Klasszikus

Polihisztor és kultúrsznob - Anthony Burgess 100

2017.02.25. 12:03
Ajánlom
Ó testvéreim, ha szlúsáltatok már Anthony Burgessről, erről a sztárüj íróról, vígyeltétek a regényéből készült filmet, talán azt is tudjátok, hogy zeneszerző is volt a cselovek. Ha nem is olyan, mint az isteni Ludwig van, de azért prímán horrorsó. Tátjátok a rótotokat és meresztitek a glázotokat rendesen, mi?

Nem érti, miről gavarittyoltam a vastagbetűvel szedett fenti szövegben? Így beszél a Gépnarancs Alexe, akit Beethoven szimfóniái hangolnak az erőszakra. Éppen száz éve született a kultuszregény alkotója, a 20. század egyik legjelentősebb polihisztora. Mintegy harminc regénye mellett színdarabokat, forgatókönyveket, irodalmi tanulmányokat írt, műfordítással és nyelvészettel foglalkozott. Személyes beszámolók szerint mindezt gyakran egyszerre végezte: míg a teavíz forrt, Burgess lejegyzett egy szépirodalmi ötletet, aztán eszébe jutott valami egy tanulmányhoz. Vagy hozzáírt pár ütemet készülő szimfóniájához.

Anthony Burgess (1917-1993)

Anthony Burgess (1917-1993)

Burgess ugyanis zeneszerzéssel is foglalkozott, sőt, többször kifejezte, hogy

szívesebben venné, ha zeneszerzőként emlékeznek rá, aki mellékesen irodalommal is foglalkozott.

Édesapja bárzongorista volt, édesanyja énekesnő, a fiatal Burgess pedig már tizenévesen komponált. Lenyűgözte Beethoven és Debussy, a színvak művész beszámolója szerint A faun délutánja rádióközvetítését hallgatva érzékelt először színeket.

Több mint 250 zeneművet írt, és ahogy az törvényszerű egy ilyen tudós művész esetében, zenéje rendkívül eklektikus. Éppúgy merít a klasszikus korszakokból, mint a jazzből és a popból. Természetesen az angol későromantikus iskola hatott rá legerőteljesebben: Elgar, Delius, Holst, Walton és Vaughan-Williams. Komponált a tévé és a színház számára, sőt a Gépnarancs színpadi adaptációja számára is írt kísérőzenét.

Kultúrsznob volt. Feldolgozta a modern irodalom két legmagasabb presztízsű művét. Musicalt írt Joyce Ulysseséből, kamaradarabokból álló szvitet T. S. Eliot Átokfölde c. költeményéhez. Elítélően nyilatkozott a popzenéről, amelyből – lévén a fiatalok műfaja – hiányzik az élettapasztalat. Nem volt híján önbecsülésnek sem.

Három sírhelyet foglalunk önnek. Egyet a testének, egyet a könyveinek, egyet az egójának

– írta valaki neki egy gyűlölködő levélben. Gyakran beszélt a tévében, egyik nap a Canterbury mesékről, másik nap zenéről, harmadik nap újságírásról. „Nem tartozott a szerény emberek közé” – mondta róla Alan Roughley, az Anthony Burgess Alapítvány elnöke. Ugyanakkor lenyűgözően közvetlen volt, akárkit és akármikor meghívott egy beszélgetésre a lakására.

Anthony Burgess (1917-1993)

Anthony Burgess (1917-1993)

A lusta reggeleket nem ismerte, többnyire komponálással kezdte a napot:

utánozom Bachot, és legalább az expozíciót megírom egy fúgához.

Amikor bemutatták III. szimfóniáját, első nyilvánosan előadott zenekari művét, már megírta a Gépnarancsot, sőt elkészült Kubrick sikeres és botrányos filmje is. Mégis, ahogy mondta: „az első pillanat volt, amikor művészi sikert éreztem.”

Burgess zenei hagyatékának mostoha sors jutott. Az 1970 előtt született művei elvesztek, de a későbbi alkotásoknak is csak töredéke elérhető. Burgess zeneszerzőként korántsem olyan eredeti, mint íróként, viszont érdemes nála megfigyelni a művészeti ágak fúzióját. Írásai zenei gondolkodásról árulkodnak – Napoleon Symphony c. regénye például az Eroica struktúrája alapján készült –, zeneművei pedig gyakran irodalmi ihletésűek.

Mégis, Burgesst a kedvenc koktélja leírásával tudnám a legjobban jellemezni, amelyet a hóhér vérének hívnak (The Hangman's Blood).

Egy korsóba duplákat töltök az alábbiakból: gin, whisky, rum, portói és brandy. Ezt egy kis üveg barna sör követi, és az egészet felöntöm pezsgővel...

Lágy íze van, eláraszt az eufória és nagyon ritkán okoz másnaposságot.”

Hallgassuk meg Mr. W. S. című balettzenéjének zárótételét, az indulót. A Brown Egyetem zenekarát Paul Philips vezényli.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallange. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Klasszikus óbudai danubia zenekar

Baráth Emőke és az Óbudai Danubia koncertjét közvetítjük élőben

Pénteken este Händel műveiből ad koncertet a világszerte ismert magyar énekesnő az ÓDZ kíséretével. Ha nem tud ott lenni a BMC-ben, kövesse az eseményt a Fidelio Facebook oldalán.
Klasszikus magazin

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.
Klasszikus ajánló

Könnyed kortárs kalandok az Óbudai Társaskörben

A Budapest Saxophone Quartet szaxofonosaival folytatódik a kortárszenei sorozat, először ad magyar nyelvű sanzonestet Szilágyi Enikő, lesz filmvetítés, visszatérnek Seress Rezső-slágerei, nem maradnak el az operarészletek, lesz medley és mashup – az Óbudai Társaskör februári kínálatából szemezgettünk.
Klasszikus ajánló

Berlioz ritkán hallható brácsaversenyét adja elő Szűcs Máté

A Harold Itáliában is elhangzik a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amelyet a Müpa után a Pesti Vigadóban is megismétel az együttes.