Klasszikus

Posztapokaliptikus, szerelmi csodaszarvas történet

2016.10.10. 12:16
Ajánlom
A CAFe Budapesten mutatják be az Óbudai Danubia Zenekar legújabb előadását, a Bélamesét, amelyben egy varázslatos történet útján ismerkedhetnek meg a gyerekek Bartók Béla lebilincselő és rendkívül gazdag zenéjével.

Bartók zenéjéről máig sokan gondolják, hogy nehezen befogadható és érthető. Meglepő lehet tehát, hogy épp Bartókot szeretné közel hozni a gyerekekhez az előadás, de a zenekar művészeti vezetője, a darab összeállítója, Hámori Máté egészen biztos abban, hogy a félelmekre könnyen rácáfolnak majd.

Sokadik gyermekelőadást állítom már össze, voltaképpen így indult a pályám is – mondja Hámori Máté,

aki pontosan tudja, milyen megoldások szükségesek ahhoz, hogy a gyerekek számára élvezetes darabot hozzanak létre. „A gyerekek a leghálásabb és az egyik legértőbb közönség. Azonnal tudjuk, mi működik egy eladásban és mi nem, hiszen a gyerekek mindig azonnal és mindig őszintén reagálnak a zenére.”

Hámori Máté

Hámori Máté

A Bélamese voltaképpen egy újraértelmezett, a Cantata profana szövegéből kiinduló, posztapokaliptikus, szerelmi csodaszarvas történet, ennek szöveges részeit fogja felolvasni az előadáson Galkó Balázs. A történet keretei közé ágyazva pedig megelevenednek Bartók művei a Concertótól kezdve a Csodálatos mandarinon át a Táncszvitig.

Ebben a világban az emberi civilizáció olyan gépesített, tönkretett állapotban tengődik, ahol az emberek közötti különbségek teljesen eltűntek. Ennek pedig semmilyen pozitív hozadéka nincs, mindenki egyforma, mindenki egyformán gondolkodik, nem kérdőjelez meg semmit, nincsenek egyéni gondolatok, álmok, érzések. Mindenkinek egyetlen őse van, egy öreg apó, aki az emberiség gondolatai és élete fölött uralkodik. Ám egyszer csak feltűnik ebben a zajos, rideg, indusztriális világban egy fiatal fiú, az öreg apó legkisebb fia, akinek még vannak álmai. Ezekben pedig megidézi a rég elveszett természete és meglátja azt a csodaszarvas lányt, akit ezután mindenáron meg is szeretne találni. Az öreg apó természetesen ezt mindenáron meg akarja akadályozni, de a fiú megannyi fordulat és szörnyekkel való harc után végül győzedelmeskedik.

Az Óbudai Danubia Zenekar ifjúsági programja

Az Óbudai Danubia Zenekar ifjúsági programja (Fotó/Forrás: Óbudai Danubia Zenekar)

Ezt a győzelmet testesíti meg Bartók zenéje is, amely jól illusztrálja, ahogy a káoszból a zene erejével és harmóniájával megelevenedik a természet. „Maga Bartók is menekült mindig a gépiesített világtól, nem bírta elviselni és zenéjében is a mindig az ősforráshoz nyúlt vissza: a természetből merített ihletet” – mondja Hámori Máté.

Mit kezdjünk ma Bartókkal?

Kapcsolódó

Mit kezdjünk ma Bartókkal?

Mennyire élő Bartók öröksége, mennyire tud aktuális lenni napjainkban? A CAFe Budapest számos programja választ ad a kérdésekre október 7-23. között.

Az előadásban nemcsak a zene és a prózai mese összekapcsolása lesz különleges, hanem a MOHA táncművészei is szerepelnek majd, valamint a darab díszletei is segítik majd a történet kiteljesedését. Nemcsak a darabban szereplő táncosok, hanem maga a zenekar is részei lesznek a díszletnek, fontos szerepük lesz, fizikailag is formálják az előadást. Az együttes hol erdőként, hol városként jelenik meg. A darab díszlettervezője Pálfi Balázs persze olyan díszletet alkotott, amelyeket a zenészek játék közben is könnyen tudnak cserélni, fejre illeszthető darabokról van szó. „De meg kell hagyni, nem könnyű a Danubia zenekar feladata: Bartók zenéje önmagában is kihívást jelent, ám a zenészeink egyáltalán nem számítanak kezdőnek az ilyen szokatlan színházi megoldásokban: korábban aktív szerepük volt a Mundruczó Kornél által rendezett Winterreise című előadásban és a Nemzeti Színházzal közös hangversenysorozatunkon túl a Nemzeti Színház számos színházi előadásában is fontos szerepet vállalt a zenekar.”

Dalok a sötét oldalról

Kapcsolódó

Dalok a sötét oldalról

Schubert életének utolsó évében írta meg a Winterreisét, ami méltán nyerte el a „minden idők legpesszimistább dalciklusának” kijáró címet. A művet legközelebb október 3-án és 4-én, az Óbudai Danubia Zenekar előadásában, Mundruczó Kornél rendezésében hallhatja a közönség. A készülő produkcióról az énekesi posztot betöltő Szemenyei Jánossal beszélgettünk.

Végül Hámori Máté arra a kérdésünkre, hogy mit üzen azon szülőknek, akik esetleg azt gondolnák, gyermekük még kicsi Bartók komplex zenéjének befogadására, azt mondja, bízzunk a gyerekünkben. „A gyerekeket nem szabad lebecsülni, sokkal fejlettebb az érzelmi intelligenciájuk, mint azt gondolnánk. És ebben nincsenek köztük különbségek, ezt magam is tapasztaltam, amikor szinte az egész országot bejártam a gyerekelőadásainkkal. A legkisebb vidéki falutól a legelitebb budai elit iskoláig mindenhol pontosan és ugyanúgy értették a zenét és mondanivalót. A gyerekek még nem tudják, hogy Bartók zenéje “nehéz”, számukra nincsenek ilyen kategóriák, mert még nem tanították meg neki, hogy ettől a zenétől tartani kell, vagy éppenséggel nem szabad, hogy tessen. Ők még ideális befogadók: hagyják, hogy átfolyjon rajtuk a zene és hasson rájuk. Hiszen a zenét elsősorban nem érteni, hanem érezni kell. Bíztatni és kérni szeretném a szülőket, hogy hagyják, hogy a gyerekeik természetes nyitottságuk segítségével interakcióba lépjenek Bartók zsenijével. Bátran ajánlom az előadást már hat-hét éves kortól.”

Óbudai Danubia Zenekar

Óbudai Danubia Zenekar

És természetesen a Bélamese családi előadás lévén nemcsak a gyerekeket ragadja majd magával. „Nem az volt a célunk, hogy megismertessük Bartók Béla életművét a közönséggel. Ezt ma már megteszi helyettünk a Google. Nekünk az a dolgunk, hogy élményt adjunk, meghozzuk a kedvet Bartókhoz. Azt gondolom, hogy a Bélamese egy nagyon alternatív, de egyáltalán nem igaztalan portrét nyújt majd Bartók Béláról.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.
Jazz/World

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Meghalt Fátyol Rudolf hegedűművész

Hétfő reggel, 62 éves korában elhunyt Fátyol Rudolf hegedűművész, a szatmárnémeti Dinu Lipatti Állami Filharmónia vezetője.
Klasszikus gyász

Elhunyt Ben Johnston, a mikrotonális zene egyik úttörő zeneszerzője

Július 22-én elhunyt Ben Johnston amerikai zeneszerző. Lehet, hogy nem ismerte őt – érdemes.
Klasszikus ajánló

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Klasszikus lemez

Új lemezt készített a Szent Efrém Férfikar

A Wings című lemezen – magyarul talán az Angyalszárnyak címet viselhetné – a Szent Efrém Férfikar megkísérel a saját hangvételével és stílusában az angyali kórushoz csatlakozni.
Klasszikus interjú

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.