Klasszikus

Régit játszik, újat ír

2013.12.20. 14:04
Ajánlom
Aki december 14-én este eljött a Nádor-terembe zenét hallgatni, sok előítéletétől szabadulhatott meg. Gyakorlott hangversenyrendezők esküsznek olyan"beigazolódottnak" mondott szerkesztési elvekre, hogy milyen zeneművek játszhatók, vagy nem játszhatók együtt egy koncerten. Ezen az esten a gitármuzsika klasszikusainak közismert, népszerű művei társaságában kortárs zenét hallhatott a publikum. E két "véglet" között a koncert főszereplője, Domonkos Máté személye volt a híd, aki kettős szerepben, gitárművészként és komponistaként jelent meg a közönség előtt. KRITIKA

Szerzői kvalitásairól már tavaly, a Bartók Emlékházban rendezett önálló estjén szerezhettünk meggyőző tapasztalatokat, most előadóművészi jelenléte segítette értelmezni-befogadni kompozicióit. A 20. században megszoktuk, hogy a hangszeres művészi és a szerző életútja elválik egymástól. Meggyőződésem azonban, hogy e két tevékenység el nem választható.

A szombat esti koncert két szempontból világította meg ugyanazon művész személyiségét, mindez mégsem tűnt egyszerű redundanciának, mivel a párhuzamosság plusz információkhoz juttatta a közönséget, amennyiben a gitáros Domonkos előadói gesztusait hallhattuk - egy egészen más zenei nyelven megfogalmazva - megjelenni a zeneszerző Domonkos darabjaiban. Ez a stílusok feletti kapcsolat egy közös-kölcsönös értelmezési mezőt teremtett, és a közönség reagálása (kortárs zenei koncerten ütemes taps!) egyértelműen mutatta, hogy nem a zenei nyelv a meghatározó egy új darab befogadásában, hanem a zene gesztusai, nem konkretizálható mozdulatai érik el a hallgatót, s ha "tudja" e gesztusok jelentését, akkor ért a kortárs zene nyelvén is, különösen akkor, ha az előadó és a szerző közös zenész-személyisége segit az értelmezésben.

Domonkos darabjai közül kettőt kell kiemelni, mint az est egy-egy csomópontját. A zongorára írott Hideg színek sajátos hangzásvilágával keltett figyelmet. Helyenként - a kortárs zenében viszonylag ritka - motorizmus jellemezte a zenei szövetet. Szilágyi Tamás precíz, egzakt zongorázásában jól érvényesült a darabnak ez a jellegzetessége.

Egészen más színeket hallhattunk a Szűcs Zsuzsa által megszólatatott szóló fuvoladarabban. A mű címe egy bensőséges személyes élményre (Történeteim Támárról) utal, s ez a szomorú felhangokkal terhelt intimitás érzékeny, finom hangszín-különbségekben jelenítődött meg. Domonkos jó izléssel tartózkodott felhasználni ebben a műben a modern fuvolajáték effektusait, helyette a dinamika és a zenei mozdulat apró, néhol nüansznyi rezdülései beszéltek az elhunyt Támárról. Szűcs Zsuzsa -az Állami Operaház fuvolaművésze- nem csak megértette, inkább ráérzett a mű "introvertált" jellegére és a bensőséges fuvolahang számtalan árnyalatával fogalmazta előadói értelemben is személyessé a darabot.

Az est zárószáma egy trió volt, amit a Trio DiVino adott elő (Mihók Anita - gitár, Forgách Péter - mandolin, Boldoghy-Kummert Péter - bőgő). Egy olyan alkalmi felkérésre született a mű, amely az ősbemutató helyszínéhez, San Marinóhoz kapcsolódó népzenei elemek a felhasználását igényelte. A gitár-mandolin-bőgő összeállítás azonban a couleur locale megidézésén túl más irányba is elmozdította Domonkos fantáziáját, és a balkáni népzenés tétel mellett egy quasi slow fox adott hatásos befejezést az estnek.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.
Klasszikus videó

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.