Klasszikus

Rendesen előadni

2013.11.13. 10:26
Ajánlom
Egy koncertbeszámolót másik művész méltatásával kezdeni, mint aki a szóban forgó esten fellépett, nem kifejezetten illendő, néha azonban, mint például Joyce DiDonato budapesti hangversenyének esetében, csaknem elkerülhetetlennek tűnik. KRITIKA

A világhírű énekesnő ugyanis virtuóz barokk áriákkal érkezett november 9-én a Művészetek Palotájába, olyan operarészletekkel, amelyeket Drama Queens című, lelkes kritikai visszhangot kiváltó, tragikus sorsú antik kriálynők portréját megrajzoló albumáról válogatott, márpedig ez a koncertforma olyasmi, amit a zenekedvelők hajlamosak egy másik lenyűgöző mezzo, Cecilia Bartoli nevével társítani. Bartoli kivételes, bizonyos értelemben korszakalkotó technikája legendás, ő az a művész, aki szemlátomást élvezi az embert próbáló nehézségek, tüdőkapacitást nem kímélő futamok jelentette kihívást, és bármikor képes elérni, hogy közönsége - a kivételes zenei élmény mellett - már pusztán a virtuozitás sodrásába beleborzongjon. Hírneve, lemezei, fellépései ismeretében hasonló interpretációkkal próbálkozni egészen egyszerűen értelmetlen igyekezetnek látszik.

Joyce DiDonato azonban képes bebizonyítani, hogy ez tévedés. Noha lemezbemutató turnéjának egyik állomásaként érintette Budapestet, olyan koncertet adva, amelynek minden egyes eleme pontos koreográfiát követ a világ valamennyi jelentős hangversenytermében, az élmény, amellyel megajándékozta hallgatóit, mégis hátborzongatóan valóságos, egyszeri és különleges volt. Ebben természetesen jelentős szerep jutott a felvételen is hallható amszterdami együttesnek, az Il Complesso Baroccónak is. Alan Curtis zenészeinek filigrán ötletekben bővelkedő, kifogástalanul pontos, kecses, ugyanakkor erőteljes játéka nagyszerűen illett a kansasi születésű énekesnő előadásmódjához, jóllehet a szenvedélyesség mértéke néha kissé eltúlzottnak bizonyult, enyhén egzaltált jelleget kölcsönözve a produkciónak. Az aránytévesztés pillanatait a jelek szerint elsősorban a koncertmester, Dmitry Sinkovsky lendületes fantáziájának köszönhette a közönség, ugyanakkor a hangszeres műsorszámok legkifinomultabb, legélvezetesebb ötletei is tőle származtak, ahogyan azt a hangverseny első felében megszólaltatott Vivaldi-hegedűverseny (d-moll, "Per Pisendel", RV 242) magával ragadó lassú tétele is példázta.

Az este valódi sztárja azonban magától értetődően DiDonato volt. Kifogástalan technikája, koloratúráinak könnyedsége, trilláinak gyöngyöző gömbölyűsége, impozánsan bemutatott hangterjedelme, orgánumának teltsége önmagában is elegendő lett volna ahhoz, hogy a Bartók-terem hallgatóságát elbűvölje, énekének valódi vonzereje mégsem ezekben a pozitívumokban rejlett, hanem előadásának különösen szuggesztív drámaiságában, amelynek hatalma a túlfűtött szenvedélyesség helyett elsősorban megindító egyszerűségében mutatkozott meg. Noha az énekesnő láthatóan mélyen átérezte és átélte az éppen megformált ária érzelmi tartalmát, interpretációjának lenyűgöző ereje ennek ellenére nem a látható gesztusokból fakadt elsősorban, sokkal inkább a zenei megvalósítás csodálatos részleteiben nyilvánult meg: a semmiből elindított hangok meleg fényű kiteljesedésében vagy éppen a frázisok magányosan elvékonyodó, elhaló végének tökéletesen uralt és irányított szépségében, a zokogó hangsúlyokban, abban a lélegzetelállító természetességben, amely az egy levegővel megvalósított íveket összefogta, úgy kötve össze magasságukban, színükben, ragyogásukban, testességükben egyaránt nagyon eltérő hangokat, hogy azok lényegileg mégis azonosak maradtak egymással és az imporvizatív díszítésekben, amelyek nem egyszerűen ékesítették a visszatéréseket, de feltárták az adott hangnem szerkezeti összefüggéseit, megmutatva a disszonanciák minden fenyegetését és édességét - mindezt ráadásul a bonyolultság, az erőfeszítés legcsekélyebb jele nélkül.

Joyce DiDonato egy alkalommal azt nyilatkozta, hogy az opera élővé, elevenné tételéhez, a hallgatóság meghódításához nincs szükség semmi másra, csak arra, hogy az ember rendesen előadja azt, amit énekel. Őt hallgatva úgy tűnik, csakugyan ennyi a titok.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Színház

Jogsértő lett volna a félév semmissé tétele, de segít Vidnyánszkynak az éj leple alatt kiadott kormányrendelet

Hiába állítják az SZFE hallgatói, hogy az egyeztetés nélkül kinevezett kuratóriumnak nem áll jogában felfüggeszteni az oktatást, Vidnyánszkyék könnyedén megtehetik ezt a kormány friss rendeletének segítségével.
Jazz/World

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Színház

Csak akkor tanítanak, ha orvoslatot kap az egyetem autonómiája

Nem az egyetem hivatalos honlapján, hanem a Független Szabad Egyetem közösségi oldalon tették közzé az SZFE tanárai, kik indítanának osztályt a következő tanévben.
Jazz/World

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus online közvetítés

Online koncertek a Filharmónia Magyarországtól

A 17 éves zongorista Bach, Beethoven és Schumann műveit adja elő a pécsi Kodály Központban. A Filharmónia Magyarország közvetítéseit ajánljuk.
Klasszikus hír

Japán zeneszerző nyerte idén a Zeneakadémia Bartók Világversenyét

Sinszuke Okamoto nyerte el idén a komponistáknak meghirdetett Bartók Világverseny első díját. A győztes mű szerepel majd a 2021-es, vonósnégyes formációknak szóló megmérettetésen is.
Klasszikus gyász

Elhunyt Terényi Ede erdélyi magyar zeneszerző

Elhunyt 85 éves korában Terényi Ede Erkel Ferenc-díjas romániai magyar zeneszerző, zenetudós, aki az egyik legjátszottabb alkotónak számít az erdélyi magyar zeneszerzők között.
Klasszikus Live

Egy nap Beethovennel – Élő közvetítés a Concerto Budapesttel

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából a zeneszerző művei szólalnak meg a Concerto Budapest előadásában szombaton a Zeneakadémián, a három hangversenyt online követheti a közönség.
Klasszikus hír

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.