Klasszikus

Requiem

2003.11.03. 00:00
Ajánlom
Ahogyan mindannyiunkat anya szült, úgy mindannyiunknak vannak halottaink is. Ők fogják ceruzánkat, mi érezzük őket és emlékezünk rájuk. Velünk vannak minden nap, minden lépésünkben, minden mozdulatunkban, a génjeinkben, a tekintetünkben. Az értékrendünkben. Még akkor is, ha hetekig, hónapokig nem gondolunk rájuk. Még akkor is, ha azt hisszük, már rég nem emlékezünk rájuk. Ha azt hisszük, soha nem is ismertük őket.

Ez a hétvége az övék volt. És az élőké, akik emlékeznek rájuk. „Az örök világosság fényeskedjék nekik” – hirdetik az ünnep vigíliáján a sírokon pislákoló gyertyák, mécsesek. S hirdeti Mozart Requiemje először az F-dúr, Verdié pedig először az A-dúr fényével.

A zeneirodalom talán két legnépszerűbb halotti miséje szerepel az EMI kiadványán. Mindkét mű legendás előadókkal hallható. A Mozart-darab szólistái Sheila Armstrong, Janet Baker, Nicolaï Gedda és Dietrich Fischer-Dieskau, aki ezen az 1972-es felvételen a basszus szólamot énekli. Az Angol Kamarazenekart és a John Alldis Kórust Daniel Barenboim vezényli. Verdi Requiemjének szólóit Monserrat Caballé, Fiorenza Cossotto, Jon Vickers és Ruggero Raimondi éneklik, az Új Filharmónia Énekkar és Zenekar élén Sir John Barbirolli áll. Úgy érzem, ez a két lenyűgöző mű ilyen nagyszerű előadókkal egyenként, önmagában is annyi alkalmat ad az elmélyülésre, átszellemülésre, a transzcendenssel való találkozásra, hogy így, egy albumba sűrítve szinte szétfeszíti a CD-tokot. Így jár a fejünk és az érzelemvilágunk is, ha egy lendülettel próbáljuk meghallgatni a kiadványt az elejétől a végéig.

Mi, emberek szeretjük a legendákat, a megmagyarázhatatlan jelenéseket, a megérzéseket – különösen így, halottak napja környékén. Szeretünk hinni abban a titokzatos, fekete alakban, aki halotti misét rendel Mozarttól, és aki olyan hátborzongatóan jelenik meg az Amadeus c. filmben – d-mollban, a Requiem hangnemében. De akár Salierit, akár a pojáca, magát zeneszerzőnek kiadó Walsegg grófot képzeljük az alak mögé, akár legyintünk az egész históriára – ugyebár, ez nem csak tények, hanem vérmérséklet kérdése is –, mégiscsak van abban valami megrázó, hogy valaki éppen egy gyászmisét nem tud befejezni.

Verdi más eset. De mi, emberek szerencsére a magányos hősöket, mítoszteremtőket, szellemi szabadságharcosokat is szeretjük, ezért Verdi Requiemjéhez is mindig hozzágondoljuk a történetét. Először a Libera Me-t komponálta meg, azzal az elképzeléssel, hogy az egy Rossini halálára Olaszország vezető zeneszerzői által írt gyászmise utolsó tétele lesz. Később tovább dolgozott rajta, a végső lökést műve befejezéséhez pedig az olasz felszabadító mozgalmak és irodalom nagy alakjának, Manzoninak a halálhíre adta meg.

Mindezzel azonban csak addig foglalkozunk, amíg fel nem tesszük a lemezt. Utána csak ülünk behunyt szemmel, elvarázsolva, távol önmagunktól, s elfelejtünk minden magyarázatot. Csak az éteri fény, Monserrat Caballé hangja marad, ahogyan a Libera Me tételben leheletfinoman rezeg a kétvonalas b-n.

És örülünk, hogy élünk, és hogy van kire emlékeznünk. „Mert a legárvább, akinek még halottai sincsenek.”(Kányádi Sándor: Halottak napja Bécsben).

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.
Klasszikus ajánló

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Társaskör kertje, ahol július 4. és augusztus 5. között tizenhét estén át klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenés színház, opera és színházi előadás közül válogathatnak az érdeklődők.
Klasszikus magazin

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.
Klasszikus magazin

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.