Klasszikus

Portisch Lajos hősbariton

2010.08.19. 07:29
Ajánlom
Portisch Lajos a hetvenes-nyolcvanas években a világ tíz legjobb sakkozója közt volt. 1961-ben lett nemzetközi nagymester. Buenos Airesben olimpiai aranyérmet nyert a magyar válogatott éltáblásaként, 1965 és 1989 között nyolcszor jutott be a világbajnokjelöltek közé, sokan tartják a múlt század legjobb magyar sakkozójának. Az Erkel-napok keretében szeptember 12-én húsz táblán ad szimultán partit, és a kiválóan sakkozó Bogányi Gergely zongorakíséretével énekel is. A dalokról, a zenéhez fűződő kapcsolatáról kérdeztük.

- Mi volt előbb: a zene vagy a sakk? 

- Már egészen kisgyermekkoromban hegedültem, alig hogy meg tudtam fogni a hegedűt. Évekig hegedültem, de sajnos vagy szerencsére - ki tudja - tizenkét éves koromban a sakk berobbant az életembe. Karácsonyi ajándékként. Tehát viszonylag későn jött a sakk, főleg ahhoz képest, hogy ma mikor kezdik a fiatalok. Ennek is köszönhető, hogy még ma is aktív játékos vagyok. Nem voltam ugyan egy lusta gyerek, de azt gondoltam, a sakk könnyebben biztosítja a megélhetésemet, mint a zene, kevesebbet kell tanulnom ahhoz, hogy kiemelkedő legyek. Igen hamar jöttek is az eredmények. A hegedülés fokozatosan kiszorult az életemből. Tizenkilenc évesen az olimpiai csapat tagja lettem, el kellett döntenem, merre induljak el. 

- Így nem basszbaritonként, hanem sakkorzóként lett ismert. Mikor fordult újra az éneklés felé? Kik fedezték fel, kik lettek a tanárai? 

- Amikor hazafelé tartottunk a jereváni sakkolimpiáról és majd szétesett a gépünk, azt mondtam a kollégáknak, látjátok, ha énekes lettem volna, most az én különgépemmel repülnénk, a MET-ből tartanék haza. De persze az is lehet, hogy a zalaegerszegi kórus tagja lennék. (P. L. Zalaegerszegen született) Akkor kezdtem el énekelni tanulni, amikor beláttam, hogy világbajnok már nem lehetek. Huszonöt évi tanulás van mögöttem; volt egy mentorom, akinek a nevére talán emlékeznek többen: Tutsek Piroska. Ő a negyvenes éveknek ismert drámai szopránja. Nem énektanárom volt, csak meghallgatott. A meghallgatásomon ült ott egy zongorista, megkérdezte, hogy mit játsszon, és én azt mondtam, hogy egy olyan magyar operettdalt szeretnék énekelni, amit a Svéd Sándor is énekel, mert nekem ő az egyik idolom. Mire a Piroska odafordult a zongoristához, „mondd drágám, a Sándor mit is szokott énekelni", és én ettől, hogy ilyen jól ismeri a Svéd Sándort is, majdnem elájultam. Énekeltem valamit, és azt mondta, „Lajoskám, nagyon szép a hangja, és érződik rajta, hogy az énektanárok még nem rontották el". Az első komoly tanárom Sziklai Erika volt, akivel legalább hét évig gyötörtük egymást. 

- Ön basszbariton... 

- Úgy is mondhatnám, hogy hősbariton. A hangszínem egyértelműen bariton. De a hangomnak a kezdetektől volt mélysége is, ezért is tudom például elénekelni az Erkel Gara-áriáját is: ez két oktávos ária, F-től F-ig kell tudni énekelni. 

- Ön is az eredeti Egressy jegyezte szöveget és Erkel zenét veszi majd elő az Erkel-napokon? 

- Nem egy Erkel-opera szövegét próbálták modernizálni a 20. században. Amikor a Gara-áriával elkezdtem foglalkozni, már valóban rögtön a szöveggel problémáim adódtak: három különböző szöveget találtam. És én e háromból gyúrtam össze egyet, mindegyiknek megadva a kellő tiszteletet. A zenei hangsúlyok nem mindig követik az Egressy Béni-szöveg hangsúlyait. 

- Az Ön korában énekesek már vissza szoktak vonulni az énekléstől, Ön pedig mintha most lenne énekesként ereje teljében. 

- Nagy szerencsém van, mert a hangom még most is fiatalos. Ezt annak köszönhetem, hogy a hangom nincs túlterhelve, nem énekeltem Operában, én mindig csak azt énekeltem, amihez kedvem volt, ami az érdeklődésem felkeltette. Van egy elég széles operaária-repertoárom függetlenül attól, hogy soha egy szerepet nem tanultam meg. 

- Úgy tudom, Ön különösen a német dalok előadásában jeleskedik, kevesen tudnak annyi liedet, mint Ön. 

- Én már rögtön a tanulmányaim elején a dalok felé fordultam. Csak olyan nyelven énekelek - mivel fontos a daloknál a szövegértés, a szöveg artikulációja -, melyet többé-kevésbé beszélek is. A legjobban angolul beszélek, de angolul nem énekelek, énekelek viszont németül, olaszul, természetesen, oroszul és magyarul. Más a lied és az orosz románc világa, az orosz románcokat orosz korrepetitorokkal tanultam meg. Ismerem a dalkultúrát, de mindig tanulok új dolgokat: tavaly volt a Mendelssohn-év, és én neki korábban csak kamara- vagy szimfonikus műveit ismertem, ekkor derült ki számomra, hogy milyen gyönyörű dalokat is írt. Tavaly többször is elénekeltem ezeket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.
Klasszikus ajánló

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Társaskör kertje, ahol július 4. és augusztus 5. között tizenhét estén át klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenés színház, opera és színházi előadás közül válogathatnak az érdeklődők.
Klasszikus magazin

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.
Klasszikus magazin

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.