Klasszikus

Primus inter pares?

2006.03.03. 00:00
Ajánlom
Mozart és Stravinsky kamarazenéje nem feltétlenül illik egymáshoz, mégis érdekesnek ígérkezett a BFZ művészeinek kamarahangversenye, melyet szokás szerint a Fesztiválzenekar próbatermében tartottak február 26-án. Ezúttal nem az Eckhardt-vonósnégyes, hanem tizenkilenc „független” zenész mutatta meg, mit tud.

Nagyhírű együttesek is rendre megbuknak (legalábbis nálam), amikor Mozart kamarazenéjét játsszák – idén nem először, de feltehetőleg nem is utoljára mondom el: Mozart az egyik legnehezebben játszható zeneszerző. Amilyen tiszta és szeretetreméltó Klarinétötöse, annyira nehéz az átlagosnál jobban megszólaltatni. A Fesztiválzenekar alkalmi vonósnégyesének legnagyobb hátulütője az volt, hogy a brácsás, Szőke Nikoletta kivételével senki sem mert természetesen játszani. Elsősorban a szólók voltak bátortalanok. Hiába zenélt intelligensen az első hegedűs Gál-Tamási Mária, játékából hiányzott a határozottság – és mivel Ács Ákos (klarinét) sem vállalta az alkalmi együttes vezetését, sokszor lógott egy-egy dallam, egy-egy gondolat a levegőben. A kísérőszólamok figyelmének köszönhető, hogy a darab többé-kevésbé hiba nélkül szólalt meg – sokszor a brácsa vette át az irányítást. Mozart zenéje persze ebben a nem túl egyedi előadásban is a legjobb zenék egyike, ez azért – mint minimális program – kiderült vasárnap koraeste.

A szünet után egy másik alkalmi vonósnégyest hallhattunk, amelyben az első hegedűt Rácz József játszotta. A két félidő közti legnagyobb hasonlóságot abban látom, hogy itt se neki jutott a főszerep. Sőt, határozottan úgy érzem, a négy vonós közül az ő játéka volt a legötlettelenebb. Itt is a brácsást illeti dicséret: Csoma Ágnes nemcsak pontosan, hanem lelkesen is muzsikált, olykor ő vezette a kvartettet. Stravinsky Kettős kánonja inkább bevezetésnek hatott, a Concertino sokkal érdekesebb mű – elmondhatjuk ezt az előadásról is, leszámítva Rácz József hibátlan, de kissé fád hangú szólóját. Hasonlóan precíz interpretációban hallhattuk az 1914-ben keletkezett Három darabot – csak a humor maradt ki belőle. (Emlékszem a Borogyin Vonósnégyes amúgy cseppet sem humoros budapesti koncertjére, melyen a középső Stravinsky-darab volt az egyik ráadás – akkor derült a közönség is.) A kegyetlenül nehéz művek pontos megszólaltatásában Lezsák Zsófiát (szekund) és Liptai Gabriellát (cselló) is dicséret illeti.

A játékos kedv igazán a Szeptettben kezdett megjönni. Itt a három vonós hangszer három fúvóssal „felesel”, köztük a zongora közvetít. Bár egy-egy kisebb baki, bizonytalan belépés előfordult (elsősorban a klarinétoson, Kiss Gy. Lászlón látszott, mennyire kell koncentrálni), végre kiderült, miért érdemes műsorra tűzni Stravinsky kamaraműveit. A művet záró fúvós-zongorás fúga pedig igazán az előadók dicséretére válik. A koncert végén kétszer is előadott Rag-time tizenegy hangszerre igazi örömzene volt, mintha az előző darabokban felhalmozott feszültség itt jókedvben csapódott volna ki. Ebben az se volt zavaró, hogy egyik-másik hangszer lötyögött – hiszen ez a műfajtól sem áll távol. Külön kiemelném a „ritmusszekciót” (Fejérvári Zsolt – bőgő, Herboly László – ütők, de ide sorolom a cimbalmos Farkas Rózsát is), akik egymástól szokatlanul távol helyezkedtek el a színpadon, mégis tökéletesen adták az alapot a fúvósok és a vonósok játékához.

Úgy érzem, az egész koncert klasszisokkal jobb lehetett volna, ha a két vonósnégyes rátermettebb vezetőkre talál. Így viszont olyanok nevét is érdemes megjegyeznünk, akik általában kevesebb szereplési lehetőséghez jutnak – mindenekelőtt a két említett brácsásét.

(2006. február 26. 17:00 BFZ Próbaterme; A Budapesti Fesztiválzenekar művészeinek kamarahangversenye; Mozart: A-dúr klarinétötös, K 581; Stravinsky: Kettős kánon vonósnégyesre; Concertino vonósnégyesre; Három darab vonósnégyesre; Szeptett, Rag-time tizenegy hangszerre; km. Gál-Tamási Mária, Czenke Csaba, Rácz József, Lezsák Zsófia (hegedű), Szőke Nikoletta, Csoma Ágnes (brácsa), Dvorák Lajos, Liptai Gabriella (gordonka), Fejérvári Zsolt (nagybőgő), Ács Ákos, Kiss Gy. László (klarinét); Jóföldi Anett (fuvola), Szakszon Balázs (harsona), Szőke Zoltán (kürt), Benkócs Tamás (fagott), Czeglédi Zsolt (kornett), Félegyházi Károly (zongora), Farkas Rózsa (cimbalom), Herboly László (ütőhangszerek)

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Jazz/World

„Mecky, drága, jó utat!” – Pályatársai búcsúznak Kóbor Jánostól

December 6-án elhunyt az Omega legendás énekese, Kóbor János, akit egy hónapja szállították kórházba koronavírus-fertőzéssel. Menedzsere később megerősítette: covid okozta szövődmények vezettek a zenész halálához. Kóbor Jánost pályatársai és számos közéleti személy gyászolja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.