Klasszikus

Pikk dáma koprodukcióban

2003.05.30. 00:00
Ajánlom
Magyar–orosz koprodukcióban mutatják be holnap este, az Operaházban Csajkovszkij ritkán hallható dalművét, a Pikk dámát. A grófnő szerepét az 1977 óta külföldön élő, világhírű mezzoszoprán, Budai Lívia alakítja, az előadás rendezője Vagyim Milkov, a premier karmestere Jurij Szimonov. A második szereposztás bemutatója június 19-én lesz.

A Magyar Állami Operaház tavaly nyáron menesztett főzeneigazgatója, Győriványi Ráth György még 2001-ben határozta el, hogy – az intézmény nemzetközi kapcsolatrendszerét bővítendő – koprodukcióban hozzák létre Verdi Macbeth és Csajkovszkij Pikk dáma című zenedrámájának budapesti premierjét. Az Operaház jelenlegi vezetése sem változtatta meg ezt az elképzelést, így 2002 szeptemberében a Macbeth a Római Operaház produkciójaként került színre, a mostani Pikk dáma pedig magyar és orosz alkotó-, illetve előadógárda közös vállalkozása.
Király Ferenc produkciós igazgató a Magyar Hírlapnak elmondta: a Macbeth esetében a Magyar Állami Operaház a teljes produkciót – tehát az összes díszletet, jelmezt és kelléket, sőt Henning Brockhaus rendezését is – három évre bérbe vette a Római Operaháztól, így az előadáshoz fűződő jogok nem kerültek magyar tulajdonba. A Pikk dáma esetében viszont az orosz fél szellemi apporttal – a Volszkij fivérek, Viktor és Rafael díszlet-, illetve jelmeztervével, valamint Vagyim Milkov rendezésével – segíti a produkciót, az előadásban több orosz művész vesz részt, de a létrehozott Csajkovszkij-bemutató teljes egészében a Magyar Állami Operaház tulajdona. Ennek megfelelően az Operaház állta a díszletek és jelmezek kivitelezésének 30 millió forintra becsült költségét, valamint az orosz alkotók teljes honoráriumát.
Vagyim Milkov, illetve a Volszkij fivérek az elmúlt egy évben többször is Budapestre jöttek, lépésről lépésre ellenőrizték a kivitelezés folyamatát, és mindent rendben találtak. Király Ferenctől megtudtuk: a 2003/2004-es szezonra hasonló koprodukciót nem terveznek. Janacek – itthon ugyancsak ritkán hallható – zenedrámája, a Jenufa esetében ugyan felmerült, hogy a díszletet és a jelmezeket Bécsből "importálják”, de a hatalmas díszlet nem fért volna be az Operaház színpadára, így végül a saját kivitelezés mellett döntöttek. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a távolabbi jövőben ne terveznének esetleges újabb koprodukciókat.

A holnap esti premieren A grófnő szerepét Budai Lívia alakítja. A nemzetközi hírű mezzoszoprán 1977 óta külföldön él: több mint tíz éven át a Bajor Állami Operaház tagja volt, és az operairodalom szinte valamennyi híres drámai mezzoszoprán szerepét elénekelte. A bécsi Staatsoperben Eboli hercegnőként debütált, majd 1987-ben Azucena szerepében, Luciano Pavarotti és Joan Sutherland oldalán a New York-i Metropolitanben is bemutatkozott. Többször dolgozott együtt Montserrat Caballéval és Placido Domingóval is. "1986 óta járok vissza Budapestre, de még ma is minden fellépésemnél nagyon izgulok. Hazai színpadon teljesen más érzés énekelni. Az öreg grófnő szerepe azért is nagyon kedves nekem, mert így elénekelhetek egy gyönyörű, francia nyelvű ariosót is” – mondta kérdésünkre Budai Lívia.
Holnap a Pikk dáma első szereposztása debütál, a második szereposztás premierjét június 19-én tartják. Az előadás főszereplői közül Hermannt Bándi János és Jurij Maruszin, Tomszkij grófot Anatolij Fokanov és Busa Tamás, Jeleckij herceget Andrej Breusz és Massányi Viktor, a grófnőt – Budai Lívia mellett – Mészöly Katalin és Kovács Annamária, Lizát pedig Maria Gavrilova, Bátori Éva és Rálik Szilvia alakítja. A premier karmestere Jurij Szimonov lesz, a további előadásokon a fiatal Héja Domonkos is vezényli majd a háromfelvonásos operát.

Csajkovszkij és Puskin

Amikor Pjotr Iljics Csajkovszkij az 1880-as évek végén, már sikeres, befutott zeneszerzôként megírta a Pikk dámát, harmadszor nyúlt irodalmi forrásként Puskin életművéhez. Elsô Puskin-megzenésítése, az Anyegin (1877–78) nagy sikert aratott, s ma is állandó repertoárdarab a világ dalszínházaiban; a Mazeppa (1881–82) viszont gyorsan feledésbe merült. A Pikk dáma alapja egy gyilkos humorú Puskin-novella: gúnyrajz egy gyors meggazdagodásra törekvô fiatalemberrôl, aki a kártyanyereség érdekében semmitôl sem riad vissza, de végül az ôrültek házába kerül. A novella alapján Csajkovszkij öccse és állandó alkotótársa, Modeszt írt szövegkönyvet, de a cselekmény és a dramaturgia végleges kialakítása a zeneszerzô feladata maradt. Papp Márta zenetörténész szerint „Csajkovszkijnak a Pikk dámában sikerült szerencsés egyensúlyt kialakítania a hagyományos drámai helyzetek és a számára oly fontos szubjektív líra között.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.