Klasszikus

Piotr Anderszewski a Zeneakadémián

2005.03.03. 00:00
Ajánlom
Elsötétül a terem, csak a színpadon álló zongorát világítja meg néhány lámpa. A sárgás fény barátságos, bensőséges hangulatot áraszt. Besiet egy feketébe öltözött fiatalember, röviden meghajol, leül a hangszerhez. És ekkor valami fantasztikus dolog veszi kezdetét.

Piotr Anderszewski Bach Francia Ouverture-ét játssza. Választékosan, karakterekben gazdagon – mégis természetesen. Tökéletes intellektuális felkészültséggel – mégis játékosan. Makulátlan virtuozitással – de a magamutogatás látszatát is elkerülve. Nála minden részlet a pillanat ihletéből születik – a részletek mégis egy tudatosan felépített interpretációvá állnak össze. Anderszewski Bach-játéka mélyen személyes és egyéni. Ebben azonban nincs semmi külsődleges: a zongorista nem ráhúzza az egyéniségét a darabra, hanem együtt lélegzik, együtt él, szinte eggyé válik vele. A teremben valóban tapintható a feszültség, még a tételszünetekben sem hallani pisszenést.

Bach után honfitársai muzsikáját tolmácsolja Anderszewski. Először Szymanowski Metopéit, amelyeket tavaly júniusban már hallhattunk tőle az Olasz Intézetben. Nem Anderszewski játékából, csak a kottából derül ki, hogy technikailag mennyire nehéz ez a három darab. Amit hallunk, az csupa lebegés, könnyűség, szín. Ettől válik egyébként hamar fárasztóvá a mű: a sok elmosódott ritmus és harmónia, a sok satírozás mellől nagyon hiányoznak a határozottabb körvonalak.

A szünetben úgy dönt Anderszewski, hogy a második félidő két számát felcseréli, így előbb Chopin h-moll szonátáját játssza. Előadása a mű lírai karaktereit és a forma architektonikáját hangsúlyozza. A lassú tétel témájának visszatérésekor megfagy a levegő: valószínűtlen pianissimókat, éteri hangszíneket hallunk, mintha már csak álmodnánk ezt a reprízt…

Zárásként ismét Szymanowski következik, a Maszkok. A három darab Seherezádé, Tantris bohóc és Don Juan álarcát veszi fel – talán a témaválasztás miatt is karakteresebbek az egyes tételek, mint a Metopék ciklusában. A közönség lelkesedése három ráadást „kényszerít ki” a művészből – nem mintha nagyon vonakodna attól, hogy még játsszon. Chopin után Bachot kapunk, végül Don Juan kacajával int búcsút Anderszewski a Zeneakadémia hallgatóságának.

(2005. március 1, Zeneakadémia; Piotr Anderszewski zongoraestje; Bach: Francia Ouverture, BWV 831; Szymanowski: Metopék, op. 29, Maszkok, op. 34; Chopin: h-moll szonáta, op. 58)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Zenében megélt ünnep Pannonhalmán – jubilál az Arcus Temporum fesztivál

Eötvös Péter és Mozart művészetével ünnepel az idén 20 éves Arcus Temporum Művészeti Fesztivál Pannonhalmán augusztus 23–25. között. Ráadásul a jubileum egybeesik a bencés szerzetesközösség temploma, a Szent Márton-bazilika felszentelésének 800. évével.
Klasszikus interjú

„Tudatosítani kell a világban, hogy Auer Lipót magyar, ráadásul veszprémi volt” – interjú Kováts Péterrel, az Auer Fesztivál művészeti vezetőjével

Kerek évfordulóhoz érkezett a veszprémi születésű, világhírű hegedűművésznek, Auer Lipótnak szentelt fesztivál. Az ünnepi programról az eseménysorozat alapítójával, Kováts Péter hegedűművésszel beszélgettünk.
Klasszikus interjú

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hír

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.