Klasszikus

Premier mellé egy pohár bor

2017.02.17. 13:38
Ajánlom
Február 18-án és 19-én este a Concerto Budapestet hallhatjuk a Zeneakadémián, ahol Boris Berezovsky szólójával Rahmanyinov emberfeletti technikai igényeket támasztó III. zongoraversenye, valamint Beethoven III. (Eroica) szimfóniája szólal meg. De ezután még senki se menjen haza!

Keller Andrásról köztudott, hogy szívügye az új művek bemutatása, hiszen szólistaként, kamarazenészként és karmesterként is számos kortárs premier fűződik nevéhez. Így jött az ötlet, hogy az idei évadban elindítsanak a Concerto Budapesttel egy új sorozatot, PREMIER címmel, amelyet mindig az esti koncert után, 22 órai kezdettel tartanak a Zeneakadémia nagytermében. A kései időpont persze ne riasszon el senkit, nem egy újabb másfél-kétórás koncertet kell végighallgatni csupa kortárs kompozícióval, hanem egy-egy új darab csendül fel maximum félórás terjedelemben, amely után, a könnyebb befogadás érdekében, egy pohár bor társaságában, rövid, kötetlen beszélgetés keretében ismerhetik meg az adott új mű keletkezési hátterét, a próbafolyamatok kulisszatitkait, az első kézből, tehát csakis a zeneszerzőtől megtudható gondolatokat, információkat.

Concerto Budapest

Concerto Budapest (Fotó/Forrás: Fejér Gábor)

Szombat este Snétberger Ferenc cím nélküli új darabját hallhatja a közönség, amelyben, a gitárművész szokásához híven, különösen egyedi módon keveredik a klasszikus zene és az improvizatív jazz hatása. Snétberger rögtönzött gitárszólamát két kürttel kiegészített klasszikus vonóskar kíséri a műben, így hozva létre izgalmas párbeszédet a két műfaj között.

Snétberger Ferenc

Snétberger Ferenc (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi)

A vasárnap esti koncert után ugyancsak premier részesei lehetünk, hiszen Vidovszky László Le piano et ses doubles (A zongora és hasonmásai) című, 2012-ben, Kocsis Zoltán 60. születésnapjára komponált műve szólalhat meg, amely valószínűleg ezután is ritka vendége lesz a hangversenytermeknek szokatlan apparátusa miatt, a darab ugyanis hat zongorát és hat zongoristát igényel. A kompozíció mai formája egy zongorát és öt digitális zongorát foglalkoztat, amivel a szerző eddig nem hallott hangzásokat képes kiaknázni. A digitális zongorák alaphangjait tizenketted hangonként lehet elhangolni, így 72 fokú skála jöhet létre, amely „képes érzékeltetni a folyamatos és diszkrét hangközérzetek közötti határvidékeket, értelmezni a magasabb fokú felhangokat, ezáltal kiterjeszteni disszonancia-konszonancia élményeinket”.

A darabot kiváló fiatal zongoraművészek szólaltatják meg: Balog József, Borbély László, Kiss Péter, Mali Emese, Palojtay János és Ránki Fülöp játékát karmesterként Rácz Zoltán hangolja össze a premieren. A zeneszerzőket és az előadókat a rövid bemutatók utáni még rövidebb, kötetlen borozgatásokon Tóth Endre zenetörténész kérdezi a művekről és a közös munkáról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.