Klasszikus

Pärtre hangol a BMC

2015.10.14. 15:15
Ajánlom
Arvo Pärt 80. születésnapja tiszteletére október 15-én a szerző kórusműveiből, míg október 16-án kamarazenekari műveiből hallható válogatás.

Idén szeptemberben ünnepli 80. születésnapját az észt származású, világhírű zeneszerző Arvo Pärt. A CAFe Budapest október 15-i koncertjén az életmű reprezentatív kóruskompozíciói csendülnek fel. A Victoria Kamarakórus az észt kórusműveken túl Zombola Péter, Rákai András és a karnagy, Cser Ádám egy-egy művét is előadják a BMC koncerttermében.

Erki Pehk 

Erki Pehk 

Pärt a moziban

Pärt nemcsak a legtöbbet játszott kortárs zeneszerző, de a filmrendezők is kedvelik. Zenéje többek közt olyan filmekben hallható, mint Paul Thomas Anderson There Will Be Blood (Vérző olaj), Michael Moore Fahrenheit 9/11 vagy Alfonso Cuarón Gravity (Gravitáció) című alkotása. Hatására világít rá steve Reich róla alkotott véleménye is: „Nagyon szeretem a zenéjét, és bátor, tehetséges embernek tartom. Rendkívül inspiráló számomra, hogy bár egyáltalán nem tart lépést a korszellemmel, mégis hihetetlenül népszerű. Olyan mély emberi szükségletnek tesz eleget, aminek a divathoz semmi köze.” /Belinszky Anna - Müpa Magazin/

Másnap, 16-án az emblematikus művész Orient & Occident, Trisagion, Spiegel im Spiegel és Tabula rasa című alkotásai hallhatóak az Óbudai Danubia Zenekar előadásában Erki Pehk vezényletével.

Orient & Occident

A 2000-ben befejezett Orient & Occident Saulius Sondeckis és a Litván Kamarazenekar számára készült. Az alig hétperces kompozíció kezdete – a szerző felesége, Nora szerint – „rövid zenei elemek kontrasztjára épül. Majd a keleties színezetű monodikus részletek és sűrű hangzású akkordikus tömbök fokozatosan konvergálnak egymáshoz, és egy folyamatos zenei áramlást hoznak létre.” Máshogyan fogalmazva: a darab Kelet és Nyugat találkozását, majd kölcsönös asszimilálódását vizionálja.

Trisagion

Az 1992–1994-ben komponált vonószenekari kompozíció ősbemutatója a kelet-finnországi Ilomantsiban volt. A település nevezetessége az Éliás próféta tiszteletére emelt ortodox fatemplom, mely a Trisagion komponálásakor ünnepelte alapításának 500. évfordulóját. A cím a keleti liturgiában felhangzó himnuszra utal („Szent az Isten, szent és erősséges, szent és halhatatlan, irgalmazz nekünk!”). „Amikor ezzel a címmel találkozunk – írta egy elemzője –, automatikusan az újra és újra felhangzó himnuszszövegre gondolunk. De ebben a darabban nincs sem szöveg, sem mechanikus ismétlés. Egy lassú tempóban előrehaladó melodikus mintázatot, egy akkordfelbontást hallunk, mely szinte észrevétlenül alakul át. Ám minél inkább elmerülünk e darabban, annál világosabbá válik, hogy a himnusz lényegéhez kerülünk közel.”

Spiegel im Spiegel

Ezt a művét Pärt 1978-ban komponálta. A darab utóbb a zeneszerző stílusfordulata egyik emblematikus művének bizonyult. A hosszú hangjegyértékekben mozgó dallam egyszerű, hármashangzatra épülő harmóniák felett bontakozik ki. A művet eredetileg hegedűre és zongorára írta a szerző, de népszerű brácsa-, klarinét-, kürt- és csellóváltozatban is. Több rendező – Gus Van Santtól Tom Tykwerig – használta fel a kompozíciót filmjeiben.

 Tabula Rasa

„Bizonyos mértékben a Tabula Rasa Gidon Kremer sugalmazására született. Magam mindig féltem az új ötletektől. Egyszer megkérdeztem Gidont, hogy szerinte képes lennék-e lassú zenét komponálni. Gidon azt felelte, hogy persze. Ezek után a darabot igen gyorsan befejeztem. A hangszerelés – két szólóhegedű, preparált zongora, vonósok – Schnittke egy akkoriban bemutatott, ugyanilyen összeállítású darabjához hasonlít.” Így emlékszik vissza Pärt az 1977-ben komponált darab keletkezési körülményeire. Az első tétel a barokk concertók világát idézi, a második centrumában egy tiszta moll akkord áll. A hangzó anyag mozgása fokozatosan kialszik, majd feloldódik a csendben.

Erki Pehk

Erki Pehk 1993-ban végzett a tallinni Észt Zeneakadémián emellett Rigában, Hollandiában és Stuttgartban is folytatott konduktori tanulmányokat. 1994-2011 között az Észt Nemzeti Opera karmestereként dolgozott, és több mint 700 produkció színpadra állításában vett részt. 1992-től 1997-ig a Tallinni Zenei Főiskolán  tanított.

 2001 óta ő a fiatal tehetségeknek rendezett Klaudia Taev Nemzetközi Operaverseny művészeti vezetője, 2005-ben pedig ugyanezt a pozíciót kapta meg a Pärnu-i Nemzetközi Operafesztiválon. Massenet Thaïs című operájának színpadra állításáért magas rangú állami kitüntetést kapott 2010-ben. 

A 2010/2011-es évadban a Fehérorosz Állami Operaházban vendégeskedett, 2010 novemberében pedig az amszterdami Concertgebouw-ban debütált. Saját zenekara a 2000-ben megalapította 21st Century Orchestra főképp kortárs darabokat ad elő, de repertoárjuk része több klasszikus darab is észt és nemzetközi szerzőktől egyaránt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Zenés színház

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Klasszikus

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Vizuál

Ilyen volt a karantén nyolc képzőművész szemével

Vírushelyzet alatt készült kortárs műveket mutat be a MANK Karantén-naplók címmel. Az új online kiállításon a művészek naplószerűen fogalmazzák meg hogyan hatott életükre, gondolkodásukra a vírus és az elmúlt egy év.
Vizuál

Marion Cotillard és Adam Driver musicaljével nyílik a cannes-i filmfesztivál 

A látomásos és rejtélyes filmjeiről ismert francia rendező, Leos Carax angol nyelvű, Annette című zenés filmjével kezdődik július 6-án a 74. cannes-i fesztivál - jelentette be hétfőn Thierry Frémaux fesztiváligazgató a France Inter rádióban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A 100 éve született Cziffra György előtt tiszteleg Balázs János

Először lép a hazai közönség elé ImprovisArt című szólóestjével Balázs János Kossuth-díjas zongoraművész, aki koncertjével az improvizációra épülő romantikus hagyományt szeretné megidézni.
Klasszikus hír

„A klasszikus zene a feleségem, a jazz a szeretőm” - Gyenyisz Macujev a Müpa Home műsorán

Április 22-én a kivételes tehetségű orosz zongorista Gyenyisz Macujev ad online koncertet a Müpa Home közönségének, de ezúttal nem a klasszikus zenei repertoárjának darabjai lesznek hallhatók, hanem megvillantva könnyedebb oldalát, exkluzív jazz-koncerttel jelentkezik.
Klasszikus ajánló

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus nekrológ

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Klasszikus hír

Kamara a karmesterrel - Új online sorozatot indít az Óbudai Danubia Zenekar

Vasárnap este 18 órakor debütál a zenekar Facebook-oldalán az ÓDZ legújabb sorozata. Hámori Máté vezetésével kötetlen beszélgetések és kamarazenélés során ismerkedhetünk meg a muzsikusok zenéhez fűződő viszonyával és az újrakezdés terveivel.