Klasszikus

Ray Chen megmutatja, mitől Auer-tanítvány az Auer-tanítvány

2017.08.11. 10:44
Ajánlom
A fiatal és világhírű hegedűművész augusztus 4-én az Auer Fesztivál fellépője volt. A napokban lelkes bejegyzést írt a Facebookra, hogy mennyire örül, hogy láthatta a nagy hegedűs szülővárosát.

Ray Chen azt írta: "Kiderült, hogy Auer Lipót az én hegedűs dédapám!" Auer egyik tanítványa ugyanis Efram Zimbalist volt, az övé pedig Ray Chen tanára, Aaron Rosand. A fiatal művész hozzátette: "Csodálatos volt visszalépni a történelemben, és megemlékezni, hogy honnan származik a hírneves orosz hegedűiskola."

A hegedűművész kommentben azt is elmagyarázta, többek között, mitől Auer-tanítvány az Auer-tanítvány. "Ha esetleg ezen gondolkodnátok – az egyik mód, ami alapján megállapítható, hogy valaki az orosz hegedűiskola módszerei szerint tanult-e, az, hogy megnézed a vonót tartó kezét. Az orosz vonótartás kicsit dőltebb, hajlított a csukló, és a vonó a középső ujjperc közelében pihen. A technika hátránya, hogy a pozícióváltások sokkal nehezebbek a vonófejnél, a spiccato pedig még annál is nehezebb. Ennek ellenére megéri, mert a játékos nagyobb mélységet ér el az interpretációban, és egy szélesebb érzelmi és színskálát képes kontrollálni." 

Az alábbi fotón jól látható a különbség. Az első ábra a régi német iskola vonótartása, a középső a belga (pl. Vieuxtemps), a harmadik pedig az orosz.

Vonótartások: a régi német, a franko-belga, és az orosz iskola

Vonótartások: a régi német, a franko-belga, és az orosz iskola

Ezek szerint nem állítottunk valótlant, és a világsztárok tényleg lelkesednek Auer szülővárosáért. A nagy hegedűs életéről itt és itt olvashat kétrészes portrét.

Világsztárok lelkesednek Auer szülővárosáért

Kapcsolódó

Világsztárok lelkesednek Auer szülővárosáért

Az Auer Fesztivál két éve robbanásszerű változást hozott Veszprém zenei életében, az idei, harmadik fesztivál pedig ismét a legnagyobb művészeket hozza a megyeszékhelyre. A rendezvény művészeti vezetőjével, Kováts Péterrel erről a gyümölcsöző folyamatról beszélgettünk.

Így teremtette meg Auer Lipót az orosz hegedűiskolát

Kapcsolódó

Így teremtette meg Auer Lipót az orosz hegedűiskolát

Visszaugrunk az időben, és meghallgatjuk, miért volt fantasztikus Auer Lipót híres orosz hegedűiskolája, amelynek olyan képviselői vannak, mint Jascha Heifetz, David Ojsztrah és az idén Veszprémbe látogató Vadim Repin.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.