Klasszikus

Repertoár születik

2006.11.30. 00:00
Ajánlom
Nem készültem kritikára: a Müpa által rendezett ünnepi Liszt-koncertsorozatból leginkább a Ránki-szólóestre voltam kíváncsi, a véletlen azonban úgy hozta, hogy a sorozat vasárnapi zárókoncertjére ültem be. Fél óra után már tudtam, nem úszom meg: erről írnom kell.

A műsor láttán egyszerre lettem szkeptikus és kíváncsi. Bevallom, Lisztben elsősorban nem a szimfonikus szerzőt tisztelem, bár a koncerten szereplő eredeti művek a kedvemre valóbbak közé tartoznak. A „töltelék” ellenben annál izgalmasabbnak ígérkezett: az est első felében Kocsis saját, a második felében pedig két 20. századi magyar maestro, Weiner Leó és Farkas Ferenc egy-egy Liszt-hangszerelése kapott helyett. Így már mindjárt más: lássuk, miként ékeskednek Liszt tollaival az utódok!

Már a Les Préludes-ben kitűnt, hogy a zenekar jó formában van, de ettől még nem estem hasra: ez a darab egy hazai együttesnek – kivált egy NFZ-nek – kötelező gyakorlat, benne van abban a tíz opuszban, amelyet bármikor és meglehetősen magas színvonalon el kell tudniuk játszani. Ezzel együtt imponáló volt, hogy nem csupán a szenvedélyes-heroikus Lisztet hallhattuk, az oly gyakori „vihar és líra mindenáron, akár egy pohár vízben is” megközelítésben, hanem Kocsis megmutatta a mozarti módon játékos és a születetten elegáns Lisztet is.

Az este igazi felfedezései, a Kocsis-átiratok valójában komoly elemzést érdemelnének, de ezzel én – különösen itt és most – bizony adós maradok. Az Obermann völgye hangszerelésének néhány ötlete mellett azonban nem lehet szó nélkül elmenni. Ez a darab kifejezetten jelentős a Liszt-életműben: nem csupán az első komoly Liszt-ciklus, a Vándorévek első, svájci kötetének központi opusza – úgy, mint ahogy a második, itáliai kötetnek a Dante-szonáta –, hanem egyúttal a Leitmotiv-technika egyik legelső és meglepően kiforrott példája is. (Talán nem mellékes az sem, hogy a Vallée d’Obermann Leitmotiv-ja szinte hangról-hangra azonos a h-moll szonátáéval.) Aki ott este jól ismerte a darabok alapjául szolgáló eredeti zongoraművet, azt valószínűleg hozzám hasonlóan a székhez szögezte a hangszerelés virtuozitása és koncepciózussága: a szinkópás motívum különböző arcai karakteresen, más és más felrakásban szólalnak meg – és egy kérlelhetetlen logika érződik mögöttük. Az első Piú lento két komor akkordfűzését a rézfúvókon halljuk – de a H-dúr félzárlat már a vonósoké. Határozott „arca”, szerepe van a fuvolának és az oboának, a második szakasz éteri C-dúr témája természetesen az övék, de amikor a téma később E-dúrban tér vissza, előbb a második, majd az első hegedűn szólal meg. A legproblematikusabb területek természetesen a virtuóz, kifejezetten zongoraszerű, „quasi cadenza” részek – de ha a nagybőgők egy kicsit bele is szakadtak a zongora-oktávfutamok vonósításába, az összhatás életképesnek, mi több, hatásosnak bizonyult.

Ki lehetne még emelni sok-sok emlékezetes ötletet – például amikor a III. Elfelejtett keringőben a fuvolák együtt szaladnak a hetvenhetedik fekvésben küzdő hegedűkkel –, de ezt a feladatot így hajnaltájt inkább meghagynám a nem emlékezetből, hanem kottából elemző kollégáknak. Ami biztos: repertoár, méghozzá értékes repertoár született, s a Liszt-bicentenárium felé ballagva nehéz túlértékelni ennek a jelentőségét. Emellett tanulságos volt kettős szerepében megfigyelni az est főszereplőjét is: ezen az estén jöttem rá, hogy annak idején nem a zongorista vette a kezébe a pálcát, hanem a zeneszerző. Kocsis akkor is egy zeneszerző fülével vezényli a partitúrákat, ha a mű vagy a hangszerelés éppen nem a sajátja – elképesztően transzparens módon tárja a hallgató elé a kotta összefüggéseit, és nem mellékesen brutális energiákat mozgósít elképzelésének megvalósítására. Gyengébb zenekar esetén ez a felállás életveszélyes, ugyanis igen messze esik a békés és biztonságos „én pózolok egy kicsit, ti meg csak játsszátok, ahogy szoktátok” vendégkarmesteri attitűdtől. De az NFZ-vel tökéletesen működik, és ez a fontos. Hatásosabb előadást el tudok képzelni – jobbat nem.

(2006. november 26. 19:30 Művészetek Palotája – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem: Budapesti Liszt Ünnepek – A Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertje; Liszt: Les Préludes; Liszt-Kocsis: Goethe-Festmarsch; Liszt: II. elfelejtett keringő; Az Obermann völgye; Ave Maria; III. elfelejtett keringő; Mazurka brillante; Liszt-Farkas: Funerailles; Liszt: Két legenda; Liszt-Weiner: Feux follets; Liszt: Mazeppa – szimfonikus költemény; vez.: Kocsis Zoltán )

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Hogyan válhat szemléletformálóvá egy kulturális esemény?

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 16-i adásában vendégünk lesz Fekete Péter, Göttinger Pál, Hamar Zsolt és Pataki András.