Klasszikus

Pedagógus, nem próféta

Interjú Gulyás Márta zongoraművésszel, a Zeneakadémia tanárával
2019.01.06. 11:35
Ajánlom
A budapesti Zeneakadémia mellett Madrid egyik legrangosabb zenei egyetemén tanít a tavaly a Magyar Érdemrend Lovagkereszt polgári tagozatával kitüntetett Gulyás Márta, akinek tanítványai január 13-án és 17-én koncertet adnak a Régi Zeneakadémián.

Éppen Madridból tart haza, ahol szintén professzori állása van. Magyarországon nagy hagyománya van a kamarazenei oktatásnak, de mit lehet elmondani Spanyolországról?

A madridi Szófia Királyné Konzervatóriumban tanítok, Európa egyik legrangosabb privát zenei iskolájában, ahol nemzetközi tanári gárda működik, de a diákok is több országból érkeznek. Az elmúlt 25 évben sokat emelkedett a kamarazene presztízse, a spanyol zeneoktatás színvonala, sokat is áldoztak rá. Nagyon élvezem, hogy ott is tanítok.

A kamarazene műfaja egy olyan polgári közegben született, ami eredeti formájában már eltűnt. Ön szerint mi a kamarazene ideális megszólalási helye vagy módja?

Valóban úgy van, hogy Mozart, Schubert szalonok számára írták a kamaraműveiket, de azóta a hangszerek is sokat változtak. Egy Zeneakadémia méretű teremben, vájtfülű közönség előtt megélnek ezek a darabok, a zene be tudja tölteni a teret.

Fontos ehhez a vájtfülű közönség?

Úgy vélem, hogy a közönség „színvonala” hanyatlik, a zenészeké szerencsére nem. Több világhírű, korombéli kollégám beszámolt róla, de én is úgy érzem, hogy régebben létezett egy rendkívül értő közönség Budapesten, akik rögtön reagáltak, ha valami történt a színpadon.

Ma már szinte elvárják az emberek, hogy bombasztikus mutatványokat lássanak a színpadon, amiket kénytelenek vagyunk koncertnek nevezni.

Ezzel együtt mégis arra tanítom a növendékeimet, hogy ha a hallgató szereti például Mozartot, de unalmasnak tartja a koncertet, akkor mi, zenészek vagyunk a hibásak.

Tanár és muzsikus. Melyik élvez elsőbbséget?

Egyértelmű, hogy a tanítás az elsődleges tevékenységem. Alapvetésem, hogy ne mondjam meg, mit kell csinálni, ez a munka azért gyönyörű, mert a növendékekkel együtt kell megoldást találni a zenei problémákra. Őszintén szólva még ma is sokat tanulok tőlük, és inkább nevezném az együtt töltött időt workshopnak, mint tanórának. Pedagógus vagyok, de nem próféta, az én célom az, hogy a gyerekeknek kapcsolatuk legyen a zenével. Ha mozdul bennünk valami, akkor van értelme.

Úgy érti, hogy mozdul valami a fejekben?

Igen, fülekben és a lelkekben.

Elsősorban a fiúknál szokott előfordulni, hogy amikor először szerelmesek lesznek, hirtelen kinyílnak, és elkezdenek jobban játszani.

Ilyenkor egy hölgy megjelenése egy csapásra megoldja a reménytelennek tűnő helyzetet.

Milyen életkorú a legfiatalabb korosztály, akiket tanít?

Az egyetemi korosztállyal foglalkozom, de Budapesten és Madridban is vannak olyan 15-16 évesek, akik tehetségük révén bekerülhetnek a „nagyok” közé. De minden év augusztusában tartok kurzust Békéscsabán, ahol képviseli magát a negyven éven felüli korosztály is.

Van olyan életkor, amikor azt lehet mondani, hogy egy zenész megérett?

Szerintem nincsen. Rubinstein azt írja a könyvében, már a nyolcvanas éveiben, hogy lassan rájön, mit kell csinálnia, ha zongorázik. Én hatvanöt éves vagyok, és remélem, hallatszik, hogy a lelkesedésem a zene iránt töretlen.

Casals is azt mondta kilencvenen felül, hogy azért gyakorol minden nap, mert érzi a fejlődést.

Ha nem így lenne, ideje volna más munka után nézni.

Ahhoz, hogy valaki jó zenésszé váljon, szükség van a kamarazenélésre?

Most olvasom Yuval Noah Harari Sapiens című könyvét (amit egyébként ajánlok mindenkinek, ha nem is kell mindent elhinni neki), amiben a szerző azt írja, hogy az embert az emelte ki a többi élőlény sorából, hogy egy elvont, kollektív eszme érdekében tudott kooperálni. Ez a kamarazene tökéletes leírása. Ez egy nevelő hatású tevékenység, megtanít a társas viselkedésre. Megtanít arra, hogyan lehet másokkal úgy „kijönni”, hogy a saját egyéniségünket ne adjuk fel. Az utóbbi 10-15 évben egyébként a szólisták között is igen fellendült a kamarazenélés népszerűsége, olyan művészek zenélnek rendszeresen a műfajban, mint Perényi Miklós, Schiff András – vagy a fiatalabb generációból –, Várjon, Kelemen, Várdai, Baráti. Egyre több kamarafesztivált, kamarakoncertet rendeznek. Úgy tapasztaltam, hogy nem kell rá biztatni a növendékeket, mert a legjobb szólisták kamaráznak nálam a legtöbbet.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Így búcsúztak a pályatársak Edita Gruberovától

A hetvennégy éves korában elhunyt, világhírű koloratúrszoprán, Edita Gruberová elvesztése nemcsak a közönséget sújtotta le, kollégái is fájó szívvel emlékeztek meg róla.
Könyv

Dsida Jenő négysorosára is licitálhatunk a dedikált könyvek online aukcióján

Az Antikvárium.hu számos bibliofil kötetet kínáló árverésén több érdekességet is találunk, többek között Babits Mihály, Juhász Gyula, Szabó Dezső, Molnár C. Pál, Márffy Ödön, Szép Ernő kézjegyével ellátott köteteket. A 223 tételre október 24-ig lehet licitálni.
Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház

5 ígéretes független színházi előadás

Az ősz hagyományosan hemzseg az új bemutatóktól, csak kapkodjuk a fejünket a sokszínű a kínálat láttán, mi viszont most olyan előadásokat ajánlunk, amelyek talán kevesebb figyelmet kapnak a kőszínházak műsorával szemben. Szubjektív válogatásunkban szerepelnek klasszikus művek, izgalmas életutak és kortárs dráma is.
Vizuál

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Magyar Kincsek-koncertsorozat a nemzeti ünnep alkalmából

Október 23-án egész napos eseménysorozatot szentel a magyar zenének a Concerto Budapest, a Zeneakadémián tartott koncerteken a legnagyobb zeneszerzők művei mellett népzenei darabokat is meghallgathat a közönség.
Klasszikus beszámoló

Az ember nélküli hang és a hang nélküli ember

Vidovszky László korai műveiből tartottak összművészeti estet és ismertető előadást a Zeneakadémia Solti Termében.
Klasszikus ajánló

Lengyel-magyar barátság - Emszt/Koszowski Duó első lemeze

A Folks című albumon lengyel és magyar zeneszerzők művei szólalnak meg az alkotók átiratában, szoprán szaxofonon és zongorán.
Klasszikus hír

Még lehet jelentkezni a Hubay Jenő Hegedűversenyre

Október 22-ig várja a húszévesnél fiatalabb közép-európai hegedűművészek jelentkezését a Fesztivál Akadémia által szervezett Hubay Jenő Hegedűverseny
Klasszikus ajánló

Egy legendás tanárra emlékezik a legifjabb generáció a Zeneakadémián

Varga Tibor hegedűművész-tanár emlékének szenteli október 18-i koncertjét a Pannon Filharmonikusok, melyen négy csodagyerek-hegedűművész is közreműködik.