Klasszikus

Pekka - Csak így egyszerűen

2014.06.16. 07:09
Ajánlom
Vajon kinek jutna eszébe párhuzamot vonni Bach és Steve Reich zenéje közt? Pekka Kuusisto és a Mahler Chamber Orchestra éppen erre tettek kísérletet zeneakadémiai koncertjükön, amelyen bebizonyosodott: az először hajmeresztőnek tűnő ötlet valójában zseniális. KRITIKA

Ritka az olyan műsorpolitika, amely a kortárs zenét keveri a barokkal. Ennek nyilván esztétikai okai is vannak, illetve a koncertszervező számol azzal is, hogy a hangverseny-látogatók csupán kis része mindenevő. Ha azonban tisztában vagyunk a finn hegedűművész művészi ars poeticájával, nem lepődünk meg a Steve Reich, Johann Sebastian Bach és John Adams műveiből összeválogatott programon. Pekka Kuusistóról szerzett első emlékem a 2012-es Kaposfestről való, amikor Vivaldi Négy évszakja után (amit mezítláb adott elő) hegedűjét pengetve kísért egy fütyülve előadott argentin tangót. Ezután - mivel vezetéknevének kiejtése elsőre amúgy is felvetett néhány kérdést - egyszerűen csak Pekkaként emlegettük lazasága, közvetlensége miatt. A történet jól illusztrálja azt a fajta nyitottságot, ami jellemzi a hegedűművész zenei érdeklődését. Nem kedveli a "crossover" kifejezést, mivel szerinte nem elmosódnak, hanem egyszerűen nem léteznek az egyes műfajok közti határok.

A koncert első felében Steve Reich Duet for two solo violins and string orchestra című műve és Bach E-dúr hegedűversenye állt párban egymással. Reich a repetitív, minimalista zene egyik legelső képviselője, nevének hallatán ütős, meditatív zenéi ugranak be először. A Duet azonban az amerikai zeneszerező dallamosabb művei közül való: az egyszerű akkordokat tartó vonóskar szolgálja az alaphangzást, amely felett echoszerűen játssza ugyanazt a dallamot a két hegedű. Amikor már éppen lankadna figyelmünk, a hirtelen harmóniaváltások új színt hoznak a hangzásba: fülünk szinte oldásként érzékeli a sok konszonancia közt itt-ott felbukkanó disszonáns akkordokat. Ahhoz, hogy mindez működjön, rendkívül egyenletes, kisimult és egységes játékmódra van szükség. A két szólista - Pekka és Johannes Lörstad - egymásra folyamatosan reagálva szervesen illeszkedtek a hömpölygő kamarazenekari textúrába.

Az ötperces darab ráhangolta a közönséget az utána következő Bach hegedűversenyre azzal kontrasztot alkotva, színeit felerősítve. Pekka hegedűjátékával, testbeszédével és mimikájával irányította a zenekart, ami hűen tükrözte a darabról alkotott elképzelését. A harmadik tétel különösen szellemesre sikerült: szinte attaca, fokozatosan felgyorsulva indult a tétel, melyet a váratlan hangsúlyok, apró, stílusos díszítések tettek igazán gazdaggá. A színes előadást egyébként tükrözte a zenészek öltözéke is - a szokásos fekete mellett feltűnt a zöld, türkiz, ciklámen és rózsaszín is, de Pekka is rendhagyó öltözéket választott - a szokásos elegáns fellépőruha helyett kardigánban játszott, ami növelte a spontaneitás érzetét. A ráadás sem a megszokott helyen szerepelt: a finn hegedűművész a szünet előtt egy rövidke darabot rögtönzött Bach stílusában végig pianissimo játszva hangszerén.

A második részben elhangzott Steve Reich darab előtt (Violin Phase for four violins) Pekka egy rövid felvezetőben azt tanácsolta, ne keressük az amerikai komponista zenéjében a motívumok fejlődését, a zene szépségét, tekintsünk inkább arra úgy, mintha fénysugár, folyó vagy tapéta lenne. A rendkívüli koncentrációt igénylő kánonszerű műnek a lényege valóban az egyes fázisok szimultán megszólalásából adódó hangszínváltozások, spontán módon kialakuló különleges ritmusképletek által létrejövő akusztikai élmény. A legnagyobb tapsot Bach 3. Brandenburgi versenye kapta ismét átgondolt és szellemes előadása miatt. A tizenhét éve alakult Gustav Mahler Ifjúsági Zenekarból kivált kamarazenekar együttzenélésében van valami különleges bensőségesség; ritkán látni olyat, hogy egy-egy ütem után két zenész összemosolyog koncert közben, vagy lelkesen vitatnak meg a taps alatt egy különösen jól sikerült részletet.

Az utolsó Shaker Loops című John Adams műben szükség is volt az extrém egymásra figyelésre. A kompozíció őse egy Wavemaker című darabtöredék, amelyben a zeneszerző a víz fodrozódását jeleníti meg. A négy tételes vonószenekarra írott mű kisebb és nagyobb rezgések összekapcsolódásából áll össze. Az utolsó tételben - Final Shaking - a rendkívül gyors, egymáshoz képest eltolódott tremolók a koncentrálóképesség határainak feszegetése mellett meglehetős fizikai megpróbáltatások elé is állították a zenészeket, akik jól vették az akadályt. A lassú, hetes lüktetésű tétel során Pekka letette hangszerét, és vonójával, majd később anélkül vezényelte a zenekart meglehetős precizitással. Az öncélú virtuózkodástól mentes hegedűművész játéka makulátlan, szellemes és kiegyensúlyozott. A koncert végén egyedül a ráadást hiányoltam - szívesen hallgattam volna még Pekkát.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Jazz/World

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.