Klasszikus

Pierre Boulez: a hallgatóságot nem lehet magára hagyni

2005.03.31. 00:00
Ajánlom
A jubileumi Budapesti Tavaszi Fesztiválra sorra érkeznek a világhírű művészek, tegnap az idén nyolcvan éves francia zeneszerző-karmester Pierre Boulez dirigált a Művészetek Palotájában. A karmester szerint a kortárs zene nincs könnyű helyzetben napjainkban.

Pierre Boulez tegnap este a Chicagoi Szimfonikus Zenekarral és Daniel Barenboim karmester-zongoraművésszel adott esti koncertje előtt találkozott a sajtó képviselőivel. Napjaink egyik legismertebb művészegyénisége, a Nemzeti Hangversenyteremben kizárólag Bartók-műveket dirigált. Mint mondta, azért tartja nagyra Bartók Bélát, mert egyedien jelenik meg műveiben a klasszikus iskolák, és a magyar folklor ötvözete. Boulez szerint Bartóknál a ritmizáció és a folklor megfelelő kifejezésmódja nagy kihívást jelent egy karmesternek. A magyar kortárs zeneszerzők közül a világhírű karmester mint mesélte először Ligeti György műveit ismerte meg, amelyeket rendíkvül egyéninek tart. Kedveli Kurtág György munkásságát is, mert nem követte a tömeget, hanem gyökereiből építkezett, ugyanakkor fejlődéséhez mégis kellett, hogy személyiségét megnyissa a nyugati kultúrák irányába is. Eötvös Péterhez pedig személyes barátság fűzi, de ettől eltekintve Boulez nagyra tartja munkásságát. Az idén 80 éves karmester arról is beszélt, hogy szerinte a kortárs zene nincs könnyű helyzetben napjainkban, talán azért talál meg szűkebb közönségrétegeket mert nem teszik az előadók elég interaktívvá, holott rendkívül fontos, hogy a művész kapcsolatot teremtsen hallgatósáágával. Boulez úgy vélekedett, a fiatal tehetségeknek is rendíkvül nehéz dolguk van, ha fejlődni, építkezni szeretnének, mert a komolyzenei mecenatura ereje korlátozott. Mindezek ellenére Boulez szerint a komolyzene válságáról azért még nem beszélhetünk, mégis rá kell jönni az előadóknak, hogy az érdekesebb, attraktívabb koncerteket jobban kedveli a publikum, tévedés azt hinni, hogy magára lehet hagyni a közönséget egy hangversenyen. "A komolyzene helyzetét a New York-i Modern Művészetek Múzeumához hasonlítanám, eleinte csak páran látogatták, ma már rengetegen járnak oda, mert az embereknek igenis van igénye a művészetre"- tette hozzá a karmester.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Zenés színház

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Zenés színház

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.
Klasszikus magazin

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bernard Haitink

A világhírű holland karmestert kilencvenkét évesen érte a halál londoni otthonában, október 21-én – tudatta ügynöksége, az Askonas Holt.