Klasszikus

Pártay Lilla az "Amadeus"-ról

2003.06.09. 00:00
Ajánlom
Sok embernek Mozartról a csodagyermek jut eszébe. Életének ezt a szakaszát nem hagyhattam ki a balettemből, pedig nagyon nehéz a betanításban a felnőtt művészek mellett gyermekszereplőkkel foglalkozni.

A gyerekkori utazásoknál a kis Mozart miatt találtam ki a köpenyes játékot (Leopold, az apa, a gyereket egy nagy köpennyel kis időre mindig "eltünteti"), így lehetőségem nyílt az apa szerepét alakító kitűnő táncost nyugodtan "megtáncoltatni"...

A darab születéssel kezdődik, halállal végződik, mint minden ember élete. A kettő között az életút fő állomásait ábrázolom: a lényeges utazásokat, a szerelem "megkóstolását", az egyik szülő elvesztését... A hihetetlenül öntudatos, szókimondó zseni nehezen viselhető el. Nem tud alkalmazkodni, hiába kapott jó nevelést, nem tud az uralkodó szolgálatában hű alattvaló maradni. Amikor az igazi személyiségének jellemzői a mélyből a felszínre törnek, mindig konfliktusba kerül. A zsenialitása mégis megmenti, a nehéz helyzetekben valaki mindig megsegíti, például II. József császár, akit már emiatt sem hagyhattam ki. Nem hagyhattam ki sikeres operáinak megszületését, és az azokat megelőző vajúdásokat - ezek sorsdöntőek voltak az életében -, de kihagytam természetesen a korai operákat, amelyek nem hagytak a zenetörténetben akkora nyomot. A Szöktetés a szerájbólt azért vettem be, mert az első nagy sikere volt, a Figaro házasságát és a Don Giovannit azért, mert zseniális alkotások, és jellemző, hogy ezeket nehezen fogadta el az akkori ízlés, mert túl modernek voltak. Minden jelentős művész megéli ezt a konfliktust: ha nagyot mer lépni, "lefejezik", mert nem értik. Az utolsó nagy felszabadulás az életében A varázsfuvola, de akkor már nagyon beteg volt...

Kerestem azokat a lehetőségeket, amelyekből kiindulva, egy nagy balettegyüttessel látványos képek alkothatók. Így született meg az első nagy salzburgi koncert megkoreografálásának gondolata, valamint a konfliktusokkal terhes, ezért mozgalmas csoporttáncokra is lehetőséget adó bécsi kép. Hasonló okok miatt döntöttem a versailles-i kép mellett is, abban kifejezetten jó lehetőség kínálkozott a klasszikus balett-technika csillogtatására...

 
 

Érdekesebbnek találtam valóságos tények alapján, sűrített ábrázolásban végigmenni Mozart életén, mint kiragadni egy pályaszakaszt, és "lemenni a mélybe"...

A zenei válogatás legalább fél évig tartott. A balettban felcsendülő zeneművek születési dátumai nincsenek párhuzamban az életút kronológiájával, tehát nem úgy válogattam, hogy a gyerekkort gyerekkori művekre, a fiatal kort fiatalkori művekre fogom megkoreografálni. Leginkább Mozart utolsó tíz évének alkotásai között keresgéltem, az akkor született művei között vannak olyan drámai mélységű darabok, amelyek a balettszínpadon nagyon jól alkalmazhatók...

Ha a zene megvan, nagyon nagy baj már nem lehet, mert az adja a balett egyik alapját. A másik a gondolatiság, az a kronologikus életvázlat, amit összerakosgattam, és amit megpróbáltam - a tánc nyelvén fogalmazva - költészettel megtölteni. Hogy ezt hogyan oldom meg, az már az én művészi fantáziámtól függ. Amit nem lehet táncnyelven elmagyarázni, azt éreztetni fogom...

Mozart rendkívüli gyermeklélek volt, mert őszintén hitte, hogy a világ jó. Hihetetlen szeretetéhsége volt. Amikor a szülői otthon védelméből kiszabadult, és önállóan kezdett élni, naiv tisztaságát sokan kihasználták. Kimagasló tehetségét életében igazán nem értékelték. A másik arca egyszerű, emberi: szeretett szórakozni, társaságban lenni, "belemenni az életbe"...

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyerek

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör programjaiból

Felolvasószínház, Seress Rezső-est, filmzenei és születésnapi koncertek –  az évad végén is műfaji sokszínűség várja a vendégeket az Óbudai Társaskörben.
Klasszikus ajánló

Schubertiáda a kismartoni Esterházy kastélyban

Schubertiádák: így nevezték az 1820-as évek elejétől azokat a társasági összejöveteleket, amelyeknek középpontjában Franz Schubert és muzsikája álltak és ezt a címet viseli a classic.Esterházy koncertsorozat következő, június 15-i koncertje is.
Klasszikus cselló

Különdíjat érdemelt Kokas Dóra Bécsben

A Vienna Classic Strings zenei versenyen különdíjban részesült Kokas Dóra csellóművész. A döntőben Alexey Shor kortárs szerző és Sosztakovics darabjait játszotta.
Klasszikus virtuózok

Mi a televízióhoz értünk, ők a komolyzenéhez: így született a Virtuózok

A Virtuózok stábjának talán legrégebbi tagja a Virtuózok kreatív vezetője, Szarvas Szilvia. Még nem is létezett a műsor, mikor már dolgozott Peller Mariann-nal, a komolyzenei tehetségkutató kitalálójával.