második tételben felhasznált témáról, amely Marie Antoinette kedvenc dalából („La gentille et belle Lisetté”) származott. A gyors tétel Haydn alkotói műhelyének egyik remeke, a motivikus munka, az ötletgazdagság és a ragyogó hangszerelés mesteri példája.

Az 1786-ban keletkezett 86-os D-dúr szimfónia lassú bevezetése elmélyült, szemlélődő hangulatban indul. A rekövetkező gyors rész az életöröm kifejezése, apró, szellemesen kihegyezett élcekkel, a hangnemek között való kacér játékkal. A Capricciónak nevezett második tétel (Largo) költői mondanivalóját bensőséges kamarazenei hang és finom hangszerelés tolmácsolja: a szerenád és divertimento zenék meghitt világát idézi fel. Rondószerűen visszatérő dallamát szólisztikus közjátékok (I. hegedű) váltogatják. Figyelemreméltó hangszerelést alkalmaz Haydn a Menüett triójában is: a hegedűvel előbb fagott társul, majd fokozatosan világosodnak ki a fúvóshangszer-színek: oboa és fuvola következik. A zárótétel (Allegro con spirito) úgyszólván egyetlen témából épül fel. Ritmus és dallam tekintetében egyaránt remekbe faragott ez a téma; sodró lendületű, humoros és fordulatos ötletekben gazdag. A maradék kettő, a 84-es Esz-dúr, s a 87-es A-dúr szimfónia is hasonlón izgalmas, amelyet egy koncerten hallhat a közönség.

A Fertődre most visszatérő Orfeo Zenekart 1991-ben Vashegyi György alapította Budapesten, amely nevét Monteverdi L'Orfeo-jának első teljes magyarországi előadása után vette fel. Az együttes hivatásos zenészekből áll, akik más hazai és külföldi zenekarokban is fontos szerepet töltenek be zenekari tagként vagy hangszeres szólistaként. Az Orfeo a legkiválóbb autentikus megszólaltatója a régi zenei kompozícióknak hazánkban. Vashegyi György vezénylete alatt több alkalommal születtek hazai "ősbemutatók" korabeli hangszereken előadva. A zenekar az Esterházy-kastélyban egyébként ezúttal is azzal a hangszeres létszámmal muzsikál, mellyel anno Haydn koncertezett Eszterházán évtizedeken át.

Érdemes hát belevetni magunkat Haydn muzsikájába, annál is inkább mert a következő hétvégétől igazi szakértők, a Magyar Haydn Társaság tagjai érkeznek Fertődre, hogy több mint egyhetes „minifesztiváljukon” világsztároktól és nagyszerű magyar muzsikusoktól hallgassák meg a bécsi klasszika első mesterének műveit.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Koronavírusban halt meg Böröndi Tamás

A Vidám Színpad 65 éves igazgatójának nem volt alapbetegsége - tudta meg a Blikk.
Jazz/World

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Vizuál

Spilák Klára rövidfilmes alakítását díjazták New Yorkban

A magyar színésznőt az SZFE hallgatójának, Rosanics Patrik diplomamunkájában nyújtott alakításáért díjazták.
Klasszikus

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Plusz

Black Friday helyett válaszd a fenntartható életet!

Fogyasztás helyett boldogság, pénz helyett élet! Ezt üzenik ismert művészek, köztük Vecsei H. Miklós, Pokorny Lia és Kollár-Klemencz László.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Live

Egy nap Beethovennel – Élő közvetítés a Concerto Budapesttel

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából a zeneszerző művei szólalnak meg a Concerto Budapest előadásában szombaton a Zeneakadémián, a három hangversenyt online követheti a közönség.
Klasszikus hír

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Klasszikus ajánló

Rendkívüli csodagyerekek a Virtuózok új évadában

Öt ország legjobbjai gyűltek össze a komolyzenei tehetségkutatóban. A nemzetközi műsorfolyam november 27-től látható minden péntek este 20.30-kor a Duna tévé műsorán.
Klasszikus ajánló

Olasz világsztárral és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora

Olasz világsztárral és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home közvetítéssorozat: szerdán Mario Biondi baritont, szombaton a Budafoki Dohnányi Zenekart, vasárnap az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus adventi koncertjét hallhatja a közönség.
Klasszikus interjú

Karmester negyven év alatt – interjú Rajna Martinnal

Úgy véli, ilyen nincsen: karmester negyven alatt. Ő ennél még fiatalabb, viszont egyre gyakrabban halljuk a nevét. Rajna Martin a legfiatalabb dirigens volt, aki Junior Príma-díjat kapott, számos hazai zenekarral dolgozott már együtt. Azt mondja, ehhez a szakmához nem lehet eleget tudni, és éppen ez benne a jó.