Klasszikus

Petya plusz Béla

2004.06.21. 00:00
Ajánlom
Koncert a Miskolci Operafesztiválon Tíz nap alatt kétszer játszotta el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Csajkovszkij b-moll zongoraversenyét, két, nemzetközileg is jegyzett, sőt, jó nevű szólistával. A Zeneakadémián az olasz Gianluca Cascioli zongorázott, sovány, fekete garbós, szemüveges fiatalember, mintha egy nagy hangyát hívott volna meg a zenekar. Cascioli behatóan tanulmányozta a mű kéziratát, majd igyekezett úgy eljátszani a darabot, mintha nem Csajkovszkij írta volna, hanem Chopin, kevéssé ihletett óráiban.

Az ember igyekszik idomítani magát Cascioli Csajkovszkij-értelmezéséhez, birkózik odabent, hogy csak az a baj, a Richter-féle elsöprő, nagy szívű, robusztus értelmezés túlságosan megköti befogadói képességeit, de úgy öt perc után föladja. Minek erőszakot tenni a darabon? Miért kellene Csajkovszkijt másodosztályú széplélekké változtatni, amikor első osztályú Csajkovszkij? Gianluca Cascioli előadása érdekes volt, de többnyire nem jó.

Ehhez képest Mikhail Rudy zongorázása a Miskolci Operafesztiválon inkább jó volt, de kevésbé érdekes. A hetvenes évek végén Oroszországból elmenekült, azóta Londonban és Párizsban élő, külsejében kissé elnőiesedett benyomást keltő Rudy nem akarta föltalálni a spanyolviaszt, körülbelül úgy játszotta a darabot, ahogyan azt szokás, ahogy illik, megszokott. Illetve: a megszokottnál azért jobban, nagy sebességgel, nem sok hibával. Több erőt biztosan elbírt volna a mű, nagyobb dübörgést, a lassabb tételben férfiasabb visszafogottságot – de ez már tényleg Richter köpönyege.

A Miskolci Operafesztivál idei témája Bartók+Csajkovszkij, ami operában nagyszerű ötlet, csupa ismeretlen és alig ismert darab előadására és meghívására ad lehetőséget, nemcsak Anyeginnal él az ember, de Jolanthával is, viszont szinte lehetetlen erre a témára harmonikus koncertprogramot összeállítani, nem jut eszembe olyan Bartók-mű, amely illene a b-moll zongoraverseny fenséges és zseniális közönségességéhez. Láthatólag Kocsis Zoltánnak sem jutott eszébe ilyen, ezért a hangverseny első részében az 1. rapszódia hangzott el a szép reményű Baráti Kristóf hegedűszólójával. Kiemelkedően tehetséges fiatalemberről van szó, aki máris elég jellegzetes, kicsit zizegős hangon játszik, de nem találja a darab népi hangját, amitől kicsit eminens marad a produkció. A koncert második számaként hangzott el a tavaly szeptemberben bemutatott Húsz magyar népdal Bartók és Kocsis hangszerelésében.

Nehéz megérteni, miért váltott ki a hangszerelés olyan kritikai vihart, amely még erre az évre is áthúzódott, de talán nem is fontos. Kocsis Zoltán hangszerelése időnként tényleg túlzás, bár nagy különbség, hogy a megkínzott énekes Lukin Márta vagy Wiedemann Bernadette. Az utóbbi énekelt Miskolcon, és ha a kritikus részeknél érteni nem is, de legalább hallani lehetett, hogy van énekszólam is a darabban. A koncertre majdnem teljesen új második énekes gárda állt föl, a bemutató szereposztásából csak Gulyás Dénes maradt. Fodor Gabriella egészen más énekes alkat, mint Hajnóczy Júlia volt, a dalok népi gyökerét egyáltalán nem érezni nála, de nagyon szép a hangja, meg az éneklésében is van valami nemes szigorúság, és Bartók ezt az emelkedett stílust is elbírja. A baszszus szólamot Asztalos Bence énekelte, rokonszenves igyekezettel, de alapjában véve elég természetellenesen, leginkább arra törekedve, hogy végrehajtson minden előadói utasítást. Fiatal énekesről van szó, ráadásul basszistáról, úgyhogy semmi sem sürgős. Viszont ha arra gondolunk, hogy egy éve ennek a darabnak a hírét is csak a Bartók-őrültek hallották, azóta viszont a Húsz magyar népdal elhangzott Budapesten, Miskolcon, és leadta a televízió is, akkor Kocsis hangszerelése máris igazolva van.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Színház

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Vizuál

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 
Tánc

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Klasszikus tévé

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Klasszikus gyerek

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör programjaiból

Felolvasószínház, Seress Rezső-est, filmzenei és születésnapi koncertek –  az évad végén is műfaji sokszínűség várja a vendégeket az Óbudai Társaskörben.