Klasszikus

Rálik Szilvia, az év hangja

2004.02.20. 00:00
Ajánlom
Nincs oka panaszra. Azzal foglalkozik, amit igazán szeret, gyönyörű feladatokat kap. Rálik Szilvia operaénekesnő, a T-Systems által meghirdetett Az év hangja énekverseny 2004-es győztese mielőtt énekelni kezdett, öt évig hegedülni tanult.

- Miért az éneklést választotta?

- A hangomat a nagyapámtól és az édesapámtól örököltem. Már az általános iskolai kórusban is szólóztam, majd a tanárnőm biztatására elkezdtem komolyabban énekelni. Jelentkeztem a békéscsabai zeneművészeti szakközépiskolába, azután a szegedi Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára kerültem, ahol magán-énektanári diplomát szereztem. Később Gyulán tanítottam egy zeneiskolában. Utána döntöttem úgy, hogy elvégzem az egyetemi kiegészítő szakot Szegeden, ahol Temesi Mária növendékeként végeztem 2000-ben.

- Jelenleg is vannak tanítványai?

- Érdeklődők vannak, de nehéz az éneklést és a tanítást együtt csinálni.

- Szigorú tanár volt? Szigorú önmagához?

- Magamhoz talán túlságosan is. A tanításban próbáltam kevésbé szigorú lenni, mert énekelni csak görcs nélkül, belső lazasággal lehet. Soha nem szidtam le senkit, igaz, nem is dicsértem feleslegesen.

- Mely városok voltak meghatározók eddig pályáján?

- Turnéztam Ausztriában, Svájcban, Németországban, Hollandiában, Franciaországban és Dániában, de sehol sem tartózkodtam hosszabb ideig. Kedves emlékem, amikor 2002 decemberében Prágában be kellett ugranom Lady Macbeth szerepébe.

- A Ladyn kívül énekelte egyebek mellett a Simon Boccanegra Ameliáját, a Pikk dáma Lizáját, a Vérnász Menyasszonyát és Normát is. Eddigi szerepei közül melyik a legkedvesebb, a legnehezebb, a legizgalmasabb?

- Mindegyik egyformán izgalmas, de a Lady a szívem csücske, áriáit már az egyetemi évek alatt megtanultam. Ezek az előtanulmányok sokat jelentettek. Jelenlegi tanárom, Misura Zsuzsa szokta mondani, hogy az csak jót tesz, ha egy megtanult szerepet elteszünk egy kis időre, állni hagyjuk, és később újra elővesszük. A Ladynél így volt: megtanultam, két évig nem énekeltem, aztán - amikor Győriványi Ráth György kiválasztott rá - elővettem. Minden szempontból bonyolult karakter ez, de valamiért közel áll hozzám, élmény énekelni. Egyébként minden szerep idővel nagyon hozzám nő.

- Többféle rendezéssel találkozott már. A hagyományosakat vagy a moderneket szereti jobban?

- Számomra az a legfontosabb, hogy a miértekre és a hogyanokra tudjam a választ. Például arra, hogy miért kúszok a földön, vagy éppen miért állok fejen. A Vérnász volt az első opera az életemben, Szegeden. Kovalik Balázzsal fantasztikus volt együtt dolgozni, mert pontosan tudta, hogy mit, miért és hogyan akar, és ezt mindenkivel meg is értette. Így nem esett nehezemre, hogy éneklés közben a legfurcsább mozdulatokat végezzem. A Macbethnél ugyanez volt a helyzet. Fontos, hogy az érzéseimen kívül a rendező gondolatai által is váljon sajátommá a figura, ne csak utánozni akarjam azt, amit ő szeretne. Ehhez megfelelő kommunikáció, megértés és összhang kell.

- Mi a következő feladat?

- Júniusban Salomeként lépek színpadra. Nehéz, fantasztikus szerep. Zeneileg is teljesen más, mint az eddigiek.

- Salome szintén gonosz, őrült nő. Vonzódik hozzájuk?

- Nem tudom megmagyarázni az okát, de vonzanak ezek a harcos női típusok. Minél nagyobbak az érzelmek, minél izgalmasabb a zene, a rendezés, annál jobban érzem magam a színpadon.

- Utasított már vissza felkérést?

- Nemrég a Bánk bánra hívtak Szegedre, de úgy éreztem, hogy a Lady és Salome között nem lenne szerencsés Melindát énekelni. A Turandotra és a nagy Wagner-szerepekre is azt mondtam, hogy még nem jött el az idejük. Okosan kell felépíteni a pályát - ami rettentő nehéz -, és tudni kell néha nemet mondani, még akkor is, ha hízelgő, csalogató a felkérés.

- Ha újra választhatna pályát, ugyanígy döntene?

- Egy kollégám mondta, hogy ez a pálya olyan, mint a kábítószer, ha egyszer belekóstolsz, nem tudod abbahagyni. Igaza volt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.