Klasszikus

Pedagógus, nem próféta

Interjú Gulyás Márta zongoraművésszel, a Zeneakadémia tanárával
2019.01.06. 11:35
Ajánlom
A budapesti Zeneakadémia mellett Madrid egyik legrangosabb zenei egyetemén tanít a tavaly a Magyar Érdemrend Lovagkereszt polgári tagozatával kitüntetett Gulyás Márta, akinek tanítványai január 13-án és 17-én koncertet adnak a Régi Zeneakadémián.

Éppen Madridból tart haza, ahol szintén professzori állása van. Magyarországon nagy hagyománya van a kamarazenei oktatásnak, de mit lehet elmondani Spanyolországról?

A madridi Szófia Királyné Konzervatóriumban tanítok, Európa egyik legrangosabb privát zenei iskolájában, ahol nemzetközi tanári gárda működik, de a diákok is több országból érkeznek. Az elmúlt 25 évben sokat emelkedett a kamarazene presztízse, a spanyol zeneoktatás színvonala, sokat is áldoztak rá. Nagyon élvezem, hogy ott is tanítok.

A kamarazene műfaja egy olyan polgári közegben született, ami eredeti formájában már eltűnt. Ön szerint mi a kamarazene ideális megszólalási helye vagy módja?

Valóban úgy van, hogy Mozart, Schubert szalonok számára írták a kamaraműveiket, de azóta a hangszerek is sokat változtak. Egy Zeneakadémia méretű teremben, vájtfülű közönség előtt megélnek ezek a darabok, a zene be tudja tölteni a teret.

Fontos ehhez a vájtfülű közönség?

Úgy vélem, hogy a közönség „színvonala” hanyatlik, a zenészeké szerencsére nem. Több világhírű, korombéli kollégám beszámolt róla, de én is úgy érzem, hogy régebben létezett egy rendkívül értő közönség Budapesten, akik rögtön reagáltak, ha valami történt a színpadon.

Ma már szinte elvárják az emberek, hogy bombasztikus mutatványokat lássanak a színpadon, amiket kénytelenek vagyunk koncertnek nevezni.

Ezzel együtt mégis arra tanítom a növendékeimet, hogy ha a hallgató szereti például Mozartot, de unalmasnak tartja a koncertet, akkor mi, zenészek vagyunk a hibásak.

Tanár és muzsikus. Melyik élvez elsőbbséget?

Egyértelmű, hogy a tanítás az elsődleges tevékenységem. Alapvetésem, hogy ne mondjam meg, mit kell csinálni, ez a munka azért gyönyörű, mert a növendékekkel együtt kell megoldást találni a zenei problémákra. Őszintén szólva még ma is sokat tanulok tőlük, és inkább nevezném az együtt töltött időt workshopnak, mint tanórának. Pedagógus vagyok, de nem próféta, az én célom az, hogy a gyerekeknek kapcsolatuk legyen a zenével. Ha mozdul bennünk valami, akkor van értelme.

Úgy érti, hogy mozdul valami a fejekben?

Igen, fülekben és a lelkekben.

Elsősorban a fiúknál szokott előfordulni, hogy amikor először szerelmesek lesznek, hirtelen kinyílnak, és elkezdenek jobban játszani.

Ilyenkor egy hölgy megjelenése egy csapásra megoldja a reménytelennek tűnő helyzetet.

Milyen életkorú a legfiatalabb korosztály, akiket tanít?

Az egyetemi korosztállyal foglalkozom, de Budapesten és Madridban is vannak olyan 15-16 évesek, akik tehetségük révén bekerülhetnek a „nagyok” közé. De minden év augusztusában tartok kurzust Békéscsabán, ahol képviseli magát a negyven éven felüli korosztály is.

Van olyan életkor, amikor azt lehet mondani, hogy egy zenész megérett?

Szerintem nincsen. Rubinstein azt írja a könyvében, már a nyolcvanas éveiben, hogy lassan rájön, mit kell csinálnia, ha zongorázik. Én hatvanöt éves vagyok, és remélem, hallatszik, hogy a lelkesedésem a zene iránt töretlen.

Casals is azt mondta kilencvenen felül, hogy azért gyakorol minden nap, mert érzi a fejlődést.

Ha nem így lenne, ideje volna más munka után nézni.

Ahhoz, hogy valaki jó zenésszé váljon, szükség van a kamarazenélésre?

Most olvasom Yuval Noah Harari Sapiens című könyvét (amit egyébként ajánlok mindenkinek, ha nem is kell mindent elhinni neki), amiben a szerző azt írja, hogy az embert az emelte ki a többi élőlény sorából, hogy egy elvont, kollektív eszme érdekében tudott kooperálni. Ez a kamarazene tökéletes leírása. Ez egy nevelő hatású tevékenység, megtanít a társas viselkedésre. Megtanít arra, hogyan lehet másokkal úgy „kijönni”, hogy a saját egyéniségünket ne adjuk fel. Az utóbbi 10-15 évben egyébként a szólisták között is igen fellendült a kamarazenélés népszerűsége, olyan művészek zenélnek rendszeresen a műfajban, mint Perényi Miklós, Schiff András – vagy a fiatalabb generációból –, Várjon, Kelemen, Várdai, Baráti. Egyre több kamarafesztivált, kamarakoncertet rendeznek. Úgy tapasztaltam, hogy nem kell rá biztatni a növendékeket, mert a legjobb szólisták kamaráznak nálam a legtöbbet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Alig várja Boros Misi, hogy bejárja az országot

Országos turnéra indul Boros Misi. Tizenhét évesen tizenhét városban lép fel, de mielőtt elindulna, szóra bírtuk tinédzserkorról, szlogenekről és továbbtanulási tervekről.
Jazz/World

Cseh Tamás fia is színpadra lép a magyar kultúra napján édesapja dalaival

Születésének 77. évfordulóján Cseh Tamásra emlékeznek a Kolibri Színházban január 22-én, a magyar kultúra napján.
Zenés színház

Gyönyörű színházban kap helyet Bayreuth második operafesztiválja

Újabb operafesztivál kezdődik Bayreuthban 2020-ban. A Bayreuthi Ünnepi Játékok mellett ősztől a Bayreuth Barokk is várja a komolyzene kedvelőit.
Klasszikus

Kórházakban, iskolákban, aluljárókban csendül fel Bach zenéje

Idén március 16-án kezdődik a Bach Mindenkinek Fesztivál, amelynek idején több mint száz településen élvezhetjük Bach muzsikáját.
Vizuál

Meghalt Terry Jones, a Monty Python tagja

A legendás angol humorista csapat tagja hosszú betegség után, 77 éves korában hunyt el.  

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus concerto budapest

Rangos francia fesztiválra kapott meghívást a Concerto Budapest

Tizenhárom koncerten adja elő Beethoven műveit a Concerto Budapest kiemelt meghívott zenekarként januárban a Folle Journée komolyzenei fesztiválon Franciaországban.
Klasszikus ajánló

„Hallhatóvá” teszi a hallássérültek számára a zenét az Óbudai Danubia Zenekar

Nem mindennapi vállalkozással teszi emlékezetessé Beethoven születésének 250. évfordulóját az Óbudai Danubia Zenekar. Egy különleges koncertélmény segítségével a klasszikus zenei formáció most pont azoknak mutat utat a zenéhez, akik a zeneszerző szenvedésével leginkább azonosulni tudnak: a hallássérülteknek.
Klasszikus hír

Rangos hanglemezdíjat érdemelt Fischer Ádám Beethoven-ciklusa

A Dán Kamarazenekarral készültek a lemezek, amely Beethoven összes szimfóniáját tartalmazzák. Valóban kivételes interpretációról beszélünk.
Klasszikus interjú

Alig várja Boros Misi, hogy bejárja az országot

Országos turnéra indul Boros Misi. Tizenhét évesen tizenhét városban lép fel, de mielőtt elindulna, szóra bírtuk tinédzserkorról, szlogenekről és továbbtanulási tervekről.
Klasszikus hír

Kórházakban, iskolákban, aluljárókban csendül fel Bach zenéje

Idén március 16-án kezdődik a Bach Mindenkinek Fesztivál, amelynek idején több mint száz településen élvezhetjük Bach muzsikáját.