Klasszikus

Piros betűs ünnep

2005.05.02. 00:00
Ajánlom
A zenekari tagok felálltak, kollegiálisan kezet fogtak egymással, majd szép lassan elhagyták a termet. A közönség azonban csak nem akarta abbahagyni a tapsot, úgyhogy végül a színpadon egyedüliként maradt operatőrrel fogott kezet Sir Simon Rattle, mikor utoljára jött ki meghajolni. Eképpen ért véget a Berlini Filharmonikus Zenekar vasárnap délelőtti hangversenye az Operaházban.

Már vélem is hallani az örök elégedetlenkedők hangját: nem is olyan nagy szám ez a Rattle, többet vártunk volna a Berliniektől. – Nem azt állítom, hogy hibátlan volt a koncert, de annyit szerintem a legfinnyásabb műértőknek is el kell ismerniük: elsőrangú zenekari produkciót hallottunk. Persze úgy is be lehet ülni egy sztáregyüttes hangversenyére, hogy eleve azt várjuk, „biztos nem is olyan jók” s aztán fejcsóválva megállapítjuk, hogy már megint igazunk volt. No meg úgy is, hogy egy remek koncert élményével szeretnénk gazdagodni. Kritikusi feladatom ellenére én az utóbbi mellett döntöttem.

Berlioz A kalóz című nyitánya valódi bombaként robbant a hangverseny elején. A zenekar már ebben a rövid darabban letette a névjegyét: kitűnő fúvósok, telt hangzású vonósok, dinamizmus, pontosság. Ám a nyitány csak amolyan apperitif volt a két bőséges fogás, Bartók Hegedűversenye és Stravinsky Tűzmadara előtt. Mindig nagy várakozással tekintek az olyan alkalmak elé, amikor élvonalbeli külföldi muzsikusok játszanak Bartókot: vajon milyennek hallják a zenéjét, mit mond számukra, mit olvasnak ki a kottából? Leonidas Kavakos kidolgozott előadása a mű finomságai iránti érzékenységről és a darab mélyreható ismeretéről tanúskodott. A görög hegedűművész, aki legutóbb februárban koncertezett Budapesten, érzésem szerint nem csak a partitúrát tanulmányozta alaposan, de az 1939-es Székely Zoltán-féle bemutató felvételét is ismeri. Interpretációja elsősorban a kompozíció lírai vonásait domborította ki, hegedülését nemes tónus és hibátlan virtuozitás jellemezte. Bizonyára lehet vadabban, szenvedélyesebben is játszani a Hegedűversenyt, bár megkockáztatom: Kavakos megközelítése közelebb áll Bartók szándékához, mint számos mai (és tegnapi) hegedűs zsíros hangú, hangszernyűvő előadása.

A Berliniek ugyan már a Bartók-koncertben is remekeltek, ám a szünet után karmester és együttese érezhetően „otthonosabb” vizekre evezett. A zenekar számára valódi jutalomjáték volt Stravinsky zseniális ifjúkori balettzenéje, amelyben sokoldalúan csillogtathatta meg erényeit. Pedig a Tűzmadár első harmadában többször kellett felfigyelnem nem teljesen egyszerre induló belépésekre, szétszóló pizzicatókra is. Ezeket a dirigens nem egyértelmű ütéseivel magyaráztam. Aztán a Scherzóban (A hercegkisasszonyok játéka az aranyalmákkal) minden helyrebillent – pedig ebben néha szinte már nem is vezényelt Rattle: leeresztette a jobb kezét, csak a ballal tartotta fent a zenekarral a kontaktust. A fúvós szólisták kivétel nélkül káprázatos teljesítményt nyújtottak, a vonóskar álomszépen szólt. Mi hát a magyarázat, mi Simon Rattle titka? Kívülről nézve ugyanis korántsem tökéletes, amit csinál: néhol talán még félre is ütött. Nem tudom, mindenesetre pálcája alatt megszólalt a zenekar és megszólaltak a művek. Kimunkáltan, színesen, magukkal ragadóan. Ahogy pedig Kascsej halála után az alig hallható, de hihetetlen feszültséggel vibráló vonósakkordokból megszületett a kürt himnikus örömdallama, ahogy egyre feljebb kapaszkodva végül megkoronázta a művet, egyszerűen mágikus hatást gyakorolt. – Idén hármas ünnep volt május elseje.

(2005. május 1. 11:00 Magyar Állami Operaház – A Berlini Filharmonikus Zenekar hangversenye; Berlioz: A kalóz – nyitány; Bartók: II. hegedűverseny; Stravinsky; A tűzmadár; km.: Leonidas Kavakos (hegedű); vez.: Sir Simon Rattle)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

HVG: Kiszivárgott az SZFE huszonhat új oktatójának neve

Eljuttatták a hvg.hu-hoz az összes olyan főállású oktató nevét, akik újonnan kerültek a Színház- és Filmművészeti Egyetem állományába.
Színház

Szarka Gábor az SZFE-ről: „Egészen megdöbbentő állapotokat találtunk”

Péntek este Szarka Gábor a Hír TV Magyarország élőben című műsorában reagált az elmúlt napok SZFE-vel kapcsolatos híreire és vádjaira, hangsúlyozva, hogy minden intézkedés a hallgatók érdekeit szolgálja.
Vizuál

9+1 műalkotás az amszterdami Rijksmuseumból, amit egyszer újra látni akarunk

Rembrandt, Vermeer és Avercamp festményei, több korszak fajanszkerámiái, babaházak és csendéletek sajttal, gyümölccsel. Szabadon böngészhető az amszterdami Rijksmuseum gyűjteménye az interneten. Tíz must-see műalkotást válogattunk össze az alábbi cikkben, amiket látni akarunk az újranyitás után.
Zenés színház

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.
Zenés színház

„Ez egy olyan történelmi pillanat, amelyben nagyon komoly döntéseket kell hozni” – Szabó Magda klasszikusa az Operett Online-on

Decemberben nagy sikerrel debütált az Operett Online képernyőjén az Abigél, Szabó Magda kultikus regényének musical-változata. A megújult szereposztással közvetített előadás egy csodálatos történet szeretetről, lemondásról, küzdelemről és persze a szerelemről. De mit adhat nekünk ma Abigél?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Koncertfelvételek – Hegedűs Endre – Chopin: Esz-dúr noktürn

A Koncertfelvételek a Pesti Vigadóban sorozat első részében Hegedűs Endre Liszt- és Kossuth-díjas zongoraművész Chopin Esz-dúr noktürnjét adja elő a Déli teremben.
Klasszikus gyász

Elhunyt Pejtsik Árpád gordonkaművész, pedagógus

Szűk családi körben vesznek búcsút Pejtsik Árpád György zenepedagógus, gordonkaművész, zeneszerzőtől január 29-én a Kispesti temetőben.
Klasszikus ajánló

Budapest, Amszterdam és Berlin együtt ünnepli Fischer Iván 70. születésnapját

Január 20-án ünnepli hetvenedik születésnapját Fischer Iván. A jeles alkalomból az általa is alapított Budapesti Fesztiválzenekar az amszterdami Concertgebouworkest és a Konzerthausorchester Berlin együttesekkel közös, az interneten közvetített koncertösszeállítással készül.
Klasszikus hír

Megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar

Egy december 23-i hivatalos értesítést szerint legkésőbb 2021. május 31-én megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar – tudta meg a Zene-Kar.hu. A levél szerint az ügy mögött Kásler Miklós, az emberi erőforrások miniszterének döntése áll, aki Alapítói Határozatában ezt a dátumot jelölte meg.
Klasszikus zenehallgatás

VIDEÓ: Baráth Emőke korai Mozart-áriát énekel

Szerelemi riválisáról énekel és csendben szenved Mozart operahőse, Sifare. A „Soffre il mio cor con pace” című áriát Baráth Emőke előadásában halljuk egy tavalyi, pécsi koncertről.