Klasszikus

Requiem

2003.11.03. 00:00
Ajánlom
Ahogyan mindannyiunkat anya szült, úgy mindannyiunknak vannak halottaink is. Ők fogják ceruzánkat, mi érezzük őket és emlékezünk rájuk. Velünk vannak minden nap, minden lépésünkben, minden mozdulatunkban, a génjeinkben, a tekintetünkben. Az értékrendünkben. Még akkor is, ha hetekig, hónapokig nem gondolunk rájuk. Még akkor is, ha azt hisszük, már rég nem emlékezünk rájuk. Ha azt hisszük, soha nem is ismertük őket.

Ez a hétvége az övék volt. És az élőké, akik emlékeznek rájuk. „Az örök világosság fényeskedjék nekik” – hirdetik az ünnep vigíliáján a sírokon pislákoló gyertyák, mécsesek. S hirdeti Mozart Requiemje először az F-dúr, Verdié pedig először az A-dúr fényével.

A zeneirodalom talán két legnépszerűbb halotti miséje szerepel az EMI kiadványán. Mindkét mű legendás előadókkal hallható. A Mozart-darab szólistái Sheila Armstrong, Janet Baker, Nicolaï Gedda és Dietrich Fischer-Dieskau, aki ezen az 1972-es felvételen a basszus szólamot énekli. Az Angol Kamarazenekart és a John Alldis Kórust Daniel Barenboim vezényli. Verdi Requiemjének szólóit Monserrat Caballé, Fiorenza Cossotto, Jon Vickers és Ruggero Raimondi éneklik, az Új Filharmónia Énekkar és Zenekar élén Sir John Barbirolli áll. Úgy érzem, ez a két lenyűgöző mű ilyen nagyszerű előadókkal egyenként, önmagában is annyi alkalmat ad az elmélyülésre, átszellemülésre, a transzcendenssel való találkozásra, hogy így, egy albumba sűrítve szinte szétfeszíti a CD-tokot. Így jár a fejünk és az érzelemvilágunk is, ha egy lendülettel próbáljuk meghallgatni a kiadványt az elejétől a végéig.

Mi, emberek szeretjük a legendákat, a megmagyarázhatatlan jelenéseket, a megérzéseket – különösen így, halottak napja környékén. Szeretünk hinni abban a titokzatos, fekete alakban, aki halotti misét rendel Mozarttól, és aki olyan hátborzongatóan jelenik meg az Amadeus c. filmben – d-mollban, a Requiem hangnemében. De akár Salierit, akár a pojáca, magát zeneszerzőnek kiadó Walsegg grófot képzeljük az alak mögé, akár legyintünk az egész históriára – ugyebár, ez nem csak tények, hanem vérmérséklet kérdése is –, mégiscsak van abban valami megrázó, hogy valaki éppen egy gyászmisét nem tud befejezni.

Verdi más eset. De mi, emberek szerencsére a magányos hősöket, mítoszteremtőket, szellemi szabadságharcosokat is szeretjük, ezért Verdi Requiemjéhez is mindig hozzágondoljuk a történetét. Először a Libera Me-t komponálta meg, azzal az elképzeléssel, hogy az egy Rossini halálára Olaszország vezető zeneszerzői által írt gyászmise utolsó tétele lesz. Később tovább dolgozott rajta, a végső lökést műve befejezéséhez pedig az olasz felszabadító mozgalmak és irodalom nagy alakjának, Manzoninak a halálhíre adta meg.

Mindezzel azonban csak addig foglalkozunk, amíg fel nem tesszük a lemezt. Utána csak ülünk behunyt szemmel, elvarázsolva, távol önmagunktól, s elfelejtünk minden magyarázatot. Csak az éteri fény, Monserrat Caballé hangja marad, ahogyan a Libera Me tételben leheletfinoman rezeg a kétvonalas b-n.

És örülünk, hogy élünk, és hogy van kire emlékeznünk. „Mert a legárvább, akinek még halottai sincsenek.”(Kányádi Sándor: Halottak napja Bécsben).

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy katonatiszt lett az SZFE új kancellárja, de nem engedték be az egyetemre

Szarka Gábor a honvédelmi miniszter kabinetfőnöke volt korábban.
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Vizuál

A macsó, aki nőként aratta első sikerét

Jack Lemmon oldalán tipegett be a világhírnévbe, de később is olyan partnerekkel dolgozott, mint Roger Moore. Magyar gyökerei mindig fontosak voltak számára. 2010. szeptember 29-én halt meg  Tony Curtis.
Plusz

Málta magának követeli az őscápafogat, amelyet György brit herceg kapott ajándékba

Katalin és Vilmos kisfia, a hétéves brit herceg a hétvégén kapott egy különleges ajándékot Sir David Attenborough-tól a világhírű természetfilmes új filmjének bemutatása alkalmából. A műkincsek és a kulturális örökség részét képező tárgyak kérdése amúgy is sok vita tárgya, de abban talán megegyezhetünk, hogy a máltai reakció marketing szempontból meglehetősen elhibázott.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

A zene világnapját ünnepli a MUS-E

A Menuhin nevelési koncepciója nyomán életre hívott szervezet rövid videóban mutatta be munkáját. Október 1-jén ünnepeljük – a neves hegedűművész kezdeményezésére – A zene világnapját.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkijra fókuszál a ma kezdődő Orosz Zenei Fesztivál

Csajkovszkij születésének 180. évfordulója alkalmából olyan műsort állítottak össze, amellyel az orosz zeneszerző színes zenei világát mutatja meg az október 10-ig tartó rendezvényen.
Klasszikus hír

Magyar állampolgár lett Gilbert Varga

A Pannon Filharmonikusok egyik vezető karmestere október 1-jén, a Zene Világnapján vette át a magyar állampolgárságát igazoló dokumentumot.
Klasszikus hír

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.