Klasszikus

Rácz Zoltán: "Dehogy voltunk mi úttörők"

2013.11.05. 13:28
Ajánlom
A Prima-díjas, Primissimára felterjesztett Amadinda Ütőegyüttes a Zeneakadémián ünnepli 30. születésnapját. Vezetőjét az együttes megalakulásáról és a kortárs zenéhez, különösképpen Steve Reich munkásságához fűződő viszonyáról kérdeztük. INTERJÚ

- Nem méltatlan, hogy egy Liszt- és Kossuth-díjas, világszerte teltházakat vonzó együttes, amelynek Cage, Reich és Ligeti írt műveket, a budapesti Harlemen túl, a Népliget mögötti lepukkant rozsdaövezetben kénytelen próbálni?

- Ilyen környéken lehet olyan termet találni, ami a nap 24 órájában és az év 365 napján rendelkezésünkre áll. Földszintes, tehát a technikusok komolyabb tortúra nélkül tudnak ki- és bepakolni, nincs áthallás, vagyis mi sem zavarunk, és minket sem zavarnak. Hogy elférjünk, kell a 320 négyzetméter. Ilyen beljebb nincs, vagy megfizethetetlen.

 - Az akusztika nem szempont?

- Dehogynem. Viszont meg kell tanulni alkalmazkodni a körülményekhez. Ezzel az erővel kiköthetnénk, hogy csak egyetlen, a számunkra ideális koncertteremben vagyunk hajlandóak fellépni. Az érzékeny zenész egy vadidegen teremben félóra alatt felméri, hogy ott épp hogyan kell játszani. Ez a hely próbára tökéletes, nem gond innen koncertre indulni.

- Ez a fajta pragmatizmus kellett ahhoz is, hogy az Amadinda helyet kérjen a zenei életben?

- Nagyon jó pillanatban alakultunk. Hat-hét évvel korábban egy ilyen formáció esélytelen lett volna, később pedig valószínűleg mindenkit más felé vitt volna az élet. A széteső kommunizmus már eltűrte a 180-as Csoport vagy az Új Zenei Stúdió által kitaposott ösvényre lépő, csiklandósan újszerű, a demokratikus ellenzékkel kapcsolatba hozható formációt. Egyébként az erős vizualitású színpadi jelenlétünk mellett részben ennek az underground felhangnak tudom be a kezdeti sikereinket. A mából nézve elképesztő nagy erővel zúdultunk a magyar zenei életre, ráadásul mindjárt az első évben nyertünk egy jelentős nemzetközi első díjat Darmstadtban. Az is kedvezett, hogy csak egyetlen televízió létezett. Amikor a Nagyteremben koncerteztünk, tele volt a körút a plakátjainkkal. Próbálja ma ezt egy kezdő együttes megfizetni! Az útlevélproblémáktól az ideológiai betartásokig persze számtalan kerékkötő akadt.

- A Steve Reich életművéből összeállított, legendás hangversenysorozat elodázására utal?

- 1986-ban nem engedték, féltek. Az amerikai kultúra meg a pszichedelikus darabok gyanúsan felforgatónak számítottak. Ugyanakkor az Országos Filharmóniánál művelt emberek dolgoztak, tudták, ki is az a Reich. 1989-ben aztán lábra tudtuk állítani a dolgot. Rátki András a filharmónia igazgatója utoljára annyit kérdezett, hogy ki vállalja a felelősséget az akkor már erősen széthúzó 180-as Csoportért. Mondtam, én. Rátki alappal kérdezett: fél év után, amikor a huszadik koncert is lement, a 180-as szétesett. Nem mellesleg a Berlini Fal is leomlott. Szoktam is mondani Steve-nek, hogy a zenéjével lebontottuk a vasfüggönyt.

- Az Amadinda és a 180-as Csoport miatt akkortájt a klasszikus muzsikától kiütést kapó ifjúság is rendszeresen felmászott a Zeneakadémia kakasülőjére. A performanszjellegű koncertjeik nem verték ki a biztosítékot a klasszikus formákhoz ragaszkodó zenei elit tagjainál?

- Ebben a zenében lehetetlen nem átlépni a határokat. Az ütőhangszerek a rock and rollban, de különösen a jazzben nyilatkoztak meg elsőként elementáris erővel - és a népzenében. Ezzel tisztában volt John Cage, Lou Harrison a második világháború előtt Amerikában, az 1945 utáni Európában Boulez vagy Stockhausen. A játéktechnikák is a jazzben alakultak ki. Az 1930-as években az amerikai showbusinessben zsenik tűntek fel. Tessék csak előkeresni a youtube-ról például Teddy Brown korai felvételeit. Őrületes technikával, kristálytisztán játszottak. Az első együttesek is amerikaiak, például a Cage köré szerveződő zenészek. Európában az 1963-ban megalakult Strasbourgi Ütőegyüttes volt az egyik úttörő. Őket 1977-ben, 17 évesen láttam, leesett az állam, kinyílt előttem az ütőhangszerek világa. És dehogy voltunk mi úttörők, de Magyarországon olyan célokat tűztünk ki, mint előttünk senki. Ezt aztán kicsit kibővítettük. Elértük, hogy ma már nem a VI. kerületben, hanem a világon tartanak minket a négy legjobb együttes egyikének.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Mozart, Beethoven és Wagner áll a Magyar Állami Operaház következő évadának fókuszában

A Magyar Állami Operaház 2025/26-os évada 385 előadással várja a közönséget, köztük hét új bemutató, harminchatféle repertoár-előadás, tizennégyféle gyermek- és ifjúsági produkció, valamint több mint két tucat koncert és dalest szerepel.
Színház

Elhunyt Galkó Balázs

75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színművész, rendező – adta hírül családja. Egész életét végigkísérték a versek, fia is egy költeménnyel búcsúzott tőle.
Plusz

Kulka János, Falusi Mariann, Szinetár Dóra és Járai Máté is azt üzeni: Jobbulást!

Sztárok összefogásával született meg a PIROS ORR bohócdoktorok JOBBULÁST! című dala, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy nézzünk másképp a betegségre. Kulka János, Falusi Mariann, Szinetár Dóra és Járai Máté is feltűnik a dal videoklipjében.
Vizuál

Magyar film napja: ingyenesen nézhetjük újra Makk Károly és Darvas Iván emlékezetes alkotásait

Április 25. és május 4. között tíz klasszikust nézhetünk újra ingyenesen a FILMIO-n, a Nemzeti Filmintézet egyúttal a száz éve született Makk Károlyra és Darvas Ivánra is emlékezik.
Színház

9 kihagyhatatlan előadás az idei MITEM kínálatából

20 ország 27 társulatának 30 előadása látható a 12. Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozón, azaz a MITEM-en. A nemzetközi fesztivál, amelynek helyszíne a Nemzeti Színház, április 25-én kezdődik, és egy hónapon át tart.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Oxford címmel indul turnéra a Szolnoki Szimfonikus Zenekar

Az együttes háromállomásos koncertsorozata különleges zenei válogatással és nemzetközi szólistagárdával valósul meg április utolsó három napján, Szolnokon, Kismartonban, valamint Budapesten.
Klasszikus ajánló

Nakarjakov és Pletnyov érkezik a Müpába április 25-én – különleges koncertélmény a Concerto Budapesttel

Glinka Valse-Fantasie című műve, Mihail Pletnyov trombitaversenye és a zeneszerző személyes emlékeiből építkező 14 zenekari képe szerepel a Concerto Budapest április 25-i koncertjén a Müpában. A hangverseny különlegessége, hogy két magyarországi bemutató is elhangzik: Pletnyov műveit ő maga vezényli, a virtuóz trombitaverseny szólistája az orosz világsztár, Szergej Nakarjakov lesz.
Klasszikus ajánló

Mitológiai drámából ifjúkori mestermű – az Idomeneót adja elő a Szent István Filharmonikusok

Wolfgang Amadeus Mozart Idomeneo című operáját mutatja be a Szent István Filharmonikusok a Purcell Kórus közreműködésével és Vashegyi György vezényletével április 26-án a Müpában.
Klasszikus ajánló

Két klasszis karmester szerepel együtt az Óbudai Társaskörben

Kovács János, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze Rajna Martinnal, az Opera első karmesterével együtt lép pódiumra a Világítótornyok sorozat első rendhagyó estéjén az Óbudai Társaskörben, április 28-án.
Klasszikus ajánló

Újabb zenei ritkaságokat fedezhetünk fel a Haydneum következő évadában

Három fesztivál, három különböző bérletsorozat, valamint a hagyományos nyári koncertsorozat Eszterházán gondoskodik arról, hogy a szervező Haydneum – Magyar Régizenei Központ a régizene minden arcát megmutassa.