Klasszikus

Régit játszik, újat ír

2013.12.20. 14:04
Ajánlom
Aki december 14-én este eljött a Nádor-terembe zenét hallgatni, sok előítéletétől szabadulhatott meg. Gyakorlott hangversenyrendezők esküsznek olyan"beigazolódottnak" mondott szerkesztési elvekre, hogy milyen zeneművek játszhatók, vagy nem játszhatók együtt egy koncerten. Ezen az esten a gitármuzsika klasszikusainak közismert, népszerű művei társaságában kortárs zenét hallhatott a publikum. E két "véglet" között a koncert főszereplője, Domonkos Máté személye volt a híd, aki kettős szerepben, gitárművészként és komponistaként jelent meg a közönség előtt. KRITIKA

Szerzői kvalitásairól már tavaly, a Bartók Emlékházban rendezett önálló estjén szerezhettünk meggyőző tapasztalatokat, most előadóművészi jelenléte segítette értelmezni-befogadni kompozicióit. A 20. században megszoktuk, hogy a hangszeres művészi és a szerző életútja elválik egymástól. Meggyőződésem azonban, hogy e két tevékenység el nem választható.

A szombat esti koncert két szempontból világította meg ugyanazon művész személyiségét, mindez mégsem tűnt egyszerű redundanciának, mivel a párhuzamosság plusz információkhoz juttatta a közönséget, amennyiben a gitáros Domonkos előadói gesztusait hallhattuk - egy egészen más zenei nyelven megfogalmazva - megjelenni a zeneszerző Domonkos darabjaiban. Ez a stílusok feletti kapcsolat egy közös-kölcsönös értelmezési mezőt teremtett, és a közönség reagálása (kortárs zenei koncerten ütemes taps!) egyértelműen mutatta, hogy nem a zenei nyelv a meghatározó egy új darab befogadásában, hanem a zene gesztusai, nem konkretizálható mozdulatai érik el a hallgatót, s ha "tudja" e gesztusok jelentését, akkor ért a kortárs zene nyelvén is, különösen akkor, ha az előadó és a szerző közös zenész-személyisége segit az értelmezésben.

Domonkos darabjai közül kettőt kell kiemelni, mint az est egy-egy csomópontját. A zongorára írott Hideg színek sajátos hangzásvilágával keltett figyelmet. Helyenként - a kortárs zenében viszonylag ritka - motorizmus jellemezte a zenei szövetet. Szilágyi Tamás precíz, egzakt zongorázásában jól érvényesült a darabnak ez a jellegzetessége.

Egészen más színeket hallhattunk a Szűcs Zsuzsa által megszólatatott szóló fuvoladarabban. A mű címe egy bensőséges személyes élményre (Történeteim Támárról) utal, s ez a szomorú felhangokkal terhelt intimitás érzékeny, finom hangszín-különbségekben jelenítődött meg. Domonkos jó izléssel tartózkodott felhasználni ebben a műben a modern fuvolajáték effektusait, helyette a dinamika és a zenei mozdulat apró, néhol nüansznyi rezdülései beszéltek az elhunyt Támárról. Szűcs Zsuzsa -az Állami Operaház fuvolaművésze- nem csak megértette, inkább ráérzett a mű "introvertált" jellegére és a bensőséges fuvolahang számtalan árnyalatával fogalmazta előadói értelemben is személyessé a darabot.

Az est zárószáma egy trió volt, amit a Trio DiVino adott elő (Mihók Anita - gitár, Forgách Péter - mandolin, Boldoghy-Kummert Péter - bőgő). Egy olyan alkalmi felkérésre született a mű, amely az ősbemutató helyszínéhez, San Marinóhoz kapcsolódó népzenei elemek a felhasználását igényelte. A gitár-mandolin-bőgő összeállítás azonban a couleur locale megidézésén túl más irányba is elmozdította Domonkos fantáziáját, és a balkáni népzenés tétel mellett egy quasi slow fox adott hatásos befejezést az estnek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Vizuál

Hollywood legkeményebb pisztolyhőse ma is aktív - Clint Eastwood 90 éves

Karrierjét kis híján megakadályozta a saját ádámcsutkája, a hatvanas éveiben járva pedig kiderült, hogy rendezői tehetsége vetekszik a színészivel. Május 31-én lesz kilencvenéves Clint Eastwood.     
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Vizuál

Morgan Freeman 83 éves

Morgan Freeman nem átlagos karriert futott be, 50 éves volt amikor a filmszakma igazán felfigyelt rá, azóta viszont több mint kilencven filmet forgatott és ma 83 éves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Klasszikus pályázat

Zeneszerző-pályázatot hirdet a Budapesti Vonósok és a Szegedi Tudományegyetem

Új művek komponálására hívja a 18-35 év közötti magyar zeneszerzőket a Magyar Művészeti Akadémia, a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar és a Budapesti Vonósok Kamarazenekar, az alkotásokat szeptember 1-je éjfélig várják.
Klasszikus koktélparti

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Klasszikus hír

Szavazzon, kié legyen az Óbudai Danubia Zenekar Arany Karantén Díja!

Az Óbudai Danubia Zenekar vezetése ezzel a díjjal szeretné meghálálni a zenekar muzsikusainak kitartó munkáját, kreativitását a koronavírus-járvány kapcsán kialakult helyzetben.
Klasszikus interjú

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.