Klasszikus

Régi ismerőseink

2016.09.26. 14:45
Ajánlom
A Müpának számos specialitása van, ezek egyike, hogy Európa és Amerika nagy zenekarai és vezető karmesterei a ház megnyitása óta egymásnak adják itt a kilincset. A jelentős presztízsű együttesek és dirigensek vendégszereplései szinte ritmikusan ismétlődnek, de ettől persze még ünnep marad egy-egy ilyen látogatás. Ünnepre készülünk szeptember 27-én is, amikor Antonio Pappano vezényli a római Santa Cecilia Akadémia Zenekarát a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.

Sem a karmestert, sem zenekarát nem most üdvözöljük először, sőt együtt is jártak már a Müpában – például a 2006-os Tavaszi Fesztiválon, amikor Haydnt, Brahmsot és Szymanowskit játszottak remek koncertjükön. Pappano igazi világpolgár. Olasz neve hallatán sokan tősgyökeres itáliainak hinnék, mégis egy angol kisvárosban, az Essex megyei Eppingben született 1959-ben, „éttermes” szülők gyermekeként. Amikor azonban tizenhárom éves lett, a család áttelepült az egyesült államokbeli Connecticutba, így esett, hogy Antonio huszonegy évesen már a New York City Opera korrepetitoraként kezdte meg pályáját. Indulásakor Daniel Barenboim adott karrierjének nagy lendületet azzal, hogy maga mellé vette a Bayreuthi Ünnepi Játékokon. Dolgozott Barcelonában, Frankfurtban, asszisztenskedett (a Müpa közönsége által szintén jól ismert) Michael Gielen mellett is, majd 1992-ben a brüsszeli La Monnaie zeneigazgatója lett. Innen 2002-ben egészen a Covent Garden főzeneigazgatói székéig röpítette a siker.

Antonio Pappano

Antonio Pappano (Fotó/Forrás: Musacchio Ianniello)

Hűséges típus, nem váltogatja sűrűn a számára otthont adó műhelyeket, hiszen azóta is a nagy presztízsű londoni operaház élén áll, bár 2005-ben a hasonlóképpen nagy múltú római szimfonikus zenekar, az 1908 óta működő Orchestra dell' Accademia Nazionale di Santa Cecilia vezetését is elvállalta (olyan elődök után, mint Igor Markevics, Giuseppe Sinopoli, Daniele Gatti, Myung-whun Chung). Aki ismeri művészetét, mindkét jelenlegi munkahelyét sorsszerűnek érezheti, az angol operát éppúgy, mint az olasz hangversenyzenekart, hiszen Pappano egyfelől született operakarmester, ezt bizonyítják kiváló Verdi-, Wagner-, Massenet-, Puccini-felvételei, másfelől vérbeli olasz dirigens, aki pontosan és szuggesztíven, egyszerűen és felszabadultan fejezi ki zenei elképzeléseit, és nagy íveket rajzolva képes összefogni a nagyformát.

Antonio Pappanónak elege van

Kapcsolódó

Antonio Pappanónak elege van

A Covent Garden zeneigazgatójának, Antonio Pappanónak elege van a "matematikus karmesterekből", akik a precízió oltárán feláldozzák a modern művek szellemiségét.

U9A3145

U9A3145

A Santa Cecilia Akadémia nagy múltú zenekarának élén mostanában készült felvételein pártfogó gesztussal fordul a fiatalok felé, ezt jelzi az összes zenekari kíséretes Schumann-zongoraműről készült felvétele a még csak huszonegy éves Jan Lisieckivel vagy Csajkovszkij és Prokofjev egy-egy zongoraversenye egy másik ifjú csillag, a Martha Argerich által is sokra tartott, huszonkét esztendős Beatrice Rana szólóival. Rugalmasság, nyitottság, sokoldalú érdeklődés – ez Pappano, ez jellemzi a római Santa Cecilia Akadémia Zenekarát, és ez tükröződik szeptember végi, Müpa-beli koncertjük műsorán is.

A nyitószám, Rossini Hamupipőke-nyitánya (1817) pezsgésével, színes hangszerelésével, melódiagazdagságával és lebírhatatlan életörömével ízelítőt adhat az operakarmester Pappano művészetéből. Nagyon el leszünk kényeztetve, mert a nyitány után rendhagyó módon két olyan nagyszabású, romantikus szimfónia következik, amilyenből egy koncertprogramon általában csak egy szerepel. Saint-Saëns 1886-os keltezésű 3. szimfóniája (c-moll, op. 78) nem hiába idézi a partitúra ajánlásában a nagy barát és pártfogó, az éppen abban az évben elhunyt Liszt emlékét: maga a kéttételes (de négy kisebb részre tagolódó) mű is a liszti gondolkodásmódot képviseli a témák szigorúan ökonomikus feldolgozásával és a „minden mindennel összefügg” elvével. Csajkovszkij 5. szimfóniája (e-moll, op. 64 – 1888) szintén nagy elődre tekint: Beethovenre, aki a maga Ötödikjével, a „Sors”-szimfóniával hasonló poétikájú és dramaturgiájú – a heroikus küzdést és a győzelmet ábrázoló – mű megírására ihlette az orosz romantikust.

Látta már Camille Saint-Saëns-t vezénylés közben?

Kapcsolódó

Látta már Camille Saint-Saëns-t vezénylés közben?

Ezen az 1915-ből származó, Sacha Guitry által készített némafilmen a francia zeneszerző II. (g-moll) zongoraversenyének elejét dirigálja.

EGY ORGONASZIMFÓNIA

Saint-Saëns 3. szimfóniája különleges hangszerelésű zenekari mű: zongorát és orgonát is foglalkoztat, s kiváltképp az utóbbi hangszer megszólalása teszi a darab hangzását bizonyos részletekben diadalmassá és fenségessé. Épp ezért e rendkívül hatásos kompozíciót „Orgonaszimfóniának” is szokás nevezni. Orgonaszimfóniák írása nem volt idegen a nagy orgonakultúrával rendelkező francia 19. század muzsikusaitól: Saint-Saëns kortársai közül írt orgonával kombinált szimfonikus művet Alexandre Guilmant és Charles-Marie Widor is. A 3. szimfónia olyan alkotás, amelynek megszólalásához ideális feltételeket kínál a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermének pazar akusztikájú, tág hangzó tere, és kitűnő lehetőség ez a kompozíció arra is, hogy a terem nagyszerű adottságokkal rendelkező orgonája a maga teljes hangzáspompájában szólalhasson meg.

Pappano és a római Santa Cecilia Akadémia szimfonikus zenekara számára színek és karakterek szinte végtelen sokféleségének felvillantására ad lehetőséget ez a zenei lakomával felérő műsor – és nem utolsó sorban a klasszikus formák tisztaságának felmutatására a romantikus érzelmek viharai közepette.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Jankovics Marcell előtt tisztelegnek az idei Fiatalok Szabadtéri Fesztiváljának résztvevői

Július 30-án elstartol a FISSZ FESZT, Dunakeszi családi fesztiválja, melyen megemlékeznek a nemrégiben elhunyt Jankovics Marcell Kossuth-díjas filmrendezőről is. A szervezők a tavalyi évhez hasonlóan ezúttal is változatos programkínálattal, érdekes táncművészeti és színházi előadásokkal, valamint klasszikus és könnyűzenei koncertekkel várják az érdeklődőket.
Könyv

Pilinszky csendje - Juhász Anna a Lírástudók vendége

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio irodalmi podcastjának legújabb része. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Juhász Anna, irodalmár.
Vizuál

A nagy Gambrinus-nyomozás – 10 érdekesség az újjászületett biedermeier portréról

Hogyan vészelte át az elmúlt évszázadokat, és ki volt az alkotója annak a 19. századi festménynek, amely a sörkészítők patrónusát, Gambrinus királyt ábrázolja? A különleges alkotás is látható lesz június 26-án, a Múzeumok Éjszakáján a Dreher Sörmúzeumban.
Vizuál

Írjuk újra a magyar vígjátékot – Lakos Nóra filmrendező a Fülbemászóban

A Legjobb játékfilm és a Legjobb elsőfilm kategóriában is jelölt a HAB a Magyar Mozgókép-díjra, amit a magyar film új ünnepén, a Magyar Mozgókép Fesztiválon adnak át. Lakos Nóra rendezővel a minőségi vígjátékokról, az irodalmi adaptációkról és a fesztivál gyerekprogramjairól beszélgettünk.
Színház

Kerekes Évával és Mucsi Zoltánnal készül a Szkéné új előadása

„Mindenki egyedül hal meg” – hangzik el a Szkéné Színház és az Ördögkatlan közös produkciójában, az Elemben. A Háy János novellájából készült előadás két idős ember hétköznapjain keresztül beszél az elmúlásról, illetve arról, hogy miként élheti le az ember jól az élete utolsó harmadát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Jonas Kaufmann bécsi koncertfilmje online

Különleges programot kínál a klasszikus zenét kedvelők számára Jonas Kaufmann „Az én Bécsem” című koncertfilmje, amelyben a tenor világsztár visszatér a keringő és az operett szülővárosába, hogy egy nagyszabású gálakoncerten rója le tiszteletét a pezsgő kulturális életéről ismert város előtt. A koncertfilm június 26-27. között elérhető otthoni megtekintésre a Pannonia Entertainment online csatornáján.
Klasszikus ajánló

"Gyógyuljunk a zene erejével!” - Évadot hirdetett a Nemzeti Filharmonikusok

A Nemzeti Filharmonikusok "Vidd tovább a dallamot!" szlogennel hirdette meg a 2021/2022-es évadot, melyben megtalálható hét színes műsort kínáló bérlet, egy régóta sikeres, közkedvelt beavató koncertsorozat és több izgalmasnak ígérkező bérleten kívüli hangverseny is.
Klasszikus ajánló

Bogányi Gergely szólójával tér vissza a Müpa színpadára a MÁV Szimfonikus Zenekar

Június 24-én Ligeti András vezényletével a MÁV Szimfonikus Zenekar Bartók, Schumann és Csajkovszkij műveit tolmácsolja, a zeneszerző és zongoravirtuóz Bogányi Gergely szólójával.
Klasszikus ajánló

Nyáresti koncertek Budapest egyik legszebb történelmi emlékhelyén

Nyolc koncert, a szimfonikus zenekarok mellett a 100 Tagú Cigányzenekar és a Budapest Bár fellépése is várja az érdeklődőket a 29. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon július 1. és 29. között.
Klasszikus Nők a zenében

A magyar zenetanárnő, aki generációkat tanított meg szorongás nélkül hegedülni

Havas Kató a saját bőrén tapasztalta meg, milyen káros hatással van egy muzsikusra a szorongás, a megfelelési kényszer és a lámpaláz. Egy balatoni cigányprímás, egy amerikai találkozás és egy majdnem félbeszakadt karrier hatására dolgozta ki hegedűoktatási módszerét, amelynek központi jelszava volt a természetesség, a könnyedség és a belülről fakadó elegancia.