Klasszikus

Piros betűs ünnep

2005.05.02. 00:00
Ajánlom
A zenekari tagok felálltak, kollegiálisan kezet fogtak egymással, majd szép lassan elhagyták a termet. A közönség azonban csak nem akarta abbahagyni a tapsot, úgyhogy végül a színpadon egyedüliként maradt operatőrrel fogott kezet Sir Simon Rattle, mikor utoljára jött ki meghajolni. Eképpen ért véget a Berlini Filharmonikus Zenekar vasárnap délelőtti hangversenye az Operaházban.

Már vélem is hallani az örök elégedetlenkedők hangját: nem is olyan nagy szám ez a Rattle, többet vártunk volna a Berliniektől. – Nem azt állítom, hogy hibátlan volt a koncert, de annyit szerintem a legfinnyásabb műértőknek is el kell ismerniük: elsőrangú zenekari produkciót hallottunk. Persze úgy is be lehet ülni egy sztáregyüttes hangversenyére, hogy eleve azt várjuk, „biztos nem is olyan jók” s aztán fejcsóválva megállapítjuk, hogy már megint igazunk volt. No meg úgy is, hogy egy remek koncert élményével szeretnénk gazdagodni. Kritikusi feladatom ellenére én az utóbbi mellett döntöttem.

Berlioz A kalóz című nyitánya valódi bombaként robbant a hangverseny elején. A zenekar már ebben a rövid darabban letette a névjegyét: kitűnő fúvósok, telt hangzású vonósok, dinamizmus, pontosság. Ám a nyitány csak amolyan apperitif volt a két bőséges fogás, Bartók Hegedűversenye és Stravinsky Tűzmadara előtt. Mindig nagy várakozással tekintek az olyan alkalmak elé, amikor élvonalbeli külföldi muzsikusok játszanak Bartókot: vajon milyennek hallják a zenéjét, mit mond számukra, mit olvasnak ki a kottából? Leonidas Kavakos kidolgozott előadása a mű finomságai iránti érzékenységről és a darab mélyreható ismeretéről tanúskodott. A görög hegedűművész, aki legutóbb februárban koncertezett Budapesten, érzésem szerint nem csak a partitúrát tanulmányozta alaposan, de az 1939-es Székely Zoltán-féle bemutató felvételét is ismeri. Interpretációja elsősorban a kompozíció lírai vonásait domborította ki, hegedülését nemes tónus és hibátlan virtuozitás jellemezte. Bizonyára lehet vadabban, szenvedélyesebben is játszani a Hegedűversenyt, bár megkockáztatom: Kavakos megközelítése közelebb áll Bartók szándékához, mint számos mai (és tegnapi) hegedűs zsíros hangú, hangszernyűvő előadása.

A Berliniek ugyan már a Bartók-koncertben is remekeltek, ám a szünet után karmester és együttese érezhetően „otthonosabb” vizekre evezett. A zenekar számára valódi jutalomjáték volt Stravinsky zseniális ifjúkori balettzenéje, amelyben sokoldalúan csillogtathatta meg erényeit. Pedig a Tűzmadár első harmadában többször kellett felfigyelnem nem teljesen egyszerre induló belépésekre, szétszóló pizzicatókra is. Ezeket a dirigens nem egyértelmű ütéseivel magyaráztam. Aztán a Scherzóban (A hercegkisasszonyok játéka az aranyalmákkal) minden helyrebillent – pedig ebben néha szinte már nem is vezényelt Rattle: leeresztette a jobb kezét, csak a ballal tartotta fent a zenekarral a kontaktust. A fúvós szólisták kivétel nélkül káprázatos teljesítményt nyújtottak, a vonóskar álomszépen szólt. Mi hát a magyarázat, mi Simon Rattle titka? Kívülről nézve ugyanis korántsem tökéletes, amit csinál: néhol talán még félre is ütött. Nem tudom, mindenesetre pálcája alatt megszólalt a zenekar és megszólaltak a művek. Kimunkáltan, színesen, magukkal ragadóan. Ahogy pedig Kascsej halála után az alig hallható, de hihetetlen feszültséggel vibráló vonósakkordokból megszületett a kürt himnikus örömdallama, ahogy egyre feljebb kapaszkodva végül megkoronázta a művet, egyszerűen mágikus hatást gyakorolt. – Idén hármas ünnep volt május elseje.

(2005. május 1. 11:00 Magyar Állami Operaház – A Berlini Filharmonikus Zenekar hangversenye; Berlioz: A kalóz – nyitány; Bartók: II. hegedűverseny; Stravinsky; A tűzmadár; km.: Leonidas Kavakos (hegedű); vez.: Sir Simon Rattle)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

75 éve verték halálra az Utas és holdvilág szerzőjét

Hetvenöt éve, 1945. január 27-én halt meg Szerb Antal. 1968-ban Balfon emlékművet avattak, amelyen az író szavai olvashatók: „A szabadság nemcsak egy nemzet magánügye, hanem az egész emberiségé is.”
Plusz

Könnyeinkkel küzdünk a Kobe Bryantről szóló animációs kisfilmet nézve

A Grammy gálát is beárnyékolta a Kobe Bryant haláláról érkező megrázó hír. Alicia Keys részvétnyilvánítása után több művész is az elhunyt emléke előtt tisztelgett műsorával. Mutatjuk Kobe Bryant Oscar-díjas animációs filmjét, amelyet a saját életéről készített.
Könyv

Szabó Magda Abigéljét ajánlja a New York Times

A múlt héten jelent meg az itthon közkedvelt regény angol fordítása, melyet a kiadó Jane Austen és J.K.Rowling műveihez hasonlít.
Klasszikus

A karmester, aki zenekari állással mentett meg zsidókat a lengyel holokauszt idején

A rettegett Hans Frank, a lengyelek hentese rajongott a zenéért. Hans Swarowsky karmester pedig a tűzzel játszott, amikor kihasználta ezt a rajongást, hogy zsidó és lengyel életeket mentsen meg a világháború alatt.
Jazz/World

Ilyen volt Chick Corea fellépése a Grammy-díjátadón (és itt a nyertesek listája)

Grammy-díjat nyert Caroline Shaw és Jennifer Higdon szerzői albuma, de Chick Corea és Esperanza Spalding is. A gála legnagyobb nyertese viszont a 18 éves Billie Eilish.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus zeneoktatás

Már jelentkezhetsz a Crescendo Nyári Akadémiára

Elindult a kedvezményes jelentkezés a 2020-as Crescendo Nyári Akadémia és Fesztiválra. A nemzetközi komolyzenei rendezvényre 17. alkalommal kerül sor, július 22-étől augusztus 3-áig Tokajban.
Klasszikus riport

Amikor korrepetitor, jogász, csellista és orvos dirigál

Hogy a február 2-i Beethoven-maratonon amatőrök vezényelhetik a Budapesti Fesztiválzenekart, megint csak azt bizonyítja: a karmester tényleg nem csinál semmit. Vagy igen?
Klasszikus magazin

Ő volt Shakespeare korának legnépszerűbb dalszerzője

Virtuóz játékosa a lantnak, képzett énekes, korának egyik leghíresebb zenésze. Az utóbbi időben újra felfedezték, talán azért, mert az a szépség, ami a dalaiban megjelenik, nem öregedhet el. Ha azt mondjuk, John Dowland korának popzenésze volt, nem kisebbítjük érdemeit, ahogy a nagy kortárs, Shakespeare sem az elit számára írta műveit.
Klasszikus aukció

Pénzt gyűjt a Fesztiválzenekar, akár sakkpartira is licitálhat Fischer Ivánnal

Adománygyűjtő bált rendez a Budapesti Fesztiválzenekar, ahol az aukción olyan élményekre lehet licitálni, mint egy turné a zenekarral vagy sakkparti a karmesterével.
Klasszikus magazin

A karmester, aki zenekari állással mentett meg zsidókat a lengyel holokauszt idején

A rettegett Hans Frank, a lengyelek hentese rajongott a zenéért. Hans Swarowsky karmester pedig a tűzzel játszott, amikor kihasználta ezt a rajongást, hogy zsidó és lengyel életeket mentsen meg a világháború alatt.