Klasszikus

Ránki Dezső: „Mindig jött valami új”

2011.09.29. 07:22
Ajánlom
A Liszt- és kétszeres Kossuth-díjas zongoraművészt hatvanadik születésnapja alkalmából kérdeztük.

- Amikor 1973-ban végzett a Zeneakadémián, a korszak nagy zongoristái közül néhányan - Fischer Annie, Szvjatoszlav Richter, Emil Gilels - annyi idősek voltak, mint most Ön. Hallhatta, láthatta őket, volt egy képe a pályájuk, s általában a zongoraművészi pálya alakulásáról. Hogyan képzelte el az Ön előtt álló évtizedeket?

- Soha nem voltam tervezgető típus. Az, hogy zongorázni kezdtem, majdnem a véletlenen múlott, de aztán elég hamar kiderült, hogy valószínűleg érdemes tanulnom. Annyira magától értődően indultam errefelé, hogy fel sem merült más út. Terveket több évre előre csakis a beszerzendő kottákkal és könyvekkel kapcsolatban készítettem, minden egyéb a maga természetes útján haladt előre.  Hogy mit fogok évek múlva megtanulni, játszani, milyen számomra új stílusú zenék fognak később érdekelni, egyáltalán, hogy mit szeretnék csinálni - ilyesmiről ritkán gondolkodtam és szerencsére nem is volt rá szükségem. A zenészpálya talán nem is tervezhető előre. Nekem már az is nehéz feladat - de persze gyakran rákényszerülök -, hogy egy-másfél évvel előre megadjam a koncertműsorokat. Nem tudhatom előre, hogy akkor éppen mihez lesz majd kedvem. Bár szerencsés alkat vagyok: amikor néha előfordult régebben, hogy olyasmire kértek fel, amihez nem vonzódtam, de valamilyen okból mégis elvállaltam, vagy el kellett vállalnom, a tanulás, elmélyedés időszakában megszerettem ezeket a darabokat is.  Így voltam például Bernstein II. szimfóniájával (The Age of Anxiety), mely lényegében egy nagyszabású zongoraverseny, és a Karintiai Fesztiválra tanultam meg. Nehezen barátkoztam meg vele, de a koncerten már szívesen játszottam.

- Bernsteinnek nem lett folytatása, esetleg más alkalmi kirándulásnak igen?

- Kevés volt az alkalmi kirándulás, mindig természetes módon - ahogy az ember egy ismeretlen palotában járva lép be újabb és újabb termekbe - jött valami számomra új, például Stravinsky, Debussy, Ravel, sok olyan zene, ami tervszerűség nélkül, szinte magától vált a koncertműsoraim részévé. Több mint huszonöt éve, hogy Klukon Edittel elkezdtünk négykezesezni, majd két zongorán is játszani, ehhez kapcsolódik egy ugyancsak nem előre tervezett, teljesen új irány a pályán. Felkérést kaptunk 2002-ben egy duóestre, Messiaen- (Visions de l'Amen) és Debussy-darabok (Six épigraphes antiques) mellé kerestünk kortárs kétzongorás művet, és barátunk, Gémesi Géza javasolt egy régebbi Dukay-darabot. Megtanultuk, és azóta szoros kapcsolatban vagyunk Dukay Barnabással, sorra írja a két-, sőt most már néha háromzongorás darabokat - talán mondhatom, hogy nekünk; csodálatos zenék, nagy örömmel és gyakran is játsszuk őket.

- A muzsikus megérzi, ha egy feladatra - akár technikailag, akár szellemileg, érzelmileg - még nincs felkészülve?

- Szerintem húsz éves kor alatt semmiképpen, s később, huszonöt felé járva sem érzi, tudhatja biztosan, hogy mit képes igazán jól eljátszani. Én például tizenhét évesen tanultam meg Liszt h-moll szonátáját, amikor erre a feladatra biztos, hogy nem voltam még készen, de teljesen hatalmába kerített a mű, és hajtott a vágy, hogy játszhassam.

- Nem veszélyes ez?

- Lebeszélni nem nagyon lehet, de talán nem is kell senkit ezekről a nagy darabokról, bár ez néha később nehezen kijavítható hibákhoz vezet. Még sok mindent nem tud az ember ilyen fiatalon maradéktalanul megoldani, fizikailag sem, és ebben a fogékony korban könnyen rögzül a rossz is. Elég korán, tizenhét éves korban tanultam meg például az 1. Mefisztó-keringőt, néhány rossz beidegződéstől máig sem tudtam teljesen megszabadulni.

- Beszélgetésünk apropója, hogy idén szeptemberben ünnepli 60. születésnapját. Számomra ez annyira hihetetlen, hogy nem is nagyon tudok ezzel kapcsolatba értelmes kérdést feltenni.

- A 60 év nagyon szép kerek szám, szeretem a vonalait, de ezen túlmenően nem foglalkozom vele. Az ember halad az egyirányú úton, és megpróbálja minden percét értékelni. A születésünk előtt már volt a tudósok szerint 14 milliárd év, utánunk is lesz még legalább ennyi; ilyen kicsiségekkel, hogy 60, nem érdemes törődni.

- Milyen feladatok várják?

- Tennivalóban nincs hiány, koncertek, új darabok. De rengeteg minden más is érdekel, otthonszerető ember vagyok, nagy kertünk van, rengeteg könyv, lemez, unalomra nincs esély. És akkor sem unatkozom, ha semmit sem csinálok, csak együtt vagyunk otthon, és például hallgatom a madarakat. Körültekintően, koncepciózusan tervezni - ugyanúgy, mint az elmúlt négy évtizedben - valószínűleg most sem fogok, várom és élem az előttem, előttünk álló hónapokat, éveket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Erős, makacs és érzékeny - Meryl Streep 70 éves

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep, a ma élő legnagyobb színészek egyike, akit 21 alkalommal jelöltek Oscar és 31 alkalommal Golden Globe díjra. Portré.
Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Zenés színház

Kijött az első fotó az új West Side Story-filmhez

„Something’s comin’, somethin’ good…” Steven Spielberg rendezi az 1961-es West Side Story remake-jét, összeszedtük, mit tudunk róla.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Színház

Eszenyi Enikő a Vígszínház zenés szuperprodukcióiról a Fidelio Klasszikban

A nagy Gatsbyről és a Mágnás Miskáról Eszenyi Enikő mesél a Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorában június 22-én a 92.1-en. Fesztiválkörképünkben a Balatonfüredi Gitárfesztiválról és az Ördögkatlanról beszélgetünk Eötvös Józseffel és Bérczes Lászlóval.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.
Klasszikus évad

Évadot hirdetett a Vajda Gergely művészeti vezetésével működő UMZE

A 2019-20-as évadban is izgalmas és változatos programot kínál az UMZE együttes. A keleti filozófiák és a nyugati zene kapcsolatáról szól az évad első programja.
Klasszikus marton éva

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center

Marton Éva operaénekes, Kurtág György zeneszerző, valamint Fischer Iván és Fischer Ádám karmesterek kapták idén a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját.
Klasszikus hír

Alexander Pereira távozik a milánói Scalából

Az osztrák szakembernek már 2014-es érkezése is nagy viharokat kavart, távozásában egy meghiúsult szponzori szerződés játszhatott közre. Guiseppe Sala, Milánó polgármestere és a Scala Alapítvány elnöke közölte kedden az operaház felügyelőtanácsának három órás tanácskozását követően, hogy nem hosszabbítják meg az intendáns szerződését.