Klasszikus

Remény

2007.03.27. 00:00
Ajánlom
Egy jó fesztivál mindig tartogat meglepetéseket. Nem állítanám, hogy ismertem a Württenbergi Kamarazenekart vagy Ruben Gazariant. Sokkal inkább a műsor vonzott: egy kellemes és változatos estére vágytam a Tavaszi Fesztivál keretében. Az élmény, melyben részem volt, ennél sokkal nagyobb.

Tájékozatlanságommal – úgy fest – nem voltam egyedül: az MTA Dísztermében erős félház hallhatta e nagyszerű koncertet. Mozart A-dúr szimfóniájában minden kiderült: hogy a Württenbergi Kamarazenekar remek és összeszokott együttes; hogy igazi karmesteregyéniség áll az élükön; hogy az együttest és 2002 óta vezető karmesterüket hidegen hagyják korunk divatjai – a régizenélés feledhetőbb oldalai –, ugyanakkor komolyan veszik a kottát (a vonásnemeket, dinamikákat). Be kell vallanom, számomra rokonszenves és merész vonás, ha egy együttes mer nem ismételni minden beírt ismétlőjelnél. Mindez természetesen kevés az igazán jó Mozart-interpretációhoz – ehhez szükséges Gazarian zeneértése. Amilyen magától értetődően rajzolja meg a zenei mondatokat, ahogy kiemelteti a részleteket, amilyen arányt tart a szólamok közt, az teljességgel szokatlan a mai Mozart-előadói sivatagban, ahol – a tavalyi év tapasztalatai alapján – igen kevés a hasonló oázis. A szimfónia tempóiból is az anyanyelvi szintű Mozart-tudás áradt, még fontosabb a hangulati intimitás, melyben a remek vonóskart kiegészítő fúvósgárdának is része volt.

Pleyel Gordonkaversenye sokkal kevésbé tetszett. Nem az előadás: a mű. Szabó Péter nemcsak a szólót játszotta benne, hanem tudomásom szerint egyben a darab felfedezője és közreadója. Előadásában ennek megfelelően látható volt a lelkesedés – de nagyon igazságtalan lennék, ha csak ezt emelném ki. Szabó – különösen a mély húrokon – csodálatosan dús hangszínen csellózik, vonókezelése nagy előadókéra emlékeztet (a Fesztiválzenekar csellistája Mező László tanítványa, játékáról nekem mégis Perényi hangja jutott eszembe). Amikor épp egyoldalúnak találtam volna vehemens forte játékát, különösen a maga szerezte – érzésem szerint a műből erősen kilógó, bár kétségkívül impozánsan technikás kadenciában –, akkor a lassú tételben hajszálfinom pianissimóval lepett meg, amiben persze a zenekar is partnere volt. A mű ettől nem lett jobb, a kevés zenei anyag igencsak redundánsan burjánzik végig e fél órán, ahogy ezt Pleyelnél megszokhattuk. Hogy mégsem unatkoztunk, az az előadókat dicséri.

Szünet után már csak a vonóskar maradt a pódiumon. Janácek vonószenekari szvitje ritkán szerepel a műsoron, annál nagyobb öröm, amikor mégis hallhatjuk e hat tételt, mely csak halványan előlegzi meg pl. az évtizedekkel később írott vonósnégyesek világát, mégis van benne – dvoráki ihletése mellett – valami teljesen egyéni. A zenekar a romantikus stílusban ugyanannyira otthonosan mozgott, mint a klasszikában, a szép mélyvonós hangzás mellett ismét megcsodálhattuk a belső szólamokat – egy-egy kevésbé sikeredett prím-dallamvezetés ellenére élvezet volt hallgatni az együttest. Még lenyűgözőbb volt, amilyen természetességgel, játékosan, szellemesen, táncosan és az örömzenélés eleganciájával tolmácsolták Bartók Divertimentóját, rácáfolva azokra, akik csak hazai előadókból nézik ki e képességet. Magam – büszke magyarként – épp annak örültem, e mű mennyire kikerült e korlátok közül anélkül, hogy elveszítette volna eredeti arcát.

Az a gyanúm, hogy Ruben Gazarian nevét kénytelenek leszünk megtanulni. Az örmény zenész, aki eredetileg hegedűs, koncertmester volt, karmesterként Mengelbergre emlékeztet. Mozgásában feltétlenül. Tudom, egy koncert alapján nem szerencsés általánosítani – mégis az a benyomásom, másban is.

(2007. március 25. 19:30 MTA Díszterem (Budapest) - A Württembergi Kamarazenekar koncertje; Mozart: A-dúr szimfónia, K 201; Pleyel: D-dúr gordonkaverseny; Janácek: Szvit vonószenekarra; Bartók: Divertimento; km.: Szabó Péter (gordonka), vez.: Ruben Gazarian)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Nyitás a végtelenre – interjú Baráth Emőkével

Sűrű a világjáró Baráth Emőke nyárelője, ezúttal itthon. Májusban Mozart Idomeneo, Kréta királya című operájában formálja meg Iliát, június 3-án pedig Aranykor: Mítosz címmel ad nagyszabású koncertet.
Klasszikus

Tomboló siker fogadta a Fesztiválzenekart – Mahler-koncertjük visszahallgatható

Ötcsillagos kritikák zúdultak Fischer Iván karmesterre és a Budapesti Fesztiválzenekarra (BFZ) májusi európai turnéjuk után. Bécs, London, Brugge és Lipcse közönsége egytől egyig álló ovációval ünnepelte a magyar együttest.
Vizuál

Buda Flóra Anna: Van magyar pénz a filmben, csak sajnos ez nem a Filmintézet érdeme

Háromszor is visszautasították Buda Flóra Anna filmtervét, most mégis gratuláltak az Arany Pálmához. A rendező szerint sajnálatos, hogy az ügy eltereli a figyelmet arról, kik, mekkora energiát fektettek a filmbe.
Színház

A zenés előadások és a vígjátékok jegyében hirdetett évadot a Szegedi Nemzeti Színház

Shakespeare szerzőként és témaként is felkerül a szegedi repertoárra, de Puccini, Donizetti, Lehár Ferenc, Kleist és Szabó Maga is szerepel a 2023-24-es szegedi évad alkotói között.
Klasszikus

Nemzetközi zenei díjat nyert az Országos Széchényi Könyvtár tanulmánykötete

Az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) által 2021 őszén kiadott „Eritis mihi testes”. Az 1938-as budapesti Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus hangfelvételei című kétnyelvű tanulmánykötet rangos nemzetközi díjat nyert.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Európa zenei szakemberei érkeznek júniusban Budapestre

Három eseményre csaknem kétszáz zenei szakembert várnak június folyamán.
Klasszikus hír

Tomboló siker fogadta a Fesztiválzenekart – Mahler-koncertjük visszahallgatható

Ötcsillagos kritikák zúdultak Fischer Iván karmesterre és a Budapesti Fesztiválzenekarra (BFZ) májusi európai turnéjuk után. Bécs, London, Brugge és Lipcse közönsége egytől egyig álló ovációval ünnepelte a magyar együttest.
Klasszikus hír

Nemzetközi zenei díjat nyert az Országos Széchényi Könyvtár tanulmánykötete

Az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) által 2021 őszén kiadott „Eritis mihi testes”. Az 1938-as budapesti Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus hangfelvételei című kétnyelvű tanulmánykötet rangos nemzetközi díjat nyert.
Klasszikus ajánló

13 éves az Anima Musicae Kamarazenekar

Ünnepi koncerttel zárja évadát az Anima Musicae Kamarazenekar, az együttes június 20-án ünnepli 13. születésnapját. Egy ígéretes tehetség, a Virtuózokból is ismert Patricija Avšič csatlakozik az együtteshez.
Klasszikus hír

Kurtág György beszédével avatták fel a Ligeti György utcát

A BMC mellett található, hajdani Imre utca vette fel Ligeti György nevét az évforduló alkalmából. Az avatóünnepségen jelen volt a zeneszerző özvegye, Ligeti Vera, valamint fia, Lukas Ligeti.