Klasszikus

Remek rímek, remekművek

2005.12.07. 00:00
Ajánlom
Mi sem jellemzi jobban a magyar sajtóviszonyokat, állapotokat, mint az a tény, hogy Pavlovits Dávid Carnegie Hall-béli koncertjéről – ami igazán nem volt sikertelennek mondható, hiszen felállva ünnepelte a kifinomult New York-i közönség – a magyar komolyzenei élet tudomást sem vett.

Ez, ha nem tévedek – és úgy hiszem, nem tévedek – leginkább annak tudható be, hogy a gitárt még mindig nem tartják a hangadók komoly hangszernek, illetve aki annak tartja, az is úgy vélekedik (én sem voltam ez idáig kivétel), hogy a szólógitár-estek többnyire ásító unalomba fulladnak, és ritkán szikráztatnak olyan pillanatokat, mint jeles pianistáink estjei.

A magyar gitározásnak persze nem voltak olyan nagyformátumú egyéniségei, mint a zongorázásának, és annak ellenére, hogy gitáron többen játszanak (vagy próbálkoznak), a gitártanszékeknek a zenészképző intézményekben sincs fontos helye. Hogy a gitár nem unalmas hangszer, azt éppen a Pavlovits Dávid szervezte szegedi gitárfesztiválok is bizonyítják, ahol olyan izgalmas előadók léptek/lépnek fel, mint a Katona Duó vagy Pusztai Antal. Tulajdonképpen ők, a hangszer bizalmi emberei kelthetik fel a vágyat a gitármuzsika után, ők alapozhatják meg a gitárzene elismerését; ők bizonyíthatják be, hogy a gitárnak nem csak a fúziós jazz-formációkban van helye, nem csak az adásszünetekben, nem csak a meseszínpadokon, hanem a koncertpódiumokon is.

Pavlovits Dávid koncertje ugyanis magasabb színvonalú volt, mint az általam az utóbbi három évben hallott kamaraestek legtöbbje. Pavlovits Dávid gondol valamit a zenéről, nemcsak a technikát birtokolja; nemcsak precíz, hanem a zenét értő, arról gondolkodó művész is. Játékát joggal lehet interpretációnak nevezni: érezni, milyen kedvvel és szeretettel nyúl az egyes művekhez, hogy érdekli a darabok struktúrája mögött felsejlő zeneszerzői szándék, a művek ideológiai háttere is. Ezt nemcsak az igazolja, hogy a Német Tanszéken a Doktor Faustusról, valamint Goethe és Beethoven kapcsolatáról tartott előadásokat, hanem Bach- és Mozart-játéka is. Bár az óbudai társaskörben tartott koncert elejét, a Bach-szonátát, illetve a Mozart-átiratot (d-moll fantázia) éreztem a legkevésbé sikerültnek, mégis, ezeken az előadásokon is átvilágított, hogy az előadónak van elképzelése a művekről.

A Mozart-kompozíció vérfagyasztóan bájosra sikerült, vagyis pontosan idézte fel a mosolyok mögötti rosszakaratot és rafinériát, ami oly jellemző a XVIII. századra. A koncert folytatásában Pavlovits Dávid saját darabjai e groteszk felé vitték el a műsort: a nagyszabású és egészen lenyűgöző hangszerismeretről tanúskodó Szonátanr. 2 után felhangzó Félmagyar vázlatok egyrészt Németh László perverzen komoly gondolataira is utaltak, másrészt a bartóki hagyományokra is. Ahogy a szerző fogalmazott rövid bevezetőjében: ez a darab a kamionsofőr mikrokozmosza (és valóban olyan volt, mint a szoft pornó képekkel díszített öltözőszekrények közt egy kis finom harangjáték): a darabokból egyenesen következett az argentin zenei nagyhatalom, Alberto Ginastera meghökkentő és már nem is egyszerűen csak gitárdarabnak, hanem inkább montázsnak nevezhető Szonátája.

Ez a rímekre épült program – talán a bevezetőben elmondottak miatt is – zongora ráadásdarabokkal ért véget, az előadó, mintha mi sem lenne természetesebb magyar pódiumokon, odaült a zongorához, és úgy játszotta el Szkrjabin prelűdjét, hogy annak minden sora – maradva a korábban már használt jelzőnél – vérfagyasztóan romantikus volt. Pavlovits Dávid előadása odatehető Csalog Gábor előadása mellé: hasonlóan gondolkodnak a zenéről, és hasonlókat gondolnak Szkrjabinról. Chopin cisz-moll polonézének előadásán már kicsit érezni lehetett, hogy a közönség türelmetlen – vajh miért? –, és az előadó technikai tudása nem tudta olyan maradéktalanul támogatni az elképzelést, mint az est korábbi részében. S bár zongorahanggal zárult a koncert, kevés súlyosabb bizonyítása volt annak magyar pódiumon, hogy a gitár komoly hangszer.

(2005. december 1. Óbudai Társaskör; Pavlovits Dávid (gitár) koncertje)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Zenés színház

Elhunyt Haramza László operaénekes

A Magyar Állami Operaház magánénekesét 60 éves korában érte a halál – adta hírül az Opera.
Jazz/World

"Tragikus végű játszma" – A kékszakállú herceg várát új formába öntötte Sárik Péter

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájára Sárik Péter zeneszerző, jazz-zongoraművész készített jazzátiratot, melyet először élőben augusztusban hallhat a közönség a Zempléni Fesztiválon.
Vizuál

Online premieren mutatják be a frissen felújított Habfürdőt

Kovásznai György születésének 87. évfordulóján a Nemzeti Filmintézet-Filmarchívum Igazgatósága videomegosztó csatornáján két alkalommal, május 15-én és 16-án este 7 órakor bemutatja a legendás animációs film restaurált változatát. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Cziffra és Liszt műveket játszik a két zongoravirtuóz, Boris Berezovsky és Balázs János

Június 9-én Liszt Ferenc és Cziffra György szólózongora művei és négykezes átiratai hangoznak el Boris Berezovsky és Balázs János zongoraestjén. A Cziffra György-emlékév kiemelt eseményét a MOMkultban rendezik meg, melyet a közönség már élőben élvezhet.
Klasszikus hír

Magyar népdalt énekel Emma Kirkby a Kórusok Éjszakája jóvoltából

A Kórusok Éjszakája kórusfesztivál megálmodói a Csíkszerda Egyesület tagjai, akik a világhírű angol szopránnal, Emma Kirkbyvel készítenek közös videót, melyben a Csillagok, csillagok kezdetű magyar népdalt éneklik közösen.
Klasszikus gyász

Elhunyt Balassa Sándor zeneszerző, a nemzet művésze

Életének 87. évében, hosszan tartó betegség után elhunyt Balassa Sándor Erkel Ferenc- és Kossuth-díjas zeneszerző, a nemzet művésze, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) egyik alapítója és rendes tagja – közölte az MTI-vel az MMA.
Klasszikus hír

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Klasszikus hír

Haydn és magyar nóta az Óbudai Danubia Zenekar online kínálatában

Az Óbudai Danubia Zenekar május 15-én a Best of BMC sorozat keretében Haydn műveit szólaltatja meg, míg május 22-én a magyar nóta értékeit felvillantva, Liszt Ferenc valamint Brahms művei mellett, Ott Rezső kifejezetten erre az alkalomra írt szimfonikus magyar nótacsokrát játssza.