Klasszikus

Primus inter pares?

2006.03.03. 00:00
Ajánlom
Mozart és Stravinsky kamarazenéje nem feltétlenül illik egymáshoz, mégis érdekesnek ígérkezett a BFZ művészeinek kamarahangversenye, melyet szokás szerint a Fesztiválzenekar próbatermében tartottak február 26-án. Ezúttal nem az Eckhardt-vonósnégyes, hanem tizenkilenc „független” zenész mutatta meg, mit tud.

Nagyhírű együttesek is rendre megbuknak (legalábbis nálam), amikor Mozart kamarazenéjét játsszák – idén nem először, de feltehetőleg nem is utoljára mondom el: Mozart az egyik legnehezebben játszható zeneszerző. Amilyen tiszta és szeretetreméltó Klarinétötöse, annyira nehéz az átlagosnál jobban megszólaltatni. A Fesztiválzenekar alkalmi vonósnégyesének legnagyobb hátulütője az volt, hogy a brácsás, Szőke Nikoletta kivételével senki sem mert természetesen játszani. Elsősorban a szólók voltak bátortalanok. Hiába zenélt intelligensen az első hegedűs Gál-Tamási Mária, játékából hiányzott a határozottság – és mivel Ács Ákos (klarinét) sem vállalta az alkalmi együttes vezetését, sokszor lógott egy-egy dallam, egy-egy gondolat a levegőben. A kísérőszólamok figyelmének köszönhető, hogy a darab többé-kevésbé hiba nélkül szólalt meg – sokszor a brácsa vette át az irányítást. Mozart zenéje persze ebben a nem túl egyedi előadásban is a legjobb zenék egyike, ez azért – mint minimális program – kiderült vasárnap koraeste.

A szünet után egy másik alkalmi vonósnégyest hallhattunk, amelyben az első hegedűt Rácz József játszotta. A két félidő közti legnagyobb hasonlóságot abban látom, hogy itt se neki jutott a főszerep. Sőt, határozottan úgy érzem, a négy vonós közül az ő játéka volt a legötlettelenebb. Itt is a brácsást illeti dicséret: Csoma Ágnes nemcsak pontosan, hanem lelkesen is muzsikált, olykor ő vezette a kvartettet. Stravinsky Kettős kánonja inkább bevezetésnek hatott, a Concertino sokkal érdekesebb mű – elmondhatjuk ezt az előadásról is, leszámítva Rácz József hibátlan, de kissé fád hangú szólóját. Hasonlóan precíz interpretációban hallhattuk az 1914-ben keletkezett Három darabot – csak a humor maradt ki belőle. (Emlékszem a Borogyin Vonósnégyes amúgy cseppet sem humoros budapesti koncertjére, melyen a középső Stravinsky-darab volt az egyik ráadás – akkor derült a közönség is.) A kegyetlenül nehéz művek pontos megszólaltatásában Lezsák Zsófiát (szekund) és Liptai Gabriellát (cselló) is dicséret illeti.

A játékos kedv igazán a Szeptettben kezdett megjönni. Itt a három vonós hangszer három fúvóssal „felesel”, köztük a zongora közvetít. Bár egy-egy kisebb baki, bizonytalan belépés előfordult (elsősorban a klarinétoson, Kiss Gy. Lászlón látszott, mennyire kell koncentrálni), végre kiderült, miért érdemes műsorra tűzni Stravinsky kamaraműveit. A művet záró fúvós-zongorás fúga pedig igazán az előadók dicséretére válik. A koncert végén kétszer is előadott Rag-time tizenegy hangszerre igazi örömzene volt, mintha az előző darabokban felhalmozott feszültség itt jókedvben csapódott volna ki. Ebben az se volt zavaró, hogy egyik-másik hangszer lötyögött – hiszen ez a műfajtól sem áll távol. Külön kiemelném a „ritmusszekciót” (Fejérvári Zsolt – bőgő, Herboly László – ütők, de ide sorolom a cimbalmos Farkas Rózsát is), akik egymástól szokatlanul távol helyezkedtek el a színpadon, mégis tökéletesen adták az alapot a fúvósok és a vonósok játékához.

Úgy érzem, az egész koncert klasszisokkal jobb lehetett volna, ha a két vonósnégyes rátermettebb vezetőkre talál. Így viszont olyanok nevét is érdemes megjegyeznünk, akik általában kevesebb szereplési lehetőséghez jutnak – mindenekelőtt a két említett brácsásét.

(2006. február 26. 17:00 BFZ Próbaterme; A Budapesti Fesztiválzenekar művészeinek kamarahangversenye; Mozart: A-dúr klarinétötös, K 581; Stravinsky: Kettős kánon vonósnégyesre; Concertino vonósnégyesre; Három darab vonósnégyesre; Szeptett, Rag-time tizenegy hangszerre; km. Gál-Tamási Mária, Czenke Csaba, Rácz József, Lezsák Zsófia (hegedű), Szőke Nikoletta, Csoma Ágnes (brácsa), Dvorák Lajos, Liptai Gabriella (gordonka), Fejérvári Zsolt (nagybőgő), Ács Ákos, Kiss Gy. László (klarinét); Jóföldi Anett (fuvola), Szakszon Balázs (harsona), Szőke Zoltán (kürt), Benkócs Tamás (fagott), Czeglédi Zsolt (kornett), Félegyházi Károly (zongora), Farkas Rózsa (cimbalom), Herboly László (ütőhangszerek)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Könyv

„Szégyen és gyalázat” – Írók reagáltak Demeter Szilárd publicisztikájára

Kepes András lemondta a PIM-ben megrendezendő könyvbemutatóját, Vámos Miklós melegebb éghajlatra küldte Demeter Szilárdot, Dragomán szégyennek és gyalázatnak nevezte az esetet. Felbolygatta a szakmát a PIM főigazgatójának írása.
Könyv

Nem meneszti a kormány Demeter Szilárdot az origós írás miatt

Arról kérdeztek az ellenzéki képviselők, hogy menesztik-e a Demeter Szilárdot a holokausztrelativizáló publicisztika miatt.
Színház

Ünnepre hív a Rózsavölgyi Szalon

Hogyan változtak meg a kommunikációs szokásaink a vírushelyzetben? Mit csinálhatunk a korlátozások ideje alatt? Milyen tervekkel vágunk bele a következő időszakba? Ezekre a kérdésekre kereste a választ Csiby Gergely és Józan László a Mi jár a fejedben? második adásában Vecsei H. Miklóssal, Herner Dorkával, Molnár Piroskával és Grecsó Krisztiánnal. Természetesen az adventi időszak előestéjén az ünnep is szóba került.
Klasszikus

Online koncertek a Filharmónia Magyarországtól

A 17 éves zongorista Bach, Beethoven és Schumann műveit adja elő a pécsi Kodály Központban. A Filharmónia Magyarország közvetítéseit ajánljuk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus online közvetítés

Online koncertek a Filharmónia Magyarországtól

A 17 éves zongorista Bach, Beethoven és Schumann műveit adja elő a pécsi Kodály Központban. A Filharmónia Magyarország közvetítéseit ajánljuk.
Klasszikus hír

Japán zeneszerző nyerte idén a Zeneakadémia Bartók Világversenyét

Sinszuke Okamoto nyerte el idén a komponistáknak meghirdetett Bartók Világverseny első díját. A győztes mű szerepel majd a 2021-es, vonósnégyes formációknak szóló megmérettetésen is.
Klasszikus gyász

Elhunyt Terényi Ede erdélyi magyar zeneszerző

Elhunyt 85 éves korában Terényi Ede Erkel Ferenc-díjas romániai magyar zeneszerző, zenetudós, aki az egyik legjátszottabb alkotónak számít az erdélyi magyar zeneszerzők között.
Klasszikus Live

Egy nap Beethovennel – Élő közvetítés a Concerto Budapesttel

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából a zeneszerző művei szólalnak meg a Concerto Budapest előadásában szombaton a Zeneakadémián, a három hangversenyt online követheti a közönség.
Klasszikus hír

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.