Klasszikus

Popdalok, amelyeket Bach inspirált

2020.05.19. 09:35
Ajánlom
Mondják, a zenetörténet két részből áll: van a „Bach előtt” és van a „Bach után”. A lipcsei kántor hatása elől a popzene sem térhetett ki, a zeneszerző kedvencei közé tartozott a Beatles tagjainak is.

The Beatles – Blackbird

Talán nem is vennénk észre, ha maga Paul McCartney, a dal szerzője nem hívta volna fel rá a figyelmet, hogy a White Albumon (1968) szereplő „Blackbird”-öt Johann Sebastian Bach inspirálta. McCartney 1997-ben elmondta: „A kezdő inspiráció egy jól ismert Bach-darab volt, aminek nem tudtam a címét. George és én mindketten tanultuk gyerekkorunkban; igazából ő jobban játszotta, mint én. (…)

Bach mindig is kedvencünk volt, úgy éreztük, sok közös van bennünk.

Valamiért úgy véltük, a zenénk között vannak hasonlóságok…” A Bach-mű, amiről McCartney beszél, minden bizonnyal az e-moll lantszvit Bourrée tétele (BWV 996). A „Blackbird” másik fontos ihletforrása a brit folkzenészek által alkalmazott fingerpicking technika volt, ami a hatvanas évek végén, az áram nélkül gitározó hippikkel egyre gyakrabban használt pengetésmód lett a rockzenében is.

Paul Simon – American Tune

A Simon & Garfunkel önjáróbb tagjának harmadik, 1973-ban kiadott There Goes Rhymin' Simon című albumán szerepel ez a dal, amely ugyan nem protest song, de nem független a politikai történésektől: a szerző azután írta, hogy Richard Nixont megválasztották.

A dal, ahogy az a címből is kiderül, reflektálás az amerikai élet perspektíváira. Megjelenik benne a kisember küzdelme, munkában való fáradtsága, honvágya és zavarodottsága: „Még jól vagyok, jól vagyok, de a fáradtságom csontig hatol.” A verze dallama egy 16. századi lutheránus éneken, Paul Gerhardt korálján alapul, amely Bach Máté-passiójában is szerepel. Az „O Haupt voll Blut und Wunden” (Ó, megszentelt fej, most sebekkel borított) című korál egyébként egy még korábbi világi dal átdolgozása, mindenesetre hosszú útja volt, mire Luther templomaitól Bach passióján át megérkezett Paul Simon politikai dalába. Az „American Tune”-t a 2008-as amerikai elnökválasztási kampányban is használták, egy Barack Obamát támogató filmben a „what's gone wrong”-sor szólt John McCain és George W. Bush fotója mellett.

Procol Harum – Whiter Shade of Pale

A brit rockegyüttes, a Procol Harum a szerelem nyarán, 1967 májusában adta ki egyik legismertebb dalát, amely hat héten át vezette a slágerlistát szigetországban, és ötödik volt a Billboard Hot 100 listáján is az Egyesült Államokban. A szöveg erősen pszichedelikus, a benne felvonuló történet a szerző, Keith Reid szerint csak egy szokásos „lány elhagyja a fiút”-sztori. A hippikorszak emblematikus dalában a plafon elrepül, a szoba egyre hangosabban zümmög, a lány arca pedig a sápadtságnál is fehérebb. A szöveg meglehetősen enigmatikus, de ha az ember jól bogarássza, egy szexuális aktus leírását találhatja benne egy mitikus, mágikus utazás metaforáival. Reid úgy nyilatkozott: „A könyvek hatottak rá, nem a drogok” – amit megerősít, hogy A molnár meséjére is történik utalás benne.

Listánkra a Hammond orgonával játszott intro miatt került, amely erősen emlékeztet Bach Airjére a D-dúr zenekari szvitből (BWV 1068). Gary Brooker, a banda énekese azt mondta róla, egy-két ütemben valóban megtaláljuk a barokk zeneszerző hatását: „Ez volt a szikra.”

The Beatles – In My Life

A Rubber Soul című albumon szereplő nosztalgikus-melankolikus dal Liverpoolt idézi meg, ahol a szerző, John Lennon és a Beatles tagjai felnőttek. Lennon kifejezetten büszke volt a szövegre, első komoly munkájának tartotta addigi szerelmes dalai után, s valóban: abban a visszaemlékezés és a halál egészen természetesen, stilizáció nélkül bukkan fel.

A dal hangszeres szólója miatt került fel a listánkra, amelyet a legendás producer, George Martin játszott fel elektromos zongorán. A Bach-stílusban írt négytagú motívumot is a producer írta – a „Yesterday” után ez volt a második eset, hogy Martin hozzáírt valamit a fiúk munkájához. A barokkos, táncos dallam az együttes tagjainak is tetszett, holott egészében a producer ötlete volt.

Jethro Tull – Bourrée

Ian Anderson a hatvanas-hetvenes évek rockszcénájának különleges színfoltja volt, akinek Bach-feldolgozása máig az egyik legnépszerűbb szólószáma. A „Bourrée” ugyanaz a darab a BWV 996 jegyzékszámú e-moll lantszvitből, amely Paul McCartney-t a „Blackbird” írására ihlette.

A skót Ian Anderson nem fuvolásként kezdte, első zenekaraiban énekelt, szájharmonikázott és gitározott, de aztán rájött, hogy soha nem lesz belőle Eric Clapton. A fuvolát vette kézbe, amin néhány hét után már egészen jól játszott, és amikor a ’68-as This Was című albumot felvették a frissen alakult Jethro Tull zenekarral, alig néhány hónapja játszott a hangszeren. Gyakran játszott egyébként egy lábon, ahogy egykor az udvari bolondok, bár saját bevallása szerint a pozíció teljesen ösztönösen jött.

A Bourrée 1969-ben jelent meg a Stand Up című albumon, és kislemezen is kiadták.

The Toys - A Lover's Concerto

Több mint kétmillió példányban kelt el 1965-ben a Toys „Lover’s Concerto” című száma, csak a Beatles Yesterday című dala előzte meg. Alaptémája Bach G-dúr menüettje, amely a feleségének, Anna Magdalenának írt füzetben található; egy fontos különség azonban van a két szám között: Bach menüettje természetesen ¾-ben szól, a „Lover’s Concerto” viszont 4/4-es lüktetésű.

Érdekes adalék viszont, hogy a menüett szerzőségét számos zenetörténész nem Bachnak, hanem Christian Petzold német zeneszerzőnek (1677-1733) tulajdonítja

– és így talán cikkünkben sem kellene, hogy helyet kapjon. A dallam a 20. században újra szárnyra kapott, amikor Freddy Martin feldolgozta az „A Lover’s Concerto” című darabjában. Ezt vette alapul aztán a Toysnak dalt író  Sandy Linzer és Denny Randell.

Jem – They

A walesi énekesnő, Jem első single dala 2004-ben jelent meg az USA-ban, és a Swingle Singers 1963-as, Jazz Sebastian Bach című lemezéről használ egy sample-t (hangmintát). A swing énekegyüttes dala a Wohltemperiertes Klavier második kötetének f-moll prelűdjén alapul.

Jem „They” című dalát valószínűleg azért ismerik azok is, akik nem járatosak a trip hop vagy a breakbeat műfajában, mert Magyarországon listavezető volt 2005-ben, miközben a világ többi táján legfeljebb az első tíz-húsz helyig jutott a slágerlistákon. Hogy a dal jó vagy rossz, azt nem mi fogjuk eldönteni; a 2000-es években készült, amely alapvetően a jó ízlést mellőző évtized volt sokak szerint, szóval hátrányból indul.

+1 Tingvall Trio - Den gamla eken

Listánk bónusztrackje nem popdal, hanem a német jazzegyüttes, a Tingvall Trio egyik szerzeménye a 2014-es Beat című albumról. A trió egy svéd, egy kubai és egy német zenész közös csapata (Martin Tingvall, Omar Rodriguez Calvo, Jürgen Spiegel). A „Den gamla eken” című számban olyan könnyedséggel rejtenek el egy Bach-stílusú futamot, hogy öröm hallgatni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem adják fel a várat a színművészetisek, megtelt a Vas utca támogatókkal

Nem sikerült kiüríttetnie az egyetemi épületeket Szarkáéknak, sőt, a diákok visszafoglalták az Ódry Színpadot is. Pénteken este megtelt a Vas utca az egyetemfoglalókat támogató szimpatizánsokkal.
Klasszikus

Fiatal karmester áll a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élére

A legfiatalabb Junior Príma-díjas karmester, Rajna Martin magyar szerzők műveit dirigálja az együttes élén vasárnap este a Müpában.
Jazz/World

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.
Vizuál

Egy aszfaltpattanás is lehet műtárgy – A Fiat 500 a képzőművészetben

Olaszországban a mobilitást jelentette a nagy tömegek számára – voltak, akik egyenesen úgy fogalmaztak, hogy „ez volt az autó, mely a volán mögé ültette Itáliát”. Magyarországon az első nyugati autóként jelent meg a 60-as évek végén. Hangos volt, pici és a motorja is csak valamivel erősebb, mint egy robogónak, mégis a legtöbb tulajdonos számára feledhetetlen emlékek sora kötődött a mára már kultikus ikonná vált Fiat 500-hoz.
Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Klasszikus videó

Lebombázott örmény templomban játszik ez a fiatal csellista

Puska helyett hangszert vett a kezébe Sevak Avanesyan, hogy a békét hirdesse a Kaukázus puskaporos hordójában.
Klasszikus ajánló

Ennyire bizarr tárgyakat még biztosan nem hallott!

Kondor Ádám darabjait mutatja be a Metrum Ensemble a BMC-ben. A cím – Bizarr tárgyak – egy pszichoanalitikus szakkifejezés.
Klasszikus ajánló

Interaktív hangszerkiállítást és konferenciát rendeznek Budapesten

Hangforrás címmel interaktív zenei és hangszertörténeti fesztivált, kiállítást és konferenciát rendeznek a budapesti Benczúr Házban november 13. és 15. között.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmester áll a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élére

A legfiatalabb Junior Príma-díjas karmester, Rajna Martin magyar szerzők műveit dirigálja az együttes élén vasárnap este a Müpában.