Klasszikus

Remek rímek, remekművek

2005.12.07. 00:00
Ajánlom
Mi sem jellemzi jobban a magyar sajtóviszonyokat, állapotokat, mint az a tény, hogy Pavlovits Dávid Carnegie Hall-béli koncertjéről – ami igazán nem volt sikertelennek mondható, hiszen felállva ünnepelte a kifinomult New York-i közönség – a magyar komolyzenei élet tudomást sem vett.

Ez, ha nem tévedek – és úgy hiszem, nem tévedek – leginkább annak tudható be, hogy a gitárt még mindig nem tartják a hangadók komoly hangszernek, illetve aki annak tartja, az is úgy vélekedik (én sem voltam ez idáig kivétel), hogy a szólógitár-estek többnyire ásító unalomba fulladnak, és ritkán szikráztatnak olyan pillanatokat, mint jeles pianistáink estjei.

A magyar gitározásnak persze nem voltak olyan nagyformátumú egyéniségei, mint a zongorázásának, és annak ellenére, hogy gitáron többen játszanak (vagy próbálkoznak), a gitártanszékeknek a zenészképző intézményekben sincs fontos helye. Hogy a gitár nem unalmas hangszer, azt éppen a Pavlovits Dávid szervezte szegedi gitárfesztiválok is bizonyítják, ahol olyan izgalmas előadók léptek/lépnek fel, mint a Katona Duó vagy Pusztai Antal. Tulajdonképpen ők, a hangszer bizalmi emberei kelthetik fel a vágyat a gitármuzsika után, ők alapozhatják meg a gitárzene elismerését; ők bizonyíthatják be, hogy a gitárnak nem csak a fúziós jazz-formációkban van helye, nem csak az adásszünetekben, nem csak a meseszínpadokon, hanem a koncertpódiumokon is.

Pavlovits Dávid koncertje ugyanis magasabb színvonalú volt, mint az általam az utóbbi három évben hallott kamaraestek legtöbbje. Pavlovits Dávid gondol valamit a zenéről, nemcsak a technikát birtokolja; nemcsak precíz, hanem a zenét értő, arról gondolkodó művész is. Játékát joggal lehet interpretációnak nevezni: érezni, milyen kedvvel és szeretettel nyúl az egyes művekhez, hogy érdekli a darabok struktúrája mögött felsejlő zeneszerzői szándék, a művek ideológiai háttere is. Ezt nemcsak az igazolja, hogy a Német Tanszéken a Doktor Faustusról, valamint Goethe és Beethoven kapcsolatáról tartott előadásokat, hanem Bach- és Mozart-játéka is. Bár az óbudai társaskörben tartott koncert elejét, a Bach-szonátát, illetve a Mozart-átiratot (d-moll fantázia) éreztem a legkevésbé sikerültnek, mégis, ezeken az előadásokon is átvilágított, hogy az előadónak van elképzelése a művekről.

A Mozart-kompozíció vérfagyasztóan bájosra sikerült, vagyis pontosan idézte fel a mosolyok mögötti rosszakaratot és rafinériát, ami oly jellemző a XVIII. századra. A koncert folytatásában Pavlovits Dávid saját darabjai e groteszk felé vitték el a műsort: a nagyszabású és egészen lenyűgöző hangszerismeretről tanúskodó Szonátanr. 2 után felhangzó Félmagyar vázlatok egyrészt Németh László perverzen komoly gondolataira is utaltak, másrészt a bartóki hagyományokra is. Ahogy a szerző fogalmazott rövid bevezetőjében: ez a darab a kamionsofőr mikrokozmosza (és valóban olyan volt, mint a szoft pornó képekkel díszített öltözőszekrények közt egy kis finom harangjáték): a darabokból egyenesen következett az argentin zenei nagyhatalom, Alberto Ginastera meghökkentő és már nem is egyszerűen csak gitárdarabnak, hanem inkább montázsnak nevezhető Szonátája.

Ez a rímekre épült program – talán a bevezetőben elmondottak miatt is – zongora ráadásdarabokkal ért véget, az előadó, mintha mi sem lenne természetesebb magyar pódiumokon, odaült a zongorához, és úgy játszotta el Szkrjabin prelűdjét, hogy annak minden sora – maradva a korábban már használt jelzőnél – vérfagyasztóan romantikus volt. Pavlovits Dávid előadása odatehető Csalog Gábor előadása mellé: hasonlóan gondolkodnak a zenéről, és hasonlókat gondolnak Szkrjabinról. Chopin cisz-moll polonézének előadásán már kicsit érezni lehetett, hogy a közönség türelmetlen – vajh miért? –, és az előadó technikai tudása nem tudta olyan maradéktalanul támogatni az elképzelést, mint az est korábbi részében. S bár zongorahanggal zárult a koncert, kevés súlyosabb bizonyítása volt annak magyar pódiumon, hogy a gitár komoly hangszer.

(2005. december 1. Óbudai Társaskör; Pavlovits Dávid (gitár) koncertje)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Klasszikus lemez

Új lemezt készített a Szent Efrém Férfikar

A Wings című lemezen – magyarul talán az Angyalszárnyak címet viselhetné – a Szent Efrém Férfikar megkísérel a saját hangvételével és stílusában az angyali kórushoz csatlakozni.
Klasszikus interjú

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Klasszikus ajánló

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus ajánló

Mélyreható érzések a Vajdahunyadvárban!

A Budapesti Vonósok idén is különleges műsorral készül a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválra. Július 25-án egy érzelemgazdag koncertet hallhatunk a világszínvonalú kamarazenekartól a Vajdahunyadvár reneszánsz kertjében.