Klasszikus

Pedagógus, nem próféta

Interjú Gulyás Márta zongoraművésszel, a Zeneakadémia tanárával
2019.01.06. 11:35
Ajánlom
A budapesti Zeneakadémia mellett Madrid egyik legrangosabb zenei egyetemén tanít a tavaly a Magyar Érdemrend Lovagkereszt polgári tagozatával kitüntetett Gulyás Márta, akinek tanítványai január 13-án és 17-én koncertet adnak a Régi Zeneakadémián.

Éppen Madridból tart haza, ahol szintén professzori állása van. Magyarországon nagy hagyománya van a kamarazenei oktatásnak, de mit lehet elmondani Spanyolországról?

A madridi Szófia Királyné Konzervatóriumban tanítok, Európa egyik legrangosabb privát zenei iskolájában, ahol nemzetközi tanári gárda működik, de a diákok is több országból érkeznek. Az elmúlt 25 évben sokat emelkedett a kamarazene presztízse, a spanyol zeneoktatás színvonala, sokat is áldoztak rá. Nagyon élvezem, hogy ott is tanítok.

A kamarazene műfaja egy olyan polgári közegben született, ami eredeti formájában már eltűnt. Ön szerint mi a kamarazene ideális megszólalási helye vagy módja?

Valóban úgy van, hogy Mozart, Schubert szalonok számára írták a kamaraműveiket, de azóta a hangszerek is sokat változtak. Egy Zeneakadémia méretű teremben, vájtfülű közönség előtt megélnek ezek a darabok, a zene be tudja tölteni a teret.

Fontos ehhez a vájtfülű közönség?

Úgy vélem, hogy a közönség „színvonala” hanyatlik, a zenészeké szerencsére nem. Több világhírű, korombéli kollégám beszámolt róla, de én is úgy érzem, hogy régebben létezett egy rendkívül értő közönség Budapesten, akik rögtön reagáltak, ha valami történt a színpadon.

Ma már szinte elvárják az emberek, hogy bombasztikus mutatványokat lássanak a színpadon, amiket kénytelenek vagyunk koncertnek nevezni.

Ezzel együtt mégis arra tanítom a növendékeimet, hogy ha a hallgató szereti például Mozartot, de unalmasnak tartja a koncertet, akkor mi, zenészek vagyunk a hibásak.

Tanár és muzsikus. Melyik élvez elsőbbséget?

Egyértelmű, hogy a tanítás az elsődleges tevékenységem. Alapvetésem, hogy ne mondjam meg, mit kell csinálni, ez a munka azért gyönyörű, mert a növendékekkel együtt kell megoldást találni a zenei problémákra. Őszintén szólva még ma is sokat tanulok tőlük, és inkább nevezném az együtt töltött időt workshopnak, mint tanórának. Pedagógus vagyok, de nem próféta, az én célom az, hogy a gyerekeknek kapcsolatuk legyen a zenével. Ha mozdul bennünk valami, akkor van értelme.

Úgy érti, hogy mozdul valami a fejekben?

Igen, fülekben és a lelkekben.

Elsősorban a fiúknál szokott előfordulni, hogy amikor először szerelmesek lesznek, hirtelen kinyílnak, és elkezdenek jobban játszani.

Ilyenkor egy hölgy megjelenése egy csapásra megoldja a reménytelennek tűnő helyzetet.

Milyen életkorú a legfiatalabb korosztály, akiket tanít?

Az egyetemi korosztállyal foglalkozom, de Budapesten és Madridban is vannak olyan 15-16 évesek, akik tehetségük révén bekerülhetnek a „nagyok” közé. De minden év augusztusában tartok kurzust Békéscsabán, ahol képviseli magát a negyven éven felüli korosztály is.

Van olyan életkor, amikor azt lehet mondani, hogy egy zenész megérett?

Szerintem nincsen. Rubinstein azt írja a könyvében, már a nyolcvanas éveiben, hogy lassan rájön, mit kell csinálnia, ha zongorázik. Én hatvanöt éves vagyok, és remélem, hallatszik, hogy a lelkesedésem a zene iránt töretlen.

Casals is azt mondta kilencvenen felül, hogy azért gyakorol minden nap, mert érzi a fejlődést.

Ha nem így lenne, ideje volna más munka után nézni.

Ahhoz, hogy valaki jó zenésszé váljon, szükség van a kamarazenélésre?

Most olvasom Yuval Noah Harari Sapiens című könyvét (amit egyébként ajánlok mindenkinek, ha nem is kell mindent elhinni neki), amiben a szerző azt írja, hogy az embert az emelte ki a többi élőlény sorából, hogy egy elvont, kollektív eszme érdekében tudott kooperálni. Ez a kamarazene tökéletes leírása. Ez egy nevelő hatású tevékenység, megtanít a társas viselkedésre. Megtanít arra, hogyan lehet másokkal úgy „kijönni”, hogy a saját egyéniségünket ne adjuk fel. Az utóbbi 10-15 évben egyébként a szólisták között is igen fellendült a kamarazenélés népszerűsége, olyan művészek zenélnek rendszeresen a műfajban, mint Perényi Miklós, Schiff András – vagy a fiatalabb generációból –, Várjon, Kelemen, Várdai, Baráti. Egyre több kamarafesztivált, kamarakoncertet rendeznek. Úgy tapasztaltam, hogy nem kell rá biztatni a növendékeket, mert a legjobb szólisták kamaráznak nálam a legtöbbet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Klasszikus

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Plusz

10 kiváló programot ajánlunk a magyar kultúra napjára

Ingyenes múzeumlátogatás, koncert, néptánc, felolvasás, cirkusz és cimbalomest is lesz a magyar kultúra napján. Tíz eseményt választottunk ki, amire érdemes odafigyelni január 22-én.
Zenés színház

Kortárs opera molnári receptre

Mit tesz egy vezető színész, ha revolverrel üldözik, ráadásul jogosan? A kulisszák mögé visz Molnár Ferenc egyfelvonásosa, az Előjáték Lear királyhoz, amely kortárs operaként éledt újjá Kecskeméten.
Színház

„Semmilyen feljelentésről nincs tudomásom” – Zalán János megszólalt az Index cikke kapcsán

Nyilatkozatot és nyílt levelet küldött Zalán János az Index szerkesztőségének, amelyben a portál január 10-án megjelent cikkére reagál. Ebben arról írtak, hogy a korábban Zalán által vezetett Pesti Magyar Színház ellen büntetőfeljelentést tettek.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.
Klasszikus ajánló

Cimbalomünneppel köszönti a magyar kultúra napját az Óbudai Társaskör

Január 22-én együtt lép színpadra Farkas Rózsa és Balogh Kálmán cimbalomművész a Társaskörben. A hangszer ezúttal mint hungarikum kerül középpontba: megmutatják minden arcát, így a magyar szerzőktől egészen Chick Corea világáig vezetik a hallgatóságot.