Klasszikus

Ránki Dezső: „Mindig jött valami új”

2011.09.29. 07:22
Ajánlom
A Liszt- és kétszeres Kossuth-díjas zongoraművészt hatvanadik születésnapja alkalmából kérdeztük.

- Amikor 1973-ban végzett a Zeneakadémián, a korszak nagy zongoristái közül néhányan - Fischer Annie, Szvjatoszlav Richter, Emil Gilels - annyi idősek voltak, mint most Ön. Hallhatta, láthatta őket, volt egy képe a pályájuk, s általában a zongoraművészi pálya alakulásáról. Hogyan képzelte el az Ön előtt álló évtizedeket?

- Soha nem voltam tervezgető típus. Az, hogy zongorázni kezdtem, majdnem a véletlenen múlott, de aztán elég hamar kiderült, hogy valószínűleg érdemes tanulnom. Annyira magától értődően indultam errefelé, hogy fel sem merült más út. Terveket több évre előre csakis a beszerzendő kottákkal és könyvekkel kapcsolatban készítettem, minden egyéb a maga természetes útján haladt előre.  Hogy mit fogok évek múlva megtanulni, játszani, milyen számomra új stílusú zenék fognak később érdekelni, egyáltalán, hogy mit szeretnék csinálni - ilyesmiről ritkán gondolkodtam és szerencsére nem is volt rá szükségem. A zenészpálya talán nem is tervezhető előre. Nekem már az is nehéz feladat - de persze gyakran rákényszerülök -, hogy egy-másfél évvel előre megadjam a koncertműsorokat. Nem tudhatom előre, hogy akkor éppen mihez lesz majd kedvem. Bár szerencsés alkat vagyok: amikor néha előfordult régebben, hogy olyasmire kértek fel, amihez nem vonzódtam, de valamilyen okból mégis elvállaltam, vagy el kellett vállalnom, a tanulás, elmélyedés időszakában megszerettem ezeket a darabokat is.  Így voltam például Bernstein II. szimfóniájával (The Age of Anxiety), mely lényegében egy nagyszabású zongoraverseny, és a Karintiai Fesztiválra tanultam meg. Nehezen barátkoztam meg vele, de a koncerten már szívesen játszottam.

- Bernsteinnek nem lett folytatása, esetleg más alkalmi kirándulásnak igen?

- Kevés volt az alkalmi kirándulás, mindig természetes módon - ahogy az ember egy ismeretlen palotában járva lép be újabb és újabb termekbe - jött valami számomra új, például Stravinsky, Debussy, Ravel, sok olyan zene, ami tervszerűség nélkül, szinte magától vált a koncertműsoraim részévé. Több mint huszonöt éve, hogy Klukon Edittel elkezdtünk négykezesezni, majd két zongorán is játszani, ehhez kapcsolódik egy ugyancsak nem előre tervezett, teljesen új irány a pályán. Felkérést kaptunk 2002-ben egy duóestre, Messiaen- (Visions de l'Amen) és Debussy-darabok (Six épigraphes antiques) mellé kerestünk kortárs kétzongorás művet, és barátunk, Gémesi Géza javasolt egy régebbi Dukay-darabot. Megtanultuk, és azóta szoros kapcsolatban vagyunk Dukay Barnabással, sorra írja a két-, sőt most már néha háromzongorás darabokat - talán mondhatom, hogy nekünk; csodálatos zenék, nagy örömmel és gyakran is játsszuk őket.

- A muzsikus megérzi, ha egy feladatra - akár technikailag, akár szellemileg, érzelmileg - még nincs felkészülve?

- Szerintem húsz éves kor alatt semmiképpen, s később, huszonöt felé járva sem érzi, tudhatja biztosan, hogy mit képes igazán jól eljátszani. Én például tizenhét évesen tanultam meg Liszt h-moll szonátáját, amikor erre a feladatra biztos, hogy nem voltam még készen, de teljesen hatalmába kerített a mű, és hajtott a vágy, hogy játszhassam.

- Nem veszélyes ez?

- Lebeszélni nem nagyon lehet, de talán nem is kell senkit ezekről a nagy darabokról, bár ez néha később nehezen kijavítható hibákhoz vezet. Még sok mindent nem tud az ember ilyen fiatalon maradéktalanul megoldani, fizikailag sem, és ebben a fogékony korban könnyen rögzül a rossz is. Elég korán, tizenhét éves korban tanultam meg például az 1. Mefisztó-keringőt, néhány rossz beidegződéstől máig sem tudtam teljesen megszabadulni.

- Beszélgetésünk apropója, hogy idén szeptemberben ünnepli 60. születésnapját. Számomra ez annyira hihetetlen, hogy nem is nagyon tudok ezzel kapcsolatba értelmes kérdést feltenni.

- A 60 év nagyon szép kerek szám, szeretem a vonalait, de ezen túlmenően nem foglalkozom vele. Az ember halad az egyirányú úton, és megpróbálja minden percét értékelni. A születésünk előtt már volt a tudósok szerint 14 milliárd év, utánunk is lesz még legalább ennyi; ilyen kicsiségekkel, hogy 60, nem érdemes törődni.

- Milyen feladatok várják?

- Tennivalóban nincs hiány, koncertek, új darabok. De rengeteg minden más is érdekel, otthonszerető ember vagyok, nagy kertünk van, rengeteg könyv, lemez, unalomra nincs esély. És akkor sem unatkozom, ha semmit sem csinálok, csak együtt vagyunk otthon, és például hallgatom a madarakat. Körültekintően, koncepciózusan tervezni - ugyanúgy, mint az elmúlt négy évtizedben - valószínűleg most sem fogok, várom és élem az előttem, előttünk álló hónapokat, éveket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Klasszikus

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.