Klasszikus

Rejtett remekmű

2004.05.22. 00:00
Ajánlom
Dvořák Stabat Matere alulértékelt remekmű. Esetleg: Dvořák Stabat Matere túlírt, unalmas, középszerű későromantikus mű. Mindez csak előadás kérdése.

A MÁV Szimfonikusok évadzáró koncertjén sajnos a darab utóbbi arca mutatkozott meg. Holott sok minden adva volt egy ennél lényegesen jobb előadáshoz: mindenekelőtt a Nemzeti Énekkar, mely megérdemli az „előadás hőse” címet. Gál Tamás, aki legutóbb amolyan micimackósan, Kovács János név alatt dirigálta a zenekart, most nem csak saját nevén lépett fel, hanem az is kiderült, milyen jók karvezetői adottságai. Ám amilyen szép mozdulatokkal, kedvvel rajzolta az énekkari szólamokat, annyira árnyalatlannak tűnt zenekari vezénylése: alapvetően nagy, széles, látványos mozdulatokkal dirigált, ritkán fordulva egy-egy szólamhoz. Direkt figyeltem az egyébként kiemelendő csellószólamot: fél óra is eltelt, mire rájuk nézett, holott a cselló Dvořáknál mindig az egyik legfontosabb hangszer.

Régen rossz, mikor egy produkcióban ki kell emelni egy-egy közreműködőt, egy-egy szólamot – olyan ez, mint mikor egy lányról azt mondjuk: szép a lábujja. Vagy kedves a pofikája. Nem lényegtelen elemek, de jobb, ha az egészről (lányról, hangversenyről) mondhatunk kedvező véleményt. Ebből az alkalomból a csellószólam mellett hadd említsem meg az előadás egyetlen méltó szólistáját, az alt szerepet nagy átéléssel, szép, erős, telt hangon megszólaltató Németh Juditot. A többiekről rosszat vagy semmit – inkább maradjunk az előbbinél: a szoprán (Somogyi Eszter) C fölött meghalt, de ő legalább tisztán énekelt; hangjának fátyolossága, az indítások necces volta talán betudható pillanatnyi rossz hangi állapotnak, talán megfázásnak-allergiának. A basszus (Rácz István) elsősorban hangos volt, zengett, mint a bádoghordó – ami egy-egy tételnél elment ugyan, máskor azonban zavaró volt árnyalatlan éneklése, és intonációja se volt száz százalékos. A „Fac, ut ardeat cor meus” tételben egyszer sem sikerült együtt továbblépnie a kürtökkel – ebben persze a fúvósok és a karmester is ludas. A tenor (Molnár András) viszont egész egyszerűen hamis, bántóan hamis volt, nem is értem, hogy lehet így énekelni. A legparodisztikusabb a „Fac me vere, tecum plere”-tétel volt, ahol a kórus tenorszólama többször is megismétli a szólót – ez most úgy szólt, mint mikor a tanár kijavítja a nebulót: nézd, így kell ezt énekelni.

Az előadás egésze elsősorban mégsem ettől volt gyenge. Dvořák zenéjének ugyanis a lényege nem jött át: a súlyosságában is könnyed, szomorúságában is játékos karakter. Dvořák sokszor tömbszerűen, egyfajta „mottóval” indítja a tételeket, a zene áradata lassan indul meg. Amikor azonban túljutunk a bevezetéseken, mindig nagyon gazdag ellenszólamokban, amit rendszerint a fúvóskar osztinátója, szinkópás kísérete, ellenpontja realizál. Most szinte minden tétel megmaradt tömbszerűnek, elveszett, rejtve maradt a belső játék – ettől aztán Dvořák gyakran meglepő harmóniai váltásai sem jöttek át, egy-egy kórustételtől (pl. Tui nati vulnerati) eltekintve. Gál Tamás jobbára lassú tempókat vett, a mű végi fúga azonban igencsak rohanósra sikeredett, s itt a fúvóstömb jócskán túlharsogta a kórust is, ami egy fúgánál mondjuk zavaró. A mű tetőpontján, az a capella „Quando corpus morietur”-versszakban aztán a karmester érthetetlenül belefékezett, ettől már itt elkezdett leülni a kissé valóban (megintcsak Dvořákra jellemző módon) túlírt befejezés ahelyett, hogy elérte volna a „paradisi gloriát”. A katarzis elmaradt.

Nagy kár, mert nem tudom, a pesti közönség mikor hallhatja újra e remekművet, melyből oly sokan merítettek ihletet. Maradnak hát a lemezfelvételek: Kertész, Kubelik, de mindenek előtt Vaclav Talich előadásai, melyekben nem csak egy-egy szólamot lehet kiemelni, s melyek végén se Dvořákon, se az előadókon nem kérhetjük számon azt, ami a csütörtöki hangversenyből hiányzott.

(2004. május 20. 19:30; A MÁV Szimfonikus Zenekar koncertje; Dvořak: Stabat Mater; km.: Nemzeti Énekkar (karig.: Antal Mátyás), Somogyi Eszter (szoprán), Németh Judit (alt), Molnár András (tenor), Rácz István (basszus); vez.: Gál Tamás)

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.