Klasszikus

Pastorale

2009.02.14. 00:00
Ajánlom
A Pastorale-sorozat 1997-ben indult el azzal a céllal, hogy elsősorban a 7-től 14 éves korú gyerekeknek, valamint szüleiknek, nagyszüleiknek és tanáraiknak nyújtson magasrendű művészi élményt, értékes ismereteket és egyúttal nemes szórakozást. A Pastorale 2009 sorozat első előadására február 21-én és 22-én kerül sor, Rondo all’ Ongarese - Joseph Haydn és a magyar zenei hagyomány címmel.

Záborszky Kálmán Solymosi Tari Emőke

A Pastorale-sorozat az eltelt évek során szerves része lett a fővárosi koncertéletnek. A főként budapesti és Budapest-környéki családok mellett vidékről és a határon túli magyar területetekről is érkeznek a programokra gyermekcsoportok, tanári vezetéssel. A zene mellett a társművészeteket is megszerettetni kívánó sorozat ötlete Záborszky Kálmán igazgatótól származik, aki nemcsak egyik motorja a sorozatnak, hanem a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola Szimfonikus Zenekarának karmestereként általában a zeneházi koncerteken is közreműködik. A sorozat arculatának kialakításában, a tematika kitalálásában, a programok összeállításában ugyancsak főszerepet vállal a sorozat állandó háziasszonya, moderátora Solymosi Tari Emőke zenetörténész.

1999 óta a Pastorale-programokra mindig február, március, április és május hónapokban kerül sor. (Az 1997/98-as sorozat ősztől tavaszig tartott.) Az első három programnak a Zuglói Szent István Zeneház (Budapest, XIV. Columbus u. 11.) rendkívül jó technikai feltételekkel rendelkező, 330 személyes nagyterme ad otthont. A májusi záróhangverseny "kiköltözik" a Fővárosi Állat- és Növénykert Japánkertjébe, ahol a gyönyörű természeti környezet különleges atmoszférát biztosít a zene és tánc élvezetéhez. Arra az esetre, ha az időjárás nem kedvezne a szabadtéri eseménynek, a Japánkerttől pár lépésre található Barlangterem áll rendelkezésre. A bérlettulajdonosok a zárókoncert napján az Állatkertet is látogathatják.

A nagy érdeklődés miatt minden program háromszor kerül bemutatásra: szombaton délután 4 órakor, vasárnap délelőtt fél 11-kor és délután 4-kor. Így egy-egy összeállítást mintegy 1000 néző láthat. A sorozat eddigi 130 koncertjén összesen körülbelül 44.000 néző vett részt. A programokat mindig a komplexitás jellemzi: a zeneházi műsorok az élő zenén kívül tartalmaznak filmet, táncot, bábjátékot, színészi produkciót, hangszerbemutatót.

Az utóbbi években a sorozat kiemelkedően fontos része a zenés színházi program, amelynek célja, hogy a gyermekközönség megszeresse az opera-műfajt. 2006-tól sorra bemutatásra kerültek Mozart nagy opera buffái (Figaro lakodalma, Così fan tutte, Don Giovanni), fiatal énekes tehetségekkel, Ionel Pantea rendezésében, a Zuglói Filharmónia Szent István Király Szimfonikus Zenekar közreműködésével. (Kisebb zenés színházi művek már 2003-tól szerepeltek a sorozatban.) Az operákat rövidített formában játsszák; a recitativókat összekötő szöveg helyettesíti, ami biztosítja, hogy a közönség – előzetes felkészülés nélkül is – pontosan értse a történetet, és így maradéktalanul tudja élvezni a zenét és a színpadi látványt. A Pastorale-sorozat speciális operaelőadásaival új műfaj született, amelyet a közönség – az elmúlt évek visszajelzései alapján – nagy lelkesedéssel fogadott.


Joseph Haydn

A májusi, állatkerti koncerten mindig más földrajzi terület jellegzetes zenéje és tánca a főtéma, amelyhez az adott területen élő állatokkal való ismerkedés is társul. (Eddigi "úti célok" voltak: Dél-Amerika, India, a szerb-horvát-dalmát-macedón területek, Magyarország, Görögország, Írország, Skócia, Bulgária. Az állatkerti programok kialakításában az ottani szakemberek is segítik a koncertek rendezőit. Persányi Miklóssal, az Állatkert igazgatójával kitűnő az együttműködés.)

Valamennyi program fontos eleme az ismeretterjesztést szolgáló műsorvezetői szöveg és a meghívott előadóművészekkel, szakemberekkel (például hangszerkészítővel, színházi rendezővel stb.) való beszélgetés.

A szerkesztők fontos célkitűzése, hogy minden stílus jelen legyen, a népzenétől a kortárs művészetig. A reneszánsz illetve barokk művek előadására rendszeresen hívnak meg olyan muzsikusokat és táncosokat, akik a historikus irányzatot követik. Az ismeretek minél élményszerűbb átadásához a legmodernebb technikát is felhasználják: például a belső sorozatot képező hangszerbemutató koncerteken folyamatosan kivetítik a színpadon történteket, hogy a közönség egészen közelről láthassa a hangszerek apró részeit, működését, készítését stb. A sorozat számos saját készítésű kisfilmmel is büszkélkedhet; film segítségével sikerült a hangversenyközönséget "elvinni" egy orgonagyárba és különböző hangszerkészítő műhelyekbe, felidézni egy-egy zeneszerző életútjának érdekes állomásait, vagy éppen "igazi" tűzijátékot varázsolni Händel Tűzijáték-szvitjéhez stb.

(2009. február 21. 16:00, február 22. 10:30, 16:00 Zuglói Szent István Zeneház (Budapest) - Rondo all’ Ongarese - Joseph Haydn és a magyar zenei hagyomány; Jánosi Együttes; km.: Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola tanárai és diákjai, a Magyar Táncművészeti Főiskola növendékei; koreográfus és betanító mester: Brieber János; vez.: Záborszky Kálmán)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fesztivál

A zene mellett a tánc és a képzőművészet is megjelenik a Zempléni Fesztiválon

A 10 napos rendezvény 37 helyszínen 60 programmal várja látogatókat augusztus 10. és 19. között.
Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.