Klasszikus

Reiner öröksége

2008.01.01. 00:00
Ajánlom
A budapesti fiatalember mindössze huszonöt évesen már Strauss egyik kedvencének számított Drezdában - ötvenévesen pedig Otto Klemperer kezéből vette át Amarika egyik legígéretesebb zenekarát, a Pittsburghi szimfonikus Zenekart.

Az 1888-ban született dirigens sok más útkereső fiatalhoz hasonlóan kerülő úton jutott el a muzsikusi pályához. Gimnáziumi évei alatt először a jog bonyolult rendszerében való eligazodáshoz érzett indíttatást, de aztán hamar a violinkulcsok mögött felsorakozó hangjegyek megszólaltatásának lehetőségei felé irányult érdeklődése. A Zeneakadémián a nála alig hat esztendővel idősebb Bartók Béla is a tanára volt. Friss diplomával a kezében 1909-től egy évig a Vígopera korrepetítora volt, majd egy ével később Ljubljanában kapott karmesteri állást. 1911-től három esztendeig a Népopera karmestere volt. Nehéz feladat várt rá, a színház zenekara ugyanis nem a legjobb muzsikusokból verbuválódott. Mégis, Reiner rendkívül alapos betanító munkájának köszönhetően, zeneileg igen magas színvonalú előadásokat láthatott-hallhatott a közönség. Operatörténeti premier, magyarországi ősbemutató fűződik a nevéhez. 1914. január 1-jén, egy nappal azután, hogy Wagner Parsifalja kikerült a Bayreuthon kívüli előadást tiltó szerzői jog hatálya alól, vezényletével a Népoerában, német nyelvű előadáson felcsendült a német zeneköltő hattyúdala, amely az év áprilisáig kilenc előadást ért meg. Reiner a Lohengrint is vezényelte. Erről így írt a korabeli kritika: "Lohengrin előadása újabb alkalom volt arra, hogy Reiner Frigyes kitűnő kvalitásairól ismét bizonyság adódjék. Az előjáték ezüstös csillogású muzsikája subtilis gyengédséggel emelkedett fel a zenekarból." (Bálint Aladár: A Népopera vendégei, Nyugat, 1913)

Nemzetközi karrierje is ebben az évben kezdődött. Először a világhírű drezdai Hofoper karmestere volt, itt több alkalommal dirigálta Richard Strauss műveit a zeneszerző jelenlétében. Majd vezényelt Rómában, Barcelonában és Buenos Airesben. A történelem viharai őt is váltásra késztették: 1922-ben hazát „váltott”, az Egyesült Államokban lelt új otthonra. Híre megelőzte, ennek köszönhetően azonnal a Cincinatti Szimfonikus Zenekar vezetője lett. Közben több más együttes mellett 1928-tól a New York-i Filharmonikus Zenekart is vezényelte. Kilenc évvel később Philadelphiában a zenei egyetem karnagyképző szakán tanári katedrát kapott. Legnevesebb tanítványa Leonard Bernstein volt. Gyakran látogatott haza. Reiner Frigyes 1937. január 19-i budapesti hangversenyéről ezt írta a korabeli kritika: "... Befejezésül Strauss Till Eulenspiegeljét játszotta bravúrosan a remek formában levő Filharmóniai Zenekar. Reiner Frigyes orkesztervezető művészetét természetesen nem kell felfedezni, csak talán azt tehetjük hozzá, hogy ha lehetséges, az talán még az utóbbi látogatásai óta is fölényesebb, nagyobb vonalú lett. Mert hiszen technikában már régen felülmúlhatatlan volt. A közönség melegen ünnepelte egész este az illusztris vendégkarmestert és a brillírozó zenekart".

Reiner 1938-tól tíz éven át irányította a pittsburghi szimfonikusokat. Ő volt Bartók Béla utolsó pódiumszereplésének karmestere 1943-ban New York-ban. Ezen a koncerten az ekkor már nagybeteg komponista feleségével, Pásztory Dittával a Versenymű két zongorára és zenekarra című művét adta elő. A világhírű dirigens 1948-tól 1953-ig a Metropolitan karnagya volt, 113 előadást vezényelt itt, többek között Sztravinszkij A léhaság útja című operájának amerikai bemutatóját. 1953-ban Chicagóba tette át székhelyét, hogy az ottani szimfonikusok élén is hasonló sikereket érjen el. De közben járta a világot. Koncertjein gyakran tűzte műsorára Bartók mellett Kodály és Weiner Leó műveit. Vezénylési technikája, kiváló szín- és ritmusérzéke a múlt század egyik legnagyobb karmesterévé avatta.

Egy vele kapcsolatos kedves történet 1960-ból, Bécsben. Próbájára két fiatal magyar karmester kéredzkedett be. Angolul kérdezték a Maestrót, mire az visszafordította a kérdést magyarra, és azt mondta: "Én nem tartozom azon szamarak közé, akik elfelejtették az anyanyelvüket". 1963-ban visszatért régi sikerei helyszínére, a MET-be, ahol Wagner Az istenek alkonya című zenedrámájának előkészületei során rosszul lett, és még a bemutató előtt, november 15-én meghalt.

(Február 4. 19.30 - Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - A Pittsburghi Szimfonikus Zenekar koncertje; Beethoven: Egmont-nyitány, op. 84; IV. G-dúr zongoraverseny, op. 58; Brahms: III. F-dúr szimfónia, op. 90; km.: Nyikolaj Luganszkij (zongora), vez.: Marek Janowski)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet”

A Bánk bán című opera minden magyar szívében különleges helyet foglal el. Az egyik legjelentősebb operánk ezúttal a Coopera szervezésében, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon kel életre, Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező kezei nyomán. Az előadás egyik főszereplőjét, Gertrudot a Magyar Állami Operaház népszerű mezzoszopránja, Mester Viktória alakítja majd, akivel a készülő produkció kapcsán beszélgettünk.
Zenés színház

Mutatjuk az első képeket a Puskás musicalből!

Puskás, a musical címmel nagyszabású zenés színházi produkció készült Szente Vajk rendezésében. A legismertebb magyar életéről szóló darab előzetes bemutatója augusztus 20-án lesz az Erkel Színházban.
Vizuál

Antonio Banderas abszurdnak tartja, hogy szexszimbólumnak bélyegezték

A talán legsikeresebb hollywoodi karriert befutó spanyol filmszínész, Antonio Banderas augusztus 10-én ünnepli hatvanadik születésnapját. 
Jazz/World

Korb Attila, a harsonás-zeneszerző

A Modern Art Orchestra harsonása – a zenekar számos tagjával egyetemben – zeneszerzőként is közreműködik a MAO alkotói műhelyében. Attila már gyermekként egy professzionális nagyzenekari projekt harsonása volt, melynek köszönhetően belföldön és külföldön is építhette koncertrutinját. A húszas évek big band vénáját tanulmányozva a harsonás-zeneszerző több hangszeren játszó művésszé érett, s ennek a zenei utazásnak egy mérföldköve a nemsokára megjelenő Swinging on the Danube című szerzői lemez.
Vizuál

A Pilátus is versenybe szállhat a Golden Globe-ért

Dombrovszky Linda filmjét beválogatták a legjobb idegennyelvű filmnek járó Golden Globe-díjért versenybe szálló alkotások közé, a Foreign Language Film Series 2021 elnevezésű programba.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

„Fellélegzés” – Rövidesen indul az 5. Fesztivál Akadémia Budapest

Augusztus 20-tól rendezik meg az idei Fesztivál Akadémia Budapest (FAB) koncertsorozatát a Zeneakadémián, a BMC-ben, a Hagyományok Házában és más helyszíneken. A rendezvényre több mint hatvan kiváló magyar művészt hívott meg Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti vezető. A „Fellélegzés” címet viselő fesztivál teljes programja elérhető a rendezvény honlapján, a hangversenyekre megkezdődött jegyértékesítés.
Klasszikus ajánló

Madarász 70 – A Nemzeti Filharmonikusok hangversenye

Madarász Iván zeneszerző három műve kerül terítékre szeptember 4-én a Pesti Vigadó csodálatos termében.
Klasszikus ajánló

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Klasszikus interjú

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Klasszikus hír

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.