Klasszikus

Próba és üzem

2005.01.11. 00:00
Ajánlom
Ha elõzetesen jön egy tündér, és azt mondja: édes fiam, Budapesten élsz, tudod, hogy semmi sem lehet tökéletes, légy szíves, válassz. Szép legyen az új hangversenyterem, vagy jó legyen az akusztikája. Nem hiszem, hogy akár egyetlen perc gondolkodási idõt kértem volna. Legyen csak jó, és majd becsukjuk a szemünket.

A dolog azonban nem ennyire egyszerű. A koncertterem olyan, amilyen, jóindulattal északi típus, a világos színű fáktól, a türkizzöld és nem pont egyforma árnyalatú kárpitoktól. Kevesebb jóindulattal van az egészben valami az elemes bútorok és a Domus áruházak életérzéséből. Az akusztika azonban nagyszerű. Egészen máshogy nagyszerű, mint, mondjuk, a Zeneakadémia, szárazabb, analitikusabb, kegyetlenebb, hiszen minden szólamot külön is lehet hallani, de nagyon élvezetes Mozart kis g-moll szimfóniájának egyszerre hallgatni az egészét és a részleteit, a sistergést, amit ez az őrült szimfónia jelent, és közben mégis azt figyelni, hogy ebben a tébolyban mit húznak a nagybőgősök.

A próbaüzem azt jelenti, hogy bent ülnek a koncerten az akusztikusok, és azt figyelik, mit lehet még javítani a hangzáson. Nem tudom, nekem úgy tűnik, ez így is jó. Amin meg egyébként javítani kellene, azon már úgysem lehet, mert annak idején jóváhagyták a terveket, mostanra fölhúzták a falakat, és akárhogyan is lesz, a ruhatár előtti szűk helyen mindig emberfejekkel fog labdázni a vész, és ha fölkanyarodunk a szép, széles primadonnalépcsőn, a nagyterembe egy sötét, szűk folyosón kell bemenni, ahol az ember azt érzi, puszta kézzel eléri a plafont, és mindenki a lábára lép. Aki azt hitte, hogy az új koncertteremmel véget érnek a zeneakadémiai tolongások, keservesen csalódik. Nálunk a zenéhez lökdösődni kell.

Valószínűleg nem ez a lényeg, hanem maga a zene. Az első hangversenyen a Nemzeti Filharmonikusok játszottak Mozartot. A két g-moll szimfóniát, és közben apróságokat zenekarra és hegedűre, énekhangra, kürtre vagy fuvolára. A kényelmesnél egy gondolattal hoszszabb volt a program, de a terem jól vizsgázott. Minden hangszer tisztán és világosan hallatszott, talán Kelemen Barnabás hegedűje lehetett volna hangosabb, de kit érdekel. Kelemen Barnabás igazi, modern szólista: normális, felkészült, rengeteget tud, de a tudás mégsem zavarja játékának spontaneitását, és ami a legfontosabb: az öröm. Kelemen Barnabás szeret hegedülni, és ezt a lelkesedését át tudja adni a közönségnek. A magam részéről pedig szeretem őt nézni is, hallgatni is. Akkor is, amikor a szólói mellett a két szimfóniára beült a zenekarba prímhegedűsnek.

Két szóló jutott a zenekari tagoknak. Az Esz-dúr kürtrondót Gál László játszotta, macilacis kedéllyel, de nagy biztonsággal, a C-dúr andantét a fuvolista Szabó Anita fújta, gyomorideggel súlyosbítva, és mire megnyugodott volna, már véget ért a darab. A legérdekesebb közreműködő Rost Andrea volt. Az ember mélyen elgondolkodott azon, hogy vajon miért énekli ennyire üresen és kifejezéstelenül a gyönyörű "Nehmt meinen Dank"-áriát. Mert amúgy - kell-e mondani - tökéletesen profi énekesnő, erős a hangja, biztosan énekel, és még ízléssel díszítgeti is a dallamot. Minden oka meglenne rá, hogy megnyugodjon, és föltegye magának azt a kérdést, hogy ezt most miért is éneklem el. Mindenesetre én nem jöttem rá, hogy mi lehet a válasz.

Jelentékenyebbre sikerült a zenekar mellett a Kocsis Zoltán zongoraszólójával fölerősített "Ch'io mi scordi di te"-ária, talán azért, mert ebben több a kockázat, nincs az énekesnő alá hömpölygetve a szőnyeg, amin végig kell sétálnia, hiszen Kocsis a zenekarra és a szólóra is kénytelen figyelni. A harmadik ária, a "Bella mia fiamma" még erősebb. Talán Rost Andrea énekesi alkatához is közelebb áll ez a nagy, operai jelenet, talán a mű maga olyan, hogy megszólal és megszólít magától is, csak el kell énekelni.

A koncert vége a nagy g-moll szimfónia. Lendületesen, mindenféle hüppögés és érzékenykedés nélkül, de színesen, elevenen, óriási erővel. Ahogyan az a kottában van, ahogyan annak meg kellene szólalnia. A legelső koncert a Nemzeti Hangversenyteremben. Még nincs graffiti az ülések hátán, mindennek friss szaga van, még újak a falak, még nem telítődtek rossz zenével, hamis hangokkal, hazug muzsikálással. Édes hölgyek és urak, legyenek kedvesek vigyázni rá.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Csak röpülnék – beszélgetés Bodnár Erikával

Gyerekként József Attila versei adtak neki hitet. Sírni mindig szégyellt, nevetni csak a főiskolán tanult meg. Legendás művészekkel dolgozott együtt és sohasem elégedett meg azzal, ami már bevált. Új utakat keresve próbált meg röpülni, mindig egyre feljebb, s gondolatban talán most is egyik híres szerepében szárnyal. Bodnár Erika – Jászai-díjas, érdemes és kiváló művész – már két éve nem lépett színpadra. Megtisztelő, hogy az otthonában beszélgethettünk vele.
Könyv

Elhunyt Kálmán C. György

Vasárnap hajnalban, hatvanhét éves korában elhunyt Kálmán C. György – tudatta a neves egyetemi tanár, irodalomtudós, kritikus, publicista féltestvére
Zenés színház

74 évesen elhunyt Edita Gruberová

A „Szlovák Fülemüle” becenéven is emlegetett, világhírű szoprán énekesnő halálhírét a család közlése alapján müncheni ügynöksége, a Hilbert Artists Management tette közzé.
Klasszikus

Egy legendás tanárra emlékezik a legifjabb generáció a Zeneakadémián

Varga Tibor hegedűművész-tanár emlékének szenteli október 18-i koncertjét a Pannon Filharmonikusok, melyen négy csodagyerek-hegedűművész is közreműködik.
Klasszikus

Még lehet jelentkezni a Hubay Jenő Hegedűversenyre

Október 22-ig várja a húszévesnél fiatalabb közép-európai hegedűművészek jelentkezését a Fesztivál Akadémia által szervezett Hubay Jenő Hegedűverseny

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Lengyel-magyar barátság - Emszt/Koszowski Duó első lemeze

A Folks című albumon lengyel és magyar zeneszerzők művei szólalnak meg az alkotók átiratában, szoprán szaxofonon és zongorán.
Klasszikus hír

Még lehet jelentkezni a Hubay Jenő Hegedűversenyre

Október 22-ig várja a húszévesnél fiatalabb közép-európai hegedűművészek jelentkezését a Fesztivál Akadémia által szervezett Hubay Jenő Hegedűverseny
Klasszikus ajánló

Egy legendás tanárra emlékezik a legifjabb generáció a Zeneakadémián

Varga Tibor hegedűművész-tanár emlékének szenteli október 18-i koncertjét a Pannon Filharmonikusok, melyen négy csodagyerek-hegedűművész is közreműködik.
Klasszikus hír

Újabb három évig Szinetár Miklós az Opera Örökös Tagjainak elnöke

A neves rendezőt, a Tagság jelenlegi elnökét október 12-én, az Eiffel Műhelyházban tartott közgyűlésen választották újra
Klasszikus videó

Ismerje meg Bella Máté új művét! – VIDEÓ

Bella Máté Titan című művét Szentpáli Roland mutatta be az Óbudai Társaskörben, 2021. szeptember 30-án, a 34. Minifesztivál – Magyar Kortárs Zenei Körkép koncertsorozatában. Videónkban a két művész mesélt a darabról.