Klasszikus

Portisch Lajos hősbariton

2010.08.19. 07:29
Ajánlom
Portisch Lajos a hetvenes-nyolcvanas években a világ tíz legjobb sakkozója közt volt. 1961-ben lett nemzetközi nagymester. Buenos Airesben olimpiai aranyérmet nyert a magyar válogatott éltáblásaként, 1965 és 1989 között nyolcszor jutott be a világbajnokjelöltek közé, sokan tartják a múlt század legjobb magyar sakkozójának. Az Erkel-napok keretében szeptember 12-én húsz táblán ad szimultán partit, és a kiválóan sakkozó Bogányi Gergely zongorakíséretével énekel is. A dalokról, a zenéhez fűződő kapcsolatáról kérdeztük.

- Mi volt előbb: a zene vagy a sakk? 

- Már egészen kisgyermekkoromban hegedültem, alig hogy meg tudtam fogni a hegedűt. Évekig hegedültem, de sajnos vagy szerencsére - ki tudja - tizenkét éves koromban a sakk berobbant az életembe. Karácsonyi ajándékként. Tehát viszonylag későn jött a sakk, főleg ahhoz képest, hogy ma mikor kezdik a fiatalok. Ennek is köszönhető, hogy még ma is aktív játékos vagyok. Nem voltam ugyan egy lusta gyerek, de azt gondoltam, a sakk könnyebben biztosítja a megélhetésemet, mint a zene, kevesebbet kell tanulnom ahhoz, hogy kiemelkedő legyek. Igen hamar jöttek is az eredmények. A hegedülés fokozatosan kiszorult az életemből. Tizenkilenc évesen az olimpiai csapat tagja lettem, el kellett döntenem, merre induljak el. 

- Így nem basszbaritonként, hanem sakkorzóként lett ismert. Mikor fordult újra az éneklés felé? Kik fedezték fel, kik lettek a tanárai? 

- Amikor hazafelé tartottunk a jereváni sakkolimpiáról és majd szétesett a gépünk, azt mondtam a kollégáknak, látjátok, ha énekes lettem volna, most az én különgépemmel repülnénk, a MET-ből tartanék haza. De persze az is lehet, hogy a zalaegerszegi kórus tagja lennék. (P. L. Zalaegerszegen született) Akkor kezdtem el énekelni tanulni, amikor beláttam, hogy világbajnok már nem lehetek. Huszonöt évi tanulás van mögöttem; volt egy mentorom, akinek a nevére talán emlékeznek többen: Tutsek Piroska. Ő a negyvenes éveknek ismert drámai szopránja. Nem énektanárom volt, csak meghallgatott. A meghallgatásomon ült ott egy zongorista, megkérdezte, hogy mit játsszon, és én azt mondtam, hogy egy olyan magyar operettdalt szeretnék énekelni, amit a Svéd Sándor is énekel, mert nekem ő az egyik idolom. Mire a Piroska odafordult a zongoristához, „mondd drágám, a Sándor mit is szokott énekelni", és én ettől, hogy ilyen jól ismeri a Svéd Sándort is, majdnem elájultam. Énekeltem valamit, és azt mondta, „Lajoskám, nagyon szép a hangja, és érződik rajta, hogy az énektanárok még nem rontották el". Az első komoly tanárom Sziklai Erika volt, akivel legalább hét évig gyötörtük egymást. 

- Ön basszbariton... 

- Úgy is mondhatnám, hogy hősbariton. A hangszínem egyértelműen bariton. De a hangomnak a kezdetektől volt mélysége is, ezért is tudom például elénekelni az Erkel Gara-áriáját is: ez két oktávos ária, F-től F-ig kell tudni énekelni. 

- Ön is az eredeti Egressy jegyezte szöveget és Erkel zenét veszi majd elő az Erkel-napokon? 

- Nem egy Erkel-opera szövegét próbálták modernizálni a 20. században. Amikor a Gara-áriával elkezdtem foglalkozni, már valóban rögtön a szöveggel problémáim adódtak: három különböző szöveget találtam. És én e háromból gyúrtam össze egyet, mindegyiknek megadva a kellő tiszteletet. A zenei hangsúlyok nem mindig követik az Egressy Béni-szöveg hangsúlyait. 

- Az Ön korában énekesek már vissza szoktak vonulni az énekléstől, Ön pedig mintha most lenne énekesként ereje teljében. 

- Nagy szerencsém van, mert a hangom még most is fiatalos. Ezt annak köszönhetem, hogy a hangom nincs túlterhelve, nem énekeltem Operában, én mindig csak azt énekeltem, amihez kedvem volt, ami az érdeklődésem felkeltette. Van egy elég széles operaária-repertoárom függetlenül attól, hogy soha egy szerepet nem tanultam meg. 

- Úgy tudom, Ön különösen a német dalok előadásában jeleskedik, kevesen tudnak annyi liedet, mint Ön. 

- Én már rögtön a tanulmányaim elején a dalok felé fordultam. Csak olyan nyelven énekelek - mivel fontos a daloknál a szövegértés, a szöveg artikulációja -, melyet többé-kevésbé beszélek is. A legjobban angolul beszélek, de angolul nem énekelek, énekelek viszont németül, olaszul, természetesen, oroszul és magyarul. Más a lied és az orosz románc világa, az orosz románcokat orosz korrepetitorokkal tanultam meg. Ismerem a dalkultúrát, de mindig tanulok új dolgokat: tavaly volt a Mendelssohn-év, és én neki korábban csak kamara- vagy szimfonikus műveit ismertem, ekkor derült ki számomra, hogy milyen gyönyörű dalokat is írt. Tavaly többször is elénekeltem ezeket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Belenézhetünk Fischer Iván utazószekrényébe

Magyarósi Csaba vlogger a Fesztiválzenekar Müpa-maratonja előtt forgatott az együttessel, még Fischer Iván utazószekrényébe is benézhetett.
Könyv

Elhunyt Tandori Dezső

80 éves korában elhunyt Tandori Dezső író, költő, műfordító, az utóbbi évtizedek irodalmának koronázatlan és különc királya.
Zenés színház

A nép dívája: Renée Fleming 60 éves

Születésnapot ünnepel Renée Fleming, akinek hangját az opera mellett filmekben is gyakran hallani, és nálunk is koncertezett már.
Zenés színház

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Jazz/World

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mi inspirálja Harcsa Veronikát?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának február 16-i adásában vendégünk lesz Harcsa Veronika énekesnő, Sümegi Eszter opera-énekesnő, Juhász Anna irodalmár és Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója.
Klasszikus hír

Ha ez így marad, ellehetetlenül az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát, miután 250 millió forintot von el tőlük a kormány.
Klasszikus ajánló

Zongorás mini maraton lesz a hétvégén a Festetics Palotában

A nagysikerű „MVM Koncertek – A Zongora”-sorozat mini maratonján vehet részt február 16-án és 17-én a vállalkozó kedvű közönség. A hétvégén, szombaton és vasárnap összesen négy koncertet tartanak a Festetics Palotában.
Klasszikus ajánló

Vidovszky 75 – Szerzői esttel tisztelegnek a mester előtt

A legendás pécsi zeneszerző, Vidovszky László 75. születésnapja tiszteletére ad koncertet február 23-án a Kodály Központban a Pannon Filharmonikusok.