Klasszikus

Pat Metheny a Margitszigeten

2005.05.25. 00:00
Ajánlom
A gitárzene szerelmeseinek tegnap este két és fél órán át a Margitszigeti Szabadtéri Színpad maga volt a Paradicsom: Pat Metheny és bandája ugyanis több mint százötven percen keresztül játszott.

Már fél nyolckor nagy volt a sor a bejáratnál, és nyolcra szinte teljesen megtelt a több mint háromezres nézőtér, egy-két későn érkező helye maradt csak üresen. Ami nagy dolog, tekintve, hogy a jegyárak 7500 és 15000 forint között mozogtak. Nyilván ez volt az oka, hogy több tucatnyian döntöttek úgy, a látványt mellőzve odakintről hallgatják végig a koncertet.

Az épp harminc éve zenélő Pat Metheny minden különösebb ceremónia nélkül lépett a színpadra. Kezében egy gitárral leült az erősítőre, és elkezdett játszani. Szép lassan beszivárgott a banda többi tagja, Lyle Mays billentyűs, Steve Rodby bőgős, Antonio Sanchez dobos, Cuong Yu trombitás, Gregoire Maret harmonikás, és Nando Lauria gitáros. Aztán meg sem álltak hetven percen keresztül - ilyen hosszú ugyanis az új album, a The Way up egyetlen dala, amelyben ott van minden: a legmélyebb fájdalom és a legtisztább öröm, mesteri gitárszólókban elbeszélve. Amikor véget ért, a közönség joggal gondolhatta, hogy esetleg egy-két ráadás, és a koncertnek is vége, hiszen ezután nehéz mást játszani.

Így gondolta ezt a zenekar is, mármint hogy a The Way up után nem könnyű mást játszani, mert Metheny, amikor a monstre első dal után köszöntötte a közönséget, megjegyezte: mindig gondot okoz nekik, mit is adjanak elő a The Way up után. Minden esetre eljátszanak néhány rövidebb darabot - mondta. Aztán duót adott elő a dobossal, a billentyűssel, a bőgőssel, a trombitással, triót és kvartettet többféle felállásban, és szólókkal tarkított össznépi örömzenét a teljes csapattal. Methenyt már a koncert kezdetén legalább négy gitár várta a színpadon, amelyekhez folyton újabbak érkeztek, természetesen mindegyik másmilyen, máshogy hangolt. Úgy cserélgette őket, hogy gyakran arra sem volt ideje, hogy leakassza a nyakából az egyiket; úgy állt oda az állványra készített másikhoz, hogy a korábbit a hátára tolta.

Elképesztő volt hallani, mire képes egy jó gitár és egy jó gitáros. Az egyik dalban úgy szóltak a húrok, mint egy régi japán pengetős hangszer, a másikban, mint egy trombita. Egyszer igazi jazzt hallottunk, aztán szinte rockot, majd valamiféle éteri meditációs zene következett. Ha eddig bárki kételkedett volna a tizenöt egyéni és a Groupnak ítélt hét Grammy-díj jogosságában, ez a koncert minden bizonnyal eloszlatta a kételyeit.

Metheny talán egyetlen hibájául az róható fel, hogy nem nagyon tart kontaktust a közönséggel - persze ha úgy nézzük, hogy azért nem, mert teljesen átadja magát a zenének, és csak a játékra figyel, akkor talán már nem is olyan nagy hiba.

Különösen, hogy a koncert alatt tartott két-három "szünetben" azért figyelt a közönségre, sorra bemutatta a tagokat, és többször elmondta, mennyire örül, hogy itt lehet. Még azért a tíz perces késésért is elnézést kért, de, mint mondta, akadt egy kis technikai problémájuk. Mellesleg csoda, hogy csak tíz percet csúsztak: annyira be vannak ugyanis táblázva, hogy éppen csak ideértek a beállásra, és a koncert végeztével már utaztak is tovább. Még interjút adni sem volt ideje.

A két és fél órás koncert után azért még visszatértek, hogy a tényleg szűnni nem akaró tapsot megköszönve egy jó tízperces ráadást játsszanak. Reméljük, nemcsak udvariasságból búcsúzott azzal: viszlát legközelebb.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Zenében megélt ünnep Pannonhalmán – jubilál az Arcus Temporum fesztivál

Eötvös Péter és Mozart művészetével ünnepel az idén 20 éves Arcus Temporum Művészeti Fesztivál Pannonhalmán augusztus 23–25. között. Ráadásul a jubileum egybeesik a bencés szerzetesközösség temploma, a Szent Márton-bazilika felszentelésének 800. évével.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.
Zenés színház

Szikrák és vízcseppek – Aida a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Tíz év után ismét az Aida került színre az Ausztriában található Szentmargitbányai Kőfejtő hatalmas szabadtéri színpadán. Nem ez volt azonban az egyetlen visszatérés: ismét Thaddeus Strassberger rendező munkáját láthatta a közönség.
Klasszikus

„Tudatosítani kell a világban, hogy Auer Lipót magyar, ráadásul veszprémi volt” – interjú Kováts Péterrel, az Auer Fesztivál művészeti vezetőjével

Kerek évfordulóhoz érkezett a veszprémi születésű, világhírű hegedűművésznek, Auer Lipótnak szentelt fesztivál. Az ünnepi programról az eseménysorozat alapítójával, Kováts Péter hegedűművésszel beszélgettünk.
Plusz

Mintha elkezdtük volna szeretni a saját városainkat – beszélgetés Zubreczki Dávid építészeti mesemondóval

A Kultkikötő szervezésében idén nyáron nyolc helyszínen hallgathatók meg Zubreczki Dávid vetítéssel egybekötött történetmesélős előadásai Templomséták a Balaton körül címmel.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Holland ifjúsági rézfúvós zenekar lép fel a Városháza pop-up parkban

Budapest központjában, a Városháza pop-up parkban ad ingyenes koncertet július 26-án a hatvan zenészből álló Holland Nemzeti Ifjúsági Fúvószenekar (NJFO), ami igazán üdítő nyáresti feltöltődést ígér minden korosztály számára.
Klasszikus hír

John Eliot Gardiner nem tér vissza együtteseihez

A világhírű régizene-specialista karmester, valamint az általa alapított Monteverdi Kórus, az Angol Barokk Szólisták és a Forradalom és Romantika Zenekara bejelentette, a dirigens lemond vezetői pozíciójáról, és nem tér vissza az együttesek élére.
Klasszikus ajánló

Zenében megélt ünnep Pannonhalmán – jubilál az Arcus Temporum fesztivál

Eötvös Péter és Mozart művészetével ünnepel az idén 20 éves Arcus Temporum Művészeti Fesztivál Pannonhalmán augusztus 23–25. között. Ráadásul a jubileum egybeesik a bencés szerzetesközösség temploma, a Szent Márton-bazilika felszentelésének 800. évével.
Klasszikus interjú

„Tudatosítani kell a világban, hogy Auer Lipót magyar, ráadásul veszprémi volt” – interjú Kováts Péterrel, az Auer Fesztivál művészeti vezetőjével

Kerek évfordulóhoz érkezett a veszprémi születésű, világhírű hegedűművésznek, Auer Lipótnak szentelt fesztivál. Az ünnepi programról az eseménysorozat alapítójával, Kováts Péter hegedűművésszel beszélgettünk.
Klasszikus interjú

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.