Klasszikus

Péntek esti esztrád

2010.04.13. 00:00
Ajánlom
Boldoczki Gábor karmesteri debütálása könnyed koraesti élményként marad meg a Festetics Palota Tükörtermébe érkező publikum emlékezetében. A MÁV Szimfonikus Zenekar soros bérleti hangversenyén kedves zenei apróságokkal találkozhattunk, inkább lelkes, mint ihletett előadásban.

Kezdjük a lényeggel. A kiváló trombitás kellő öniróniával kezelte karmesteri ténykedését, s ennek többször - mindig ízléssel - hangot is adott. Csak reméljük, hogy ez az önirónia nem puszta póz, s a mostani alkalmi kiruccanást még sokáig csak alkalmi kiruccanások követik majd. Mert az meglehetősen világosan látszott, hogy az egyébként különösebb karmesteri közreműködést nem igénylő darabok dirigálásával Boldoczki távoli és számára még ismeretlen vidékre merészkedett - igaz, elmondása szerint kifejezetten a zenekar kérésére. Ráadásul - a terem adottságaiból következik - egy hatalmas tükörrel szemben kellett a karmestert mímelnie, s bizonyára e látvány kellően frusztrálta is. 

A koncert Vivaldi C-dúr concertójával (RV 537 - kettősverseny trombitákra) indult. Boldoczki és a társául szegődött Kovács Kálmán felszabadultan és otthonosan mozgott a darab nem túl komplikált világában. A két concertáló hangszer visszhang-elvű imitációi pedig meglepően jól mutattak a zajos tükörteremben. 

Felemás érzéssel hallgattam a következő műsorszámot, Mozart F-dúr divertimentóját (K 138). A koncertmesteri irányítás nem igazán jutott érvényre, a muzsikusok leginkább arra törekedtek, hogy nagyjából együtt legyenek. E nem igazán összetett partitúrát rutinos muzsikusok össze is tudják játszani, más kérdés, hogy egy pusztán összejátszott Mozart-divertimentónak van-e értelme, művészi súlya, jelentősége és jelentése. Talán a kérdésfeltevésből is érezhető, hogy nem sok. Meglehetősen tagolatlan és karakterszegény előadást hallhattunk. Még arra is volt példa, hogy a zenekar érezhetően túl akar esni egy periódusnyi területen, mert semmilyen elképzelésük nincs róla. A középső tétel egyértelmű fiaskó, az első többé-kevésbé elfogadható volt. A zárótétel viszony úgy szólt, mintha egyszerre több vonósnégyes játszaná. Ahány második hegedű, annyi értelmezés - de ezt elmondhattam volna a többi szólamról is. 

A műsorlapon nyitánynak aposztrofált Händel-szvit (HWV 341) obligát trombitaszólóit természetesen Boldoczki játszotta, a tőle megszokott magabiztossággal, fényes hangszínnel, pregnáns ritmikával és intelligens tagolással. Számomra az első hangversenyrész legkiegyensúlyozottabb produkciója ez volt. A rövid szünetben a zenekar kicserélődött, a MÁV Szimfonikusok vonósai átadták helyüket rézfúvós kollégáiknak. Akinek dolga volt, haza is mehetett. A többség azonban maradt. A kollegiális érdeklődés ott tartotta őket. 

E második koncertrészben ismert vagy kevéssé ismert művek fúvószenekari átiratai, illetve eredeti kompozíciók hangoztak el. Ekkor avanzsált a trombitaművész karmesterré. A sor Dukas Fanfárjával indult, a hangzás meglehetően világosan jelezte, hogy akusztikai értelemben szűkös a hely. Sebaj, Dukas Fanfárja talán nem olyan jelentőségű mű, hogy ne lehetne feláldozni az akklimatizálódás oltárán. A későbbi műsorszámokat ugyanis az elme bámulatos korrigáló képességének köszönhetően már kiegyenlítettebbnek hallhattuk. 

A Carmen-szvitből játszott tételek fúvósátiratban annak hangoztak, aminek feltehetőleg az átíró is szánta - térzenének. Más kérdés, hogy szívesen vettem volna, ha a térzenészek fél-profi státuszára nem kellett volna magamat figyelmeztetni. Az persze mindig üdítő és szórakoztató - most is az volt -, amikor az eredeti mű híres Habanérájának stilizált gitárhangzását a tubás stilizálja. 

Tóth Péter Balkán Expressz című darabját korábban vonósokon (tizenkét csellón?) hallottam, így azt hittem, hogy a most hallott „rezes" változat az átirat. A mű interneten is elérhető kottájába pillantva azonban világossá vált, hogy ez az eredeti. Így a balkáni jelleg nemcsak a ritmus aszimmetrikus zakatolásában (a kezdeti 7/8 finoman elbonyolódik a mű közepére...), hanem a kusturicás hangzásban is kifejezésre jut. No, ez a mű virtuóz dirigenst kíván, ezt Boldoczki is bevallotta a mű elhangzása után. Nem könnyű ugyanis összeboronálni az egyes szólamokat, s ha ez most többé-kevésbé sikerült, az elsősorban a Boldoczki által vezetett begyakorlásnak volt köszönhető. 

Carminchael érzelgős dalát (Stardust) igen szépen játszotta az együttes kürtöse Kovács Gergely, és a kíséretben öröm volt felfedezni a harsonások puha akkordjait és a szordinált trombiták által játszott érdekes effektusokat. Sajnos az átirat készítőjéről a műsorlap nem tudósított. 

A hivatalos program utolsó darabja Joseph Jean Baptist Laurent Arban Velencei karneválja volt, Horváth Balázs adaptációjában. A nagy hangszer-metodológus zeneszerzőként igen jelentéktelennek tűnik, leggyakrabban játszott variációsorozata (lényegében etűdök) igen csenevész invencióról árulkodik. Boldoczkit dicséri, hogy szólójával a valóságosnál értékesebbnek tűntette fel a művet.

2010. április 9. 18:00
Festetics Palota

MÁV Szimfonikus Zenekar

Vez. és trombitán km.: Boldoczki Gábor

Vivaldi, Mozart, Händel, Dukas, Bizet, Tóth Péter, Carmichael és Arban művei

Festetics-bérlet

 

www.mavzenekar.hu

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Itt a lista, közülük kerülnek ki a 2024-es Prima Primissimák

Rekordszámú, több mint 900 jelölés érkezett az immár harmadik évtizedébe lépő elismerésre. Közülük választotta ki a Prima Primissima Alapítvány kuratóriuma azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető díjat.
Színház

Kulka János: Tényleg más lettem

A közelmúltban hosszú idő után először lépett egyedüli szereplőként színpadra Kulka János. A Halál Velencében című előadást a Jurányi Házban mutatták be, a színművészt ennek apropóján kérdezte az RTL.
Színház

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Zenés színház

A Valuska lett az International Opera Awards legjobb ősbemutatója

Tíz előadás közül a legjobb ősbemutatónak választották a rangos International Opera Awardson Eötvös Péter utolsó operájának premierjét, a Magyar Állami Operaház Valuska-produkcióját.
Színház

„A világ, amiben élünk, pokoli hely, ennek csak egy tünete a TikTok” – interjú a Túlságosan vékony falak alkotóival

A Staféta pályázaton Fidelio-díjat nyert Túlságosan vékony falak című előadás alkotóival, Bódi Zsófiával, Gerorgita Máté Dezsővel és Horváth Pannával a social media jelenlétről, influenszerekről és az előadás létrehozásának körülményeiről beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Klasszikus ajánló

Válogatott vonósnégyeseket hoz Magyarországra a MERITA projekt

A MERITA – Európai Kamarazenei Együttműködés keretében érkezik Magyarországra két izgalmas műsor-összeállítású vonósnégyes: a Skazka Kwartet a Fonóban ad koncertet október 12-én, a PuraCorda a BMC színpadán látható október 21-én.
Klasszikus hír

Neves internetes médiadíjért versenyez a Concerto Budapest közvetítése

Magyar komolyzenei, filmes és internetes világsiker: a Concerto Budapest 2024-es Mozart-napjának élő közvetítését beválasztották a 14. Lovie Awards döntőjébe.
Klasszikus ajánló

Christoph Eschenbach lép fel a MÁV Szimfonikus Zenekarral

Az együttes hatalmas megtiszteltetésnek tekinti, hogy a zenei élet egyik legizgalmasabb karmester-egyéniségének vezényletével két hangversenyt is adhat Budapesten, október 26-án, a Zeneakadémián, 27-én pedig a Pesti Vigadóban.
Klasszikus videó

„A zene öröm veled” – rendhagyó helyszínen forgatott kisfilmet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Október 1-jén, a zene világnapján tette közzé új imázsfilmjét a Liszt Ferenc Kamarazenekar, amelyet az elhagyatott kelenföldi erőműben vettek fel. A történetben fontos szerep jut a Csuja Imre által megformált portásnak is.