Klasszikus

Pártay Lilla az "Amadeus"-ról

2003.06.09. 00:00
Ajánlom
Sok embernek Mozartról a csodagyermek jut eszébe. Életének ezt a szakaszát nem hagyhattam ki a balettemből, pedig nagyon nehéz a betanításban a felnőtt művészek mellett gyermekszereplőkkel foglalkozni.

A gyerekkori utazásoknál a kis Mozart miatt találtam ki a köpenyes játékot (Leopold, az apa, a gyereket egy nagy köpennyel kis időre mindig "eltünteti"), így lehetőségem nyílt az apa szerepét alakító kitűnő táncost nyugodtan "megtáncoltatni"...

A darab születéssel kezdődik, halállal végződik, mint minden ember élete. A kettő között az életút fő állomásait ábrázolom: a lényeges utazásokat, a szerelem "megkóstolását", az egyik szülő elvesztését... A hihetetlenül öntudatos, szókimondó zseni nehezen viselhető el. Nem tud alkalmazkodni, hiába kapott jó nevelést, nem tud az uralkodó szolgálatában hű alattvaló maradni. Amikor az igazi személyiségének jellemzői a mélyből a felszínre törnek, mindig konfliktusba kerül. A zsenialitása mégis megmenti, a nehéz helyzetekben valaki mindig megsegíti, például II. József császár, akit már emiatt sem hagyhattam ki. Nem hagyhattam ki sikeres operáinak megszületését, és az azokat megelőző vajúdásokat - ezek sorsdöntőek voltak az életében -, de kihagytam természetesen a korai operákat, amelyek nem hagytak a zenetörténetben akkora nyomot. A Szöktetés a szerájbólt azért vettem be, mert az első nagy sikere volt, a Figaro házasságát és a Don Giovannit azért, mert zseniális alkotások, és jellemző, hogy ezeket nehezen fogadta el az akkori ízlés, mert túl modernek voltak. Minden jelentős művész megéli ezt a konfliktust: ha nagyot mer lépni, "lefejezik", mert nem értik. Az utolsó nagy felszabadulás az életében A varázsfuvola, de akkor már nagyon beteg volt...

Kerestem azokat a lehetőségeket, amelyekből kiindulva, egy nagy balettegyüttessel látványos képek alkothatók. Így született meg az első nagy salzburgi koncert megkoreografálásának gondolata, valamint a konfliktusokkal terhes, ezért mozgalmas csoporttáncokra is lehetőséget adó bécsi kép. Hasonló okok miatt döntöttem a versailles-i kép mellett is, abban kifejezetten jó lehetőség kínálkozott a klasszikus balett-technika csillogtatására...

 
 

Érdekesebbnek találtam valóságos tények alapján, sűrített ábrázolásban végigmenni Mozart életén, mint kiragadni egy pályaszakaszt, és "lemenni a mélybe"...

A zenei válogatás legalább fél évig tartott. A balettban felcsendülő zeneművek születési dátumai nincsenek párhuzamban az életút kronológiájával, tehát nem úgy válogattam, hogy a gyerekkort gyerekkori művekre, a fiatal kort fiatalkori művekre fogom megkoreografálni. Leginkább Mozart utolsó tíz évének alkotásai között keresgéltem, az akkor született művei között vannak olyan drámai mélységű darabok, amelyek a balettszínpadon nagyon jól alkalmazhatók...

Ha a zene megvan, nagyon nagy baj már nem lehet, mert az adja a balett egyik alapját. A másik a gondolatiság, az a kronologikus életvázlat, amit összerakosgattam, és amit megpróbáltam - a tánc nyelvén fogalmazva - költészettel megtölteni. Hogy ezt hogyan oldom meg, az már az én művészi fantáziámtól függ. Amit nem lehet táncnyelven elmagyarázni, azt éreztetni fogom...

Mozart rendkívüli gyermeklélek volt, mert őszintén hitte, hogy a világ jó. Hihetetlen szeretetéhsége volt. Amikor a szülői otthon védelméből kiszabadult, és önállóan kezdett élni, naiv tisztaságát sokan kihasználták. Kimagasló tehetségét életében igazán nem értékelték. A másik arca egyszerű, emberi: szeretett szórakozni, társaságban lenni, "belemenni az életbe"...

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egyedül Baráti Kristófnak engedik meg, hogy vezényelje a Liszt Ferenc Kamarazenekart

Szeptember 30-án rendhagyó hangversennyel indul a Liszt Ferenc Kamarazenekar 2018/2019-es zeneakadémiai koncertsorozata. Az együttes egyik fő sajátossága, hogy csak karmester nélkül, kizárólag koncertmester irányításával lép fel. Baráti Kristóf hegedűművész kedvéért most kivételt tesznek.
Klasszikus

Schiff András szerint ez a hangköz jellemzi Magyarországot

Schiff András évek óta nem lép fel Magyarországon, de még interjút sem nagyon ad a hazai sajtónak. Az Indexszel most kivételt tett, de csak írásban volt hajlandó válaszolni.
Zenés színház

Nem ért egyet az Operettszínház társulata és a bírálóbizottság a főigazgató személyének kérdésében

A társulat a jelenlegi igazgatót, Lőrinczy Györgyöt támogatja, a bírálóbizottság Kiss B. Atillát látná szívesen az Operettszínház élén. A döntés Kásler Miklós, az Emmi miniszterének kezében van.
Klasszikus

Arvo Pärt megkönnyezte a Fesztiválzenekar játékát

A klasszikus zene főpapját meghatotta, ahogyan a Budapesti Fesztiválzenekar és a Cantemus Vegyeskar a Te Deum című művét adta elő szeptember 21-én a Müpában.
Könyv

Íróként saját magam és szereplőim igazságát képviselem - Interjú Légrádi Gergellyel

Ügyvéd, író, de mindezek felett egy gondolkodó, kételyekkel élő ember. Légrádi Gergellyel harmadik, Nélkülem című kötetéről és a gondolkodás, lassítás, valamint a pillanatok megélésének fontosságáról beszélgettünk.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Cigányzenei tehetségkutatóval jön a Cziffra Fesztivál

A klasszikus zenei koncertek mellett improvizációs est, hangszerbemutató, bárest és tárlatok is várják a közönséget a Cziffra György Fesztiválon 2019. február 17. és 25. között Budapesten.
Klasszikus bfz

Arvo Pärt megkönnyezte a Fesztiválzenekar játékát

A klasszikus zene főpapját meghatotta, ahogyan a Budapesti Fesztiválzenekar és a Cantemus Vegyeskar a Te Deum című művét adta elő szeptember 21-én a Müpában.
Klasszikus szemle

Schiff András szerint ez a hangköz jellemzi Magyarországot

Schiff András évek óta nem lép fel Magyarországon, de még interjút sem nagyon ad a hazai sajtónak. Az Indexszel most kivételt tett, de csak írásban volt hajlandó válaszolni.
Klasszikus ajánló

Haydn a zongoránál

Szeptember 30-án Schiff András zongoraművész koncertjével folytatódik Kismartonban a classic.Esterházy programsorozat.