Klasszikus

Remény

2007.03.27. 00:00
Ajánlom
Egy jó fesztivál mindig tartogat meglepetéseket. Nem állítanám, hogy ismertem a Württenbergi Kamarazenekart vagy Ruben Gazariant. Sokkal inkább a műsor vonzott: egy kellemes és változatos estére vágytam a Tavaszi Fesztivál keretében. Az élmény, melyben részem volt, ennél sokkal nagyobb.

Tájékozatlanságommal – úgy fest – nem voltam egyedül: az MTA Dísztermében erős félház hallhatta e nagyszerű koncertet. Mozart A-dúr szimfóniájában minden kiderült: hogy a Württenbergi Kamarazenekar remek és összeszokott együttes; hogy igazi karmesteregyéniség áll az élükön; hogy az együttest és 2002 óta vezető karmesterüket hidegen hagyják korunk divatjai – a régizenélés feledhetőbb oldalai –, ugyanakkor komolyan veszik a kottát (a vonásnemeket, dinamikákat). Be kell vallanom, számomra rokonszenves és merész vonás, ha egy együttes mer nem ismételni minden beírt ismétlőjelnél. Mindez természetesen kevés az igazán jó Mozart-interpretációhoz – ehhez szükséges Gazarian zeneértése. Amilyen magától értetődően rajzolja meg a zenei mondatokat, ahogy kiemelteti a részleteket, amilyen arányt tart a szólamok közt, az teljességgel szokatlan a mai Mozart-előadói sivatagban, ahol – a tavalyi év tapasztalatai alapján – igen kevés a hasonló oázis. A szimfónia tempóiból is az anyanyelvi szintű Mozart-tudás áradt, még fontosabb a hangulati intimitás, melyben a remek vonóskart kiegészítő fúvósgárdának is része volt.

Pleyel Gordonkaversenye sokkal kevésbé tetszett. Nem az előadás: a mű. Szabó Péter nemcsak a szólót játszotta benne, hanem tudomásom szerint egyben a darab felfedezője és közreadója. Előadásában ennek megfelelően látható volt a lelkesedés – de nagyon igazságtalan lennék, ha csak ezt emelném ki. Szabó – különösen a mély húrokon – csodálatosan dús hangszínen csellózik, vonókezelése nagy előadókéra emlékeztet (a Fesztiválzenekar csellistája Mező László tanítványa, játékáról nekem mégis Perényi hangja jutott eszembe). Amikor épp egyoldalúnak találtam volna vehemens forte játékát, különösen a maga szerezte – érzésem szerint a műből erősen kilógó, bár kétségkívül impozánsan technikás kadenciában –, akkor a lassú tételben hajszálfinom pianissimóval lepett meg, amiben persze a zenekar is partnere volt. A mű ettől nem lett jobb, a kevés zenei anyag igencsak redundánsan burjánzik végig e fél órán, ahogy ezt Pleyelnél megszokhattuk. Hogy mégsem unatkoztunk, az az előadókat dicséri.

Szünet után már csak a vonóskar maradt a pódiumon. Janácek vonószenekari szvitje ritkán szerepel a műsoron, annál nagyobb öröm, amikor mégis hallhatjuk e hat tételt, mely csak halványan előlegzi meg pl. az évtizedekkel később írott vonósnégyesek világát, mégis van benne – dvoráki ihletése mellett – valami teljesen egyéni. A zenekar a romantikus stílusban ugyanannyira otthonosan mozgott, mint a klasszikában, a szép mélyvonós hangzás mellett ismét megcsodálhattuk a belső szólamokat – egy-egy kevésbé sikeredett prím-dallamvezetés ellenére élvezet volt hallgatni az együttest. Még lenyűgözőbb volt, amilyen természetességgel, játékosan, szellemesen, táncosan és az örömzenélés eleganciájával tolmácsolták Bartók Divertimentóját, rácáfolva azokra, akik csak hazai előadókból nézik ki e képességet. Magam – büszke magyarként – épp annak örültem, e mű mennyire kikerült e korlátok közül anélkül, hogy elveszítette volna eredeti arcát.

Az a gyanúm, hogy Ruben Gazarian nevét kénytelenek leszünk megtanulni. Az örmény zenész, aki eredetileg hegedűs, koncertmester volt, karmesterként Mengelbergre emlékeztet. Mozgásában feltétlenül. Tudom, egy koncert alapján nem szerencsés általánosítani – mégis az a benyomásom, másban is.

(2007. március 25. 19:30 MTA Díszterem (Budapest) - A Württembergi Kamarazenekar koncertje; Mozart: A-dúr szimfónia, K 201; Pleyel: D-dúr gordonkaverseny; Janácek: Szvit vonószenekarra; Bartók: Divertimento; km.: Szabó Péter (gordonka), vez.: Ruben Gazarian)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Schubertiáda a kismartoni Esterházy kastélyban

Schubertiádák: így nevezték az 1820-as évek elejétől azokat a társasági összejöveteleket, amelyeknek középpontjában Franz Schubert és muzsikája álltak és ezt a címet viseli a classic.Esterházy koncertsorozat következő, június 15-i koncertje is.
Klasszikus cselló

Különdíjat érdemelt Kokas Dóra Bécsben

A Vienna Classic Strings zenei versenyen különdíjban részesült Kokas Dóra csellóművész. A döntőben Alexey Shor kortárs szerző és Sosztakovics darabjait játszotta.
Klasszikus virtuózok

Mi a televízióhoz értünk, ők a komolyzenéhez: így született a Virtuózok

A Virtuózok stábjának talán legrégebbi tagja a Virtuózok kreatív vezetője, Szarvas Szilvia. Még nem is létezett a műsor, mikor már dolgozott Peller Mariann-nal, a komolyzenei tehetségkutató kitalálójával.
Klasszikus ajánló

Hat orosz zeneszerzőt mutat be Szabó Marcell fesztiválja

Budapesten és Debrecenben rendezik meg október 7. és 13. között az Orosz Zenei Fesztivált, amelyen minden koncert egy-egy zeneszerzőt állít a középpontba.
Klasszikus virtuózok

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.