Klasszikus

Primus inter pares?

2006.03.03. 00:00
Ajánlom
Mozart és Stravinsky kamarazenéje nem feltétlenül illik egymáshoz, mégis érdekesnek ígérkezett a BFZ művészeinek kamarahangversenye, melyet szokás szerint a Fesztiválzenekar próbatermében tartottak február 26-án. Ezúttal nem az Eckhardt-vonósnégyes, hanem tizenkilenc „független” zenész mutatta meg, mit tud.

Nagyhírű együttesek is rendre megbuknak (legalábbis nálam), amikor Mozart kamarazenéjét játsszák – idén nem először, de feltehetőleg nem is utoljára mondom el: Mozart az egyik legnehezebben játszható zeneszerző. Amilyen tiszta és szeretetreméltó Klarinétötöse, annyira nehéz az átlagosnál jobban megszólaltatni. A Fesztiválzenekar alkalmi vonósnégyesének legnagyobb hátulütője az volt, hogy a brácsás, Szőke Nikoletta kivételével senki sem mert természetesen játszani. Elsősorban a szólók voltak bátortalanok. Hiába zenélt intelligensen az első hegedűs Gál-Tamási Mária, játékából hiányzott a határozottság – és mivel Ács Ákos (klarinét) sem vállalta az alkalmi együttes vezetését, sokszor lógott egy-egy dallam, egy-egy gondolat a levegőben. A kísérőszólamok figyelmének köszönhető, hogy a darab többé-kevésbé hiba nélkül szólalt meg – sokszor a brácsa vette át az irányítást. Mozart zenéje persze ebben a nem túl egyedi előadásban is a legjobb zenék egyike, ez azért – mint minimális program – kiderült vasárnap koraeste.

A szünet után egy másik alkalmi vonósnégyest hallhattunk, amelyben az első hegedűt Rácz József játszotta. A két félidő közti legnagyobb hasonlóságot abban látom, hogy itt se neki jutott a főszerep. Sőt, határozottan úgy érzem, a négy vonós közül az ő játéka volt a legötlettelenebb. Itt is a brácsást illeti dicséret: Csoma Ágnes nemcsak pontosan, hanem lelkesen is muzsikált, olykor ő vezette a kvartettet. Stravinsky Kettős kánonja inkább bevezetésnek hatott, a Concertino sokkal érdekesebb mű – elmondhatjuk ezt az előadásról is, leszámítva Rácz József hibátlan, de kissé fád hangú szólóját. Hasonlóan precíz interpretációban hallhattuk az 1914-ben keletkezett Három darabot – csak a humor maradt ki belőle. (Emlékszem a Borogyin Vonósnégyes amúgy cseppet sem humoros budapesti koncertjére, melyen a középső Stravinsky-darab volt az egyik ráadás – akkor derült a közönség is.) A kegyetlenül nehéz művek pontos megszólaltatásában Lezsák Zsófiát (szekund) és Liptai Gabriellát (cselló) is dicséret illeti.

A játékos kedv igazán a Szeptettben kezdett megjönni. Itt a három vonós hangszer három fúvóssal „felesel”, köztük a zongora közvetít. Bár egy-egy kisebb baki, bizonytalan belépés előfordult (elsősorban a klarinétoson, Kiss Gy. Lászlón látszott, mennyire kell koncentrálni), végre kiderült, miért érdemes műsorra tűzni Stravinsky kamaraműveit. A művet záró fúvós-zongorás fúga pedig igazán az előadók dicséretére válik. A koncert végén kétszer is előadott Rag-time tizenegy hangszerre igazi örömzene volt, mintha az előző darabokban felhalmozott feszültség itt jókedvben csapódott volna ki. Ebben az se volt zavaró, hogy egyik-másik hangszer lötyögött – hiszen ez a műfajtól sem áll távol. Külön kiemelném a „ritmusszekciót” (Fejérvári Zsolt – bőgő, Herboly László – ütők, de ide sorolom a cimbalmos Farkas Rózsát is), akik egymástól szokatlanul távol helyezkedtek el a színpadon, mégis tökéletesen adták az alapot a fúvósok és a vonósok játékához.

Úgy érzem, az egész koncert klasszisokkal jobb lehetett volna, ha a két vonósnégyes rátermettebb vezetőkre talál. Így viszont olyanok nevét is érdemes megjegyeznünk, akik általában kevesebb szereplési lehetőséghez jutnak – mindenekelőtt a két említett brácsásét.

(2006. február 26. 17:00 BFZ Próbaterme; A Budapesti Fesztiválzenekar művészeinek kamarahangversenye; Mozart: A-dúr klarinétötös, K 581; Stravinsky: Kettős kánon vonósnégyesre; Concertino vonósnégyesre; Három darab vonósnégyesre; Szeptett, Rag-time tizenegy hangszerre; km. Gál-Tamási Mária, Czenke Csaba, Rácz József, Lezsák Zsófia (hegedű), Szőke Nikoletta, Csoma Ágnes (brácsa), Dvorák Lajos, Liptai Gabriella (gordonka), Fejérvári Zsolt (nagybőgő), Ács Ákos, Kiss Gy. László (klarinét); Jóföldi Anett (fuvola), Szakszon Balázs (harsona), Szőke Zoltán (kürt), Benkócs Tamás (fagott), Czeglédi Zsolt (kornett), Félegyházi Károly (zongora), Farkas Rózsa (cimbalom), Herboly László (ütőhangszerek)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.