Klasszikus

Penderecki avantgárd Paradicsoma

2015.11.29. 15:26
Ajánlom
Krzysztof Penderecki második színművét, az Elveszett paradicsom című operát november 29-én mutatták be Chicagóban. Ez alkalomból kicsit közelebbről is bemutatjuk a kortárs lengyel zeneszerzőt.

A lengyel zeneszerző és karmester a szonorizmus (kizárólag a hangzás színbeli kifejezési lehetőségein alapuló zeneszerzési technikával kapcsolatos forradalmi esztétikai eszmék) úttörő kezdeményezője volt, aki teljesen új fejlődési irányt jelölt ki az európai kortárs zenében. Avantgárd útkeresése lenyűgöző volt, nem riadt vissza a művészet és az élet határvidékéről érkező hangok felhasználásától: zörejeket, kattogást, a fűrész sivítását vagy az írógép kopogását is felhasználta.

1933. november 23-án született Debica városában, Délkelet-Lengyelországban. Magánúton tanult zeneszerzést Franciszek Skolyszewskitől, majd a krakkói Zeneakadémián Artur Malawskinál és Stanislaw Wiechowicznál. 1958-ban diplomázott le, majd ugyanitt tanárként kezdett el dolgozni, többek között Iannis Xenakis is tanult nála. Pendereczki korai művein Anton Webern és Pierre Boulez hatása érezhető.

Krzysztof Penderecki

Krzysztof Penderecki

Nemzetközi ismertségre 1959-ben A hirosimai áldozatoknak című művével tett szert, majd széleskörű népszerűségét a Lukács-passió (1863-66) hozta meg. Az 1970-es évek közepétől - miközben Pendereczki a Yale School of Music professzora- zenei stílusa új irányt vett, ami első hegedűversenyében és II. Karácsony szimfóniájában is megmutatkozik. További fontos művei még: 1984: Lengyel rekviem szólóhangokra, két kórusra és zenekarra; 1991: Übü király, opera buffa Alfred Jarry drámája nyomán; 1998: Credo szólóhangokra, kórusra és zenekarra; 2000: Concerto grosso három gordonkára és zenekarra. Pendereczki írt továbbá operákat, szimfóniákat, kórusműveket, kamara- és szólóhangszeres darabokat.

Krzysztof Penderecki

Krzysztof Penderecki (Fotó/Forrás: Pető Zsuzsa /  Művészetek Palotája)

Második színpadi műve volt az Elveszett Paradicsom című opera, amely Christopher Fry Milton nyomán írt angol nyelvű librettóján alapul. A Sacra Rappresentazione-ként is nevezett művet 1978-ban mutatták be a chicago-i Lyric Operában, éppen november 29-én. A 42 jelenetből álló opera a mennyben, a pokolban és a földön játszódik a teremtés hajnalán. 1979 januárjában a milánói Scala-ban vezényelte a darabot, majd a Vatikánban II. János Pál pápa meghívására.

Hallgassunk meg egy részletet belőle:

Penderecki zenéit egyébként többször felhasználták filmekben (Ragyogás, Ördögűző, Katyń, Az ember gyermeke, Viharsziget). 2001-ben Credo című darabja Grammy-díjat kapott, ugyanebben az évben Spanyolországban a Prince of Asturias-díjjal tüntették ki. Pendereczkinek továbbá tiszteletbeli díszdoktori címet adott a Seoul National University (Dél-Korea) 2005-ben, majd a University of Münster (Németország) 2006-ban. Krzysztof Penderecki jelenleg a Sinfonia Varsovia művészeti vezetője, amely 1984-ben alakult a Lengyel Kamarazenekar tagjaiból, és a világ egyik legjobb zenekaraként tartják számon. Többször járt Magyarországon, legutóbb 2007 februárjában vezényelt Budapesten.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.