Klasszikus

Pat Metheny a Margitszigeten

2005.05.25. 00:00
Ajánlom
A gitárzene szerelmeseinek tegnap este két és fél órán át a Margitszigeti Szabadtéri Színpad maga volt a Paradicsom: Pat Metheny és bandája ugyanis több mint százötven percen keresztül játszott.

Már fél nyolckor nagy volt a sor a bejáratnál, és nyolcra szinte teljesen megtelt a több mint háromezres nézőtér, egy-két későn érkező helye maradt csak üresen. Ami nagy dolog, tekintve, hogy a jegyárak 7500 és 15000 forint között mozogtak. Nyilván ez volt az oka, hogy több tucatnyian döntöttek úgy, a látványt mellőzve odakintről hallgatják végig a koncertet.

Az épp harminc éve zenélő Pat Metheny minden különösebb ceremónia nélkül lépett a színpadra. Kezében egy gitárral leült az erősítőre, és elkezdett játszani. Szép lassan beszivárgott a banda többi tagja, Lyle Mays billentyűs, Steve Rodby bőgős, Antonio Sanchez dobos, Cuong Yu trombitás, Gregoire Maret harmonikás, és Nando Lauria gitáros. Aztán meg sem álltak hetven percen keresztül - ilyen hosszú ugyanis az új album, a The Way up egyetlen dala, amelyben ott van minden: a legmélyebb fájdalom és a legtisztább öröm, mesteri gitárszólókban elbeszélve. Amikor véget ért, a közönség joggal gondolhatta, hogy esetleg egy-két ráadás, és a koncertnek is vége, hiszen ezután nehéz mást játszani.

Így gondolta ezt a zenekar is, mármint hogy a The Way up után nem könnyű mást játszani, mert Metheny, amikor a monstre első dal után köszöntötte a közönséget, megjegyezte: mindig gondot okoz nekik, mit is adjanak elő a The Way up után. Minden esetre eljátszanak néhány rövidebb darabot - mondta. Aztán duót adott elő a dobossal, a billentyűssel, a bőgőssel, a trombitással, triót és kvartettet többféle felállásban, és szólókkal tarkított össznépi örömzenét a teljes csapattal. Methenyt már a koncert kezdetén legalább négy gitár várta a színpadon, amelyekhez folyton újabbak érkeztek, természetesen mindegyik másmilyen, máshogy hangolt. Úgy cserélgette őket, hogy gyakran arra sem volt ideje, hogy leakassza a nyakából az egyiket; úgy állt oda az állványra készített másikhoz, hogy a korábbit a hátára tolta.

Elképesztő volt hallani, mire képes egy jó gitár és egy jó gitáros. Az egyik dalban úgy szóltak a húrok, mint egy régi japán pengetős hangszer, a másikban, mint egy trombita. Egyszer igazi jazzt hallottunk, aztán szinte rockot, majd valamiféle éteri meditációs zene következett. Ha eddig bárki kételkedett volna a tizenöt egyéni és a Groupnak ítélt hét Grammy-díj jogosságában, ez a koncert minden bizonnyal eloszlatta a kételyeit.

Metheny talán egyetlen hibájául az róható fel, hogy nem nagyon tart kontaktust a közönséggel - persze ha úgy nézzük, hogy azért nem, mert teljesen átadja magát a zenének, és csak a játékra figyel, akkor talán már nem is olyan nagy hiba.

Különösen, hogy a koncert alatt tartott két-három "szünetben" azért figyelt a közönségre, sorra bemutatta a tagokat, és többször elmondta, mennyire örül, hogy itt lehet. Még azért a tíz perces késésért is elnézést kért, de, mint mondta, akadt egy kis technikai problémájuk. Mellesleg csoda, hogy csak tíz percet csúsztak: annyira be vannak ugyanis táblázva, hogy éppen csak ideértek a beállásra, és a koncert végeztével már utaztak is tovább. Még interjút adni sem volt ideje.

A két és fél órás koncert után azért még visszatértek, hogy a tényleg szűnni nem akaró tapsot megköszönve egy jó tízperces ráadást játsszanak. Reméljük, nemcsak udvariasságból búcsúzott azzal: viszlát legközelebb.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Klasszikus

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Klasszikus portré

A japán, akit szívébe zárt Magyarország: 80 éves Kobajasi Kenicsiró

Április 9-én ünnepli 80. születésnapját Kobajasi Kenicsiró japán karmester, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar örökös elnök-karnagya, a Magyar Televízió I. Nemzetközi Karmesterversenyének győztese.
Klasszikus Művészi szabadság

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.