Klasszikus

Rameau a fókuszban

2014.12.09. 06:58
Ajánlom
A Rameau-emlékév keretében december 3-án, koncertszerű előadásban, magyarországi bemutatóként hangzott el a francia komponista Platée című operája az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus előadásában, külföldi és magyar énekes szólisták közreműködésével, Vashegyi György vezényletével a Müpá-ban. Ebből az alkalomból beszélgettünk Benoît Dratwickivel, a Versailles-i Barokk Zenei Központ művészeti vezetőjével. INTERJÚ

- Ki, milyen szervezet dönt Franciaországban arról, hogy kiknek szentelnek emlékévet?

- Van egy Nemzeti Évfordulók nevű szervezet, amely a Kulturális Minisztériumhoz tartozik, és amely minden évben összeállít és kiad egy listát - nyomtatásban és az internetes oldalán is - a fontosabb személyek, események, intézmények aktuális évfordulóiról. Évente átlagosan 200-300 tételből áll a lista, de ezek túlnyomó része nem igazán jelentős, nem is feltétlenül ünneplik meg, csak rögzítik a tényt. Viszont a bizottság a fontosabbak közül kiválaszt néhányat - általában hármat-négyet-ötöt, de legfeljebb tízet -, amelyeket az adott év fókuszába állít. Idén például a legnagyobb zenei ünnepségsorozatot Jean-Philippe Rameau-nak szentelték, halálának 250. évfordulója alkalmából, a másik kiemelt téma pedig az I. világháború kitörésének 100. évfordulója volt. A Versailles-i Barokk Zenei Központ felajánlotta, hogy koordinálja a Rameau-emlékév eseményeit, amit a minisztérium örömmel elfogadott.

- A Központ nevéből kiderül a profilja, de mielőtt rátérnénk a Rameau-emlékévre, kérem, kicsit bővebben is mondja el, mivel foglalkoznak.

- A Versailles-i Barokk Zenei Központ 1987-ben jött létre: magán egyesületként, ám jórészt állami finanszírozással működik, de kapunk némi támogatást a megyei és a városi önkormányzattól is. A hetvenes-nyolcvanas évekre tehető a barokk zene újrafelfedezése, amikor is nagyon sok barokk zenei együttes alakult Franciaországban: ma nálunk van a legtöbb barokk kórus és zenekar. Akkoriban azt tapasztalták, hogy a francia barokk együttesek rengeteg külföldi zenét játszottak - Vivaldit, Händelt, Bachot, Purcellt, Monteverdit -, franciát viszont alig. Olaszországban, Németországban, Angliában sokkal hamarabb kezdtek újra barokk zenét játszani - Németországban Mendelssohn már az 1820-as években ismét divatba hozta Bachot, Angliában pedig folyamatosan repertoáron tartották például Händelt vagy Purcellt. Ezzel szemben Franciaországban mintha megfeledkeztünk volna saját szerzőinkről, egyedül 1870-ben támadt fel az érdeklődés a barokk kor iránt, a számunkra vesztes francia-porosz háború idején, amikor minden művészeti ágban, így a zenében is igyekeztek megtalálni az igazi francia identitást. Saint-Saëns ekkor indította el Rameau összes műveinek kiadását, amiben olyan zeneszerzők vettek részt, mint Debussy, César Franck vagy Vincent d'Indy. A barokk zene azonban ezután - a Rameau-összkiadás ellenére - ismét feledésbe merült, és egy évszázadnak kellett eltelnie, hogy az állam felismerje, tennie kell valamit a francia barokk zene népszerűsítéséért. Ez az elhatározás hívta életre a Versailles-i Barokk Zenei Központot, ahol kutatással, képzéssel, kiadással és koncertrendezéssel foglalkozunk. Mintegy ötven ember dolgozik a Központban, én azt a részleget vezetem, amelynek feladata a koncertek és előadások rendezése. Sokáig csak a versailles-i kastélyban tartottunk koncerteket, de most már egyre gyakrabban kilépünk a kastély falai közül, és mindinkább országos, illetve nemzetközi léptékben gondolkodunk.

- A Rameau-emlékév koordinátoraként milyen szerep hárul a Központra?

- Saját szervezésünkben, külföldi hangversenytermekkel vagy zenekarokkal együttműködve bemutattuk és felvettük a zeneszerzőnek négy olyan operáját, amelyeket utoljára az ő korában játszottak, s amelyekről biztosan tudtuk, hogy senki más nem tűzné műsorra. Az egyiket, a Polümnia ünnepeit, éppen Budapesten, a Müpában, idén áprilisban, Vashegyi György zenekarával és kórusával. A tényleges koordinációs munka egyik legfontosabb terméke egy honlap (www.rameau2014.fr), amelyen még a szakemberek is találhatnak érdekes dolgokat, gerince pedig az a mintegy 620 program, amelyet világszerte az emlékév alkalmából rendeztek. (Az utolsóra december 20-án kerül sor - szerk.) Ezek között a koncerteken és előadásokon kívül vannak konferenciák is, valamint ez alkalomból megjelent lemezek, könyvek és kották is.

- Gondolom, a programok többsége elsősorban Európában zajlott.

- A legnagyobb részük természetesen Franciaországban, a többi valóban főként Európában, de volt koncert Washingtonban, Tokióban - ott éppen a Platée, amelyet most Budapesten is előadtak - és Kínában is. Az emlékévnek köszönhetően Rameau-ra kiemelt figyelem irányult, több operaház is műsorára tűzte, mai hangszereken játszó zenekarok úgyszintén, és általában a közönség és a sajtó élénk érdeklődésétől kísérve.

- Mikor kezdtek hozzá az emlékév programjainak szervezéséhez?

- 2012 elején, vagyis két évvel az emlékév kezdete előtt, de fél évvel előtte nagyon felpörgött a gépezet, és természetesen az egész 2014-es év során folyamatosan dolgoztunk. Először csak az első hat hónap programját tettük fel a honlapra, később egészítettük ki a második félév programjával. Terveink szerint nem állunk le a munkával az év végén, mert a honlapot szeretnénk tovább működtetni, és készíteni egy kb. félórás összefoglaló filmet, amely nagyjából harminc produkció részleteivel a Rameau-emlékév egyfajta keresztmetszetét adja majd. Egészen biztosan szerepelni fog benne a Polümnia ünnepei áprilisi budapesti előadása, amelyet én, aki igencsak közelről követtem végig az emlékév eseményeit, példamutatónak tartok, és az év három legkiemelkedőbb produkciója közé sorolok.

- A Platée című „comédie lyrique" budapesti bemutatását ki kezdeményezte: Önök vagy Vashegyi György?

- Gyuri választotta ezt a művet, egyrészt azért, hogy a Polümnia bemutatója után egy ennél ismertebb darabbal is foglalkozzanak, másrészt ő már évek óta dolgozik a kontratenor énekessel, Jeffrey Thompsonnal, és ez a kapcsolat is motiválhatta a darabválasztásban, hiszen a címszerepet rá bízta. Noha már sokszor, sokféle előadásban láttam a Platée-t, még soha nem mélyedtem el a partitúrájában. Most megtettem, és arra jutottam, hogy zseniális műről van szó. Legalább három szinten ragadható meg benne a komikum: primer módon magában a történetben, amelyben egy kis béka akar házasságot kötni Jupiterrel, másodszor bizonyos értelemben a 18. század társadalma, a királyság és az udvar szatírájaként, harmadszor pedig az opera műfajának mindenre kiterjedő paródiájaként.

- Mai értékelés szerint milyen helyet foglal el a Platée Rameau életművében?

- Benne van a Top 3-ban. És személyes véleményem szerint Rameau nemzetközileg legjobban „eladható" műve. A francia barokk opera ugyanis nagyon sajátos műfaj, úgyhogy nem egyszerű megszeretni a nem frankofón országokban. A Platée viszont igencsak elüt Rameau többi művétől, egészen másképp van megírva, ezért talán az egyetlen, amely valóban univerzális lehet, amit az is mutat, hogy számos teljesen különböző rendezői koncepció mentén lehet előadni: áthelyezhető a mába, vagy bármely más korba, tetszőleges jelmezekkel.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Híd, ami összeköt: a tehetség – új tagokat avatott a Halhatatlanok Társulata

„Jó egészséget kívánok mindenkinek, pályatársaimnak remek előadásokat és boldogságot, boldogságot, boldogságot” – tolmácsolta Lázár Kati szavait Jordán Tamás szeptember 18-án a Budapesti Operettszínház előtti Halhatatlanok sétányán, ahol nyolc művész csatlakozott a Halhatatlanok Társulatához.
Színház

Vidnyánszky válasza Wilsonnak: „Sajnálom, hogy egyoldalúan tájékozódott”

A Nemzeti Színház igazgatója azután reagált, hogy a MITEM fesztiválra meghívott rendező, Robert Wilson közleményben tudatta, előadása után járó honoráriuma felét a FreeSZFE egyesületnek ajánlja fel.
Vizuál

„Nála nincs fölösleges mondat” – Pályatársai köszöntik Mészáros Mártát

Szeptember 19-én ünnepli 90. születésnapját Mészáros Márta filmrendező, akit ez alkalomból pályatársai, barátai, tisztelői köszöntenek a Fidelióban.
Klasszikus

68 éves korában elhunyt Ligeti András

A Kossuth-díjas karmester, hegedűművész súlyos betegség következtében, váratlanul hunyt el, tudatta családja.
Vizuál

Feljelentés áldozata lett az Anyáim története

Elmaradt az Ars Sacra Filmfesztivál versenyprogramjába meghívott film vetítése szombat este a Tabán moziban. A rendezők egy nappal a vetítés előtt tudták meg, hogy többen feljelentették a fesztivál szervezőit, és petíciót indítottak a szivárványcsaládok örökbefogadásáról szóló film vetítése ellen. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hátrányos helyzetű fiatalok a Zeneakadémia színpadán

Szeptember 23-án debütál az Óbudai Danubia Zenekar és Hámori Máté új kezdeményezése, a Közös Hang projekt, amelynek célja, hogy elősegítse a nehezebb sorsú zenét tanuló gyerekek integrációját.
Klasszikus gyász

68 éves korában elhunyt Ligeti András

A Kossuth-díjas karmester, hegedűművész súlyos betegség következtében, váratlanul hunyt el, tudatta családja.
Klasszikus interjú

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Rabulejtő átváltozások szóban, képen és hangban

A HERBSTGOLD Fesztivált 2017 óta rendezik meg minden év szeptemberében Kismartonban, az idén szeptember 15-től 26-ig. A Fesztivál mottója, Metamorfózisok, új művészeti vezetője, Julian Rachlin hegedűművész.
Klasszikus hír

Indul a Zeneakadémia új évada: Liszt Fesztivált és Bartók Világversenyt rendeznek

A Zeneakadémia koncertjei védettségi igazolvány nélkül látogathatók, de a maszk viselése ajánlott.