Klasszikus

Plusz Jandó

2012.07.19. 07:25
Ajánlom
Egy erősen szélfútta koncert is lehet élményszerű: erről tanúskodott a Szent István Király Szimfonikus Zenekar nyáresti hangversenyének első fele.

Mindjárt az első számmal bíztatóan indult a Vajdahunyad vára udvarába, az agrárius Károlyi Sándor gróf szobra elé telepített koncert: Beethoven Coriolan-nyitánya pregnáns tagolással, jól összefogottan és a mű heroikus karakterét kellőképpen kidomborítva hangzott fel. Ebben szemmel láthatólag felettébb komoly érdeme volt a vezénylő Záborszky Kálmánnak, aki virtuóz pálcagyakorlatok nélkül, ám annál világosabb és nyugodtabb mozdulatokkal igazította együttesét. Nem középiskolás fokon játszik a zuglói Szent István Király Szimfonikus Zenekar, ez már a Beethoven-nyitányok közül elhaló zárlatával kiváló 1807-es overtűr előadása során fényesen bebizonyosodott, még ha emellett azért azt is észlelhettük, hogy az együttes számára így elsőre a nagy tuttik tűntek a legelőnyösebb szakaszoknak.

A beethoveni életmű kronológiájában jó pár évet vissza-, míg a zenekar összteljesítményében több fokot előreugorva, második szám gyanánt az op. 37-es c-moll zongoraverseny következett: fokozódó széllökések közepette, a hőmérséklet érezhető süllyedésével, ellenben a nagyszerű Jandó Jenő szólójával. Jandó jelenléte ráadásul nem csupán a magánszólam magas színvonalú, érdemében kifogástalan kivitelezését garantálta, de a zongorista érezhetően valamiképp önmagához emelte, vagy pontosabban a saját szintjéhez közelítette a zenekar produkcióját is. Meglehet, csak a szubjektív észlelés káprázata tévesztette meg e sorok íróját (minthogy a Bösendorfer fölnyitott fedele mindvégig kitakarta előle a karmestert), de úgy tetszett, a koncert felsőbb irányítása Jandó Jenőhöz került át. Méghozzá anélkül, hogy a hidegtől láthatóan többször is meg-megborzongó művész bármiféle gesztussal terelgette volna a rokonszenves együttest. Úgy lehet, inkább Jandó művészi önsúlya, interpretációjának minden kétely felett álló profizmusa vonzotta magához a főhatalmat és serkentette a szimfonikusok esztétikai teljesítményét. Így rögvest az első tétel hosszú zenekari expozíciója emeltebb nívót jelzett, s amint a retorikusságában is mindvégig póztalan zongoraszó felhangzott, vagy negyvenpercnyi eleven, egymással készségszinten reakcióra lépő páros játék vette kezdetét a nagynevű szólista és a feltörekvő zenekar között. Mindössze a harmadik tétel perceit terhelték meg valamelyest a mind zordabbá váló külső körülmények: a széllökések hangzásélményt csorbító hatása, valamint a gémberítő hideg, amely már magára a zongorára is előnytelenül hatott, s egyszersmind a kelleténél mechanikusabbá tette Jandó játékának záró futamait.   

Beethoven: Hegedűszonáta, op. 30 no. 2, km.: Pauk György (hegedű), Jandó Jenő (zongora), Olasz Intézet 2002

A szünet után Brahms II., D-dúr szimfóniája töltötte ki a koncert második felét, s bár ez így, meglehet, igencsak furcsán hangzik: sajnálatosnak tűnt, hogy a zongorának nem jutott szerep ebben a műben. A hazai koncerteken alkalmasint leggyakrabban műsorra tűzött Brahms-szimfóniával ugyanis megkezdődtek a zuglóiak viszontagságai Zuglóban (á la Egy kínai viszontagságai Kínában). Mindjárt a legelején fúvósbakival indult az előadás, s a különféle gikszerek utóbb is végigkísérték a produkciót. Azonban ennél is több gondot okozott az erős szél és az összehangolt játékot megnehezítő, általánosnak látszó kimerülés. Záborszky Kálmán fáradozásai így sokszor mindössze a szólamok tisztes összefogására korlátozódhattak, míg hangzásélményből leginkább csupán az emlékeztető jellegre futotta. Ezzel együtt is, s ez a fentebb említett kimerülés vélelme ellen szól, a harmadik tételt (Allegretto grazioso), valamint a negyedik tétel (Allegro con spirito) java részét, főleg a nagy kitörések szakaszait jól érzékelhetően formásabban, több élményszerű szakaszt felkínálva lökte a széksorok felé a szél. A szabadtéri hangversenyek oly gyakran emlegetett varázsa e második koncertrészben mégis leginkább ironikus értelemben válhatott érzékletessé számunkra. Ám ahogyan arról a koncertet beszegő nagy taps is tanúskodott: volt azért ezen a városligeti estén valódi varázs is, ha éppenséggel nem is egy teljes koncert erejéig kitartó.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Klasszikus

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Klasszikus ajánló

Német requiem és kortárs kórusművek – a MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye a Zeneakadémián

A MÁV Szimfonikus Zenekar következő hangversenyére május 29-én, 19 órakor kerül sor a Zeneakadémián. Az est fő műsorszáma Johannes Brahms mélyen spirituális, emberközpontú gyászműve, az Ein deutsches Requiem, azaz a Német requiem.
Klasszikus ajánló

Elfeledett kincseket is hallhatunk a Haydneum Egyházzenei Fesztiválon

Május 30. és június 7. között a szakrális zeneművészet ismert és a nagyközönség előtt mindeddig rejtve maradt gyöngyszemeivel ismerkedhet meg az a zenerajongó, aki ellátogat az Egyetemi templomba.
Klasszikus ajánló

Ősi rítust idéző Eötvös darab is elhangzik a MIKAMO koncertjén

A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar legújabb programjában az emberi létezés különböző állapotait, az identitást és az érzékelést helyezi középpontba: az erre reflektáló darabokból összeállított műsorukat május 17-én a BMC-ben mutatják be.
Klasszikus ajánló

Filmzenétől balettig – amerikai zenei különlegességek hallhatók az Opera koncertjén

A Csillagok háborúja főcímzenéje, az Egy amerikai Párizsban, valamint Bernstein Candide című operettjének részletei is elhangzanak az Operaház Aranykor: Amerikai szépség című hangversenyén, május 18-án.