Klasszikus

Penderecki zenéje megrázó találkozás az emberi hanggal

2018.03.17. 10:12
Ajánlom
Egy kétlemezes kiadványt hallgattunk meg, amelyen Krzysztof Penderecki a saját kórusműveit vezényli. A lengyel komponista zenéje ma is megrázó, és ma is megnyugvást ad.
Choral Music: Penderecki conduct Penderecki

Choral Music: Penderecki conduct Penderecki (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

A legelső track egy 1962-es, az utolsó egy 1963-as kórusmű Krzysztof Penderecki lemezén, amelyen a Varsói Filharmónia Kórusa énekli a zeneszerző műveit. A kettő között vannak kórusdarabok az új évezredből, de a koncepció mintha azt jelezni lenne hivatott:

nehéz, vagy talán lehetetlen elhagyni a világháború utáni Európa legsötétebb napjait.

A kétlemezes, igényes megjelenésű kiadványon Penderecki maga vezényel, tehát akárhogy is, etalonnak, viszonyítási pontként tekinthető felvételekről van szó. Az első négy darab a Lukács-passióból származik – talán a legismertebb zeneművek a válogatásban –, a Stabat Mater különösen sokkoló. A majdnem nyolcperces, disszonáns muzsika egy tiszta G-dúr „glória”-kiáltással zárul: egy legalább annyira követelő, mint dicsőítő kiáltással Istenhez.

A Veni Creator világosabb textúráival enyhül a zene sötétsége, a békés megnyugvást pedig az O Gloriosa Virginum (2004) jelenti.

Nem könnyű utazás Penderecki zenéje, de katartikus találkozás az emberi hanggal egy olyan korban, amikor egyre távolabb kerülünk a zene ilyen mélységű, humánus megszólalásaitól.

DSC0161

DSC0161 (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

A második lemezen hallható Missa Brevis egy több éven át készülő – gyarapodó – mű, amely a lipcsei Tamás-templom megépülésének 800. évfordulójára készült. A mű – lévén, hogy alig pár évvel ezelőtt mutatták be – a zeneszerző letisztult, neoklasszikus stílusának ékes darabja: egy édes hangzású, amely egyaránt gyökerezik a lengyel zenében, mint a nagy kóruskomponista elődök zenéjében.

A többi track pedig szintén antológia – afféle best-of. És nem akármilyen művekről van szó: a Sicut locutus est a Magnificatból különösen hatásos, a Kaddis a disszonancia feoldódása a harmóniában. A Lengyel requiem a 20. század második felének lengyel hőseire és áldozataira emlékszik, a válogatás záró darabja pedig egy ária 1963-ból. Megdöbbentően békés és magasztos, pedig micsoda korban íródott!

Warner Classics, 2017

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„Vissza a pénzt a kultúrába!” – Duda Éva és Fodor Tamás felolvasta a FESZ követeléseit a Civil Sugárúton

Az 1848-as forradalom évfordulója alkalmából Civil Sugárút néven, civil szervezetek részvételével tartottak eseménysorozatot a Hősök tere és az Andrássy út között március 14-én és 15-én. Itt hangzott el a Független Előadó-művészeti Szövetség kiáltványa.
Plusz

„Nem karriert, sokkal inkább magamat próbáltam építeni” – interjú Menyhárt Jenővel, az Európa Kiadó énekes-gitárosával

„Az én fejemben is többször megfordult, hogy disszidáljak. Egyszer ténylegesen közel kerültem ahhoz, hogy meg is tegyem” – meséli az Európa Kiadó énekes-gitárosa, Menyhárt Jenő. Interjú.
Színház

Harmadszor mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház az anatevkai tejesember történetét

Király Levente és Gregor József után ezúttal Borovics Tamás bújt Tevje bőrébe a Hegedűs a háztetőn című musical szegedi előadásában. A zenés produkció márciusban három, áprilisban további két alkalommal látható a Nagyszínházban.  
Vizuál

Petőfi 200 – Vetítéssorozat indul a Toldi Moziban

Március 23. és június 8. között klasszikus filmek és szakértői beszélgetések segítségével idézhetjük meg a kétszáz éve született költő alakját, emlékezetét.
Színház

Egri Márta és Péter Kata szerepelnek a Gólem Színház új bemutatójában

Borgula András Szorítsd meg a kezem címmel Marianna D. Birnbaum önéletrajzi írásaiból rendez színdarabot: egy nő találkozik a kómában fekvő anyjával. De vajon tényleg találkoznak?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Mindig is furcsának találtam, miért nincs magyar szín Az ember tragédiájában” – beszélgetés Gyöngyösi Leventével

Gyöngyösi Levente Tragoedia Temporis című alkotásáról beszélgettünk, mely a Müpa 2020-as Zeneműpályázatán díjat is nyert. A darab első felvonása április 12-én hallható a Müpában, a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek kereteiben.
Klasszikus ajánló

A mozdulatok költészete – kezdődik a Pastorale-sorozat

A Pastorale családi előadás-sorozat a 2023-as évadban is a Pesti Vigadó Dísztermében, a Szent István Filharmonikusok és a Magyar Művészeti Akadémia közös rendezésében valósul meg. A 2023-as sorozat nyitókoncertje A mozdulatok költészete címmel, a Táncművészeti Egyetem közreműködésével mutat be egy különleges zenei világot.
Klasszikus gyász

95. életévében elhunyt Párkai István kóruskarnagy

A Kossuth- és Liszt-díjas kóruskarnagy, a nemzet művésze, a Zeneakadémia karmester és karvezető tanszékének egykori tanszékvezető tanára 1963-ban alapította meg a Liszt Ferenc Kamarakórust, amelynek harminc évig vezető karnagya volt.
Klasszikus hír

Fesztivállal és versennyel emlékeznek Tallér Zsófia zeneszerzőre

Tallér Zsófia elismert zeneszerző, tanár 2021-ben hunyt el, nagy űrt hagyva maga után a magyar kulturális életben. Emlékére idén tavasszal először szervezik meg hagyományteremtő céllal a Sofianetta Fesztivált.
Klasszikus interjú

„Ha csinálsz valamit, csináld jól!” – interjú Varga Gilberttel

Varga Gilbert március 24-én a Müpában, 25-én a pécsi Kodály Központban vezényli a Pannon Filharmonikusokat. A világhírű dirigenst Franciaországban értük utol.