Klasszikus

Requiem

2003.11.03. 00:00
Ajánlom
Ahogyan mindannyiunkat anya szült, úgy mindannyiunknak vannak halottaink is. Ők fogják ceruzánkat, mi érezzük őket és emlékezünk rájuk. Velünk vannak minden nap, minden lépésünkben, minden mozdulatunkban, a génjeinkben, a tekintetünkben. Az értékrendünkben. Még akkor is, ha hetekig, hónapokig nem gondolunk rájuk. Még akkor is, ha azt hisszük, már rég nem emlékezünk rájuk. Ha azt hisszük, soha nem is ismertük őket.

Ez a hétvége az övék volt. És az élőké, akik emlékeznek rájuk. „Az örök világosság fényeskedjék nekik” – hirdetik az ünnep vigíliáján a sírokon pislákoló gyertyák, mécsesek. S hirdeti Mozart Requiemje először az F-dúr, Verdié pedig először az A-dúr fényével.

A zeneirodalom talán két legnépszerűbb halotti miséje szerepel az EMI kiadványán. Mindkét mű legendás előadókkal hallható. A Mozart-darab szólistái Sheila Armstrong, Janet Baker, Nicolaï Gedda és Dietrich Fischer-Dieskau, aki ezen az 1972-es felvételen a basszus szólamot énekli. Az Angol Kamarazenekart és a John Alldis Kórust Daniel Barenboim vezényli. Verdi Requiemjének szólóit Monserrat Caballé, Fiorenza Cossotto, Jon Vickers és Ruggero Raimondi éneklik, az Új Filharmónia Énekkar és Zenekar élén Sir John Barbirolli áll. Úgy érzem, ez a két lenyűgöző mű ilyen nagyszerű előadókkal egyenként, önmagában is annyi alkalmat ad az elmélyülésre, átszellemülésre, a transzcendenssel való találkozásra, hogy így, egy albumba sűrítve szinte szétfeszíti a CD-tokot. Így jár a fejünk és az érzelemvilágunk is, ha egy lendülettel próbáljuk meghallgatni a kiadványt az elejétől a végéig.

Mi, emberek szeretjük a legendákat, a megmagyarázhatatlan jelenéseket, a megérzéseket – különösen így, halottak napja környékén. Szeretünk hinni abban a titokzatos, fekete alakban, aki halotti misét rendel Mozarttól, és aki olyan hátborzongatóan jelenik meg az Amadeus c. filmben – d-mollban, a Requiem hangnemében. De akár Salierit, akár a pojáca, magát zeneszerzőnek kiadó Walsegg grófot képzeljük az alak mögé, akár legyintünk az egész históriára – ugyebár, ez nem csak tények, hanem vérmérséklet kérdése is –, mégiscsak van abban valami megrázó, hogy valaki éppen egy gyászmisét nem tud befejezni.

Verdi más eset. De mi, emberek szerencsére a magányos hősöket, mítoszteremtőket, szellemi szabadságharcosokat is szeretjük, ezért Verdi Requiemjéhez is mindig hozzágondoljuk a történetét. Először a Libera Me-t komponálta meg, azzal az elképzeléssel, hogy az egy Rossini halálára Olaszország vezető zeneszerzői által írt gyászmise utolsó tétele lesz. Később tovább dolgozott rajta, a végső lökést műve befejezéséhez pedig az olasz felszabadító mozgalmak és irodalom nagy alakjának, Manzoninak a halálhíre adta meg.

Mindezzel azonban csak addig foglalkozunk, amíg fel nem tesszük a lemezt. Utána csak ülünk behunyt szemmel, elvarázsolva, távol önmagunktól, s elfelejtünk minden magyarázatot. Csak az éteri fény, Monserrat Caballé hangja marad, ahogyan a Libera Me tételben leheletfinoman rezeg a kétvonalas b-n.

És örülünk, hogy élünk, és hogy van kire emlékeznünk. „Mert a legárvább, akinek még halottai sincsenek.”(Kányádi Sándor: Halottak napja Bécsben).

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

SZFE: Gothár Péter ügyét ürügyként használják fel az egyetem lejáratására

Közleményben tiltakoznak a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai az egyetem lejáratása, ellehetetlenítése, a színházvezetői kinevezések befolyásolása és a független színházi szféra sarokba szorítása ellen.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Liszt mindig forrófejű lázadó maradt – interjú Borbély Lászlóval

Liszt idős korában is forradalmár maradt, csak másért küzdött. Ez derül ki Borbély László új albumából, amelyen a mester kései műveit hallhatjuk. De a zongoraművésznek egy második lemeze is megjelent a napokban, ezen a Goldberg-variációkat találjuk.
Klasszikus gyász

Elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész

Életének 82. évében elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész - közölte hétfőn a Zeneakadémia.
Klasszikus ajánló

Áthallások – az Egri & Pertis Zongoraduó új koncertsorozata a BMC-ben

Milyen maszkban pantomimozott volna Debussy? Mi köze volt Faurénak a bergamaszkokhoz? Sétált-e Händel London komédiás negyedében, és mit talált Sztravinszkij Petruska szobájában?
Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.