A New York-i filmiskola legizgalmasabb alkotója, John Cassavetes 1977-ben készült, Premier című filmjét adaptálja a Vígszínház nagyszínpadára Martin Čičvák román származású rendező. Az előadás bepillantást enged a színházi világ kulisszáiba, egyaránt szól a sikerek feldolgozásáról és a bukástól, az idő múlásától való félelmekről. A március 2-tól látható előadásról Hegedűs D. Géza Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművésszel próba után beszélgettünk a Vígszínház kávézójában.
A Forte Társulat március 14 -én ismét játssza a Szkéné Színházban Arany Toldi című művét eredeti nyelven, a tánc, a mozgás, a szöveg egységében. 2012-ben mutatta be a társulat először a mindannyiunk számára jól ismert darabot. Több mint hat év alatt, immár a 150. előadáson is túl a Toldi népszerűsége nem csökkent, ugyanolyan lelkesedéssel nézik meg a Dersch Mihály zenéjével kísért művet iskolások, mint a felnőttek. Az előadás további érdekessége, hogy egy részét Nagy Norbert megzenésítésében, ének formájában is hallhatja a közönség.
Horváth Csaba koreográfus-rendező az előadás kapcsán azt mondja:
az igazi kihívást az jelentette, hogy hogyan tudunk egy klasszikus, veretes művet megszólaltatni a kortárs színház nyelvén”.
S valóban, egy XIX. században íródott, de Arany által az utókornak is szánt olvasmányos, kalandokkal teli, a történelmi alakokat és a jellemábrázolást is lebilincselően alkalmazó mű megjelenítése összetett feladat. Horváth Csaba koreográfus a Táncművészeti Főiskola után a Honvéd Együttes szólistája, majd a Transdanz, később, a Sámán Színház művésze lett. Első önálló koreográfiája a Duhaj, amely díjazott lett az Edinburgh-i Fringe Fesztiválon és a Veszprémi Összművészeti Fesztiválon is. Horváth Csaba elvégezte a Színház- és Filmművészeti Egyetem koreográfus szakát is, számos nemzetközi fesztiválon díjat nyert, és sokat járt és jár is vendégkoreográfusként külföldre. Kurzusokat tart a Harvard Egyetem dráma tagozatán, Bostonban az American Repertory Theatre-ben és Oslóban a Det Norske Teatre-ben.
Horváth Csabától azt is kérdezzük, amikor először találkozott Arany Toldijával iskolásként, megragadta-e a fantáziáját, és ehhez képest, amikor felnőttként elővette a színművet, milyen érzések ragadták meg; koreográfusként hogyan látja maga előtt a darabot: színek, formák, érzések, hangulatok jönnek, vagy nagyon aprólékos munkával kell felépíteni a teljes darabot? A Toldi miért különleges a Forte Társulat számára, és van-e rejtett szimbolikája?
A Duna partján elterülő, mediterrán hangulatú Szentendre hazánk impozáns ékszerdoboza, mely idén március 8. és 31. között ismét fesztiválok egész sorával várja a kulturálódni, szórakozni vágyó közönséget és a gasztronómia szerelmeseit. A város esszenciájáról, a Szentendrei Tavaszi Fesztivál pezsdítő kínálatáról, valamint a nyárindító Pestisűző Fesztiválról Solymosi Helénával, az önkormányzat kommunikációs központjának vezetőjével, a Szentendrei Kulturális Központ Nonprofit Kft. ügyvezetőjével beszélgetünk.
Önálló esttel jelentkezik Szabó Kimmel Tamás, amelynek címe Széttépve. A zenés szembenézés először Győrben debütált február 9-én a Vaskakas Művészeti Központban, február 22-től pedig a Belvárosi Színházban lesz látható. A színművész már jó pár éve az Orlai Produkciós Iroda virtuális, majd valóságos társulatának tagja – eddig olyan orlais sikerprodukciókban láthatta a közönség, mint a Római vakáció, a Bagoly és Cica, a Száll a kakukk fészkére, a Pesti barokk vagy a Dühöngő ifjúság. Most egykori mesterével, osztályvezető tanárával, Novák Eszterrel dolgozott és állította színpadra a Széttépve című előadást, amely élőzenei kísérettel, humorral beszél mindennapi függőségeinkről. A rendhagyó előadásról a színművész, Szabó Kimmel Tamás mesél.
A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2019. március 10-én, vasárnap este hét órától kerül sor, a következő héttől pedig a Fidelio Klasszik archívumában is meghallgathatók az interjúk.
A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.